دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا
جایگاه حضرت فاطمه و مریم علیهماالسلام در آیات و روایات
●مقدّمه
خداوند متعال دارای تقدس اصیل و ذاتی است و برخی از اشخاص و اشیاء به میزان انتساب خاص به خداوند متعال و تجلی خداوند در آنها و تجلی خدایی آنها از قداست نسبی برخوردارند. از میان مردان، پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله و از میان زنان، فاطمه زهرا علیهاالسلام دارای بالاترین تقدس بعد از خداوند متعال میباشند. رفتار و گفتار رمزآلود پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله نسبت به فاطمه زهرا علیهاالسلام و آیات قرآنی كه به كنایه از آن حضرت یاد كرده و یا در شأن ایشان نازل شده و كلمات معصومین علیهمالسلام به روشنی تقدس بانوی اسلام را بیان میكند. مقایسه میان حضرت زهرا علیهاالسلام و حضرت مریم(سلام الله علیها) نیز روشن مینماید كه اگر حضرت مریم(سلام الله علیها) به خاطر صفاتی كه در قرآن آمده مقدس بود، فاطمه زهرا علیهاالسلام به طریق اولی مقدستر است. قرآن نزدیك به بیست ویژگی برای حضرت مریم بیان كرده و روایات اسلامی آنها را به نزدیك چهل ویژگی رسانده است. در قرآن، روایات و تاریخ اسلامی همین چهل ویژگی در رتبه بالاتر و شدت بیشتر برای فاطمه علیهاالسلام ثبت شده است.
در مقاله حاضر، چهل ویژگی در حضرت مریم(سلام الله علیها) طبق آیات و روایات اسلامی برشمرده شده و با بیان آیات و روایات و اقوال تاریخی نشان داده شده كه آن ویژگیها در حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز وجود داشتهاست.
بدون تردید هر گام در شناخت فاطمه زهرا علیهاالسلام گام ما را در تبعیت و الگوپذیری از آن بانوی مقدس استوارتر میسازد و خدمتی به اسلام و فاطمه زهرا علیهاالسلام میباشد كه مزد آن تسهیل و تسریع در عبور از پل صراط است. متأسفانه صاحبان حقدها و كینهها در صدر اسلام با انگیزه خنثیسازی مبارزات فاطمه زهرا علیهاالسلام در دفاع از رسالت پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله و امامت حضرت علی علیهالسلام به قداستپوشی فاطمه زهرا علیهاالسلام دست زدند. آنان نه تنها قداست فاطمه علیهاالسلام را منتشر نكردند، بلكه كتمان هم كردند. آن كینهها در بستر جهل و تعصب در عالم اسلام جاری شد و تقدسپوشی استمرار پیدا كرد و تا آنجا پیش رفت كه عقاید بدعتآمیزی مانند شرك بودن زیارت قبور و احترام مؤمن بعد از مرگ وارد اسلام شد و بسیاری از آثار مقدس اسلامی در سرزمین اسلام از میان رفت.
مخاطب اصلی مقاله حاضر، نخست آن دسته از مسلمانان است كه هنوز تقدس فاطمه زهرا علیهاالسلام را درك نكردهاند و ثانیا كسانی كه پس از درك قداست آن بانو، مطامع سیاسی، جناحی یا هوس روشنفكرنمایی آنان باعث شده كه قداست آن بانو را فراموش كنند یا قداست حضرت زهرا علیهاالسلام را به پشت پرده تعدد قرائات دین برانند. ثالثا مقاله به كسانی نظر دارد كه تشنه آگاهی از جایگاه زن در آیین اسلام میباشند.
●جواز مقایسه میان مریم(سلام الله علیها) و فاطمه علیهاالسلام
یكی از بهترین روشهای شناخت بزرگان، مقایسه و مقارنه میان شخصیت، نظریات، رفتار و گفتار آنان و دوستان و دشمنان ایشان میباشد. امّا این سؤال مطرح است كه آیا مقایسه میان حضرت مریم(سلام الله علیها) و حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام جایز و بایسته است؟
پاسخ این سؤال مثبت است، چون در طول تاریخ به مناسبتهای مختلف معصومین علیهمالسلام و اولیاء میان آن دو بانوی برگزیده مقایسه به عمل آوردهاند. پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله اولین شخصی است كه بارها با مقایسه فاطمه علیهاالسلام با مریم(سلام الله علیها) عظمت و برتری فاطمه علیهاالسلام بر مریم(سلام الله علیها) را به مسلمانان، بلكه بشریت تفهیم مینمود(۱). بعد از آن جناب خود حضرت زهرا است كه از پدر گرامیشان سؤال میكنند: «ای پدر آیا من بهترم یا مریم؟! رسول خدا جواب میدهد: تو در میان قوم و امت اسلامی بهترین هستی و مریم در میان قوم خود»؛ «یا أبه أنا خیر أم مریم؟ فقال رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله : أنت فی قومك و مریم فی قومه»(۲).
در كلمات امام صادق علیهالسلام و امام باقر علیهالسلام بیشترین مقایسه میان مریم(سلام الله علیها) و فاطمه زهرا علیهاالسلام به چشم میخورد(۳). از بزرگان صدر اسلام جناب ام سلمه كه در مسجد پیامبر پس از اهانت ابوبكر به دفاع از زهرا علیهاالسلام میپردازد و میفرماید: «فاطمه بهترین و برگزیده زنان و مادر جوانان اهل بهشت و عدیله و نظیر مریم است»(۴). باز حسان بن ثابت كه در شعر مقایسه كرده و گفته است:
و ان مریم أحصنت فرجها
و جائت بعیسی كبدر الدجی
فقد أحصنت فاطمهٔ بعدها
و جاءت بسبطی نبی الهدی(۵)
دانشمندان متأخّر نیز در نثر و نظم زیاد مقایسه به عمل آوردهاند كه به دو نمونه اشاره میشود. مرحوم آیهٔ اللّه محمّد حسین اصفهانی معروف به كمپانی در مدح حضرت صدیقه علیهاالسلام اشعار فراوانی دارد؛ از جمله:
هی البتول الطهر و العذراء
كمریم الطّهر و لا سواء
او بتول، طاهر و عذراء است؛ مانند مریم طاهره، ولی این دو یكسان نیستند(۶).
شاعری دیگر چنین سروده است:
إن قیل حواء قلت: فاطم فخرها
أو قیل مریم قلت: فاطمهٔ افضل
اگر گفته شود حوا، گویم فاطمه افتخار وی است و اگر گفته شود مریم، گویم فاطمه برتر از اوست.
أفهل لحواء والد كمحمّدٍ؟
أم هل لمریم مثل فاطمهٔ اَشْبُلُ
آیا حوا را پدری مانند محمّد صلیاللهعلیهوآله میباشد؟ و آیا برای مریم مانند فاطمه، شیربچگانی است.
كلّ لها حین الولادهٔ حالهٔ
منها عقول ذوی البصائر تذهل
برای هر یك از آنان به هنگام تولّد حالتی است كه از آن حالت عقول صاحبان خرد میروند(۷).
جناب دكتر بیآزار شیرازی در مقالهای میان آن دو زن به طور موجز، سیزده مورد مقایسه به عمل آورده است(۸).
●شایستگی بیشتر فاطمه علیهاالسلام برای تقدس
بیشتر اوصافی كه قرآن و روایات برای حضرت مریم(سلام الله علیها) برشمردهاند به طریق اولی در فاطمه زهرا علیهاالسلام وجود داشت كه در ضمن مقایسه آن دو بانو خواهد آمد. در رفتار و گفتار شگفت و رمزآلود پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله در باره فاطمه زهرا علیهاالسلام پیام مهمی برای مسلمانان و جامعه بشری نهفته است. آن پیام عبارت است از اعلام بالاترین تقدس برای فاطمه علیهاالسلام و معیار قرار دادن آن حضرت در سنجش ایمان قلبی و دینداری مسلمانان. قرآن با تعبیر شگفت «نسائنا» (زنان ما) از فاطمه زهرا علیهاالسلام در آیه مباهله بیان میكند كه فاطمه علیهاالسلام تجلی اوصاف نیك زنان بهشتی بوده، تقدس همه آنها در او جمع است.
