پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا

صعف آموزش مهارت های بنیادی، عامل شکست در ورزش قهرمانی


ایسنا: عضو هيات علمي و دانشيار دانشگاه اصفهان معتقد است كه بيشتر مشكلات كنوني ورزشكاران مطرح در شرايط حساس و بحراني، به دليل خلاء اجرا مهارت‌هاي بنيادي در دوران كودكي است.

دكتر مسعود نادريان  تصريح كرد: از سن 11 ماهگي تا چهار سالگي كودك 120 نوع مهارت راه رفتن را ياد مي‌گيرد كه اگر كودك اين مهارت‌ها را به درستي تجربه كند به طور يقين در زمان بزرگسالي در حساس‌ترين و پيچيده‌ترين مسابقات واهمه‌اي براي گذر از شرايط بحراني نخواهد داشت.

وي افزود: مهارت هايي همچون راه رفتن، دويدن، خزيدن، جهيدن، تغيير جهت دادن، گرفتن و پرتاب كردن جزو حركاتي هستند كه اگر در دوران كودكي در حافظه كودك ثبت شوند، در دوراني كه بخواهد مهارت‌هاي پيچيده و پيشرفته‌اي انجام دهد در اجراي آن‌ها راحت‌ و بدون تنش عمل خواهد کرد. به عنوان مثال فوتباليستي كه در دوران كودكي حافظه حركتي وي غني از مهارت‌هاي بنيادي باشد در پاس دادن و ارسال توپ، یا آناليز و پردازش اين مهارت‌ها نسبت به فوتباليستي كه دوران كودكي خود را با بحران سپري كرده، در تصميم گيري موفق تر است.

نادريان اضافه كرد: هر سني از رشد كودك مستعد يك نوع يادگيري است كه اگر مراحل آن به درستي طي شود، سبب مي‌شود تا تجربيات حركتي دوران كودكي در بزرگسالي در اجراي مهارت‌هاي پيچيده ورزشي به كمكش بيايد. همانند راننده‌اي كه اگر رانندگي را در سنين پايه آموزش ديده باشد در شرايط بحراني و حساس نيز همچون شرايط عادي مي‌تواند به خوبي رانندگي خود را هدايت كند. بنابراين هر چقدر كودك مهارت‌هاي بنيادي خود را در شرايط و مكان‌هاي مختلف تجربه و تكرار كند تا حافظ حركتي وي پر از مهارت شود در اجراي مهارت‌هاي پيشرفته ورزشي در شرايط حساس و بحراني نيز در تصميم گيري دچار مشكل نخواهد بود.

اين استاد دانشگاه، خاطر نشان كرد: اگر ورزشكاري را مي‌بينيد در هفته‌ 12 جلسه به صورت مداوم صبح و عصر تمرين مي‌كند و از آمادگي جسماني خوبي برخوردار است، اما در عين حال دچار شكست مي‌شود، به خاطر خلایی است كه از دوران كودكي در حافظه حركتي وي باقي مانده و چون حافظي حركتي وي از مهارت‌هاي بنيادي غني نيست در نتيجه‌ اجازه تصميم گيري به وي در شرايط حساس و بحراني را نمي‌دهد.

وي متذكر شد: اگر بسكتباليستي كه در پرتاب توپ، گرفتن و دويدن دچار مشكل است را آناليز كنيم، مي‌بينيم چون مهارت‌هاي بنيادي آن ورزش، در محيط مهد كودك و دوران مدرسه خوب كار نشده در اجراي حركات ريتميك در ورزش‌هاي حرفه‌اي و پيچيده دچار مشكل است.

نادريان تاكيد كرد: يك ساختمان زماني مستحكم است كه شالوده و اساس آن محكم باشد، بالطبع اگر پی آن خراب باشد ساختمان از استحكام خوبي برخوردار نخواهد بود. بنابراين مهارت‌هاي بنيادي نيز براي يك ورزشكار حكم پي ساختمان را دارد، اگر مهارت‌هاي بنيادي بر اساس تجربه مراحل پيشرفت را طي كرده باشد وقتي كودك به تكامل برسد شالوده محكمي خواهد شد و شرايط احساس را بدون دغدغه‌ و تنش پشت سر خواهد گذشت. بدون شك چنين ورزشكاري از آسيب‌هاي ورزشي و يكسري ناهنجاري‌هاي جسماني و رواني نيز به دور خواهد بود./س