یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
مجله ویستا

اضطراب امتحان و نقش آن در ايجاد انگيزه به کودکان


ایسنا: يك متخصص روانپزشك كودك و نوجوان، با بيان اين‌ كه افكار ذهني و گفت وگوهاي منفي، سبب تشديد اضطراب امتحان در كودكان مي‌شود، گفت: بايد به كودكان آموخت تا مانع از ورود افكار منفي به ذهن شد.


دكتر فريبا عرب گل وجود درجاتي از اضطراب را در ايجاد انگيزه براي برنامه ريزي امتحاني الزامي برشمرد و اظهار كرد: اضطراب داراي شاخص‌هاي فكري، جسمي بدني و فيزيكي است.

وي، با اشاره به تنش، لرزش، انقباضات عضلاني به عنوان نشانه‌هايي از اضطراب گفت: مي‌توان با تكنيك‌هاي ريلكسيشن (آرام سازي) بر نشانه‌هاي جسماني اضطراب غلبه كرد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، با بيان اين‌ كه گفت وگو و افكار مثبت را نيز مي‌توان جايگزين افكار منفي كرد، افزود: بسياري از اوقات والدين در تشديد و يا بروز اين افكار موثرند.

دكتر عرب گل، در ادامه توضيح داد: والدين مي‌توانند در عين تشويق براي برنامه ريزي، مانع از پيدايش اين افكار شوند.

وي، درباره علل بروز اضطراب گفت: ويژگي‌هاي شخصيتي، توقع و انتظار اطرافيان و شرايط فيزيكي محيط آزمون در بروز يا شدت اضطراب موثر است.

اين فوق تخصص روانپزشك كودك و نوجوان، با بيان اين ‌كه اضطراب منجر به كاهش عملكرد، نيازمند مداخلات درماني است، افزود: مداخلات درماني اضطراب شامل دارويي و غير دارويي مي‌شوند.

دكتر عرب گل، آشنايي با محيط امتحان را از راهكارهاي موثر در كاهش ميزان اضطراب در كودكان برشمرد و يادآور شد: اين راه حل در مواردي پيشنهاد مي‌شود كه دانش آموز آشنايي با محيط امتحان ندارد.

وي، شخصيت‌هاي وسواسي را مستعد ابتلا به اضطراب عنوان كرد و افزود: اين قبيل افراد با كوچكترين محركي مضطرب مي‌شوند.

ضطراب‌هاي بيمارگونه باعث افت شديد عملكرد و اختلال در تمركز فكري دانش آموز مي‌شود.
با بيان اين ‌كه درجاتي از اضطراب در ايجاد انگيزه براي برنامه ريزي امتحاني موثراست، گفت: اما اضطراب شديد باعث اختلال تمركز و بي قراري و از سوي ديگر اختلال تمركز سبب تشديد اضطراب مي‌شود