چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
بروکراسی و عوامل آن
در حالی كه فایول و تیلور با مساءل مدیریت دسته و پنجه نرم می كردندیك جامعه شناس آلمانی به نام ماركس وبر برای ساختارهای اختیار ، تئوری خاصی تدوین می كردكه در آن نوعی سازمان را به نام بروكراسی مشخص می ساخت . جنبه های متفاوت بروكراسی تعریف نقش ها در یك سلسله مراتب بودكه درآن ، كاركنان بر پایه لیاقت منصوب می شدند . از قوانین تبعیت كنندو رفتاری بی طرفانه داشته باشند .
اصطلاح بروكراسی در معانی مختلفی به كار برده می شود ، و همین،موجب درك نادرست از معانی واقعی آن شده است .
▪ مشهورترین معانی آن عبارتند از:
ـ بروكراسی ، تشریفات زائد است یعنی كاغذ بازی و مقررات اضافی كه موجب از بین رفتن كارایی می شود . این معنی منفی كلمه است .
ـ بروكراسی ، دستگاهی اداری است ، یعنی همه ی ابزار و امكانات دولت مركزی و محلی . این معنا ، مشابه تشریفات زائد است.
ـ بروكراسی ، نوعی شكل سازمانی است ، دارای ویژگی های مشخص از قبیل سلسله مراتب اختیار و نظام مقررات .
● ماكس وبر
ماكس وبر از نظر تاریخی همزمان با فایول و تیلور ، نخستین پیشگامان تفكر مدیریت بود كه پیش از این از آن ها سخن گفته شد . اما برخلاف آن ها ، وبر یك دانشگاهی بود نه یك مدیر اجرایی . علاقه او به سازمان ها و ساختار اختیار در آن ها سرچشمه گرفت . او می خواست بداند چرا كاركنان سازمانی از افراد ما فوق پیروی می كند . مشاهدات مطالعات و نتیجه گیریهای او ، برای نخستین بار در ۱۹۴۷از زبان آلمانی ترجمه و انتشاریافت . در این نوشته كه به نام تئوری سازمان اجتماعی و اقتصادی بود او واژه بروكراسی را برای ترویج نوعی سازمان كه كما بیش عملاًدر هرموسسه ی خصوصی و عمومی وجود دارد ، به كار برد .
وبر تجزی و تحلیل سازمان ها ۳ نوع اختیار مشروع را شناسایی می كند : - سنتی - كاریز ماتیك - عقلایی یا قانونی .
نخست لازم است بدانیم منظور از اختیار مشروع چه بود . اختیار را باید از قدرت متمایز دانست . قدرت موضوعی یك طرفه است دارنده ی آن می تواند از طریق زور یا پاداش ، دیگری را وادارد كه به دلخواه او رفتار كند . اما در اختیار ، قبول حاكمیت توسط فرو دستان نیز نهفته است . به بیان دیگر اختیار را می توان تنها محدوده ی موردموافقت فرودستان به كار برد منظور وبر از اختیار مشروع ، همین موقعیت اخیر است .
▪ سه نوع اختیار مشروع تشریع شده توسط وبر را می توان به صورت زیر خلاصه كرد:
۱) اختیار سنتی :
كه در آن پذیرش افراد واجد اختیار از سنت و رسم ناشی می شود.
۲) اختیار كاریزماتیك :
كه در آن پذیرش ازوفاداری و اعتماد به توانایی های شخصی حكمران سرچشمه می گیرد.
۳) اختیار عقلایی یا قانونی :
كه در آن پذیرش از مقام یا سمت دارنده یااختیاركه توسط مقررات و دستور العمل های سازمان محدود و مشخص شده ، ناشی می شود.
امروزه این شكل است كه در اكثر سازمان ها وجود دارند و این شكلی است كه وبر به آن نام بروكراسی داده است . وبر معتقد است یكی دیگر از مبانی اختیارات ، قوانین و مقررات صریح و روشنی است كه موجودیت سازمان را جنبه عقلایی می دهد و اختیارات را در نظر مرئوسین مشروع جلوه گر می نماید .
