پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
توان صنعت کامیون ایران برای نوسازی ناوگان و مقابله با واردات
همزمان با رشد صنعت خودروی سواری در ایران، تولید انواع كامیون، كامیونت و كشنده نیز در ۴۰-۳۰ سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است. تولید كامیون از ۳۱۷۳ دستگاه در سال ۴۸ به ۵۱۷۱ دستگاه در سال ۷۷ رسیده و ظرفیت تولید كامیون در سال ۸۳ معادل ۳۸ هزار دستگاه است. در سال جاری بیش از ۳۰ هزار دستگاه كامیون و كشنده در كشور تولید خواهد شد.
برابر آمار رسمی وزارت صنایع و معادن، تولید انواع كامیون، كامیونت و كشنده توسط شركتهای سایپادیزل و ایران خودرودیزل در هفت ماهه سال جاری ۱۳۵۷۹ دستگاه بوده است. امسال تولید انواع كامیون و كامیونت ۹۹۱۵ دستگاه بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸۸ درصد رشد داشته است و میزان تولید كشنده نیز با ۵۹ درصد رشد ۳۶۶۴ دستگاه بوده است. تولید انواع كامیون و كامیونت در سال ۸۰ به ۲۵۵۳ دستگاه و در سال ۸۱ به ۲۶۳۶ دستگاه رسید كه این میزان در سال جاری به ۲۳ هزار و ۳۷۰ دستگاه خواهد رسید. همچنین تولید انواع كشنده از ۱۰۱ دستگاه در سال ۸۰ به ۹۸۳ دستگاه در سال ۸۱ رسید و در سال ۸۳ به ۷۶۰۰ دستگاه خواهد رسید كه نشانه رشد قابل توجه فعالیت شركتهای سایپادیزل و ایران خودرو دیزل است.
اگر چه تولید انواع كامیون، كامیونت و كشنده در سالهای اخیر رشد قابل توجهی را تجربه كرده است اما با توجه به فرسوده بودن ناوگان حمل ونقل كشور، رشد تولید و تجارت و خدمات حمل و نقل لازم است نرخ رشد و تولید انواع كامیون، كامیونت و كشندهها با لحاظ تنوع مدلها، برخورداری از تسهیلات ارزان قیمت بانكی، ارائه یارانه و وامهای بلندمدت به رانندگان و شركتهای ارائه دهنده خدمات عمومی همچنان حفظ شود و در سالهای آینده نیز شاهد تولید بیشتر و ارتقای كیفیت تولید كامیونهای تجاری باشیم و سهم حمل ونقل از تولید تجارت كشور افزایش یابد.
در حال حاضر نقاضای بسیاری برای نوسازی و توسعه ناوگان كامیون و كشندهها وجود دارد اما رانندگان قدرت خرید كافی ندارند و محصولات تولیدی نیز به علت مشكلات اداری پرداخت وام بانكی و ... مدتی در انبار میمانند. اگر تسهیلات كافی از سوی موسسات اعتباری و نهادهای متولی حمل ونقل در اختیار رانندگان قرار گیرد، تحویل خودروها به موقع صورت خواهد گرفت و این موضوع سبب توسعه و نوسازی دائمی ناوگان حمل ونقل تجاری خواهد شد.
ویژگی استراتژیك كشور پهناور ایران و قرارگرفتن در مسیر ترانزیت بینالمللی، توجه افزونتر به صنعت تولید كامیون و كشندهها و نیز ارائه تسهیلات بیشتر از سوی دولت به رانندگان و شركتهای حمل بار و كالا را ضروری میكند؛ تا حضور كامیونها و كشندههای ایران در جادههای كشور و كشورهای مسیر ترانزیت كالا افزایش یابد و به رشد صادرات و تجارت كالا و صنعت كشور كمك كند. به این منظور باید برنامه جامع و هماهنگی توسط وزارت صنایع و نهادهای متولی حمل و نقل اجرا شود.
●واردات كامیون دست دوم
عدهای برای كاهش هزینههای تمام شده حمل و نقل و صادرات و واردات كالا، واردات كامیون دست دوم با قیمتهای پایین را پیشنهاد میكنند. این گروه معتقدند گرانی كامیونهای ساخت داخل عامل افزایش هزینههای حمل و نقل است اما مخالفان میگویند كامیونهای مذكور در كشورهای اروپایی بیش از حد مورد استفاده قرار گرفتهاند و در مسیرهای طولانی و به طور شبانه روزی در تردد بوده و تقریباً كار خود را كردهاند و واردات آنها تنها جادههای ایران را به گورستان خودروهای دست دوم و فرسوده تبدیل میكند و چهره ناوگان حمل و نقل را نازیبا خواهد كرد. آنها اقدام دولت برای تعیین تعرفه ۱۶۰ درصدی واردات كامیون را بسیار شایسته و بجا ارزیابی كردهاند و معتقدند خودروسازان ایران باید در مقابل موج تلاشهای موجود برای واردات كامیون دست دوم مقاومت كنند.
آنها میگویند در شرایطی كه تولید كامیون با رشد ۱۸۸ درصدی رو به روست و تعدادی از كامیونها در انبارها باقی ماندهاند و منتظر ارائه تسهیلات بانكی به رانندگان هستند، دلیلی ندارد كامیونهای دست دوم از خارج وارد شود و نباید مشكلات حمل ونقل كشور و هزینههای بالای صادرات و واردات را تنها به عامل گرانی كامیونهای ساخت داخل نسبت داد. در حال حاضر تنوع بیش از ۶۰ نوع محصول تولیدی در داخل كشور، هر نوع سلیقه و انتظاری را پاسخ میدهد و رضایت مشتری را جلب میكند.
اما در هر حال عدهای از موافقان واردات دلایل دیگری نظیر شكستن انحصار خودروسازان داخلی و توجه به سلیقه مشتری در انتخاب خودروهای خارجی را نیز مطرح میكنند و به دنبال واردات خودروهای دست دوم و كسب سود از محل واردات آنها با قیمت پایین و نیز دستیابی به سود حاصل از فاصله قیمت بازار داخلی و قیمت موجود در بازارهای خارجی هستند.
عدهای از كارشناسان نیز كندی روند تولید كامیون و كشنده را ابزاری برای توجیه واردات خودروهای دست دوم عنوان میكنند. در این میان بروكراسی اداری نیز عامل مهمی در عدم تحویل به موقع كامیونها به رانندگان و مشتریان است. در حال حاضر ۱۵۰۰ خودروی سنگین از قبیل كامیون و كشنده به دلیل تاخیر در پرداخت وام به مالكان آنها معطل ماندهاند. اصلاح ساختار اعطای وام به خریداران كامیونها و تحرك بیشتر سیستم بانكی، بخش عمدهای از اشكالات فعلی سیستم حمل و نقل كشور را رفع خواهد كرد.
عملكرد نظام بانكی، نهادهای ذی ربط و خودروسازان در تحویل به موقع خودرو و خدمات پس از فروش و اعطای وام، با ترویج و توجه به واردات خودروهای فرسوده رابطه مستقیم دارد.
هم اكنون موضوع كاهش تعرفههای واردات خودروهای دست دوم و تبلیغات وسیعی با عنوان «خودروهای ارزان قیمت» از سوی واسطهها و عدهای از تجار دنبال میشود كه در صورت عدم تحرك لازم دولت و خودروسازان و نظام بانكی در جهت جلب رضایت مشتریان، رانندگان و موسسات حمل ونقل، فشار آنها برای باز كردن درها و كاهش تعرفهها و واردات رنگارنگ خودروهای دست دوم افزایش خواهد یافت.
ضرورت نوسازی ناوگان حمل ونقل ایران با استفاده از خودروهای نو و برخوردار از تكنولوژی روز و متكی بر توان ساخت داخل، غیرقابل اجتناب است. نباید جایگاه ترانزیت كالا و حمل و نقل كشور را در سطح جهانی با استفاده از خودروهای دست دوم تنزل و نقدینگی كشور را هدر دهیم.
عدهای از كارشناسان معتقدند استانداردهای روز اروپا به برخی از این خودروهای دست دوم كه سالها به طور پیوسته در جادههای آسیا و اروپا تردد كردهاند، اجازه تردد نمیدهد و مالكان خودروهای مذكور به جای اسقاط آنها، دنبال جادهها و بازارهایی برای فروش خودروهایشان میگردند تا در كنار سودی كه تا به حال از این كامیونها بردهاند، پول دیگری را نیز بابت از رده خارج كردن آنها بگیرند.
برخی صاحبنظران هشدار دادهاند كه اگر واردات خودروهای دست دوم را بپذیریم، به این معنی است كه استانداردها و وضعیت حمل ونقل و جادهها و كامیونهای ما با استانداردهای روز جهان و اروپا منطبق نیست و برخی شركتها و سازمانهای فروش و بیمه كالا حاضر نخواهند شد با كامیونهای دست دوم و فرسوده ایرانی به ترانزیت كالا بپردازند.
بنابراین خودروسازان و نظام بانكی و نهادهای دستاندركار حمل و نقل كشور باید با ارائه شایستگی و توان ساخت داخل، جایگاه حمل ونقل و سیستم خودروهای سنگین كشور را ارتقا دهند و تقاضای موجود را به بهترین نحو و با قیمت مناسب تامین كنند.
مهندس مجید شیخانی مدیرعامل ایران خودرو دیزل میگوید: از واردات خودروهای سنگین بیم نداریم زیرا با كاهش تعرفه واردات كامیون و حتی با واردات محصولات در سطح تكنولوژی بالای بنز میتوانیم بازار خود را حفظ كنیم زیرا شركت دایملر كرایسلر برای تولید موتورهای سری جدید ۹۰۰ و ۴۵۷ در ایران برنامهریزی كرده و این شركت در حال انتقال دانش فنی به شركت ایدم است. برای تولید موتور نیز تیم فنی شركت بنز در ایران مستقر شده و قرار است طی سالهای آینده چند میلیون دلار موتور در ایران تولید و به آلمان صادر شود.
●صادرات
تعدادی از دستاندركاران صادرات و حمل ونقل كالا میگویند به دلیل گرانی هزینه حمل ونقل كالا كه ناشی از بالا بودن قیمت كامیون است، هزینه صادرات كالا افزایش یافته است. به اعتقاد این عده انعطاف لازم در قیمت كالاهای صادراتی و هزینههای حمل و نقل كالا وجود ندارد بنابراین واردات كامیونهای دست دوم، هزینه حمل و نقل كالا و هزینه تمام شده ترانزیت و صادرات را كاهش میدهد.