با این همه بسی جای تأسف است كه عدهای از مسلمانان در صدر اسلام با آگاهی از تقدس آن بانو در مقابل ثمنی بخس، نه تنها قداست فاطمه زهرا علیهاالسلام را به بشریت اعلام و تثبیت نكردند، بلكه آن را كتمان نمودند. آنان برای حفظ حكومت غاصبانه مهمترین مانع یعنی فاطمه علیهاالسلام را ترور شخصیت و شخص نمودند و از طرف دیگر برای عقدهگشاییها و بالا بردن عایشه نگذاشتند قدر آن بانوی مقدس شناخته و معهود گردد.
متأسفانه آنان با آن كتمان و ترور نه تنها به اسلام جفا كردند، بلكه بر بشریت ظلم روا داشتند؛ زیرا اگر امروز فاطمه علیهاالسلام همانند مریم(سلام الله علیها) در میان تمام مسلمانان به عنوان فاطمه مقدس مشهور و معهود بود، بالاترین نماد و دلیل مبنی بر احترام اسلام به زن در اختیار مسلمانان بود. آنان مهمترین معیار سنجش دینداری و تقرب به پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله را از مسلمانان گرفتند.
بسی مایه تعجب است كه امروز هیچ مسیحی نیست كه مریم را به عنوان مقدس نشناسد و نام نبرد، امّا با كمال تأسف نگارنده با یك افسر مصری در كنار خانه كعبه در سال ۱۳۷۶ ملاقات و گفت و گو نمود و معلوم گردید او اصلاً فاطمه زهرا علیهاالسلام را نمیشناسد و نمیداند پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله چنین دختری داشته است؟!
در میان پیروان مسیح نیز اختلاف و شكافی عمیق پدید آمده است. پروتستانها اختلافات فراوانی با كاتولیكها دارند و حتی میان آنها نزاعهای خونین در گرفت كه هنوز ادامه دارد.
لوتر به عنوان رهبر پروتستانها كه با تقدسزدایی از كلیسا و كشیشها مبارزه خود را علیه كاتولیكها شروع نمود، هرگز در صدد برنیامد كه تقدس حضرت مریم یا حضرت مسیح را نفی كند، بلكه در بالاترین حد به تقدس حضرت مریم اعتراف دارد و تأكید میكند. با تمام اختلافاتی كه در میان مسیحیها وجود دارد روی تقدس مریم اتفاق نظر دارند، لذا چه كاتولیك و چه پروتستان در گرفتاریها ندا میدهد: ای مریم مقدس. این در حالی است كه فاطمه زهرا علیهاالسلام برای مقدسبودن شایستهتر و سزاوارتر است، امّا متأسفانه برخی بعد از رحلت رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله از سر غرض یا جهل بعد از غصب خلافت و خانهنشین كردن علی علیهالسلام به تقدسزدایی از فاطمه علیهاالسلام اقدام كردند.
تأسفآورتر اینكه امروزه برخی از روشنفكران مسلمان حتی شیعی، با تقلید از لوتر، به گمان خود به دنبال نهضت اصلاح دینی و پروتستانتیسم اسلامی هستند، امّا هرگز حد لوتر را نگه نداشته، اعتقادی به تقدس فاطمه زهرا علیهاالسلام از خود نشان نمیدهند.
●مقایسه فاطمه مقدس علیهاالسلام با مریم مقدس(سلام الله علیها)
۱ ـ شرافت خانوادگی
مریم از خاندان ماثان از فرزندان حضرت داوود علیهالسلام بود و عمران پدر مریم، بزرگ این خاندان پیش از عهد هیرودوس(۹) و از خانواده نبوت و دیانت بود(۱۰).
در شرافت خانوادگی حضرت مریم همین بس كه حضرت عیسی علیهالسلام از پیامبران بزرگ و ولیده آن خانواده است. خداوند سوره مریم را به نام این خانواده نام نهاده و چندین بار از این خانواده سخن گفته است. در آیه «اِنَّ اللّهَ اصْطَفی آدَمَ وَ نُوحا وَ آلَ اِبْرَاهِیمَ وَ آلَ عِمْرَانَ عَلَی العَالَمِینَ»(۱۱) این خانواده را یكی از چهار خانواده برگزیده معرفی كرده است.
در بیان شرافت خانوادگی حضرت فاطمه نیز سخن بسیار و امری روشن برای مسلمانان است. طبق روایت امام رضا علیهالسلام (۱۲) و روایات(۱۳) دیگر، آل ابراهیم در آیه یاد شده ـ خانواده پیامبر اكرم ـ از چهار خانواده برگزیده است.
افزون بر اینكه بدون هیچ تردیدی خداوند در آیه تطهیر(۱۴) از اهل بیت رسول به صراحت یاد كرده است و در سوره ابراهیم با تعبیر شجره مباركه(۱۵) و بیوت در آیه «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللّهُ أَنْ تُرفَعَ وَ یُذْكَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالغُدُوِّ وَ الآصَالِ»(۱۶) به خانواده حضرت فاطمه اشاره كرده است. خداوند سوره دهر یا هل أتی را در باره اهل بیت پیامبر صلیاللهعلیهوآله نازل فرموده است(۱۷). از همه مهمتر اینكه خداوند اجر رسالت پیامبر صلیاللهعلیهوآله را عشق به خاندان محمّد (قربی) قرار داده و فرموده است: «قُل لاَ أَسْأَ لُكُمْ عَلَیهِ اَجْرا إلاَّ المَوَدَّهَٔ فِی القُرْبی»(۱۸).
صاحب الغدیر نُه روایت از طریق اهل سنت با اسناد آن آورده است كه در آیه یاد شده مراد از قربی، اهل بیت رسول اكرم است(۱۹). در روایات حتّی به طرق اهل سنّت آمده است كه آل محمّد همان صادقون(۲۰) در آیه شریفه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّـقُوا اللّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ»(۲۱) و سابقون(۲۲) در آیه شریفه «وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ. أُولـئِكَ المُقَرَّبُونَ»(۲۳) و صراط مستقیم(۲۴) در آیه «اِهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِیمَ»(۲۵) میباشند. بدون تردید شرف هر خانواده به شرافت پدر، مادر و فرزندان است كه در ادامه به بحث در این باره میپردازیم.
۲ ـ پدر
عمران پدر حضرت مریم بود كه قبل از تولّد حضرت مریم درگذشت(۲۶). نام او در قرآن آمده است: «اِذ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَانَ»(۲۷). طبق گزارش ابن اسحاق، نسب او با چهارده واسطه به حضرت داوود علیهالسلام میرسد و او را صاحب صلاه بنیاسرائیل خواندهاند(۲۸). او از بندگان مؤمن و پاك خداوند بود. مورخان او را از روحانیون و كاهنان بزرگ زمان خود معرفی كردهاند(۲۹)، امّا با توجّه به وحی الهی به عمران، بر طبق دلالت روایت امام صادق علیهالسلام و تصریح امام باقر علیهالسلام ، از پیامبران قوم خود بوده است(۳۰).
امّا پدر فاطمه زهرا علیهاالسلام محمّد بن عبد اللّه صلیاللهعلیهوآله ، برترین پیامبران الهی(۳۱) و خاتم آنان بود.
۳ ـ مادر
مادر حضرت مریم حنه همسر عمران از زنان عبادتگر زمان خود بود(۳۲). خداوند متعال در قرآن از او به بزرگی یاد كرده است: «اِذ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَانَ...»(۳۳) حدود سی سال(۳۴) صاحب فرزند نمیشد، تا اینكه با قلبی شكسته از خداوند درخواست نمود و آنگاه با لطف الهی(۳۵) باردار شد. او به شكرانه این نعمت با نیّت خالص نذر نمود كه فرزند عزیز خود را معتكف و خدمتگزار بیت المقدس قرار دهد: «اِنّی نَذَرتُ لَكَ مَا فِی بَطْنی مُحَرَّرا» او نذر خود را ادا كرد. شرف ایشان وقتی معلوم میشود كه خداوند اعلام داشت كه نذر او را به نیكی قبول كرده است: «فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ»(۳۶).امّا مادر فاطمه زهرا علیهاالسلام حضرت خدیجه سلاماللّه علیه است. قرآن به كنایه از آن حضرت یاد میكند: «وَ وَجَدَكَ عَائِلاً فَاَغْنَی»(۳۷). مرحوم مجلسی طبق روایات میگوید كه این آیه شریفه به حضرت خدیجه اشاره دارد(۳۸). ابن عبّاس در تفسیر این آیه میفرماید: «خداوند پیامبر را فقیر یافت و مردم میگفتند پیامبر مالی ندارد؛ پس خداوند با مال خدیجه وی را غنی و بینیاز گرداند.»(۳۹)
در شرافت حضرت خدیجه همین بس كه او اولین زنی بود كه اسلام آورد و رسالت پیامبر صلیاللهعلیهوآله را تصدیق نمود و تا آخرین لحظه در كنار رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله ماند و برای ایشان كمككار و دلسوز و مهربان بود. پیامبر فرمود: «دین اسلام به وسیله دو عامل استوار شد؛ یكی شمشیر علی علیهالسلام و دیگر مال خدیجه علیهاالسلام .»(۴۰) او تمام اموال خود را وقف اسلام و اهداف پیامبر صلیاللهعلیهوآله نمود.
در روایات آمده است كه او یكی از چهار زن برگزیده(۴۱) و بهشت مشتاق اوست(۴۲). او بعد از مرگ، همدم مریم و آسیه خواهد بود(۴۳).
آن حضرت این شرف را داشت كه نطفه آخرین دخترش فاطمه علیهاالسلام از مائده بهشتی(۴۴) باشد و در هنگام حزن و نگرانی نسبت به رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله در زمان بارداری، فرزندش فاطمه علیهاالسلام از باطن او با او سخن گوید و به او دلداری دهد(۴۵).
۴ ـ آگاهانیدن پدر به پاكی فرزند قبل از ولادت
خداوند قبل از انعقاد نطفه و ولادت حضرت مریم از طریق بشارت ولادت فرزندش عیسی علیهالسلام خبر داد كه فرزندی سالم و مبارك به او هدیه خواهد كرد؛ پسری كه به اذن پروردگار بیماران را شفا خواهد داد و مردگان را زنده خواهد كرد و او را رسول خود قرار خواهد داد(۴۶).
امّا ولادت حضرت فاطمه علیهاالسلام به طور مستقیم به پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله در معراج و در زمین و حتّی چگونگی شكلگیری او از طعام بهشتی خبر داده شد(۴۷).
خداوند قبل از ولادت فاطمه علیهاالسلام به پیامبر صلیاللهعلیهوآله خبر داد كه شكم خدیجه ظرف امامت است. پیامبر به مناسبتی به فاطمه زهرا علیهاالسلام فرمود: «إنّ بطن أمّك كان للإمامهٔ وعاء»؛ یعنی شكم مادر تو ظرف امامت بود(۴۸).
۵ ـ قابله و پرستار هنگام تولد
هنگام ولادت، قابله حضرت مریم و پرستار مادرش همسر حضرت زكریا به نام الیزابت بود، امّا قابله فاطمه زهرا علیهاالسلام چهار زن بهشتی به نام حضرت حوا، آسیه، كلثوم خواهر موسی و حضرت مریم بودند(۴۹).
۶ ـ نامگذاری آسمانی
نامگذاری حضرت مریم توسط مادر ایشان صورت گرفت: «اِنِّی سَمَّیْتُهَا مَرْیَم»(۵۰) و مریم به معنای عابد یا خدمتگزار است.
امّا اسم فاطمه علیهاالسلام از جانب خداوند متعال تعیین گردید. امام صادق علیهالسلام میفرماید: «برای فاطمه نزد خداوند نُه اسم است. آنها عبارتاند از: فاطمه، صدیقه، مباركه، طاهره، زكیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهرا.»(۵۱)
امام باقر علیهالسلام در روایت دیگر میفرماید: «هنگامی كه فاطمه زهرا علیهاالسلام ولادت یافت خداوند متعال به فرشتهای وحی نمود تا این نام (فاطمه) را بر زبان محمّد صلیاللهعلیهوآله جاری نماید؛ لذا حضرت او را فاطمه نام نهاد.»(۵۲)
از اهل سنّت قسطلانی، زرقانی، غسانی، خطیب بغدادی و حافظ دمشقی با نقل روایت اعتراف كردهاند كه اسم فاطمه از طرف خداوند بوده است(۵۳).
۷ ـ رویش نیكو و مبارك
خداوند درباره حضرت مریم فرمود: «وَ اَنبَتَها نَباتا حَسَنا»(۵۴). مراد این است كه به مریم و فرزند او رشد و پاكیزگی داده شد و به او و هر یك از ذریه و شاخهای كه از تنه درخت وجودی او میرویَد، حیاتی افاضه شد كه آمیخته با نفس شیطان و پلیدی و نفسانیات و وسوسههای او نباشد، خلاصه آنكه حیاتی طیب و طاهر و مستمر به او و فرزندش افاضه گردید(۵۵) و نسل پاك او هنوز استمرار دارد و حضرت عیسی علیهالسلام در حال حیات طیب است.
فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز مباركه؛ یعنی خیر، سعادت و فزونی، نافع و مقدس(۵۶) و زكیه؛ یعنی نمو و زیادتی(۵۷) و كوثر یا خیر كثیر، كثیر الخیر و كثیر النسل(۵۸) است.
خداوند به او و نسلش پاكی، بركت، كثرت و استمرار بخشید و عمر فرزندش حضرت بقیهٔ اللّه را به استمرار عمر عیسی علیهالسلام قرار داد. حضرت زهرا علیهاالسلام پس از شهادت، دو پسر و دو دختر بر جای گذاشت و به رغم واقعه كربلا كه از امام حسن علیهالسلام هفت فرزند و از زینب كبری یك فرزند و از امام حسین علیهالسلام جز امام سجاد بقیه شهید شدند وام كلثوم نیز فرزندی نداشت و نیز به رغم واقعه حره(۵۹)، واقعه زید بن علی بن الحسین كه در مقابل هشام بن عبد الملك ایستاد و سرانجام تمام همراهان او كه بیشتر آنها از ذریه فاطمه علیهاالسلام بودند شهید شدند و واقعه فخ كه جنگ یكی از نوادگان امام حسن علیهالسلام با بنی العباس بود و تمام آنان كشته شدند، نسل فاطمه علیهاالسلام به طور گسترده ادامه یافت و اسلام ناب به دست آنها تا امروز استمرار پیدا كرد و بالاخره امام عصر ـ روحی و ارواح العالمین لمقدمه الفداء ـ كه از نهمین نسل فاطمه زهرا علیهاالسلام است، ثمره انماء و رویاندن پاك الهی میباشد و امروز كلمه باقیه علی علیهالسلام و فاطمه زهرا علیهاالسلام است «وَ جَعَلَهَا كَلِمَهًٔ بَاقِیَهًٔ فِی عَقِبِهِ»(۶۰)، تا حكومت الهی و مورد خواست خدا را برپا نماید.
۸ ـ كفیل و سرپرست
پدر مریم قبل از تولّد او وفات یافت و مادرش او را نذر معبد نمود و چون نمیتوانست سرپرستی و كفالت او را برعهده گیرد وی را به معبد سپرد. درباره كفالت او میان راهبان معبد اختلاف شد و بر اساس قرعه كفالت او بر عهده حضرت زكریای پیامبر كه شوهر خاله او بود(۶۱) قرار گرفت: «وَ كَفَّلَهَا زَكَرِیّا»(۶۲).
