چهارشنبه, ۲۱ شهریور, ۱۴۰۳ / 11 September, 2024
مجله ویستا

تکنیک بازی درمانی، با کودک چه کنیم؟


بازي جز جدا نشدنی زندگي كودكان است. كودكان بيش از هر کار دیگری وقت خود را به بازي اختصاص ميدهند.
مردم غالبا به بازي به عنوان عامل سرگرم کننده نگاه ميكنند در حالیکه بازی کارکرد های مهم دیگری نیز دارد. هر یک از این کارکردها به جنبه های مهم زندگی کودک مرتبط می شود.
 

تکنیک بازی درمانی، با کودک چه کنیم؟

بازی تاثیرات فراوانی در رشد اخلاق، مهارت های جسمی ،ذهنی و روانی کودک دارد. كم بازي كردن كودك را از بسياري موقعیت ها ي يادگيري محروم ميكند. زيرا بازي موثرترين و پرمعناترين راه يادگيري براي كودك است و جبران آن از طريق ديگر امكانپذير نيست.
كودك درجريان بازي پرورش فكري، عاطفي جسمي و اجتماعي مي يابد و آنچه از طريق بازي بدست مي آورد در قالب یک مهارت جدید و یک تجربه كسب ميکند.
 
 
تکنیک بازی درمانی، با کودک چه کنیم؟

بازی درمانی یکی از روشهای مؤثر و کارامد برای درمان مشکلات رفتاری، روانی و ذهنی ، اموزش مهارت های جدید، ارتقا توانایی ها  و رشد اخلاقی و اجتماعی کودکان است. بطورکلی بازی نقش مؤثری در رشدکودک دارد و در خلال بازی می‌توان به بسیاری از مسائل ، توانایی ها ، ناتوانی ها، تعارضات و مشکلات درونی و روند رشدکودک پی برد.
بازی درمانگر از بازی برای ارتباط با کودک استفاده می کند.در روند جلسه هیچ بازی و شرایطی به کودک القا نمی شود،کودک را ازاد می گذارد تا به بازی بپردازد، هوشیارانه بازی او را بررسی میکند و از ان پس از بازی به طور هدفدار و معنا داری برای رسیدن به هدف مورد نظر خانواده و رفع نیاز کودک استفاده میکند.
نوع بازی بسته به علایق کودک،توانایی ها، سن، جنسیت و نیاز کودک متفاوت است.گاهی به طور انفرادی و گاهی به طور گروهی و با مشارکت سایر همسالان  و یا خانواده کودک انجام میشود.
 

تکنیک بازی درمانی، با کودک چه کنیم؟

بازی درمانی میتواند نتایجی کلی ، مانندکاهش اضطراب  و افزایش اعتماد به نفس یا نتایج خاص ، همچون تغییر رفتار ،بهبود روابط با اعضای خانواده و دوستان، بهبود توجه و تمرکز ،ارتقا مهارت های ذهنی و حرکتی و یا ارتقا مهارت های اجتماعی داشته باشد.

بازی درمانی
روش بسیار موثری برای : درمان کودکان بیش فعال همراه با کمبود توجه ، کاهش اضطراب در کودکانی که دچار استرس پس از سانحه شده اند ، درمان افسردگی کودکان ، کنترل پرخاشگری و تعارضات رفتاری ، افزایش عزت نفس و مهارت های ابراز خود و ارتباط گیری موفق ، بهبود و کارامدی مهارت های یادگیری و اجتماعی در کودکان اوتیسم است.