چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
قصد اقامت و مسافت شرعی
● من در جا یی كار میكنم كه كمتر از مسافت شرعی با شهر مجاور فاصله دارد و چون هیچیك از دو مكان، وطن من نیست، لذا در محل كارم قصد اقامت ده روز میكنم تا نمازم را تمام خوانده و بتوانم روزه بگیرم، و هنگامی كه در محل كارم قصد اقامت ده روز میكنم در خلال آن مدت و بعد از آن قصد رفتن به شهر مجاور نمیكنم، حكم شرعی من در حالتهای زیر چیست؟
۱) اگر قبل از پایان ده روز بخاطر حادثهای یا كاری به آن شهر بروم و بعد از تقریباً دو ساعت، به محل كارم برگردم؟
۲) اگر بعد از پایان ده روز به قصد رفتن به محله معینی به آن شهر بروم و از مقدار مسافت شرعی تجاوز نكنم و بعد از یك شب توقف، به محل اقامتم برگردم؟
۳) بعد از پایان ده روز به قصد رفتن به محله معینی به آن شهر بروم ولی بعد از رسیدن به آن محله، تصمیم به رفتن به محله دیگری كه با محل اقامت من بیشتر از مسافت شرعی فاصله دارد، بگیرم؟
▪ بعد از استقرار حكم تمام بودن نماز در محل اقامت هر چند با خواندن حداقل یك نماز چهار ركعتی در آنجا باشد، خارج شدن از آنجا به مقدار كمتر از مسافت شرعی، به مدت یك ساعت یا دو ساعت یا بیشتر در یك یا چند روز، به قصد اقامت ضرر نمیرساند، و در این صورت فرقی نمیكند كه خروج قبل از پایان ده روز باشد یا بعد از آن، و تا مسافرت جدیدی انجام نشده نماز تمام و روزه صحیح است.
▪ رفتن به محلههای دیگر شهر محل اقامت هر چند با محله قصد اقامت به مقدار مسافت شرعی فاصله داشته باشد به قصد اقامت و حكم آن ضرر نمیرساند، ولی اگر پس از قصد اقامت در شهری به شهر دیگری كه با شهر محل اقامت به مقدار مسافت شرعی فاصله دارد برود، قصد اقامت قبلی وی به هم میخورد و بعد از برگشت به محل اقامت، باید دوباره قصد نماید.
● اگر مسافر بعد از خروج از وطن، از راهی عبور كند كه صدای اذان وطن اصلی خود را بشنود و یا دیوار خانههای آن را ببیند، آیا به مسافت شرعی ضرر میرساند؟
▪ تا از وطن خود عبور نكرده، ضرری به مسافت شرعی نمیرساند و مسافرتش قطع نمیشود، ولی تا در داخل محدوده ما بین وطن و حد ترخص آن هست، حكم مسافر بر او جاری نمیشود.
● محل كار من كه در آنجا سكونت هم دارم، غیر از وطن اصلی ام است و با آن بیش از مسافت شرعی فاصله دارد، و محل كارم را هم وطن خود قرار ندادهام و امكان دارد فقط برای چندین سال در آنجا بمانم. گاهی از آنجا برای انجام ماموریت اداری به مدت دو یا سه روز در ماه خارج میشوم، آیا هنگامی كه از شهری كه در آن سكونت دارم به مقداری بیش از مسافت شرعی خارج شده و بر میگردم، واجب است در بازگشت قصد اقامت ده روز كنم یا خیر؟ و اگر قصد اقامت ده روز واجب است، تا چه مسافتی، میتوانم به اطراف شهر بروم؟
▪ اگر از شهری كه در آن سكونت دارید، به مقدار مسافت شرعی خارج شوید، هنگام مراجعت باید دوباره قصد اقامت ده روز نمایید، و در صورتی كه قصد اقامت ده روز به طور صحیح تحقق پیدا كرد و حكم تمام خواندن نماز هر چند با خواندن حداقل یك نماز چهار ركعتی محقق شد، خروج به كمتر از مسافت شرعی به اندازه یك تا دو ساعت در یك یا چند روز كه مجموعاً از مقدار ثلث روز یا شب تجاوز نكند، ضرری به حكم اقامت نمیزند، همچنانكه در خلال ده روز قصد خروج به باغها و مزرعههای محل اقامت، به قصد اقامت آسیبی نمیرساند.
● اگر شخصی برای چندین سال در چهار كیلومتری وطنش باشد و هر هفته به خانهاش برود، هنگامی كه این شخص به محلی مسافرت كند كه فاصله آن با وطنش بیست و پنج كیلومتر و با مكانی كه چندین سال در آن درس خوانده است، بیست و دو كیلومتر است، نماز او چه حكمی دارد؟
▪ اگر از وطنش به آنجا مسافرت كند، نماز قصر است.
● مسافری قصد رفتن به سه فرسخی را دارد ولی از ابتدا در نظر دارد در بین راه از راه فرعی برای انجام كار معینی به یك فرسخی برود و سپس داخل مسیر اصلی شود و به سفر خود ادامه دهد، نماز و روزه این مسافر چه حكمی دارد؟
▪ حكم مسافر را ندارد و ضمیمه كردن مقدار راهی كه با خروج از مسیر اصلی و بازگشت به آن پیموده برای تكمیل مسافت شرعی كافی نیست.