امّا كفیل و مربی فاطمه زهرا علیهاالسلام پدرشان پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله مربی، معلم و هادی تمام مردم بود و تا چندین سال حضرت خدیجه، مادر آن بانو در كنارشان بود.
۹ ـ محل تربیت
محل تربیت حضرت مریم مسجد و محراب بود: «كُلَّمَا دَخَلَ عَلَیْهَا زَكَرِیَّا المِحْرَابَ»(۶۳). محل تربیت حضرت فاطمه علیهاالسلام ، بیت رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله در جوار خانه كعبه در مكه و در مدینه خانه آن حضرت در جوار مسجد و خانه رسول اكرم بود. خداوند از تربیتگاه و خانه او در قرآن به نیكی یاد كرده و فرموده است: «فِی بُیُوتٍ اَذِنَ اللّهُ أنْ تُرفَعَ وَ یُذكَرَ فِیهَا اسْمُهُ...»(۶۴).
۱۰ ـ صاحب محراب
محراب جایی ویژه عبادت است؛ حال چه در مسجد باشد و چه در خانه(۶۵). حضرت مریم دارای محرابی بود كه در آن به عبادت خداوند و ستیز با پلیدی و شیطان مشغول بود: «كُلَّمَا دَخَلَ عَلَیْهَا زَكَرِیَّا المِحْرَابَ»(۶۶).
حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز دارای محرابی بود كه پیامبر و ائمه بارها از آن سخن گفتند. امام صادق علیهالسلام میفرماید: «اذ قامت فی محرابها زهر نورها لأهل السماء.»(۶۷)
امام حسن علیهالسلام در روایتی از محراب مادر چنین یاد میكند: «رأیت أمّی فاطمهٔ قامت فی محرابها لیلهٔ جمعتها.»(۶۸)
۱۱ ـ زیبایی ظاهری
امام باقر علیهالسلام درباره حضرت مریم میفرماید: «او زیباترین زنان بود؛ اجمل النساء.»(۶۹)
در روایت دیگر نقل شده است كه در قیامت زنانی كه به خاطر زیبایی خود دچار فتنه شدهاند و آن زیبایی را بهانه قرار میدهند، حضرت مریم را حاضر میكنند و از آنان میپرسند آیا شما از حضرت مریم زیباتر بودید؟!(۷۰) در واقع زیبایی آن حضرت حجتی برای سایر زنان است.
از حضرت فاطمه علیهاالسلام در قرآن به كوكب دُرّی یاد شده است(۷۱) و طبق روایات از شدت درخشندگی چهره، آن حضرت را زهرا نامیدهاند(۷۲). پیامبر صلیاللهعلیهوآله درباره خلقت ایشان فرمودند: «فاطمه حوراء انسیه خلق شده است»(۷۳)؛ یعنی او حوریهای است به صورت انسان. از مجموع روایات به دست میآید كه بانوی دو عالم، از چهره درخشنده و نورانی و پر تلألؤ بهرهمند بودند.
او آنچنان زیبا بود كه گویی ماه شب چهارده است و پنداری كه گردن وی از سپیدی مانند تُنگ بلوری میماند، همواره متبسم بود و زمانی كه تبسم مینمود دندانهایش مانند لؤلؤ منظم مشاهده میشد(۷۴).
۱۲ ـ قلب پر از ایمان و یقین
حضرت مریم قلبی پر از ایمان و یقین به خداوند داشت. به همین سبب نیز خداوند درباره ایشان میفرماید: «صَدَّقَت بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَ كُتُبِهِ»(۷۵). روشن است كسی كه وحی الهی به پیامبران و تمام وعد و وعید و اوامر و نواهی خداوند و تمام كتب آسمانی را تصدیق میكند، قلبی پر از ایمان و یقین دارد.
وجود مطهر حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام از هر نوع شرك خالی بود و قلبی كه پاك و مطهر از هر نوع آلودگی و دنسی باشد پر از ایمان و یقین است. به طور خاص درباره ایمان و یقین فاطمه زهرا علیهاالسلام روایات متعددی به دست ما رسیده است. پیامبر گرامی صلیاللهعلیهوآله در این باره میفرماید: «یا سلمان إنّ ابنتی فاطمهٔ ملأ اللّه قلبها و جوارحها ایمانا الی مشاشها تفرغت لطاعهٔ اللّه.»(۷۶)
تأمل و دقت در خطبه زهرا علیهاالسلام در مسجد مدینه در دفاع از فدك(۷۷)، منزلت ایمان آن حضرت را روشن میسازد.
۱۳ ـ نیل به آخرین درجه كمال
حضرت مریم(سلام الله علیها) و حضرت فاطمه علیهاالسلام هر دو به نهایت كمال ممكن دست یافته بودند. پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله فرمود: «مردان زیادی به نهایت كمال رسیدند، امّا از زنان فقط حضرت آسیه دختر مزاحم همسر فرعون، مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد و حضرت فاطمه علیهاالسلام به نهایت كمال رسیدند.»(۷۸)
۱۴ ـ مقام ولایت الهی
حضرت مریم چنان عبادت پروردگار نمود كه خداوند به او ولایت بخشید. از همینرو در باب پیامبری او اختلاف است و جمعی از مسلمانان او را از پیامبران دانستهاند(۷۹).
فاطمه زهرا نیز ولیهٔ اللّه بود و مقام ولایت به او اعطا شده بود و پدرش رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله همسرش علی علیهالسلام و فرزندانش و خود آن حضرت به آن مقام مفتخر بودند.
۱۵ ـ صدیقه و همرتبه با انبیاء
حضرت مریم صدیقه بود: «وَ اُمُّهُ صِدِّیقَهٔ»(۸۰). حضرت زهرا نیز صدیقه بود، لذا یكی از اسامی آن بانو صدیقه است. به طرق متعددِ اهل سنت از عایشه نقل شده كه گفت: «ما رأیتُ أصدق لهجهٔ من فاطمه.»
پیامبر صلیاللهعلیهوآله در روایتی فرمود: «... ای علی علیهالسلام ، همسری صدیقه مانند دختر من به تو داده شد كه من چنین همسری ندارم.»(۸۱)
امام صادق علیهالسلام فرمود: «فاطمه را علی علیهالسلام غسل داد، چون صدیقه را كسی جز صدیق غسل نمیدهد.»(۸۲)
●معانی متعددی برای صدیقه ذكر كردهاند:
۱ ـ بسیار راستگو؛ ۲ ـ كسی كه فراوان راست میگوید؛ ۳ ـ كسی كه در راستگویی كامل است؛ ۴ ـ كسی كه هرگز دروغ نگفته است؛ ۵ ـ آنكه سخن خود را باعمل خویش تصدیق میكند؛ ۶ ـ كسی كه آنچه خدا به او فرموده و به انبیاء خود امر نموده تصدیق میكند و در وحی الهی هیچگاه دچار تردید نمیشود.
از آیات و روایات به روشنی به دست میآید مرتبه صدیقین در ردیف مراتب انبیاء و شهدا میباشد: «وَ مَنْ یُطِعِ اللّهَ وَ الرَّسُول فَاولـئِكَ مَعَ الَّذِینَ اَنعَمَ اللّهُ عَلَیهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ اولـئِكَ رَفِیقا»(۸۳).
۱۶ ـ كمال علم و آگاهی
حضرت مریم از علم و آگاهی بالایی برخوردار بود. قرآن درباره ایشان میفرماید: «وَ صَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَ كُتُبِهِ»(۸۴). پر واضح است كه تصدیق تمام كلمات خداوند و تعالیم وحیانی و كتب انبیاء الهی فرع بر علم و آگاهی داشتن به آنهاست و گر نه تصدیق بدون علم تصدیق نیست، بلكه جهل است.
حضرت زهرا علیهاالسلام نیز در علم و آگاهی به كمال رسیده بود. امام باقر علیهالسلام در وجه تسمیه آن حضرت به فاطمه میفرماید: هر آینه من (خداوند) شیر را به وسیله علم در وجود تو (فاطمه) قطع نمودم؛ «... انّی فطمتك بالعلم.»(۸۵)
علاوه بر گواهی سخنان حضرت فاطمه علیهاالسلام به خصوص خطبه طولانی در مسجد مدینه(۸۶)، میزان علم آن حضرت از پاسخگویی به پرسشهای زنان(۸۷) و از تبادل افكار با علی علیهالسلام و ازمصحف فاطمه(۸۸) به دست میآید.
عمار یاسر درباره آگاهی و علم بینهایت آن حضرت نقل میكند: «روزی حضرت فاطمه علیهاالسلام خطاب به حضرت امیر علیهالسلام فرمود: علی جان نزدیك بیا تا اطلاع دهم شما را از آنچه در گذشته اتفاق افتاد و آنچه در حالِ به وقوع پیوستن است و آنچه در آینده رخ خواهد داد.»(۸۹)
۱۷ ـ عصمت و تطهیر
خداوند هم حضرت مریم(سلام الله علیها) و هم حضرت فاطمه علیهاالسلام را تطهیر نمود. قرآن درباره حضرت مریم میفرماید: «وَ اِذ قَالَتِ المَلائِكَهُٔ یَا مَریَمُ إنَّ اللّهَ اصْطَفَاكِ وَ طَهَّرَكِ»(۹۰).
از اسامی حضرت زهرا علیهاالسلام یكی طاهر است و روشنترین و بهترین سخن درباره تطهیر فاطمه علیهاالسلام قول خداوند متعال است كه فرمود: «اِنَّما یُرِیدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ اَهلَ البَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرا»(۹۱).
بدون هیچ تردیدی فاطمه زهرا یكی از اهلبیت و از مصادیق قطعی آیه یاد شده است. بیش از بیست نفر از بزرگان محدث و مفسر از اهل سنت اعتراف كردهاند كه فاطمه زهرا علیهاالسلام جزء اهل بیت در آیه مزبور میباشد(۹۲).۱۸ ـ پاكی از خون زنانه
پیامبر صلیاللهعلیهوآله در نامهای كه به نجاشی مینویسد از مریم با صفت طیبه بتول یاد میكند(۹۳). طبق سخن رسول خدا صلیاللهعلیهوآله ، مریم مانند فاطمه علیهاالسلام بتول بود: «عن علی علیهالسلام أن النبی صلیاللهعلیهوآله سئل ما البتول؟ فانا سمعناك یا رسول اللّه تقول: إن مریم بتول و فاطمهٔ بتول، فقال: البتول لم تر حمرهٔ قطّ، ای لم تحض، فانّ الحیض مكروه فی بنات الأنبیاء»(۹۴).
از رسول خدا درباره كلمه بتول سؤال شد كه ای رسول خدا، شما فرمودهاید: مریم بتول است و فاطمه نیز بتول است، فرمودند: بتول كسی است كه هرگز خون ندیده؛ زیرا خونریزی ماهیانه در دختران انبیاء ناپسند است.
در باره فاطمه زهرا علیهاالسلام احادیث صحیحی بر این معنی تصریح میكند. دانشمندان بزرگ اهل سنّت نیز به این ویژگی حضرت فاطمه اقرار كردهاند(۹۵).
قندوزی در ینابیع الموده از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نقل میكند كه فاطمه بتول نامیده شد؛ زیرا خدای متعال حیض و نفاس را از وی دور فرمود(۹۶). البته پاك بودن از حیض و نفاس در خصوص فاطمه زهرا علیهاالسلام امری قطعی است، امّا درباره مریم(سلام الله علیها) روایات متفاوت است. در برخی روایات آمده است كه ایشان هنگام عادت ماهانه از مسجد بیرون میرفتند(۹۷). در این صورت بتول درباره ایشان به معنای بریدن از دنیا و ناپاكیها خواهد بود.
۱۹ ـ پاكدامنی و عفت
قرآن درباره حضرت مریم یادآوری میكند: «مَرْیَمُ ابْنَتِ عِمْرَانَ الَّتِی أَحصَنَتْ فَرْجَهَا»(۹۸). این عبارت به عفت و پاكدامنی آن حضرت اشاره دارد.
پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله نیز به همین معنی درباره فاطمه زهرا علیهاالسلام تصریح میكند: «عن الرضا عن آبائه علیهمالسلام قال: قال النبی صلیاللهعلیهوآله : أنّ فاطمهٔ أحصنت فرجها فحرّم اللّه ذرّیتها علی النار.»(۹۹)
محدّثان و دانشمندان متعددی از اهل سنت این عبارت را درباره حضرت زهرا علیهاالسلام از پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله نقل كردهاند و به نهایت پاكدامنی و عفت آن بانو اعتراف كردهاند(۱۰۰). علامه امینی شانزده نفر از بزرگان اهل سنت را نام میبرد كه حدیث مزبور را در كتب خود نقل كرده و بر آن صحه گذاشتهاند(۱۰۱).
۲۰ ـ فرزند پاك؛ نتیجه پاكدامنی
قرآن در باره حضرت مریم میفرماید: «مَریَمُ ابْنَتِ عِمْرَان الَّتِی اَحصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ منْ رُوحِنَا»(۱۰۲). خداوند به دنبال پاكدامنی حضرت مریم، روح خود را در او دمید و نتیجه آن پدید آمدن حضرت عیسی علیهالسلام بود.
خداوند امام حسن و امام حسین علیهماالسلام را نیز به دنبال پاكدامنی حضرت زهرا علیهاالسلام به آن بانوی مقدس عطا فرمود. حسان این مطلب را به شعر كشیده و گفته است:
و إن مریمٌ أحصنت فرجها
و جاءت بعیسی كبدر الدجی
فقد أحصنت فاطم بعدها
و جاءت بسبطی نبیّ الهدی(۱۰۳)
۲۱ ـ بشارت خداوند به فرزند
خداوند، حضرت مریم را به عیسی (كلمهٔ اللّه) بشارت داد و فرمود: «إنَّ اللّهَ یُبَشِّرُكَ بِكَلِمَهٍٔ مِنْهُ اسْمُهُ المَسِیحُ عِیسَی ابنُ مَریَمَ»(۱۰۴).
فاطمه زهرا علیهاالسلام به حسن و حسین علیهماالسلام ـ دو كلمه باقیه و از كلمات تامه خداوند ـ بشارت داده شدند(۱۰۵). در حدیث نبوی آمده است كه در هنگام ولادت هر یك از دو سرور جوانان بهشت، پیامبر صلیاللهعلیهوآله به فاطمه زهرا علیهاالسلام بشارت داد و پیشاپیش تبریك گفت كه از او امامی متولد میشود كه اهل بهشت از وی سود خواهند برد(۱۰۶).
۲۲ ـ سفارش خدا به احسان به مادر
حضرت مریم بعد از شش ماه بارداری حضرت عیسی علیهالسلام را به دنیا آورد(۱۰۷) و ایشان به اذن الهی در گهواره كودكی سخن گفت: «قَال إنِّی عَبدُ اللّهِ... وَ جَعَلَنِی مُبَارَكا أینَ مَا كُنْتُ وَ اَوصَانِی... وَ بَرّا بِوَالِدَتِی...»(۱۰۸)؛ یعنی... من عبد اللّه هستم و خداوند مرا هر كجا كه باشم مبارك قرار داده و مرا به... و احسان و نیكی به مادرم توصیه كرده است.
حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز بعد از شش ماه بارداری حضرت حسین علیهالسلام را به دنیا آورد(۱۰۹) و قبل از آنكه حسین علیهالسلام فرزندی به نام عبد اللّه داشته باشد به جهت كمال و اوج عبودیت خدا كنیه ابا عبد اللّه را به وی دادند و آیه شریفه: «وَ وَصَّینَا الانسَانَ بِوَالِدَیهِ اِحسَانا»(۱۱۰) در شأن او و مادر مقدسش نازل گردید(۱۱۱).
۲۳ ـ واسطه الحاق نسل به انبیاء
از آنجا كه حضرت مریم شوهر نداشت واسطه الحاق حضرت عیسی علیهالسلام به نسل انبیاء بود. قرآن میفرماید: «... وَ مِنْ ذُرِّیَّتِهِ دَاوُدَ وَ سُلَیمَانَ وَ اَیُّوبَ وَ یوسُفَ وَ مُوسی وَ هَارُونَ وَ كَذَلِكَ نَجْزِی المُحْسِنِینَ. وَ زَكَرِیَّا وَ یَحْیَی وَ عِیسی...»(۱۱۲)؛ یعنی از اولاد ابراهیم، داوود، سلیمان و... عیسی... بود.
حضرت زهرا علیهاالسلام نیز واسطه الحاق و انتساب نسلش به پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله و انبیاء بود(۱۱۳). امام موسی بن جعفر علیهالسلام در مناظره با هارون الرشید میفرماید: «خداوند حضرت عیسی را از طریق مریم(سلام الله علیها) به نسل انبیاء ملحق نمود و به همین گونه ما را از طریق مادرمان فاطمه علیهاالسلام به نبی اكرم صلیاللهعلیهوآله ملحق نموده است.»(۱۱۴)
از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نقل شده كه خداوند متعال نسل هر پیامبری را در صلب خود آن پیامبر قرار داد و حال آنكه نسل مرا در صلب علی علیهالسلام قرار داد(۱۱۵).
۲۴ ـ عبادت و قنوت
قرآن در باره حضرت مریم میفرماید: «وَ كَانَتْ مِنَ القَانِتِینَ»(۱۱۶) و «یَا مَریَمُ اقْنُتِی لِرَبِّكِ وَ اسْجُدِی وَ ارْكَعِی مَعَ الرَّاكِعِینَ»(۱۱۷). طبق دلالت آیات یاد شده آن حضرت دارای دوام طاعت، نماز، طول قیام و دعا بود. ابن خلدون مینویسد مریم چنان در عبادت پای فشرد كه به او مَثَل میزنند(۱۱۸).
عبادت و مداومت حضرت زهرا علیهاالسلام در طول عمر كوتاهشان بر قیام، نماز و دعا زبانزد است. امام حسن علیهالسلام در این باره میفرماید: «مادرم فاطمه علیهاالسلام را دیدم كه در شب جمعهای در محراب عبادت ایستاده بود و مرتب در حال ركوع و سجود بود تا سپیده صبح آشكار شد و میشنیدم كه مردان و زنان مؤمن را دعا میفرمود...»(۱۱۹).
حسن بصری گوید: در این امت عابدتر از فاطمه زهرا علیهاالسلام پیدا نمیشود، آنقدر در عبادت بر سرپا میایستادند تا پایشان ورم میكرد(۱۲۰).
ابن فهد حلی در كتاب خود آورده است كه صدیقه طاهره در نماز از ترس خدا نفس نفس میزد(۱۲۱). از همه گویاتر اینكه دغدغه حضرت علیهاالسلام در شب عروسی، عبادت و قنوت پروردگار بود. امام علی علیهالسلام میگوید در شب عروسی فاطمه را نگران و گریان دیدم، پرسیدم: چرا ناراحتی!؟
حضرت زهرا علیهاالسلام پاسخ داد: پیرامون حال و امر خویش فكر كردم كه هنگام مرگ و سرازیر شدن به قبر چگونه خواهد بود. امروز از خانه پدر به خانه شما منتقل شدم و روزی دیگر از اینجا به طرف قبر و قیامت خواهم رفت. پس تو را به خدا سوگند بیا تا به نماز بایستیم و با هم در این شب خدا را عبادت كنیم(۱۲۲).
قیام، عبادت و قنوت فاطمه علیهاالسلام به حدی بود كه بنا به فرمایش رسول اكرم صلیاللهعلیهوآله آیه شریفه: «الَّذِینَ یَذكُرُونَ اللّهَ قِیَاما وَ قُعُودا...»(۱۲۳) در شأن ایشان نازل شد(۱۲۴).
۲۵ ـ خدمتگزار خدا
حضرت مریم به دلیل نذر مادرش خدمتگزار خداوند و خانه او بود: «اِنِّی نَذَرْتُ لَكَ مَا فِی بَطْنِی مُحَرَّرا»(۱۲۵).
فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز با عرفان، آگاهی و عشق، خدمتگزار خداوند بود. پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله روزی از دخترش پرسید: «فاطمه! چه درخواست و حاجتی داری؟ هم اكنون فرشته وحی در كنار من است و از طرف خدا پیام آورده تا هر چه بخواهی تحقق پذیرد.
فاطمه علیهاالسلام پاسخ داد: لذتی كه از خدمت خدا میبرم مرا از خواهش كردن از او باز داشته است، حاجتی جز این ندارم كه پیوسته ناظر جمال زیبای والای خداوند باشم»(۱۲۶).
۲۶ ـ حضور عبادی در جمع مردان
خداوند به حضرت مریم امر نمود كه: «وَاركَعِی مَعَ الرَّاكِعِینَ»(۱۲۷). لازمه اجرای این دستور، حضور در اجتماع مردان نمازگزار بود و مریم این دستور را امتثال نمود و با راهبان در معبد به نماز و ركوع پرداخت.
فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز برای انجام رسالت الهی و تحقق اهداف پیامبر صلیاللهعلیهوآله و دفاع از حق و امامت علی علیهالسلام ، با حضور در برخی اجتماعات مردان به وظایف الهی خود پرداخت.
۲۷ ـ برگزیدگی و برتری بر زنان
حضرت مریم برتر از زنان زمانش بود، امّا فاطمه زهرا علیهاالسلام برترین زنان از اولین تا آخرین است. خداوند درباره حضرت مریم میفرماید: «اِنَّ اللّهَ اصْطَفَاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفَاكِ عَلی نِساء العَالَمِینَ»(۱۲۸). درباره اصطفای اول در آیه فوق گفتهاند گزینش برای تطهیر و رسالت الهی و اصطفای دوم ـ كه همراه با حرف «علی» است ـ گزینش و برتری دادن بر زنان میباشد(۱۲۹).
درباره برتری فاطمه زهرا علیهاالسلام بر تمام زنان جهان از اولین تا آخرین ایشان روایات متعددی وجود دارد(۱۳۰). روایتی از پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله رسیده كه فرمود:
«مریم سیده نساء عالم خود بود، امّا فاطمه سیده نساء عالمین از اولین تا آخرین است و به تحقیق چون او در محرابش به عبادت میایستد، هفتاد هزار فرشته مقرب به او سلام میدهند و با همان ندایی كه به مریم میدادند خطاب به فاطمه ندا میدهند كهای فاطمه! خدا تو را برگزید و تطهیر نمود و تو را بر زنان عالمین برتری داد(۱۳۱).
ابن ابی الحدید از دانشمندان اهل سنت میگوید: سخن پیامبر كه فرمود فاطمه علیهاالسلام برترین زن عالم است نص و قطعی است(۱۳۲).
۲۸ ـ محدّثه و نزول فرشتگان
مریم محدّثه بود و فرشتگان و جبرئیل بر او نازل میشدند و با او سخن میگفتند: «اِذْ قَالَتِ المَلائِكَهُٔ یَا مَریَمُ اِنَّ اللّهَ یُبَشِّرُكِ بِكَلِمَهٍٔ مِنه...»(۱۳۳)؛ یعنی یاد آر زمانی كه فرشتگان به مریم گفتند: ای مریم خداوند تو را به كلمهای از جانب خود بشارت میدهد... و یا «... قَالَ اِنَّمَا اَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لاِءهَب لَكِ غُلاما زَكِیّا...»(۱۳۴) و «یَا مَریَمُ اِنَّ اللّهَ اصْطَفَاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفَاكِ عَلی نِسَاءِ العَالَمِینَ»(۱۳۵).
فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز محدّثه بود؛ چون فرشتگان و جبرئیل بر او نازل شده، با او سخن میگفتند. در این باره روایات بسیار و متواتر معنوی وجود دارد و بزرگان اهل سنت با نقل روایات بر صحت مطلب اعتراف كردهاند(۱۳۶).
از جمله روایات اینكه امام صادق علیهالسلام میفرماید: «به این جهت فاطمه زهرا علیهاالسلام را محدّثه نامیدهاند كه فرشتگان از آسمان بر ایشان نازل میشدند و همانند مریم به او ندا میدادند كهای فاطمه اِنَّ اللّهَ اصْطَفَاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفَاكِ عَلی نِسَاءِ العَالَمِینَ یا فاطمهُٔ اقنتی لربّك و اسجُدی و اركَعی مع الراكعینَ». مصحف فاطمه حاصل گفت و گوی فرشته مقرب با آن حضرت بود(۱۳۷).
۲۹ ـ تسلی و رفع حزن به وسیله جبرئیل و فرشتگان
حضرت مریم پس از باردار شدن و تنهایی و خوف از زبان مردم، دچار حزن و اندوه گردید. در این حال ندایی آمد كه ای مریم اندوهگین مباش، «فَنَادَاهَا مِنْ تَحْتِهَا ألاّ تَحزَنِی...»(۱۳۸). برخی از مفسران ندا دهنده را حضرت مسیح كه در بطن مریم بود دانستهاند(۱۳۹) و برخی گفتهاند فرشته یا جبرئیل ندا داد(۱۴۰).
حضرت زهرا پس از وفات پدر دچار حزن و اندوه شدیدی شد. خداوند متعال برای كاستن حزن و اندوه آن بانو و تسلی دادن به وی فرشتگان و جبرئیل را بر وی نازل مینمود تا به او تسلی دهند و از حزن او بكاهند(۱۴۱): «... و كان جبرئیل یأتیها فیحسن عزاءها علی ابیها و یطیب نفسها و یخبرها عن أبیها و مكانه...»
۳۰ ـ كرامت و تصرف تكوینی
حضرت مریم به اذن پروردگار درخت خرمای خشكیده را جنباند و بلافاصله درخت میوهدار شد و خرمای تازه آورد و مریم از آن تناول نمود: «وَ هُزِّی اِلَیكِ بِجِذْعِ النَّخْلَهِٔ تُسَاقِطْ عَلَیكِ رُطَبا جَنِیّا».(۱۴۲) شاخه این نخل را به سوی خود تكان ده، رطب تازه بر تو فرو ریزد.
حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز دارای كرامات و معجزههای بسیاری بود كه نشان از تصرف تكوینی آن بانو داشت؛ مانند چرخش سنگ آسیاب(۱۴۳)؛ و گردش گهواره(۱۴۴) و آماده شدن غذا(۱۴۵) بدون آنكه دست انسانی در كار باشد.
اباذر نقل میكند: «رسول خدا مرا فرستاد تا علی علیهالسلام را خدمت ایشان دعوت كنم، چون به خانه علی علیهالسلام رفتم و صدا زدم كسی جواب مرا نداد، امّا دیدم سنگ آسیاب خود به خود میچرخد و گندم را آرد مینماید و هیچ كس نیز در كنار آن نیست، پس بازگشتم و خدمت رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله عرض كردم چیزی دیدم كه نمیفهمم! من در شگفتم كه سنگ آسیاب در خانه علی علیهالسلام میچرخد و هیچ كس نیز با آن نبود تا بچرخاند.
پیامبر صلیاللهعلیهوآله فرمود: هر آینه خداوند قلب دختر مرا پر از یقین و وجودش را پر از ایمان نموده است و خداوند از ضعف او خبر دارد؛ لذا به او كمك میكند و كفایت كارهایش را مینماید. آیا تو نمیدانی كه خداوند فرشتگانی دارد كه كمككار آل محمّد صلیاللهعلیهوآله هستند؟!»
۳۱ ـ دریافت غذای بهشتی
از كرامات حضرت مریم(سلام الله علیها) این بود كه غذای بهشتی از جانب خداوند دریافت میكرد: «كُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَكَرِیَّا المِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقا قَالَ یَا مَرْیَمُ أنّی لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللّهِ یَرزُقُ مَنْ یَشَاءُ بِغَیرِ حِسَابٍ»(۱۴۷).فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز در موارد متعددی غذاهای بهشتی دریافت نمود(۱۴۸). در احادیث آمده است كه در یكی از روزهای سخت زندگی كه گرسنگی بر خاندان پیامبر صلیاللهعلیهوآله فشار آورد فاطمه علیهاالسلام وضو گرفت و دست به دعا برداشت و پس از خواندن دو ركعت نماز از خداوند درخواست مائدهای از آسمان نمود. ناگهان ظرفی از غذا و طعام بهشتی نازل شد كه بوی عطر آن، منزل علی علیهالسلام را معطر ساخت.
امام علی علیهالسلام پرسید: انّی لك هذا؟
حضرت پاسخ داد: هو من عند اللّه.
پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله كه خبردار شد فرمود: حمد و ستایش خداوندی را كه دختری به من عطا فرمود مانند حضرت مریم كه «هرگاه زكریای پیغمبر در محراب عبادت او حاضر میشد، پیش او خوردنی مییافت. میگفت: اینها از كجاست؟
مریم جواب میداد: از جانب خدا»(۱۴۹).
این ماجرا را زمخشری در كشاف نقل كرده است.
۳۲ ـ ایجاد شگفتی در پیامبر
حضرت زكریا چون وارد محراب حضرت مریم گردید، مشاهده نمود كه غذای زمستانی در تابستان و غذای تابستانی در زمستان نزد مریم است؛ از این واقعه به شگفت آمد، لذا پرسش نمود. «كُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَكَرِیَّا المِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقا قَالَ یَا مَرْیَمُ أنّی لَكِ هَذَا...»(۱۵۰).
فاطمه علیهاالسلام نیز كرامات بسیاری داشت و یا گفتار و رفتاری از آن بانو اظهار میشد كه پیامبر صلیاللهعلیهوآله (۱۵۱) یا علی علیهالسلام (۱۵۲) و گاهی اصحابی چون سلمان و اباذر(۱۵۳) را به شگفتی وا میداشت.
۳۳ ـ مكرمت امیدبخش
حضرت زكریا علیهالسلام با مشاهده مائده بهشتی نزد حضرت مریم و شنیدن جمله آن زن كه فرمود: «یَرزُقُ مَنْ یَشَاءُ بِغَیرِ حِسَابٍ»(۱۵۴) امیدوار شد و با خود اندیشید حال كه چنین است، رزق یك فرزند از جانب خدا به وی نیز ممكن خواهد بود؛ لذا در سن پیری با این امید درخواست فرزند نمود(۱۵۵).
زهرا علیهاالسلام نیز دارای كرامات و توجهات خاص الهی بود كه پیامبر صلیاللهعلیهوآله ، علی علیهالسلام و به ویژه اصحاب رسول خدا صلیاللهعلیهوآله مانند سلمان، اباذر و مقداد را امیدوار مینمود و به آنان دلگرمی میبخشید.
۳۴ ـ مصائب و سختیها
مصائب و سختیها در مسیر كمال عامل مؤثری بوده، در تقرب به خداوند نقش روشنی دارد، لذا خداوند تمام اولیاء خود را به مصائب و سختیهای خاص مبتلا مینماید. امام صادق علیهالسلام از قول علی علیهالسلام فرمود: «انّ أشدّ الناس بلاء النبیّون ثم الوصیّون ثم الأمثل فالأمثل...»(۱۵۶).
حضرت مریم متحمل مصائب و بلاهای زیادی شد. سختترین آنها عبارت بود از دوری از مادر و پدر در تمام دوران زندگی، خدمتگزاری بیتالمقدس از كودكی، تهمت و سوء ظن مردم در عین پاكی، بارداری و زایمان در تنهایی و غربت، نداشتن محل استراحت و غذا و پناه بردن به كنار درخت خرما، نگهداری كودك بدون پدر با آن برخوردها و نگاههای بد مردم.
