چهارشنبه, ۱۶ خرداد, ۱۴۰۳ / 5 June, 2024
مجله ویستا

کتابی برای بازی و شادی کلاس اولی‌ها


کتابک: فارسى آموز نخودى ۱، به نوآموزان کلاس اول دبستان، حروف و واژه ها را با بازى و شادى ياد مى دهد. در اين مجموعه، کودکان زبان آموزى پايه را به شيوه ى خلاق و متفاوت مى آموزند.


کتابی برای بازی و شادی کلاس اولی‌ها
نویسنده: محمدهادی محمدی
تصویرگر: علی عامه‌کن
ناشر: چیستا
سال انتشار: 1391
نوبت چاپ: هشتم
وضعیت تصویر: رنگی

شاخه‌ها

نخست دبستان  کتاب‌های ۷ - ۹ سال  آموزش خلاق کودک محور  داستان  داستان فانتزی  آموزش زبان فارسی  نشر چیستا 

فارسى آموز نخودى ۱، به نوآموزان کلاس اول دبستان، حروف و واژه ها را با بازى و شادى ياد مى دهد. در اين مجموعه، کودکان زبان آموزى پايه را به شيوه ى خلاق و متفاوت مى آموزند.

در اين شيوه، نخودى به آن ها کمک مى کند تا براى آموختن زبان، کودک بمانند و نياز نباشد که مانند آدم بزرگ ها بشوند. چون اگر آن ها بخواهند براى آموختن بزرگ شوند، مجبورند دنياى شاد و شيرين کودکى را با آن همه بازى هاى رنگارنگ کنار بگذارند.

این بسته شامل موارد زیر می باشد :

کتاب خواندن
کتاب کارورزی
پوستر
نما کارت آموزش الفبا

فارسى آموز نخودى ۱: از پيش دبستان تا دبستان

آموزش خلاق از پيش از دبستان آغاز مى شود. کودک با شنيدن داستان هاى کوتاه و زيبا و تصويرهاى گيرا به دنيايى سرشار از شادى و لذت گام مى گذارد.

ما به مربيان مهدکودک ها و آمادگى ها مى گوييم: فارسى آموز ادبى را به کلاس هاى خود ببريد و داستان هاى کوتاه نخودى را براى کودکان بخوانيد.

آن ها مى پرسند: فارسى آموز ادبى؟ آموزش الفبا پيش از دبستان؟

ما مى گوييم: به کودکان الفبا ياد ندهيد! براى آن ها داستان هاى کوتاه نخودى را بخوانيد. کودکان گوش مى دهند و تصويرها را تماشا مى کنند. آن ها از داستان لذت مى برند و از شما مى خواهند که بارها و بارها براى شان بخوانيد. سپس خود داوطلب مى شوند داستان ها را بيان کنند. شنيدن و بيان کردن، گام هاى نخست در آموزش سوادند.

آن ها مى گويند: ما براى بچه ها کتاب داستان مى خوانيم و قصه هم مى گوييم، فارسى آموز ادبى چه امتيازى دارد؟

ما مى گوييم: داستان بخوانيد و قصه هم بگوييد. اما فارسى آموز ادبى را نيز به کلاس ببريد. متن هاى آن کوتاه است و ماجراهاى شخصيتى واحد به نام نخودى را بيان مى کند. زبان آن ساده است و واژه ها هدفمند گزينش شده اند.

 به همين سبب، کودک راحت تر مى تواند داستان شخصيتى کوچک و دوست داشتنى همچون خود را بيان کند. اين توانمندى به او اعتماد به نفس مى دهد. کودک در بيان دوباره ى داستان، از تخيل خويش کمک مى گيرد و واژه ها يا جمله هايى را از خود به داستان مى افزايد.

 اين تمرين، قدرت تخيل کودک را تقويت مى کند. داستان ها مايه ى طنز دارند و به کودکان شادى مى بخشند. لذت از داستان، در آن ها انگيزه آموختن سواد را دوچندان مى کند.

در کنار هر متن داستانى، واژه هاي همراه با تصوير آمده اند. کودک با بازشناسى تصويرها، دامنه ى شناخت از پيرامون خود را افزايش مى دهد.

در پايان کتاب کارورزى، شمارى داستان نيمه تمام وجود دارد که بزرگسالا ن براى کودکان مى خوانند و آن ها با تخيل خود داستان را به پايان مى رسانند.

 بدين سان، کودکان پيش دبستانى با اعتماد به نفس، ذهن خلا ق و شوق بسيار، در حالى که در بيان واژها، عبارت ها و جمله ها و تصويرخوانى توانمندتر شده اند، به پيشباز کلا س اول مى روند.

فارسى آموز نخودى ۱، به نوآموزان کلاس اول دبستان، حروف و واژه ها را با بازى و شادى ياد مى دهد. در اين مجموعه، کودکان زبان آموزى پايه را به شيوه ى خلاق و متفاوت مى آموزند.

در اين شيوه، نخودى به آن ها کمک مى کند تا براى آموختن زبان، کودک بمانند و نياز نباشد که مانند آدم بزرگ ها بشوند. چون اگر آن ها بخواهند براى آموختن بزرگ شوند، مجبورند دنياى شاد و شيرين کودکى را با آن همه بازى هاى رنگارنگ کنار بگذارند.

در شيوه ى آموزش خلاق کودک محور، نخودى دنياى شاد و شيرين کودکى را با داستانک هايى بامزه پيوند مى زند تا کودک، دنياى بازى را کشف کند. هر کودکى که دنياى بازى را کشف کند، خودش و دنياى بزرگ پيرامونش را بيشتر مى شناسد.

در اين روش، نخودى کوچک، آموزش را ساده کرده است، چون او مى داند که کودکان دنياى ساده را بهتر و بيشتر مى فهمند و در اين دنياى ساده، احساس آرامش و آسايش بيشترى دارند.

نخودى با حروف الفبا دوست است. او کوشش مى کند اين دوستى را گسترش دهد و همه ى کودکانى را که مى خواهند فارسى بياموزند، با اين زبان دوست کند.

يادمان باشد، درست آموختن زبان، پايه ى آموزش دانش هاى ديگر است.