پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

کودکان عقب مانده ذهنی، ناتوان در یادگیری


اصطلاح «کودکان دارای ناتوانی یادگیری» به کودکانی اشاره دارد که در یک یا چند مورد از فرایندهای اساسی رشدی و تکاملی از قبیل درک و فهم و استفاده از زبان گفتاری یا نوشتاری اختلال داشته باشند. این اختلال ممکن است خود را به صورت ناتوانی در شنیدن و درک کردن، بیان کلامی، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا انجام محاسبات ریاضی نشان دهد.

این تعریف کودکانی را که مشکلات یادگیری ناشی از معلولیتهای بینایی، شنوایی یا حرکتی، عقب ماندگی ذهنی، نابسامانیهای عاطفی یا محرومیت های محیطی، فرهنگی یا اقتصادی دارند، در بر نمیگیرد. به علاوه ناتوانی یادگیری نباید ناشی از هوش پایین باشد به عبارت دیگر دانش آموز دارای ناتوانی یادگیری دارای ویژگیهای زیر است:
- دارای بهره ی هوشی متوسط و بالاتر است.
- از نظر حواس مختلف (بینایی و شنوایی و...) سالم است.
- از نظر پیشرفت درسی و عملکرد تحصیلی با توجه به سن و هوش، ضعیف است.
- با مشکلات زبانی شامل اختلال زبان درکی و یا بیانی، وارونگی کلمات و... دارد.
-  به موضوعات مطرح شده، پاسخ های نامربوط می دهد.
- حواس پرتی دارد و جزئیات مهم را فراموش می کند.
- گاهی دست و پا چلفتی است و هماهنگی چشم و دست وی، ضعیف است
- اعتماد به نفس پایین دارد و در زمینه های تحصیلی انگیزه ای ندارد.
 فعالیت های آموزشی و درسی را با تاخیر انجام می دهد و از پرداختن به فعالیتهای آموزشی، طفره میرود و یا آنها را به پایان نمی رساند. فراخنای حافظه ضعیف دارد و مطالب را زود فراموش .می کند اختلال یادگیری و شخصیتهای بزرگ دنیا هر دانش آموزی در جریان تحصیلی ممکن است دچار مشکلاتی باشد، اما نمی توان به دلیل وجود این مشکلات، پیش فرض برای یادگیری و تحصیلی وی در نظر بگیریم .
نی‌نی‌بان جدیدترین و بهترین مطالب خود را در تلگرام و از طریق سه کانال «راهنمای بارداری»، «زندگی با کودک» و «سلامت زنان» در اختیار شما قرار می‌دهد.

براي عضويت در خبرنامه ني ني بان و اطلاع از بهترين و پربيننده ترين مطالب، کافي است يک بار فرم عضويت ما را از اينجا پر کنيد.