سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

واگويه‌هاي كودكان خيابانی در روز كارگر


ایسنا: جمعي از "کودکان کار"، در محل خانه كودك ناصرخسرو جمع شدند تا با الفباي كودكانه مطالباتشان را در هفته کارگر، بيان كنند. از مجموعه کودکان کار تحت پوشش خانه كودك ناصرخسرو ، 33 نفر در این برنامه حضور داشتند و 12 نفر از آنها پشت تریبون رفتند و صحبت كردند.

در اين برنامه از کودکانی که علي رغم سن كم و جثه كوچكشان 11 ساعت در روز کار می‌کردند و بزرگ‌ترین آرزوی‌شان کاهش ساعت‌های کار به زیر 9 ساعت بود تا بتوانند قدری هم درس بخوانند و يادگيري خواندن و نوشتن آرزويشان بود؛ از کودکانی که تنها خواسته‌شان اندکی افزایش دستمزد بود شايد به اندازه يك اسكناس سبز هزار توماني، تا کودکانی که در انبار محل کار خود زندگی می‌کردند و فقط می‌خواستند که وضعیت محل سکونت‌شان قدری بهتر شود و ... در اين مراسم حضور داشتند و از خواسته‌هايشان حرف مي‌زدند، خواسته‌هايي كه شايد از نظر شنونده‌اي غير، كوچك بود اما تمام آرزوي بزرگ دنياي كوچك كودكان كار را تشكيل مي‌دهند.

سعیده نورمحمدی، امروز در جريان گردهمايي كودكان كار كه در محل خانه كودك ناصر خسرو و با حضور جمعي از كودكان كار برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: با وجود حضور بيش از سه میلیون و 400 هزار نفر کودک محروم از تحصیل در کشور، حتی در زمان تصویب سالیانه بودجه آموزش و پرورش هم، هیچ بودجه‌ای برای جذب این کودکان محروم از تحصیل در نظر گرفته نمی‌شود و انگار فرض بر این است که کودکان محروم از تحصیل، هیچ وقت قرار نیست در سیستم آموزشی کشور جذب شوند.

وي در ادامه اظهار كرد: در جامعه ما، آموزش و پرورش متولی "کودکان بازمانده از تحصیل" است، ولی انگار آموزش و پرورش این وظیفه خود را فراموش کرده و فقط روی کودکانی متمرکز است که در حال حاضر دانش‌آموز هستند و کودکان بازمانده از تحصیل را به کلی فراموش کرده است.

وي با اشاره به امار مركز آمار ايران تصريح كرد: با وجود داشتن سه میلیون و 400 هزار نفر کودک محروم از تحصیل در کشور، حتی در زمان تصویب سالیانه بودجه آموزش و پرورش هیچ بودجه‌ای برای جذب این کودکان محروم از تحصیل در نظر گرفته نمی‌شود و انگار فرض بر این است که کودکان محروم از تحصیل، هیچ وقت قرار نیست در سیستم آموزشی کشور جذب شوند.

مدير خانه كودك ناصرخسرو در ادامه گفت: در حال حاضر آموزش و پرورش از ثبت‌نام آن دسته از کودکان افغان که کارت اقامت ندارند، حتی اگر کودکان افغاني باشند که متولد و بزرگ‌شده ایران هستند، خودداری می‌کند.

نورمحمدي ادامه داد: از طرف دیگر آموزش و پرورش برای ثبت‌نام از آن دسته از کودکان افغان که مهاجران قانونی هستند نیز شهریه طلب می‌کند و عموما به دليل وضعیت مادی ناكافي و نامناسب این افراد مطالبه شهریه باعث جلوگيري از ثبت‌نام فرزندان‌ توسط خانواده هايشان مي‌شود. این سیاست‌ها بدون تردید به انبوه ناهنجاری‌های اجتماعی ناشی از گسترش جمعیت کودکان محروم از تحصیل، دامن می‌زند.

نورمحمدي در ادامه اظهار اميدواري كرد: آموزش و پرورش حتی اگر بر ممنوعیت ثبت‌نام کودکان افغان فاقد کارت اقامت تاکید دارد، دستکم اجازه بدهد آن بخش از این کودکان که خودشان در خانه و یا توسط سازمان‌های مردم‌نهاد درس خوانده و آموزش داده می‌شوند، بتوانند به صورت متفرقه امتحان بدهند و مدرک تحصیلی دریافت کنند تا اندکی انگیزه بیشتر برای سوادآموزی داشته باشند.

وي در ادامه با بیان اینکه بخش عمده تلاش‌های ما در راستای بازگرداندن کودکان کار به چرخه آموزش است، اظهار کرد: در منطقه محل فعالیت ما(ناصر خسرو)، بافت جمعیتی به گونه‌ایست که اکثریت کودکان کاری که به ما مراجعه می‌کنند، کودکان افغان هستند. باید توجه کنیم که در حال حاضر بخش قابل توجهی از کودکان محروم از تحصیل در ایران را کودکان مهاجر افغان تشکیل می‌دهند و بدون تردید محرومیت این کودکان از آموزش، می‌تواند هم لطمه سنگینی به خود آنان وارد کند و هم در بلندمدت رونق‌دهنده انواع ناهنجاری‌های اجتماعی باشد.

اين دانش‌آموخته کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی در ادامه عنوان كرد: بسیاری از این کودکان در سنین پایین و بعضا حتی بدون سرپرست و خانواده در جستجوی کار و تامین معیشتی وارد ایران می‌شوند و در مشاغل سخت و طاقت‌فرسا که کوچک‌ترین تناسبی با وضعیت جسمانی این کودکان ندارد، مشغول به کار می‌شوند.

وي افزود: ساعات کار بسیار طولانی کار این کودکان که در بسیاری از موارد به 11 تا 12 ساعت در روز می‌رسد، چندان زمان مفیدی را برای اختصاص دادن به آموزش و حتی تفریح آنها باقی نمی‌گذارد.

نورمحمدی در ادامه با بیان شیوه مورد استفاده تعداد از سازمان‌های مردم‌نهاد برای وارد ساختن کودکان کار به چرخه آموزش، چنین گفت: با توجه به ساعت کار طولانی و مشاغل سنگین این کودکان، تنها گزینه کارآمد برای وارد ساختن آنان به چرخه آموزش، آن است که روشی متفاوت با روش آموزش و پرورش رسمی طراحی شود تا بتوان از کمترین زمان برای فراگیری مهم‌ترین مواد درسی و نکات اصلی آموزشی استفاده نمود.

وي در ادامه تصريح كرد: لذا با ایجاد انعطاف زمانی و محتوایی در برنامه‌های درسی، شرایطی را مي‌توان فراهم كرد تا در ساعت‌های محدودتری این کودکان را تحت آموزش کاربردی‌ترین مفاد درسی که غالبا شامل مهارت خواندن و نوشتن و ریاضیات و آموزش حقوق کودک و مهارت‌های زندگی است، قرار داد.