سه شنبه, ۲ مرداد, ۱۴۰۳ / 23 July, 2024
مجله ویستا

موسيقي كودك و جنبه های روانشناختی


ایسنا: مدرس موسيقي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان خراسان رضوي گفت: آموزش موسيقي كودك، علاوه بر جنبه‌هاي روانشناسي و بالا بردن حس اعتماد به نفس كودك، به او كمك مي‌كند كه روندي هدفمند در موزيك داشته و سليقه موسيقي خوبي پيدا كند.

آيدا ندافيان در خصوص اهميت موسيقي كودك اظهار داشت: هدف از آموزش موسيقي كودك جنبه مهارتي صرف آن نيست كه كودك در نهايت نوازنده خوبي شود بلكه منظور رشد كودك به لحاظ روانشناسي و تربيتي است.

وي تصريح كرد: متاسفانه در آموزش و پرورش كشور آموزش موسيقي وجود ندارد، حتي در بعضي از مدارس خصوصي نيز به آموزش موسيقي به عنوان يك آموزش فوق برنامه نگاه مي‌شود، در نتيجه كودكان و نوجوانان اين مدارس همان برداشت را از موسيقي خواهند داشت و در حال حاضر اين قضيه تنها در آموزشگاه‌هاي خصوصي و کانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان پيگيري مي‌شود.

مدرس موسيقي آموزشگاه هنري آريا ادامه داد: وظيفه مدارس است كه آموزش موسيقي را گسترش دهند زيرا هزينه آموزشگاه‌ها بالا است و فقط افراد كمي مي‌توانند آن هزينه را پرداخت كرده و از مزاياي آموزشگاه‌ها استفاده كنند، بنابراين آموزش آن تنها در كانون پرورش فكري و آموزشگاه‌ها كافي نيست و نيازمند همكاري آموزش و پرورش است.

ندافيان با اشاره به اهميت فرهنگ‌سازي آموزش موسيقي ابرازداشت: اگر فرهنگ‌سازي شود و مسوولاني كه در راس مسايل آموزشي هستند، به لزوم آموزش موسيقي براي كودك پي برده و به آن اهميت دهند، سليقه خانواده‌ها نيز تغيير خواهد كرد و در نتيجه بسياري از مشكلات كودكان حل خواهد شد.

مدرس موسيقي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان خراسان رضوي افزود: از آنجايي كه موسيقي كودك علم نوپايي است، تعداد متخصصين در اين زمينه كم است. متخصص موسيقي كودك علاوه بر اينكه بايد علم موسيقي داشته باشد، بايد بتواند با كودكان ارتباط برقرار كند.

ندافيان يادآور شد: تمامي آهنگسازان كه در زمينه موسيقي كودك فعاليت دارند، آهنگهاي محلي را به زبان كودكانه براي اين قشر تنظيم كرده‌اند. به همين دليل موسيقي ايراني مي‌تواند به عنوان سرفصل براي آموزش موسيقي كودك قرار گيرد، اما بايد مايه‌هايي از آن داشته و به زبان كودكانه تنظيم شود تا كودكان هم با موسيقي مورد نظر آشنا شده و هم در آينده پيشرفت كنند.

وي مهمترين ويژگي موسيقي كودك را سادگي آن دانست و گفت: موسيقي كودك بايد ساده و ريتميک باشد تا كودك به راحتي با آن ارتباط برقرار كند. استفاده از سازهاي شبيه‌سازي شده از ساز اصلي براي آموزش موسيقي به كودك باعث مي‌شود كه براي وي كسل كننده نبوده و كودك از آن لذت ببرد.

ندافيان خاطرنشان كرد: موسيقي كودك در برنامه‌هاي تلويزيوني در حد متوسط است و وجود مجري‌ها در برنامه‌ها ارتباطات نزديكي را با كودكان به وجود آورده است اما اين اندازه كافي نيست و اگر اين امكان به وجود آيد كه مخصوص هر كارتون و برنامه‌اي، موزيك مربوط به آن ساخته شود تاثير بيش‌تري بر كودك گذاشته و باعث مي‌شود كه پيام آن داستان در ذهن او حك شود و با يادآوري موزيك آن برنامه، پيام آن را نيز به خاطر بياورد.

وي افزود: متاسفانه موزيك و ريتم موزيك بعضي از كارتون‌ها با آن برنامه و ريتمي كه دارد هماهنگ نيست در نتيجه منظور آن ديرتر به كودك انتقال مي‌يابد و موزيك آن نيز به خوبي درك نخواهد شد.

ندافيان يادآور شد: اگر در برنامه‌هاي كودك از سازهاي كودكان استفاده شود و گاهي كودكان نوازنده آن باشند، هم باعث ايجاد علاقه در كودكان ديگر شده و هم به خاطر صدا و زنگ خاصي كه دارد، براي كودكان جالب و دلنشين‌تر خواهد بود.