چهارشنبه, ۲۳ خرداد, ۱۴۰۳ / 12 June, 2024
مجله ویستا

ویژگی های آموزشگاه بسته نگار و تاثیر موسیقی بر کودکان


شهرزاد: کودکان عاشق موسيقی هستند. آن را با تمام وجود احساس می کنند. شايد بارها و بارها با بچه هايی مواجه شده ايد که در حال بازی يا نقاشی در حال آواز خواندن هستند. همه ی بچه ها در برابر صدای موسيقی عکس العمل نشان می دهند و حتی به حرکات موزون می پردازند

بچه ها گاهی خود را به جای فرشتگان، زمانی به صورت مرغان پرنده و يا فيل های قوی هيکل تصور کرده و به آهنگ موسيقی می رقصند، راه می روند و يا فقط آن را گوش می کنند. زيرا موسيقی زيباست و کودکان از آن لذت می برند.
قيافه جذاب و مجذوب کودکان و نوجوانان در هنگام شنيدن يک قطعه موسيقی که توسط نوازنده ای نواخته می شود، يک صحنه ی تماشايی است. کودکان دوستدار سرودهای دسته جمعی هستند. گاهگاهی نيز آهنگ هايی يا اشعاری آهنگين  را برای دوستان
يا بزرگترها می خوانند.

 در اين ميان روش های آموزش موسيقی به کودکان و نوجوانان -که آميخته ای از اصول روانشناسی، علم موسيقی، علم آموزش و پرورش و ده ها پارامتر ديگر است می تواند نقش به سزايی را ايفا کند.

موسيقی کودکان و نوجوانان که با نام بنيانگذار آن آقای " کارل ارف " (1982-1895)، آهنگساز معاصر آلمانی و خالق اپرای معروف کارمينا بورانا (1938) اجين گشته است، روش" ارف " ناميده می شود.

روش ارف بهترين و کارآمدترين روش آموزشی در زمينه تعليم مبانی موسيقی به کودکان و نوجوانان است.هدف اين نوع آموزش موسيقی تربيت موسيقی دان و نوازنده نيست ، گرچه اين نوع آموزش ابتدايی می تواند انگيزه فراگيری موسيقی را به صورت جدی تر در کودکان و نوجوانان به وجود آورد و راهگشای پرورش موسيقی دانان قابلی باشد ، اما آنچه در اين مقطع در درجه ی اول اهميت قرار دارد؛ آموزش عمومی آن و آشنايی همه کودکان از با استعدادترين تا كم استعدادترين آنها با دنيای موسيقی است . در اين روش برای آشنايی کودک با موسيقی علاوه بر مبانی نظری که به طرز خاص برای او مطرح می گردد ؛ برای اجرای موسيقی از سازهايی ساده نظير " فلوت ريكوردر" و سازهايی مخصوص ارف مثل "بلز" و "زيلفون " استفاده می شود که نوازندگی آنها آسان است و هر کودکی با هر ميزان توانايی می تواند آنها را به صدا درآورد و از دنيای زيبای موسيقی لذت ببرد.

از مهمترين اهداف موسيقی برای کودکان می توان به موارد زير اشاره کرد :ب

  •  تقويت حس همکاری در کار گروهی که باعث می شود رفتار کودک در زندگی اجتماعی جهتي مثبت بگيرد .
  • شکوفا شدن خلاقيت کودکان در زمينه موسيقی .
  • پايه گذاری اصول اصلی و زير بنايی علم موسيقی.
  • شناخت و توانايی کودکان از موسيقی .
  • آشنايی کودکان با سازهای فلوت ريکوردر و ارف تا انتخاب رشته ای تخصصی تر از علم موسيقی .
  • اجرای قطعات موسيقی به صورت گروهی و تقويت حس نوازندگی در کودکان و در نتيجه تقويت حس همکاری و انجام وظيفه محوله .
  • تقويت خوب شنيدن و زبان گفتاری در کودکان و نوجوانان .
  • درک قوی از موسيقی توسط کودک و نوجوان .
  • انتخاب ساز مورد علاقه توسط خود کودک و نوجوان .
  • آشنا شدن کودکان ونوجوانان با سازهای ملی و جهانی، تا هر کودک و نوجوان با توجه به علاقه و استعداد خود به طور آگاهانه و با نظر مربی اقدام به انتخاب  ساز تخصصی کند.

در روش آموزشي روش ارف، کودکان به چند گروه سنی تقسيم می شوند که کلاس ها با توجه به مقطع سنی ؛ متفاوت است

الف ) مقطع سنی 6 و 5 سال

ب ) مقطع سنی اول و دوم و سوم دبستان

ج ) مقطع سنی چهارم و پنجم دبستان

د ) مقطع سنی دوران راهنمايی

  موسيقي كودكان و نوجوانان در بسته نگار :

موسيقي كودكان و نوجوانان ( ارف ) بسته نگار از فعال ترين و معتبرترين مراكز آموزشي در اين زمينه در استان اصفهان است و هر ساله بيش از 200 نفر كودك 5 تا 12 ساله از اين دوره ها فارغ التحصيل مي گردند كه به طور حتم ثروت آموزشگاه محسوب مي شوند.اين كودكان پس از تكميل دوره موسيقي كودكان و نوجوانان در رشته هاي تخصصي موسيقي مشغول به تحصيل مي شوند.

در سال 1384 بزرگترين گروه موسيقي كودك و نوجوان استان اصفهان با 60 نفر از كودكان 6 تا 12 سال بسته نگار بر روي صحنه تالار رودكي اصفهان به اجراب برنامه پرداختند و قطعاتي از استاد ناصر نظر را به سرپرستي مربيان موسيقي كودك و نوجوان بسته نگار به روي صحنه بردند.

.