عدهای دیگر از منتقدان صنعت تولید كامیون داخلی نیز میگویند گرانی هزینههای واردات كامیون و بالا بودن تعرفه ۱۶۰ درصدی واردات آن مانع عمده بر سر راه واردات كامیونهای دست دوم، كاهش هزینههای تمام شده حمل و نقل و صادرات كالاهای ساخت ایران و بالارفتن هزینه تمام شده ترانزیت كالاست.
اما در مقابل، طرفداران صنعت تولید كامیون داخلی و مخالفان واردات كامیونهای دست دوم بر این باورند كه مشكل صادرات كالاهای غیرنفتی ایران به عوامل متعددی از جمله ضعف بنیانهای علمی و تولیدی و صنعتی كشور، انعطافناپذیری نرخ ارز، هزینههای تولید، قیمت كالاها، تكنولوژی ساخت و ریسك بالای بازارهای كالا، پول، سرمایه و نیروی كار مرتبط است.
عدم دسترسی به فناوری روز، تیراژ اندك تولید، كمبود سرمایه، بالابودن نرخ سود تسهیلات و اعتبارات مالی وبانكی، روشهای تولید نامناسب و غیراقتصادی، كیفیت پایین تولیدات، بستهبندی نامناسب محصولات، نبود بازاریابی مدرن و علمی و به روز، قیمت تمام شده بالا نسبت به تولید مشابه كالاها در سایر كشورها و ضعف مدیریتی صادرات كشور، به عدم موفقیت در تحقق برنامههای جهش صادراتی منجر شده است و نمیتوان گرانی كامیون و هزینههای حمل و نقل كالا را عامل موثری در این زمینه دانست زیرا حمل و نقل كالا، آخرین مرحله صادرات است و كمترین نقش را در این میان دارد و نمیتوان كاستی موجود در دیگر بخشها و هزینههای بالای تولید را با ارزانی كامیون جبران كرد.
بهرهوری مناسب در حمل و نقل و كاهش هزینهها و تحویل به موقع كالاها باید با ایجاد تحول در جادهها، وسیله نقلیه و زیرساختهای مرتبط با حمل و نقل، پایانههای بارگیری و تخلیه تحقق یابد تا سختافزار مناسب برای حمل و نقل بهتر كالاها فراهم شود. همچنین قوانین و مقررات رانندگی، گمركی و ترانزیتی باید بهبود یابد و عوامل مدیریتی و آموزش نیروی كار و ایجاد انگیزه در پیگیری منافع شخصی رانندگان و منافع اقتصادی جامعه همزمان مورد توجه قرار گیرد.
توسعه پایدار در حمل و نقل جادهای و صادرات، واردات و ترانزیت كالا مستلزم حركت همه جانبه و همزمان تمام بخشهاست. در كنار به روز شدن فناوری ساخت كامیونها توسط دو شركت سایپادیزل و ایران خودرودیزل و رعایت استانداردهای روز اروپا باید سایر بخشهای مرتبط با حمل و نقل نیز توسعه یابند.
●كامیونهای بدون بار
برآوردها نشان میدهد كه سالانه ۵۰ درصد سفرهای كامیونها در یك مسیر، بدون بار صورت میگیرد و این موضوع باعث استهلاك و مصرف سوخت زیاد و بدون بازده و افزایش قیمت تمام شده و هزینههای حمل و نقل شده است.
اما اگر ترانزیت كالا با برنامهریزی موسسات باربری و صادرات و واردات همراه شود، میتوان با ایجاد هماهنگی بیشتر به گونهای عمل كرد تا كامیونها در مسیر رفت كالاهای صادراتی را به بنادر ببرند و در مسیر برگشت نیز كالاهای وارداتی را به داخل انتقال دهند.●نابسامانی سیستم توزیع كالا
نابسامانی سیستم توزیع كالا در كشور باعث شده بیشتر كالاها چند بار به شهرها و انبارهای مختلف انتقال یابند تا سرانجام به دست مصرفكننده نهایی برسند.
بخش قابل توجهی از كالاها از نقاط مختلف كشور به تهران میآیند تا براساس سفارشهای روزمره به شهرستان منتقل شوند؛ در حالی كه اگر امكان بررسی و نظمدهی به تقاضای بازار كالا ایجاد شود، كالای تولید شده از هر نقطه كشور به طور مستقیم به بازار مصرف نهایی روانه خواهد شد و لازم نیست كامیونها بار را به تهران و انبارهای اطراف شهرها ببرند و مدتی در آنجا نگه دارند و سپس به بازارهای واسطهای و نهایی روانه كنند. اگر سیستم توزیع كالا و واسطهگری و انبارداری و سنجش نیاز بازارهای مصرف شهرستانها و روستاها ساماندهی شود، از سفرهای مضاعف و چندباره كامیونها جلوگیری خواهد شد و هزینههای تمام شده كاهش خواهد یافت.
شركتهای حمل و نقل فعال تنها به صدور بارنامه مشغول هستند و نقش مدیریتی در ساماندهی حمل و نقل ندارند و ساختار نامناسب آنها تنها هزینه حمل و نقل را بالا برده و دلالی را افزایش داده و فعالیت رانندگان را غیراقتصادی كرده است از این رو ساماندهی آنها میتواند دلالی و واسطهگری و هزینهها را كاهش دهد و نظام توزیع كالا را به سمت كاهش فاصله تولید تا مصرف هدایت كند.
بسیاری از مقررات حمل و نقل كالا در كشور نیز از ۳۰ سال پیش تاكنون بازبینی نشدهاند؛ بازبینی و تدوین مقررات جدید میتواند كاهش هزینههای حمل و نقل را محقق كند و نظام توزیع و حمل كالا را نیز بهبود بخشد.
●عملكرد كامیونها در ایران
آمار سازمان حمل و نقل جادهای نشان میدهد كه هر كامیون سالانه ۵۰ هزار كیلومتر مسافت را میپیماید كه این مقدار ۳۰ درصد عملكرد یك كامیون در برخی كشورهای اروپایی است. مقدار بار جا به جا شده در ایران توسط یك كامیون نیز هزار تن و در اروپا ۴ هزار تن است. بنابراین بهرهبرداری نادرست از سرمایهها و كامیونهای موجود، به كاهش بهرهوری وسیله نقلیه و افزایش هزینههای تولید منجر شده و توجیه اقتصادی برخی فعالیتها را از بین برده است.
●بهره بانكی بالا
بهره بالای اعتبارات بانكی كه گاه تا ۲۴ درصد میرسد، هزینههای خرید كامیون و سرمایهگذاری در صنعت حمل و نقل و همچنین هزینههای تمام شده انتقال كالا را به شدت افزایش و سودآوری را كاهش داده است. بنابراین سود تسهیلات بانكی باید كاهش پیدا كند تا هزینه سرمایهگذاری، نرخ استهلاك، تعمیر و نگهداری، هزینه قطعات یدكی و مصرفی و بیمه و مالیات را استاندارد و معقول كند.
در حال حاضر هزینه بیمه و مالیات، تعمیر و نگهداری، قطعات یدكی و حقوق راننده حدود یك میلیون تومان است و اگر نرخ سود بالای وام بانكی خرید كامیون را نیز به این میزان اضافه كنیم، عملاً سوددهی حمل و نقل بار را كاهش میدهد و به افت انگیزه سرمایهگذار و فشار بر راننده و برخی نگرانیها خواهد انجامید. این عوامل باعث شده كه بهرهوری صنعت حمل و نقل بار با كامیون در ایران به شدت كاهش یابد و به ۲۵ تا ۳۵ درصد برسد و درآمد سالانه یك كامیون سنگین به زحمت پاسخگوی هزینههای جاری و استهلاك سرمایه باشد.
●ضعف بازاریابی در ترانزیت كالا از ایران
تعداد اندك دفاتر شركتهای حمل و نقل ایرانی در دیگر كشورها نشاندهنده این واقعیت است كه در زمینه جذب بار و بازاریابی بسیار ناموفق عمل كردهایم و تقاضای موثر برای حمل و نقل كالا و ترانزیت در ایران نداشتهایم.
●رشد هزینه حمل و نقل در مقایسه با تورم
متوسط هزینه حمل و نقل كشور در سالهای اخیر نشان میدهد كه نرخ رشد كرایه حمل از سال ۷۵ تا ۸۲ حدود ۷/۱۳ درصد و متناسب با نرخ تورم بوده است و با این كه قیمت كامیون در سال ۷۵ تقریباً ۱۵۰ درصد افزایش یافت اما رشد هزینه حمل و نقل ۱۲ درصد بود كه از تورم ۱۴ درصدی نیز ۲ درصد كمتر است.
از سال ۸۰ تاكنون به دلیل افزایش تعداد كامیونها در ناوگان حمل و نقل، كرایه حمل ۱۰ تا ۱۵ درصد كاهش یافته است و با صف طولانی كامیونها برای دریافت بار رو به رو بودهایم. این در حالی است كه اگر بازاریابی تقویت شود، از ناوگان كنونی و سرمایههای موجود میتوان استفاده بیشتری برد.
برنامه تولید سال ۸۳ شركتهای تولیدكننده كامیون در ایران بیش از ۳۸ هزار دستگاه است؛ با این تعداد و تنوع تولیدات و بهرهبرداری از تكنولوژی روز اروپا و استانداردهای روز جهان، ضرورتی برای واردات كامیونهای نو و یا دست دوم وجود ندارد.
سایپادیزل و ایران خودرودیزل در سال جاری ۳۱ هزار دستگاه كامیون به روز را با ۷۰ درصد قیمت كامیون با تسهیلات بانكی به مشتری تحویل میدهند. قیمت یك دستگاه كامیون ۲ سال كاركرده در خارج از ایران ۳۰ درصد كمتر از قیمت نو است و فرسودگی آن معادل یك كامیون ۶ تا ۸ ساله ایرانی است و بیشتر آنها در آستانه تعمیرات اساسی موتور و گیربكس هستند.
سایپادیزل با برنامه تولید ۱۵ هزار دستگاه در سال ۸۳ تعهد فروش حدود ۱۲ هزار دستگاه به افراد حقیقی و حقوقی را دارد كه تا پایان مهرماه ۷۵۰۰ دستگاه آن تحویل داده شده و برای ۳ هزار دستگاه به علت عرضه بیش از تقاضا در تناژهای مختلف هنوز ایجاد تعهد نشده است و میتواند به صورت تحویل روز در اختیار مشتری قرار گیرد. در حال حاضر ۶۰ محصول تولیدی متنوع در بازار كامیون عرضه میشود و تنها محصول كشنده با تفاوت قیمت ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومانی بازار سیاه دارد.
