دوشنبه, ۴ تیر, ۱۴۰۳ / 24 June, 2024
مجله ویستا

در هفته 20 بارداری چطور بخوابم؟


سوال مخاطب نی‌نی‌بان: سلام من الان  ۲۰ هفتم هست و می خواستم ببینم برای خوابیدن چه حالتی بهتر است؟ دومین سوالم این هست که سر دردهای مداوم دارم باید چه کارکنم و گودی کمرم به طور اذیت کننده ای درد می کند اگر یک راه حل لطف کنید ممنون می شوم.

پاسخ دکتر ابوالفضل مهدی زاده کاشی متخصص زنان و زایمان:
اگر كمردرد به دلیل آرتروز يا ديسك کمر باشد باید قبل از بارداری آن رادرمان می‎کردند بعد باردار می‎شدند اما حالا به هر حال باید بیشتر مراقب خود باشند و به وضعیت بدنی‎شان توجه کنند.موقع نشستن صاف بنشيند و اگر شاغل است حتما هر ساعت از پشت میز بلند شده و چند قدمی راه بروند.از انجام کارهای سخت یا بلند کردن اجسام سنگین خود‎داری کنند تا فشار اضافه بر مهره‌ها وارد نشود. موقع خواب نیز بايد به پهلو بخوابد و بالشتك مخصوص بين پا بگذارد تا مهره‌ها تحت فشار قرار نگيرد. برای تسکین درد می‎توانند با اجازه پزشک شان از استامينوفن استفاده کنند اما اگر دردها تسكين پيدا نكرد متخصص زنان با پزشك ارتوپد و اعصاب مشاوره مي‌گذارد تا خانم معاينه شده و مشخص شود آيا در طول بارداری مهره‌اي جابجا شده و خانم دچار ديسك کمر شده يا خیر.
 پاسخ دکتر فریبا روشنی کوشا، متخصص مامایی:
خانم باردار وقتی می خوابد یا در هر حالت و پوزیشن دیگری که قرار می گیرد، هیچ جایی از بدنش نباید تحت فشار قرار داشته باشد و بعد از ۱۲ هفته سعی کند طاق باز نخوابد. بهتر است زیر پایش بالش نرمی بگذارد تا پاها کمی از سطح زمین بالاتر باشند. خانم های باردار وقتی می خواهند پهلو به پهلو بشوند نیاز نیست حتما به طور کامل از جا بلند شوند و بنشینید. همین که یک مقدار بدن را از سطح زمین بلند کنند و به سمت دیگر بچرخند و دوباره دراز بکشند، کافی است. اگر احساس فشار یا درد نکنند یعنی اینکه وضعیت خوب است و مشکلی پیش نخواهد آمد.
 
اگر شما هم سوال دارید و در مدتی کوتاه به صورت رایگان پاسخش را می خواهید، به این صفحه بروید.