سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
حکومت دینی از منظر استاد مطهری
حكومت دینی همواره وامدار تلاش روشنفكران و اندیشمندان دیندار در راستای تبیین، نقد و پاسداری از گوهر وجودی خود بوده است. دغدغه حكومت دینی كه همانا توسعه و تعمیق ایمان و اخلاق و شریعت در تمامی زوایای زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان است قطعاً با زنده نگاه داشتن این تلاشها زنده و بادوام می ماند.
در قرن حاضر به خصوص زمان مشروطه كه عالمان دین به دو طیف موافق و مخالف منشعب شده بودند ما شاهد ظهور اندیشه سیاسی اسلام هستیم كه اوج آن را می توان با تشكیل حكومتی به نام جمهوری اسلامی توسط یك مرجع و رهبر مذهبی عالی رتبه یعنی امام خمینی(ره) مشاهده كرد.
استاد مرتضی مطهری از تبار نادر عالمان برجسته و صاحب نظر معاصر در مسائل اسلامی و روز است كه موضع و قرائت وی به عنوان یك متخصص و همچنین یك ایدئولوگ انقلاب اسلامی، از جایگاه و اعتبار خاصی برخوردار است كه نقطه نظرات سیاسی خود را در مواضع مختلف و در لابه لای آثار خود چه به صورت بیانی و چه به صورت قلمی عرضه داشته است كه نكته فوق ضرورت تنقیح و تدوین آرای سیاسی ایشان را آشكار می كند.
كتاب حاضر از سه بخش مشروعیت حكومت، تحلیل ولایت فقیه، تحلیل حكومت اسلامی تدوین شده است.
بخش اول كه به بحث مشروعیت حكومت می پردازد دارای دو فصل است: فرضیه های مطرح در مشروعیت حكومت و مشروعیت حكومت معصومان. استاد مطهری در كتاب «پیرامون جمهوری اسلامی» ابتدا به دو ملاك مشروعیت الهی و مشروعیت مردمی می پردازد. سپس استاد در مقام استقرای انواع مشروعیت به چهارقسم۱- حق طبیعی و موروثی، ۲- حق الهی، ۳- حق اشراف و طبقه خاص، ۴- جمهور مردم اشاره می كند. استاد از آنجا كه حق زور و غلبه را انكار می كرد آن را در شمار ملاكها نگنجانده است اما ذكر حق موروثی در كنار حق طبیعی خالی از وجه به نظر می رسد. چرا كه حق ارثی نه در شمار حقوق طبیعی و فطری بلكه در شمار حقوق سنتی قرار دارد مگر این كه مدعی شویم كه شاهزادگان استمرار سلطنت خود را جزء حقوق طبیعی خود می دانستند اما حق طبقه خاص و اشراف همان طور كه استاد خود تذكر داده است از بحث حق حاكمیت و مشروعیت خارج است و به این كه صلاحیت حكومت از چه كسی است برمی گردد.
بخش دوم تحلیل «ولایت فقیه» كه دارای چهار فصل است: مشروعیت ولایت فقیه، ادله ولایت فقیه، تحلیل ولایت فقیه، اختیارات ولایت فقیه، مولف در این بخش پس از تبیین تئوری های مختلف حكومت در عصر غیبت، به پردازش و یافتن نظریه استاد مطهری در مقوله مشروعیت حكومت فقیه می پردازد. آنچه از استقراء و فحص آرای ایشان دستگیر می شود مسلم انگاشتن مشروعیت الهی ولایت فقیه به نحو انتصاب كلی است. به این معنا كه شارع مقدس با ارائه ملاكها و شرایط كلی، ولی فقیه را مأمور تصدی امر قضا و حكومت كرده است و منشاء حكومت او هم از این لحاظ به شرع و شریعت باز می گردد.
بخش سوم نیز به تحلیل حكومت اسلامی می پردازد. در این بخش مولف با نظر به این مورد كه استاد مطهری از ایدئولوگها و تئوریسنهای درجه اول این انقلاب بودند از همان آغازین ارائه نظریه جمهوری اسلامی و پیدایش شبهاتی پیرامون آن به ارائه پاسخ هایی پرداختند كه در این بخش مسائلی مانند جمهوریت، اسلامیت، پارادوكس جمهوریت و اسلامیت، علت حذف قید دموكراتیك، ناسازگاری دموكراتیك غربی با اسلام می پردازد.
«حكومت دینی از منظر استاد مطهری» تألیف محمدحسن قدردان قراملكی در ۵۰۰۰ نسخه و ۱۷۸ صفحه منتشر شد.
منبع : روزنامه کیهان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران شهادت بالگرد تبریز حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی
تهران کنکور هواشناسی شهرداری تهران شورای شهر تهران تعطیلی مدارس هلال احمر قوه قضاییه پلیس سیل بارش باران آموزش و پرورش
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا یارانه بورس خودرو دلار بازار خودرو سایپا حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازنشستگان
شهادت رئیس جمهور داریوش ارجمند پیام تسلیت تلویزیون لیلا حاتمی سینمای ایران آیت الله سید ابراهیم رئیسی سینما شعر زری خوشکام رسانه ملی نمایشگاه کتاب
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان دانشگاه پیام نور تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی اسرائیل ترکیه امیرعبداللهیان روسیه غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه چین حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیورپول لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی رئال مادرید منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت تبلیغات گوگل سامسونگ موبایل اپل اینترنت آیفون فناوری
رژیم غذایی آلزایمر طول عمر سلامت روان کاهش وزن افسردگی مغز انسان