قیمت كامیون در بازارسیاه امسال طی سه مرحله كاهش یافته است و قیمت كشنده نیز تا پایان سال با افزایش ۱۵۰ درصدی در بازارسیاه كاهش خواهد یافت و فاصله قیمت كشنده در بازار سیاه با قیمت كارخانه به كمتر از ۵ میلیون تومان خواهد رسید.
طتكنولوژی تولید كامیون و خودروهای فرسوده
گزارش سال ۸۲ وزارت صنایع و معادن نشان میدهد كه خودروهای سنگین، كامیون و كامیونتهای قدیمی با وجود داشتن نقص فنی، متقاضی بسیاری دارند؛ این در حالی است كه خودروهای سنگین جدید هنوز در كشور مشتری چندانی ندارند و از نوع جدید خودروهای مذكور فقط برای سفرهای ترانزیتی برون مرزی استفاده میشود. به عبارت دیگر، با وجود آن كه ۱۲ درصد تكنولوژی تولید خودروهای سنگین در كشور به روز است اما تقاضای بالایی برای این محصولات وجود ندارد.
در میان كامیونهای داخلی كامیون FM۹ ، FH۱۲ و NH۱۲ ساخت سایپادیزل كاملاً به روزند و از سوی شركت ولووی سوئد به طور مستقیم كد تولید دریافت میكنند و كامیون اكتروس ساخت ایران خودرودیزل نیز یك سال با تكنولوژی روز دنیا فاصله دارد.
كامیونت بادسان ساخت سایپادیزل با تكنولوژی رنو تولید میشود كه به تكنولوژی روز دنیا نزدیك است و كامیونت آذرخش ساخت تراكتورسازی ایران نیز از تكنولوژی متوسطی برخوردار است.
از بیش از ۱۹۰ هزار كامیون موجود در كشور ۱۳۰ هزار دستگاه از نظر استانداردهای جهانی از رده خارج هستند و در صورتی كه تولید كامیون در كشور افزایش یابد و این كامیونهای جدید در اختیار موسسات و سازمانهای صنفی قرار گیرند، نوسازی بهتر صورت خواهد گرفت و كامیونهای فرسوده موجود زودتر از رده خارج خواهند شد. این كار باید با هماهنگی كارخانههای تولید كامیون، دولت، سازمانهای متولی حمل و نقل سنگین و تشكلهای صنفی انجام شود و تسهیلات بانكی به موقع در اختیار موسسات باربری و رانندگان قرار گیرد.
اگر كامیونها با تسهیلات ارزان قیمت و با نرخ ۳ درصد و سهم ۶۰ درصدی دولت و شركتهای تولیدكننده و سهم ۴۰ درصدی رانندگان و كانونهای رانندگی در اختیار متقاضیان قرار گیرد، در حمل و نقل تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. البته نوسازی ناوگان به تنهایی كافی نیست بلكه جادهها و مسیرهای ترانزیتی كالا نیز باید ساماندهی شود زیرا كامیونهای جدید، گران قیمت و كارآمد با وضعیت جادههای ما همخوانی نخواهند داشت و به این ترتیب سرمایهها تلف خواهد شد و با هر تصادف، ضررهای بسیاری به ناوگان حمل و نقل وارد میشود. حمل و نقل و وضعیت جادهها باید مطابق با استانداردهای جهانی شود.
سیستم موتور كامیونها نیز باید با سوخت مصرفی آنها هماهنگ شود. لازم است دولت برای هماهنگ سازی موتور و سوخت یارانه بدهد زیرا با كاهش یارانهها، بر اثر كاهش مصرف سوخت این هزینهها به زودی جبران خواهد شد.
بیشتر صاحبان كامیونهای فرسوده قدرت مالی چندانی برای تعویض خودروهایشان ندارند بنابراین بخش عمده قیمت كامیونهای گران قیمت باید به صورت وام به آنها پرداخت شود. بسیاری از صاحبان كامیونهای فرسوده به دلیل نبود انگیزههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خصوصیات فردی به نوسازی ناوگان به صورت مشاع تمایل چندانی ندارند.
با توجه به میزان وام و نرخ سود آن، بازپرداخت توسط یك نفر كار دشواری است و مشكلات و فشارهای پرداخت اقساط وام ممكن است سلامت راننده و كامیون را به خطر اندازد و این موضوع تحقق هدف نوسازی ناوگان حمل و نقل كشور را با مشكل روبه رو خواهد كرد بنابراین فرهنگ مشاركت دو نفر یا یك نفر با یك موسسه باربری باید تقویت شود.
هر طرحی كه بتواند اقبال عمومی را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل در برداشته باشد، موفق خواهد بود.
باید به ازای ورود هر خودروی نو، یك خودروی فرسوده از ناوگان خارج شود زیرا در حال حاضر تعداد كامیون و ظرفیت كامیونها با میزان بار و تقاضای موجود برابر نیست و حمل بار با خودروهای فرسوده برای رانندهها با صرفهتر است بنابراین نوسازی ناوگان باید به شرط خروج خودروهای فرسوده صورت گیرد تا صف خودروهای فرسوده برای حمل بار كوتاه شود و شاهد تردد بیشتر خودروهای نو در جادهها باشیم.
پدیده «خودمالكی» مشكل عمده در استفاده از كامیون نو برای سه شیفت كاری است. این موضوع بهرهوری را كاهش میدهد و سرمایهگذاری برای تولید و تهیه كامیون نو را با توجیه اقتصادی كافی همراه نمیكند بنابراین باید ارائه تسهیلات و نرخ سود وام به گونهای باشد كه وامهای ارزان قیمت به كسانی داده شود كه به صورت مشاركتی (دو یا سه نفر) به خرید كامیون نو اقدام میكنند و فرهنگ مشاركتی جایگزین فرهنگ خودمالكی شود.
●كیفیت خودروهای سنگین
گزارشهای كیفیت خودروها، تعمیرگاههای مجاز، شكایات مربوط به مشكلات فنی خودروها، استانداردهای آلایندگی هوا و نظرات مشتریان در بررسی وضعیت فاصله تكنولوژی تولید كامیون، اتوبوس و مینیبوس در ایران با استانداردهای روز دنیا مورد توجه قرار میگیرد.
این خودروها در دو وضعیت ایستا و دینامیك بررسی میشوند. در وضعیت ایستا، چگونگی مونتاژ قطعات و در وضعیت دینامیك، عملكردهای خودرو آزمون میشود و زمان تست برای خودروهای سنگین ۱۱۰ دقیقه و برای خودروهای سبك ۴۵ دقیقه است.
آلایندگی خودروهای سنگین هم یكی از معضلات اصلی ناوگان حمل و نقل و از مشكلات همیشگی شهرهاست و با وجود این كه استانداردهای تست آلایندگی برای خودروهای سنگین دیزل مانند كامیون، كامیونت، اتوبوس و مینیبوس تدوین شده اما به علت نبود تجهیزات خاص، امكان اندازهگیری میزان آلایندگی خودروهای سنگین، اتوبوس، مینیبوس، كامیون و كامیونت وجود ندارد و تنها خودروی سواری بنزینی و گازی در كشور تست آلایندگی میشود.●ظرفیت تولید داخلی
با تكیه به ظرفیت تولید و توان ساخت داخل، امكان تولید بیش از ۲۵ هزار دستگاه انواع كامیون سبك و سنگین ایجاد شده است و با جایگزینی ناوگان فرسوده موجود كشور میتوان سالانه صدها میلیون دلار هزینه ناشی از مصرف سوخت اضافی خودروهای فرسوده را از دوش دولت و بخش خصوصی برداشت.
اما شرط استفاده از ظرفیت ایجاد شده آن است كه مشكلات تامین مالی و نقدینگی و گرفتن وام از بانكها كاهش یابد، دولت برای حمایت از طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اقدامات عملی صورت دهد و در مورد تحویل به موقع كامیونها و خدمات آنها به مشتریان، شاهد تحرك جدی و سریعتر خودروسازان و بانكها و نهادهای ذی ربط باشیم؛ در غیر این صورت عدهای از واسطهها و شركتها و رانندگان ترجیح خواهند داد واردات خودروها و كامیونهای دست دوم را دنبال كنند.
شركتهای سایپادیزل و ایران خودرودیزل جزء بزرگترین تولیدكنندگان خودروهای كار در خاورمیانهاند كه با حدود ۴۰ سال سابقه درخشان، به تولید انواع خودروهای سنگین و نیمه سنگین میپردازند. این دو شركت در هفت ماهه سال جاری ۱۳۵۷۹ دستگاه كامیون و كشنده تولید كردهاند و ظرفیت تولید امسال را به ۳۸ هزار دستگاه رساندهاند.
ایران خودرودیزل ابتدا با نام گروه صنعتی خاور در سال ۱۳۳۸ و سایپادیزل با نام ایران كاوه فعالیت خود را آغاز كردند.با افزایش تقاضا در دهه ۵۰ و از سالهای ۱۳۴۳ به بعد سازمان تولید كامیونهای سنگین و نیمه سنگین در ایران گسترش یافت و شركتهای مرتبط با شركتهای مادر مانند شركت گواه، موتورسازی ایدم، تاپ سرویس، چرخشگر، تولید قطعات خاور، توسعه خودروكار، اپكو و... راهاندازی شدند.
امروزه علاوه بر سهم عمده شركتهای سایپادیزل و ایران خودرو دیزل در توسعه ناوگان حمل و نقل جادهای و بازسازی و نوسازی ناوگان كامیونهای كشور، شاهد افزایش سهم حمل و نقل ایران از ترانزیت كالاهای جهان هستیم و محصولات ساخت این دو شركت به كشورهای ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، عراق، عربستان، مصر، اردن، امارات متحده عربی، كویت، تركمنستان، لیبی، تاجیكستان و افریقا صادر میشود.
در ابتدای سال ۸۱ تا پایان آذرماه تولید كامیون در كشور به ۴ هزار و ۶۱۶ دستگاه رسید كه سهم سایپادیزل به عنوان بزرگترین تولید كننده ۱۶۹۹ دستگاه بود. روند رشد تولید در دو شركت مذكور هر سال رو به افزایش است. در حال حاضر ایران خودرودیزل با تولید روزانه ۱۰۵ دستگاه انواع كامیون ركورد تازهای را ثبت و از اول سال و تا پایان آذر ۸۳ حدود ۱۱۶۵۰ دستگاه كامیون تولید كرده است و در سال ۸۴ حدود ۲۰ هزار دستگاه انواع كشنده و كامیون را تولید و به ناوگان حمل و نقل و ترانزیت اضافه خواهد كرد كه ۱۴ هزار دستگاه از این تعداد كامیونهای نسل جدید خواهند بود كه همزمان در اروپا تولید میشوند.
ایران خودرودیزل برای ایجاد خطوط جدید تولیدكشنده و كامیون، یك سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیاردریالی انجام خواهد داد. هدف از اجرای این پروژه، روزآمد كردن ناوگان ترابری با انواع خودروهای كار سبك، نیمه سنگین و سنگین است.
تولید خودروهای تجاری در چند سال اخیر ۵ تا ۶ برابر شده است. ایران خودرودیزل در سال جاری ۲۲ هزار دستگاه انواع خودروهای تجاری را تولید میكند كه این میزان ۲ برابر سال گذشته و ۵ برابر سال ۸۱ است.از ابتدای سال ۸۳ تا اوایل آذرماه ۱۱ هزار دستگاه انواع خودروی تجاری ایران خودرودیزل تولید شده است و سال گذشته نیز حدود ۷ هزار دستگاه انواع كامیون، كامیونت و كشنده در این شركت تولید شد.
تولید سال گذشته ایران خودرو دیزل ۱۱ هزار و ۱۱۱ دستگاه انواع خودروهای تجاری شامل كامیون، ون، اتوبوس و مینیبوس بوده است.
ایران خودرودیزل در ۱۵ آذرماه ۸۳ ركورد تولید سال ۸۲ خود را شكست و از مرز تولید ۱۱ هزار و ۱۱۱ دستگاه انواع خودروهای كامیون، كشنده، اتوبوس و مینیبوس و ون گذشت. این شركت تا ۱۵ آذر سال ۸۳ بیش از ۸۴۰۰ دستگاه كامیونهای سنگین، كشنده و نیمه سنگین تولید كرده بود كه به اندازه كل سال ۸۲ است و ۵۵ درصد بازار خودروهای سنگین را دراختیار دارد.
مدیریت ایران خودرودیزل اعلام كرده است تولید كامیون در سال ۸۳ به ۱۲ هزار دستگاه خواهد رسید.
شركت یادشده ۵۶ درصد سهم بازار كامیون سبك و ۷۵ درصد از بازار كامیون سنگین و ۲۰ درصد از بازار كشندهها را دراختیار دارد و در سال ۸۴ نیز ۲۰ هزار دستگاه انواع كامیونهای سبك، سنگین و كشنده تولید خواهد كرد.
تولید سالانه انواع كشنده و كامیون در ایران خودرودیزل به بیش از ۱۷ هزار دستگاه رسیده است. این شركت تولید كامیون و كشندههای اكسور ۱۸۴۳، انواع اكتروس ۴۰۴۰، ۱۸۴۳، MP۲، ۳۳۴۰ و انواع آتگوباری آتشنشانی F۱۳۲۵، باری ۱۸۱۵، انواع كامیون، كامیونت مایتی و كامیونهای جدید اچلو را در دستور كار قرار داده است و كماكان به دلیل تقاضای بازار، كامیونهای سنگین ۱۹۲۴، ۲۶۲۴، LP، LPK، ۸۰۸ و ۶۰۸ را تولید میكند كه از نظر استحكام و خدمات پس از فروش گسترده مورد توجه مشتریان است. كامیونهای تولیدی این شركت به كشورهای عربی حوزه خلیج فارس و كشورهای افریقایی صادر میشود. بیش از ۱۰۰ مركز به ارائه خدمات پس از فروش محصولات ایران خودرو دیزل میپردازند و كلیه نمایندگیهای مرسدس بنز در اروپا به رانندگان خودروهای ترانزیت خدمات ارائه میدهند.
●فروش تولیدات داخلی
تولید انواع كامیون در ایران خودرودیزل امسال با ۲۴۰ درصد رشد به ۱۷ هزار دستگاه میرسد و به گفته مجید شیخانی مدیر عامل ایران خودرودیزل، این افزایش تولید در كاهش قیمت كامیون موثر است و به نفع مصرفكننده خواهد بود.
شركتهای لیزینگ نیز برای فروش این كامیونها شكل گرفتهاند و تا ۷۰ میلیون تومان از قیمت خودرو را به صورت وام تقبل میكنند.
ایران خودرودیزل با ۳ شركت اقماری خود یعنی ایدم، چرخشگر و محور خودرو، موتور و گیربكس و اكسل موردنیاز محصولات تولیدیاش را تامین میكند.
شركت چرخشگر با ZF آلمان قرارداد انتقال تكنولوژی منعقد كرده است و ۲۰ درصد تولیدات گیربكسهای نسل جدید تا دی ماه ساخت داخل میشوند.