همچنین او معتقد است سوابق،محیط اجتماعی و شرایط فرهنگی مختلف ، عواملی هستندكه مبانی اختیارات را در سازمان ها تعیین می نمایند. مثلاً :در جوامع قرون وسطایی اغلب اختیارات ناشی از رسم سنت بود و در جوامع مدرن امروزی اغلب اختیارات ریشه های بروكراتیك و در سازمان های انقلابی مثلاًانقلاب ۱۹۱۷روسیه اختیارات اغلب منشأ جذبه شخصی داشته است . از طرف دیگر وبر می گوید:"اختیارات خانواده حتی در جوامع بروكراتیك بر مبنای رسم و سنت،اختیارات سازمان های وسیع و پیچیده حتی در دوران قرون وسطایی بر اساس بروكراسی یا قوانین و مقررات و بلاخره اختیارات احزاب سیاسی و انقلابی حتی در یك جامعه كهنه و قدیمی بر اساس كاریز ماتیك یا جذبه استوار می باشد".وبر پس از تجزیه و تحلیل بالا نتیجه گیری می كند كه اداره ی مؤثر و مفید سازمان های وسیع و پیچیده امروز مستلزم اعمال اختیارات مبتنی بر مبنای بروكراتیك است . مبانی دیگر اختیارات نظیر كاریز ما و یا رسم و سنت هیچكدام قادر نیست احتیاجات سازمان های جوامع امروزی را جوابگو باشد . زیرا فاقد یك سیستم منظم تقسیم و تخصصی كردن كارهای سازمان است و ثانیاًاساس و پایه های منطقی و عقلایی را برای انجام مؤثر فعالیت های سازمان ایجاد نمی كند و در اختیار نمی گذارد.
● ساختار ایده آل سازمان های بروكراتیك(ویژگی های اصلی بروكراسی)
وبر ساختار ایده آل سازمان های بروكراتیك امروزی را بر اصول زیر استوار و آن ها را به تفضیل بیان كرده است .
۱) تنظیم وظایف رسمی و مداوم سازمان در چارچوب مقررات و قواعد روشن :
وبر معتقد است كه سازمان های عقلایی امروزه باید مداومت و ثبات خود را حفظ كندوبرای انجام دادن وظایف سازمانی رفتار و راه حل های استاندارد و یكنواختی را به وجود آورد.وجود قواعد به این دلیل لازم است كه امكان اینكه وظایف سازمان های وسیع به صورت مواردی منحصر به فرد و انفرادی به طور مؤثر و با صرفه انجام گیرد بسیارضعیف و یا اصولاًغیر ممكن است .
۲) ایجاد زمینه برای ابراز شایستگی :
الف ) بر اساس تقسیم منظم كارها برای مسئولین تعهخد و مسئولیت ایجاد كند .
ب ) برای تسهیل انجام این چنین مسئولیت ها ، اختیارات لازم را تفویض می نماید .
ج ) و بلاخره مسائل را مناسب با شرایط مختلف دقیقاً مشخص نموده در اختیار مجریان قرار دهد.به عبارت دیگر ایجاد زمینه ی مناسب برای ابراز شایستگی ، در سازمان بر اساس تقسیم منظم (كار ، حقوق و قدرت)امكان پذیر خواهد بود. بنابراین ، نه تنها افراد سازمان باید شغل خود را صراحتاً بشناسندو وسایل مورد لزوم را یكی از عوامل مهم فرماندهی بر دیگران است در اختیار داشته باشند ، بلكه باید به حدود شغل ، حقوق و قدرت خود آگاه باشند و پا را از گلیم خود فراتر ننهند و در حوزه مسئولیت و نقش دیگران قدم نگذارند و هدف های كلی سازمان را تحت الشعاع هدف های خود در نیاورند.
۳) استقرارسیستم آموزش های فنی و تخصصی :
معمولاً قواعد و مقرراتی كه در هر پست و مقام ، وظایف ساز مانی را محدود و مقید می كند ، اغلب فنی ، تخصصی و منطبق بر فرم های مختلف سازمانی می باشند . بنابراین تنها كسانی می توانند در این تیپ ها به ایفای موفقیت آمیز مسئولیت های خود بپردازند كه از آموزش فنی و تخصصی بهره كافی گرفته باشند .
وبر همچنین معتقد است كه اختیارات بروكراتیك مدیر در بست های سازمانی وسیع ، از دانش تحصیلات و آموزش های تخصصی او ریشه می گیرد . زیرا دانش و آموزش فنی یك مدیراست كه اختیارات او را هم در نظر مرئوسین ، شروع و قابل قبول جلوه گر می سازد.
۴) ایجاد سلسله مراتبی از مقامات و پست های سازمانی :
به نظر وبر اطاعت وانجام دادن كار در سازمان بر حسب اتفاق به وجود نمی آید و باید به طور منظم مورد بازرسی و نظارت قرار گیرد . لذا به منظور حصول یك سیستم نظارت همه جانبه باید بین پستها و مقامات سازمانی و واحد های تحت سرپرستی آن ها ، سلسله مراتب فرماندهی و نظارت ایجاد گردد،تا ضمن آن پست ها و واحد های تحت نظارت و بازرسی دقیق مقامات بالاتر قرار گرفته ، مقید به پیروی از اصول و مقرراتی استاندارد باشند .
۵) تفكیك مدیریت و مالكیت :
وبر تأكید می كند كه اعضای اداری و مدیریت سازمان ها از مالكین و هیئت امنای سازمان مجزا باشند . بعلاوه مایملك سازمان نیز باید كاملاًاز مایملك اعضای اداری سازمان تفكیك گردد همچنین باید مقام و موقعیت رسمی ناشی از سازمان با مقام و موقعیتی كه بر اثر عوامل غیر از سازمان برای مدیران ایجاد می گردد اشتباه شود و به جای هم به كار نرود .
۶) آزادی سازمانی :
وبر معتقد است كه برای آزادی سازمانی،لازم است كه از یك طرف منابع سازمانی از قید و نفوذ خارجی رها گردد و مطابق احتیاجات سازمانی تشخیص داده شود . از طرف دیگر مشاغل سازمانی نیز باید متناسباً به افراد شایسته و لایق توزیع و بدان ها واگذار گردد.
۷) ایجاد سیستم منظم ثبت و ضبط پرونده ها و مدارك در سازمان :
یكی از موارد قوی انتقادات مخالفین بروكراسی این است كه نگهداری و جریان بیش از حد پرونده ها و مدارك در سازمان نه تنها برای یك سازمان منطقی و عقلایی نیست ، بلكه سبب ایجاد قرطاس باز و دوباره كاری های بی مورد می شود و این خود دلیلی است بر غیر عقلایی بودن كارها، ولی وبر معتقد است تنها ضابطه ای كه می تواند همیشه نشان دهد كه قواعد و نرم های سازمانی كاملاً اجرا شده است ، همانا ایجاد یك سیستم منظم بایگانی ، ثبت و ضبط مدارك در سازمان است ، زیرا در غیر این صورت ، با ارتباطات شفاهی و لفظی نمی توان منظور فوق را تأیید نمود .
۸) ایجاد سیستم منطقی حقوق و مزایا :
وبر معتقد است كه پاداش ها ی مادی باید جنبه مستمر داشته و پرداخت آن به عهده سازمان باشد،نه مشتری یا ارباب رجوع . این امر افراد رابه سوی سازمان و هدف هایش رهنمون می سازد . بعلاوه باید سیستم تر فیع آن چنان منظم باشد كه قدرت تحرك و جاه طلبی افراد را در كار ارضاءكند و آن ها را نسبت به شغلشان بیشتر وفادار سازد .
اتزیونی معتقد است كه كلیه ی تجزیه و تحلیل ماكس وبر را باید شامل اصولی دانست كه در اطراف یك شكل اساسی سازمان دور می زند و آن این است كه ساختار سازمان ها در مقابل فشار ها و نفوذ ها ی خارجی آسیب پذیر است و ضرورت دارد كه به طور مداوم آن ها رادر مقابل چنین فشارها ، بسته و محفوظ نگهداشت تا سازمان بتواند تصمیمات خود را خارج از نفوذ های خارجی و به منظور تحقق هدف های خود اتخاذ نماید. شاید این مهمترین دلیلی باشد كه مدل ایده آل بروكراسی یك سیستم بسته است .
ویژگی های یاد شده سازمان بروكراتیك ، موجب می شود كه اختیار صاحب منصبان ،تابع مقررات و شیوه های منتشر شده ای باشد . از این جاست كه اختیار مشروعیت دارد و مستبدانه نیست ، این نكته بیش از هر چیز باعث شد وب اظهار كند كه ساز مان بروكراتیك می تواند به بالاترین درجه ی كارایی برسد و به این معنا عقلانی ترین وسیله شناخت شده برای اجرای كنترل ضروری بر استان ها است.
به نظروبر ، بروكراسی در سازمان های بزرگ غیر قابل اجتناب بوده ، و شكی نیست كه همه ی مؤسسات با اندازه های مختلف در سراسر جهان ،عملاًاین شكل سازمانی را اختیار كرده اند . مهمترین عوامل در رشد سازمان های بروكراتیك بی تردید دو عامل اندازه و پیچیدگی بوده است .
پیچید گی و اندازه گیری و دیگر عواملی كه در بروكراسی تأثیر دارند را در قسمت دوم مقاله با ذكر منابع آورده می شود.
سارا محمدی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست