چهارشنبه, ۱۳ تیر, ۱۴۰۳ / 3 July, 2024
مجله ویستا

تقابل و تأثیر معماری ماسونی بر معماری اسلامی قسمت دوم


تقابل و تأثیر معماری ماسونی بر معماری اسلامی قسمت دوم

همه ما توسط سمبلها و اسراری احاطه شده ایم دانشمندان و متفکرانی که قادر به حس کردن انرژی کلمات و اشیا نبودند تا حدودی فهمیدند که اشیا و احساسات و تفکرات انسانها برهمه اجزای طبیعت تاثیر مستقیم می گذارد

همه ما توسط سمبلها و اسراری احاطه شده ایم. دانشمندان و متفکرانی که قادر به حس کردن انرژی کلمات و اشیا نبودند تا حدودی فهمیدند که اشیا و احساسات و تفکرات انسانها برهمه اجزای طبیعت تاثیر مستقیم می گذارد و بر طبق همین نکته تمام سمبلهایی که در اطراف ما حک و نقش می شود بر زندگی ما تاثیر می گذارد و دقیقا بر طبق همین نکته است که تمام مکاتب سری و باستانی و فرقه ها می کوشند تا سمبلها و نشانه های خود را در بین تمام اثار شهری جای داده و انها را برروی وسایل شخصی افراد حک کنند.

اسلام مانند تمام ادیان و فرقه ها نمادهایی دارد که اگر این نمادها در بنا یا طراحی ای استفاده شوند،آن بنا جزءِ معماری اسلامی میشود.اغلب این معماری های مشهور در جهان یا در ایرانند،یا توسط هنرمندان و معماران ایرانی طراحی و ساخته شده اند و یا از روی معماری ایرانی تقلید شده اند. حال سوال اینجاست که این نمادها چه کاربردی دارند و نمادهای اسلامی چه چیز هایی اند.اکنون به پاسخ این سوالات و مقایسه نمادهای اسلامی با نمادهای ضد اسلامی می پردازیم.

همان طور که می دانید جهان از انرژی های مثبت و منفی تشکیل شده است و هر چیزی در این جهان میتواند انرژی تولید کند. انرژی های مثبت و منفی همیشه با یکدیگر در نبردند و کمبود هرکدام موجب شکست آن ها شود.جسمی مانند هرم که جزءِ نماد های اصلی فرقه فراماسونری است انرژی منفی تولید می کند.

این ایده که مدل‌های کوچک هرم این خاصیت‌ها را دارند، توسط یک نویسنده به نام "بوویس آنتوان" ابدا شد. داستان از آنجا شروع شد که بوویس تصادفا در سفری که به مصر داشت به داخل اتاق فرعون وارد شد. او به طرز شگفت آوری متوجه شدکه زباله‌هایی که از توریستها به جامانده و جسد حیوانات مرده در این اتاق حفظ شده و به طرز باورنکردنی خشک شده اند و نتیجه گرفت که شاید خاصیت این اتاق و ساختمان هرم باعث این وضعیت شده‌ است. این ایده بوویس، در سال ۱۹۴۹، مورد توجه یک مهندس رادیو به نام"کارل دربال" قرار گرفت. دربال مدلی از هرم با مقوا ساخت و جسد موش مرده در آن قرار داد. جسد بدون این که از بین برود خشک شد.

عنوان فایل
تقابل و تأثیر معماری ماسونی بر معماری اسلامی(قسمت دوم) application/pdf
1.pdf
1,816 KB
دانلود

فرهاد بنازاده