● با توجه به فتوای امام خمینی «قدس سره» مبنی بر وجوب قصر نماز و افطار هنگام سفر به هشت فرسخی، اگر مقدار رفتن كمتر از چهار فرسخ باشد ولی در بازگشت، بعلت مشكلات راه و نبودن ماشین، مجبور به پیمودن مسافتی بیش از شش فرسخ شود، آیا باید نماز را شكسته خواند و روزه را افطار كرد؟
▪ اگر رفتن كمتر از چهار فرسخ باشد و مسیر بازگشت هم به مقدار مسافت شرعی نباشد، نماز تمام و روزه صحیح است.
● كسی كه از محل سكونت خود به محل دیگری كه كمتر از مسافت شرعی است، سفر كند و در خلال ایام هفته چندین بار از آن محل به محلههای دیگر برود بطوری كه مجموع مسافت بیش از هشت فرسخ شود، چه وظیفهای دارد؟
▪ اگر هنگام خارج شدن از منزل قصد پیمودن آن مسافت را نداشته و فاصله بین مقصد اول و محلههای دیگر هم به مقدار مسافت شرعی نباشد، حكم مسافر را ندارد.
● اگر انسان به قصد رفتن به مكان معینی از شهر خود خارج شود و در آنجا به گردش بپردازد، آیا این گردش جزء مسافتی كه از منزل پیموده، محسوب میشود؟
▪ گردش در مقصد جزء مسافت محسوب نمیشود.
● آیا هنگام قصد اقامت، جایز است نیّت خروج از محل اقامت به محل دیگری كه كمتر از چهار فرسخ با آن فاصله دارد را بنمایم؟
▪ قصد خروج از محل اقامت به اندازه كمتر از مسافت شرعی در اثنای ده روز، زمانی به صحت قصد اقامت ضرر میرساند كه خارج شدن عرفا به صدق ماندن ده روز در محل اقامت ضرر بزند مانند بیرون رفتن یك روز كامل چه رسد به خارج شدن هر روزه از محل اقامت، ولی اگر به صدق اقامت ده روز ضرر نزند مثل بیرون رفتن از آنجا به مدت چند ساعت از روز یا شب برای یك بار یا چند بار به شرطی كه مجموع ساعات خروج از یك سوم روز یا شب بیشتر نشود، در این صورت، قصد خروج به قصد اقامت لطمه نمیزند.
● با توجه به اینكه رفت و آمد از محل سكونت به محل كار كه بیشتر از بیست و چهار كیلومتر از هم فاصله دارند، موجب میشود كه نماز تمام خوانده شود، اگر من از شهری كه در آن كار میكنم به خارج از آن و یا شهر دیگری كه فاصله آن با محل كارم به مقدار مسافت شرعی نیست، بروم و قبل از ظهر یا بعد از ظهر به محل كارم برگردم، آیا باز هم نمازم تمام است؟
▪ به مجرد خارج شدن از محل كار به مقدار كمتر از مسافت شرعی، حكم نماز و روزه شما در محل كار تغییر نمیكند هر چند ارتباطی با كار روزانه شما نداشته باشد، و فرقی هم نمیكند كه قبل از ظهر به محل كارتان برگردید یا بعد از ظهر.
● من از اهالی اصفهان هستم و مدتی است كه در دانشگاهی در شاهین شهر كه از توابع اصفهان است مشغول به كارم، و فاصله بین اصفهان و شاهین شهر كمتر از مسافت شرعی (در حدود بیست كیلومتر) است ولی تا دانشگاه كه در اطراف شاهین شهر واقع شده، بیشتر از مسافت شرعی (در حدود بیست و پنج كیلومتر) است. با توجه به اینكه دانشگاه در شاهین شهر است و راه من از وسط شهر عبور میكند ولی مقصد اصلی من دانشگاه است، آیا مسافر محسوب میشوم یا خیر؟
▪ اگر فاصله بین دو شهر كمتر از چهار فرسخ شرعی باشد، حكم سفر مترتب نمیشود.
● من هر هفته برای زیارت حضرت معصومه «سلام الله علیها » و انجام اعمال مسجد جمكران به شهر قم مسافرت میكنم، آیا در این سفر نمازم را تمام بخوانم یا شكسته؟
▪ در این سفر حكم سایر مسافرین را دارید و نماز شما قصر است.
● محل تولد من شهر كاشمر است و از سال ۱۳۴۵ هجری شمسی تا سال ۱۳۶۹ ساكن تهران بودهام و آنجا را وطن برای خود انتخاب كردم، و مدت سه سال است كه همراه با خانوادهام برای ماموریت اداری به بندرعباس آمده و كمتر از یك سال دیگر به شهر تهران كه وطن من است باز خواهم گشت. با توجه به اینكه در مدتی كه در بندرعباس هستم، هر لحظه امكان دارد برای ماموریت به شهرهای تابع بندرعباس بروم و مدتی در آنجا بمانم و زمان ماموریتهای اداری هم كه به من ارجاع میشود قابل پیش بینی نیست، خواهشمندم اولا حكم نماز و روزه مرا بیان فرما یید.
ثانیا ً: با توجه به اینكه در اغلب اوقات یا در بعضی از ماههای سال برای چند روز در ماموریت اداری بسر میبرم، آیا كثیر السفر محسوب میشوم یا خیر؟
ثالثا: با توجه به اینكه همسرم خانهدار و متولد تهران است و با من به بندرعباس آمده و ساكن آن شده است، حكم شرعی نماز و روزه وی چیست؟
▪ نماز و روزه شما در محل كار فعلی تان كه وطن شما نیست حكم نماز و روزه مسافر را دارد یعنی اینكه نماز شكسته و روزه صحیح نیست مگر آنكه در آنجا قصد اقامت ده روز كنید و یا هر ده روز بطور مكرر از محل كار تا مسافت شرعی حداقل یك بار به خاطر كاری كه مربوط به وظیفه شما است مسافرت نمایید، و اما همسرتان كه در محل كار همراه شما است، اگر قصد اقامت ده روز كرده باشد نماز وی تمام و روزهاش صحیح است و در غیر این صورت نمازش شكسته است و نمیتواند روزه بگیرد.
● شخصی قصد اقامت ده روز در جائی كرده است بخاطر اینكه میدانسته ده روز در آنجا میماند و یا تصمیم بر ماندن داشته است ولی بعد از آنكه با خواندن یك نماز چهار ركعتی، حكم تمام خواندن نماز بر او مترتب شد، مسافرتی غیر ضروری برای وی پیش میآید، آیا رفتن به آن سفر برای او جایز است؟
▪ سفر او اشكال ندارد هر چند غیر ضروری میباشد.
● اگر فردی برای زیارت حرم امام رضا «علیهالصلوهٔ و السلام» مسافرت نماید و با آنكه میداند كمتر از ده روز در آنجا خواهد ماند ولی برای اینكه نمازش تمام باشد، قصد اقامت ده روز میكند، این كار او چه حكمی دارد؟
▪ اگر میداند كه در آنجا ده روز نمیماند، قصد اقامت ده روز معنا و اثری ندارد و باید در آنجا نمازش را شكسته بخواند.
● مامورین غیر محلی كه هیچگاه ده روز در شهر محل كار نمیمانند ولی مسافرت آنان كمتر از مسافت شرعی است، از جهت تمام یا شكسته بودن نماز چه وظیفهای دارند؟
▪ اگر فاصله بین وطن و محل كار آنها به مقدار مسافت شرعی ولو تلفیقاً نباشد، احكام مسافر را ندارند، و كسی كه بین وطن و محل كارش به مقدار مسافت شرعی فاصله باشد، اگر حداقل هر ده روز یك بار بین آن دو رفت و آمد میكند، نمازش را باید تمام بخواند، ولی هر گاه ده روز یا بیشتر در وطن یا محل كار اقامت كند در سفر اول بعد از ده روز، حكم سایر مسافرین را خواهد داشت.
● كسی كه به جا یی مسافرت كرده و نمیداند چه مقدار در آنجا خواهد ماند، ده روز یا كمتر، چگونه باید نماز بخواند؟
▪ وظیفه شخص مردد تا سی روز قصر است و از آن به بعد باید نمازش را تمام بخواند هر چند در همان روز بخواهد برگردد.
● كسی كه در دو مكان تبلیغ میكند و قصد اقامت ده روز هم در آن منطقه دارد، نماز و روزهاش چه حكمی دارد؟
▪ اگر از نظر عرف دو مكان محسوب شوند، قصد اقامت در هر دو محل و یا در یكی از آن دو با قصد رفت و آمد به مكان دیگر در خلال ده روز، صحیح نیست.
منبع : ستاد اقامه نماز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
روز معلم معلمان ایران بابک زنجانی مجلس مجلس شورای اسلامی خلیج فارس دولت دولت سیزدهم حجاب رهبر انقلاب شورای نگهبان
شهرداری تهران تهران سلامت هواشناسی پلیس سیل آموزش و پرورش قوه قضاییه فضای مجازی دستگیری شورای شهر تهران سازمان هواشناسی
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی دلار ایران خودرو سایپا چین بازار خودرو قیمت طلا تورم مالیات
مسعود اسکویی تلویزیون سریال سینما موسیقی سعید آقاخانی سینمای ایران فیلم دفاع مقدس تئاتر نون خ رسانه ملی
رژیم صهیونیستی اسرائیل آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان نتانیاهو اوکراین
فوتبال استقلال پرسپولیس رئال مادرید بایرن مونیخ سپاهان تراکتور لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی
وزیر ارتباطات تبلیغات اپل ناسا گوگل نخبگان ویروس آیفون ماه نمایشگاه خودرو
خواب بارندگی دیابت کاهش وزن ویتامین قهوه مسمومیت چاقی داروخانه بارداری