شركت ایدم كه بخشی از سهام آن در اختیار دایملر كرایسلر است، تامینكننده موتورهای نسل جدید سری ۹۰۰ با استاندارد یورو ۲ و یورو ۳ خواهد بود و شركت محورسازان در حال بررسی تولید ترمز دیسكی با یك شركت آلمانی به صورت انتقال دانش فنی است.
از آغاز سال جاری ۱۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع كامیون در ایران خودرودیزل تولید شده كه تنها ۱۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه به خریداران تحویل داده شده و مابقی آماده تحویل است. اگر تسهیلات بانكی مناسبی از سوی بانكها و موسسات اعتباری با سود و كارمزد متناسب با شرایط بازار به سرعت در اختیار خریداران قرار گیرد، بخش قابل توجهی از مشكلات متقاضیان و سیستم حمل و نقل كشور حل خواهد شد.
●نقش واسطهها
به اعتقاد برخی از كارشناسان، واسطهها در ایجاد بازر آشفته كامیون نقش موثری دارند و همین دلالبازیها باعث شده مثلاً قیمت كامیون كمپرسی بنز تك از ۱۳ میلیون تومان در سال ۷۶ به ۶۰ میلیون تومان در سال ۸۱ برسد یعنی ۴۵۰ درصد ظرف ۶ سال رشد قیمت داشته باشد. برخی شركتها نظیر ایران خودرودیزل نیز نتوانستهاند تعهدات پیش فروش خود را به موقع عملی كنند و این موضوع باعث افزایش قیمتها شده و بازار دلالی و واسطهگری را داغ كرده است.
همان گونه كه گفته شد، در این میان عدهای راه حل را واردات كامیونهای نو و دست دوم دانستهاند و عدهای دیگر برای جلوگیری از لطمه دیدن خودروسازان و نیز كمك به تولید و اشتغال و ارزش افزوده داخلی معتقدند كه خودروسازان و دولت باید مشكلات موجود و عوامل عدم اجرای تعهدات را از بین ببرند تا كامیون به موقع به بازار برسد و كمبود ایجاد نشود. همچنین برنامه توسعه كارخانههای تولید كامیون و افزایش تولید آنها باید با سرعت اجرا شود تا افزایش عرضه، قیمتها را كاهش دهد و رضایت مشتریان تامین شود.
●فناوری اطلاعات
خودروسازان و نهادهای متولی حمل و نقل و ترانزیت كشور باید از روشهای نوین الكترونیك، اینترنت و سیستمهای رایانهای در توسعه و تجهیز شبكههای حمل و نقل و ترانزیت كالا استفاده كنند.
ارائه خدمات مطلوب به مشتریان شامل صاحبان كالاهای تجاری و صنعتی، واردكنندگان، صادركنندگان و كسانی كه نیازمند اطلاعات ترابری هستند، باید در پروژههای مختلف كاربردی مورد توجه قرار گیرد.سیستم فروش و ارائه خدمات باید به صورت On Line طراحی شود و اطلاعات كلیه پروازهای داخلی و خارجی بار و كالا و كشتیهای تجاری و قطارهای باری قابل دسترس باشد، نیازهای موسسات باربری كالاها به سرعت در اختیار رانندگان و مالكان كامیونها قرار گیرد و به پراكندگی مناسب كامیونها و دسترسی و افزایش سرعت نقل و انتقال كامیونها توجه شود تا كامیونها به موقع به محل برسند و در انتظار كالا در صفهای طولانی نمانند.
هم اكنون طرح اطلاعات جادهای كشور حاوی نقشه تمام مسیرهای دسترسی به نقاط مختلف ایران از طریق پایگاه الكترونیك www.IRROADS.com راهاندازی شده و وضعیت تردد و هواشناسی مسیرهای مختلف كشور در این سایت قابل مشاهده است. همچنین پایگاه www.WDGCO.com/IRICAO برای كلیه اطلاعات پرازی در دسترس عموم است.
اطلاعات ایمنی، حفاظتی و رانندگی در جادهها، تونلها و پلهای ایران در قالب طرح دیگری موسوم به «سیستم حمل و نقل هوشمند» در اختیار تمام رانندگان جادهای قرار خواهد گرفت.
طرحهای مختلفی برای توسعه و تجهیز شبكههای حمل و نقل دریایی، ریلی، جادهای و هوایی ایران در دست اجراست كه راهاندازی آنها سرعت انجام كارها در سیستم حمل و نقل كشور را به نحو محسوسی افزایش خواهد داد و به حمل و نقل جادهای و تردد به موقع كامیونها كمك چشمگیری خواهد كرد.
محسن شمشیری
منبع : اندیشه گستر سایپا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا اسرائیل مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب مجلس خلیج فارس بابک زنجانی دولت سیزدهم
آتش سوزی تهران پلیس زلزله قتل آموزش و پرورش شهرداری تهران سیل قوه قضاییه سلامت دستگیری سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران تورم قیمت
سریال مشهد تلویزیون فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینمای ایران سینما فیلم رسانه ملی دفاع مقدس
مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه انگلیس ترکیه یمن اوکراین نتانیاهو
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور علی خطیر لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی تلفن همراه اپل گوگل همراه اول اینستاگرام تبلیغات واکسن وزیر ارتباطات ناسا پهپاد
سرطان فشار خون کبد چرب دیابت بیماری قلبی ویتامین کاهش وزن قهوه