امّا مصائب و سختیهای فاطمه علیهاالسلام از دوران كودكی حد و حصری نداشت. در بطن مادر تنهایی و نگرانی و حزن مادر را درك مینمود(۱۵۷) و چون چشم به دنیا گشود، شاهد اذیت و آزار پدر بود(۱۵۸). چندی نگذشت كه خود را در كنار پدر در شعب ابی طالب متحمل سختیها دید و غم و رنج پدر را با خود تقسیم مینمود و در بیم و هراس پدر از مكه هجرت نمود. رنجهای پدر در مدینه به ویژه جنگ احد(۱۵۹) را به عنوان نزدیكترین زن به پدر بر خود هموار نمود تا نوبت به وفات پدر بزرگوارش رسید. وفات پیامبر صلیاللهعلیهوآله با حزن، گریه، مصائب، رنجهای طاقت فرسا و قتل فرزندش محسن شروع شد و به آرزوی مرگ و شهادت آن بانو انجامید.
۳۵ ـ قذف و نسبت ناروا
مرد نادان حضرت مریم را قذف نمودند و نسبتهای ناروایی به ایشان دادند. این قذف به رغم آگاهی آنان به پاكی خاندان و شرافت حضرت مریم بود: «قَالُوا یَا مَریَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَیْئا فَرِیّا. یَا اُخْتَ هَارُونَ مَا كَانَ اَبُوكِ سَوءٍ وَ مَا كَانَت اُمُّكِ بَغِیّا»(۱۶۰).
ای مریم به راستی كار بسیار ناپسندی مرتكب شدهای، ای خواهر هارون! پدر تو مرد بدی نبود و مادرت نیز بدكار نبود.
امام صادق علیهالسلام نیز در روایتی طولانی درباره هفت گناه كبیره كه در قرآن آمده و هر هفت مورد را برخی از نادانهای امت اسلامی نسبت به اهل بیت علیهمالسلام مرتكب شدند میفرماید: «... امّا قذف محصنه همان است كه برخی بر سر منابر فاطمه زهرا علیهاالسلام را قذف نمودند و نسبتهای نادرستی به ایشان دادند...»(۱۶۱).
۳۶ ـ آرزوی مرگ
حضرت مریم از شدت حزن و ترس از تكذیب مردم و افترا آرزوی مرگ نمود و از خداوند آن را درخواست كرد و فرمود: «یَا لَیْتَنِی مِتُّ قبلَ هَذَا»(۱۶۲).
حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز از شدت حزن و رنج آرزوی مرگ نمود و از خداوند درخواست كرد هر چه زودتر مرگش را برساند: «الهی عجّل وفاتی سریعا». پروردگار نیز دعای او را اجابت نمود(۱۶۳).
۳۷ ـ سكوت و تحریم سخن
حضرت مریم به امر پروردگار در مواجهه با اهانت مردم نادان و مغرض روزه سكوت گرفت و سخن گفتن با آنان را تحریم نمود: «فَلَنْ اُكَلِّمَ الیَومَ اِنسِیّا»(۱۶۴).
فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز پس از شنیدن اهانت برخی از منبر پیامبر صلیاللهعلیهوآله در مسجد آن حضرت و اهانت برخی دیگر در آستانه مسجد پیامبر صلیاللهعلیهوآله و تكذیب دختر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله ، نسبت به آن دو سكوت اختیار نمود و آنان را از گفت و گو با خود تحریم نمود و فرمود هرگز با آنان سخن نخواهم گفت: «فلن اكلم من رأس كلمهٔ»(۱۶۵).
۳۸ ـ غسل صدیقه به دست صدیق
حضرت مریم(سلام الله علیها) پس از فوت به وسیله عیسی علیهالسلام غسل داده شد. حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز به دست حضرت علی علیهالسلام غسل داده و كفن و دفن شد. مفضل از اصحاب بزرگ امام صادق نقل میكند كه از آن حضرت پرسیدم چه كسی فاطمه زهرا علیهاالسلام را غسل داد؟ فرمود: امیرالمؤمنین علیهالسلام .
مفضل میگوید من این مطلب برایم بزرگ آمد و تعجب كردم؛ لذا حضرت فرمود: گویا از آنچه به تو گفتم دلتنگ شدی؟
عرض كردم: آری چنین است فدایت شوم.
حضرت فرمود: دلتنگ مباش؛ زیرا فاطمه علیهاالسلام صدیقه بود و جز صدیق نباید او را غسل دهد، مگر نمیدانی كه مریم را جز عیسی كسی غسل نداد(۱۶۶).
۳۹ ـ اشتیاق به بهشت
در روایات آمده است كه فاطمه زهرا علیهاالسلام و حضرت مریم دو زن از چهار زن بهشتی هستند(۱۶۷) كه بهشت مشتاق آنان است: «اشتاق الجنّهٔ الی اربع من النساء: مریم بنت عمران و آسیهٔ بنت مزاحم زوجهٔ فرعون و خدیجهٔ بنت خویلد و فاطمهٔ بنت محمّد.»(۱۶۸)
۴۰ ـ بهشت جایگاه ابدی
آیات قرآن و عصمت و سیره حضرت زهرا علیهاالسلام و مریم(سلام الله علیها) در این دنیا كه روایات و تاریخ ثبت كرده، به خوبی جایگاه ابدی آن دو را نشان میدهد. افزون بر اینكه روایات اسلامی فراوانی وجود دارد كه به صراحت، بهشتی بودن آنان را بیان میكند. روشنی مطلب به حدی است كه آن را جزء ضروریات دین قرار میدهد. در روایات آمده است كه اولین زن، بلكه اولین شخصی كه وارد بهشت میشود حضرت زهرا علیهاالسلام است و بعد از آن جناب نوبت ورود زنان مقدس دیگری چون حضرت مریم(سلام الله علیها) میرسد(۱۶۹).
●نتیجهگیری
نكات زیر را میتوان به عنوان مهمترین نتایج تحقیق در مقاله حاضر بیان كرد:
۱ ـ خداوند، مقدس اصیل است و اشخاص و اشیاء بر حسب انتساب خاص و تجلی خداوند در آنها و متجلی شدن خداوند به وسیله آنان از قداست نسبی برخوردار میباشند.
۲ ـ حضرت مریم نزد همه مسیحیها با تمام اختلافاتی كه میان آنها وجود دارد مقدس است و هیچ امری در دین مسیح نتوانسته قداست آن حضرت را بپوشاند.
۳ ـ قرآن مبانی تقدس مریم(سلام الله علیها) را صفات و ویژگیهایی در آن بانو بیان داشته است.
۴ ـ تمام صفات حضرت مریم(سلام الله علیها) كه مبنای تقدس آن حضرت بود، به طریق اولی در حضرت زهرا علیهاالسلام وجود داشت. افزون بر اینكه فاطمه زهرا علیهاالسلام از صفات دیگری نیز برخوردار بود كه به تنهایی میتواند منشأ تقدس باشد.
۵ ـ عقدهها و كینهها و جاهطلبیهای برخی از افراد در صدر اسلام باعث شد جریان قداستپوشی فاطمه زهرا علیهاالسلام بعد از رحلت پیامبر صلیاللهعلیهوآله آغاز شود و جهل و تعصب آن را استمرار بخشید.
۶ ـ كتمان قداست زهرا علیهاالسلام نه تنها ظلم به آن حضرت بود، بلكه موجب ستم به اسلام و بشریت گردید و لوای اسلام در احترام كردن و تكریم زن و جایگاه والای زن در این آیین از مسلمانان گرفته شد. این در حالی است كه در عالم غربِ مدعی مسیحیت بسیاری از كوتاهیها نسبت به زن با شعار و لوای تقدس مریم پوشش داده شده است.
محمّد جواد سلمانپور
منبع : مجمع جهانی شیعه شناس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست