چهارشنبه, ۸ اسفند, ۱۴۰۳ / 26 February, 2025
فلسفه کودکان و ضرورت آموزش آن
مهر: کارشناسان حوزه فلسفه با تأکید بر اینکه افزایش هوشاجتماعی یکی از دستاوردهای کندوکاو فلسفی است، تبیین اثرگذار معنویت با استدلال را یادآور شده و اعلام کردند: ضرورت فلسفه برای کودکان درک نشده است.
بازتعریف فلسفه برای کودکان/ اجتماع باید پذیرای فلسفه برای کودکان باشد
دکتر یحیی قائدی عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم با اشاره به اینکه تا کنون بسیار درباره ضرورت فلسفه برای کودکان پرداخته شده است، گفت: با این حال به نظر میرسد ما هنوز ضرورت این موضوع را در ایران درک نکردهایم.
وی در پاسخ به این سؤال که اجرای برنامه فلسفه برای کودکان را باید از کجا آغاز کرد، یادآور شد: فلسفه برای کودکان به سرعت قابل گسترش نیست و شاید بهتر باشد از مدارسی مثل مدارس غیرانتفاعی شروع کنیم که امکانات مالی خوبی دارند. مورد دیگر هم به خانوادهها برمیگردد. به نظر من فلسفه برای کودکان نباید اجباری باشد ، چرا که فکر کردن اجباری نیست. خانوادهها باید از مسائل مربوط به فلسفه برای کودکان آگاه شوند و به صورت اختیاری بخواهند که کودکانشان در چنین کلاسهایی شرکت کنند.
قائدی تأکید کرد: برای اجرای برنامه فلسفه برای کودکان، اجتماع باید از نظر فرهنگی به سطح قابل قبولی رسیده باشد که در این مسیر سازمانها و نهادهای حمایتی میتوانند نقش مؤثری داشته باشند.
متخصص کافی در زمینه فلسفه برای کودکان وجود ندارد
دکتر حسین شیخرضایی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با تأکید بر اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع فلسفه برای کودکان در ایران، گفت: درباره مسئله گسترش آن در شرایط فعلی زمینه برای تبدیل آن به مسئله ای جدی در نظامآموزش و پرورش وجود ندارد .
وی گفت: پیش از هر چیز باید توجه داشت که هنوز به تعداد کافی متخصص در این زمینه چه در سطح تئوریک در گروههای آموزشی روانشناسی، فلسفه و تعلیم و تربیت و چه در سطح معلمانی که قرار است در این زمینه آموزش دیده و با بچهها کار کنند وجود ندارد.
پژوهشگر فلسفه و ادبیات کودک تصریح کرد: با این اوصاف به نظر من در شرایط فعلی نیازی نیست برنامه فلسفه برای کودکان به آموزش و پرورش تسری یابد و بهتر است در چارچوبهای کوچکتری اجرا شود.
انتقال معنویت با استدلال/ افزایش هوشاجتماعی دستاورد کندوکاو فلسفی
دکتر مهرنوش هدایتی استاد دانشگاه شهید بهشتی، روانشناس و مشاور نیز با اشاره به ضرورت پرداختن به موضوع فلسفه برای کودکان در جامعه ایران، گفت: به نظر میرسد پیش از هر چیز لازم است حساسیت نسبت به اهمیت این موضوع در ایران افزایش یابد چرا که هنوز ضرورت آن برای بسیاری از افراد جا نیفتاده است.
هدایتی به اهمیت مذهب و معنویت در ایران اشاره کرد و یادآور شد: دوران کودکی زمانی است که معنویت و مذهب را از طریق استدلال کردن، بهتر میتوان به کودکان آموخت تا به انتخابی شخصی دست یابند و وقتی در بزرگسالی با انتقادات و مسائل مختلف مواجه شدند، به سادگی دچار مشکل نشوند.
هدایتی در پایان با تأکید بر اینکه فلسفه برای کودکان منافع بسیاری چون بهبود عزت نفس در جامعه دارد، یادآور شد: افت عزت نفس موجب آسیبهای بسیاری در جامعه میشود. بنابراین وقتی کودکان در حلقههای کند و کاو قرار میگیرند، اعتماد به نفس به دست میآورند، خود را دوست خواهند داشت و هوش اجتماعی و روابط بینافردی آنها بهبود خواهد یافت. ما کودکان را آموزش میدهیم تا بتوانند توانایی مدیریت رفتار خود را بدست آورند؛ یعنی همان چیزی که متأسفانه بسیاری از جوانان ما فاقد آن هستند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست