سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
قانون دیوان عدالت اداری
![قانون دیوان عدالت اداری](/web/imgs/16/151/0nipg1.jpeg)
در اجرای اصل یكصد و هفتاد و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ( اصل یكصد وهفتاد و سوم بمنظور رسیدگی به شكایات ، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین یا واحدها و یا آئین نامه های دولتی و احقاق حقوق آنها دیوانی بنام دیوان عدالت اداری زیرنظر شورای عالی قضائی تاسیس میگردد . حدود اختیارات و نحوه عمل این دیوان را قانون تعیین میكند) دیوان عدالت اداری كه از این پس در این قانون دیوان نامیده میشود بر طبق مقررات این قانون تشكیل و حدود اختیارات و نحوه عمل آن تعیین میگردد .
● فصل اول - تشكیلات دیوان
▪ ماده ۱ـ دیوان عدالت اداری كه دراین قانون دیوان نامیده می شوددر تهران مستقر و دارای ۲۵شعبه خواهدبود. هرشعبه ازیك رییس یاعضو علی البدل تشكیل می گردد.رییس شعبه اول ، رییس كل دیوان بوده ومی تواند به تعدادلازم معاون ومشاورداشته باشد. تعدادمعاونین ومشاورین وازدیاد شعب به پیشنهادرییس دیوان وتصویب رییس قوه قضاییه تعیین می گردد.
ـ تبصره ۱) رییس یاعضوعلی البدل هرشعبه دیوان درمواردی كه نیازبه مشاور داشته باشندازرییس دیوان مكلف است یك كشاوربه شعبه معرفی نمایند ورای رییس شعبه پس ازكسب نظركتبی مشاورانشاءمی گردد.
ـ تبصره ۲- رییس دیوان می تواند بعضی اختیارات خود را به معاونین تفویض نماید
▪ ماده ۲ )روسا واعضاء علی البدل و مشاوران دیوان با حكم شورای عالی قضائی برای مدت دو سال منصوب میشوند انتصاب مجدد آنان بلامانع است . ( اصلاح طبق قانون اصلاح موادی از قانون دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۷۸)
▪ ماده ۳ )روساء و اعضاء علی البدل و مشاوران دیوان باید واجد شرایط زیر باشند .
الف) عدالت ، ایمان و تقوی و تعهد عملی نسبت به موازین اسلامی و وفاداری به نظام جمهوری اسلامی ایران .
ب ) معروفیت به حسن اخلاق و امانت و عدم محكومیت جزائی كه مستلزم محرومیت از حق استخدام دولتی است و همچنین نداشتن محكومیت به مجازتهای اداری یا انتظامی از درجه چهار به بالا .
ج) صحت مزاج و توانائی انجام كار قضائی و عدم اعتیاد به مواد مخدر .
د)تابعیت ایران .
ـ تبصره ۱) اشخاصی كه به اتهام جرائم مذكور در بندب علیه آنان كیفر خواست صادر شده است مادام كه برائت حاصل نكرده اند از انتصاب به عضویت دیوان ممنوع اند .
ـ تبصره ۲)شورای عالی قضائی میتواند علاوه بر قضات دادگستری از قضات شرع و سایر كسانیكه صلاحیت قضائی آنها از طرف شورای عالی قضائی یا هیئت منتخب شورا مورد تائید قرار گرفته باشد برای مشاغل فوق دعوت نماید .
▪ ماده ۴) بودجه دیوان جزو بودجه دادگستری منظور خواهد شد .
▪ ماده ۵ ) حقوق رئیس كل دیوان و روسای شعب معادل حقوق پایه ۱۰ قضائی وحقوق اعضاء علی البدل و مشاوران معادل پایه ۹ قضائی خواهد بود فوق العاده قضائی روسا و اعضای علی البدل و مشاوران دیوان را شورایعالی قضائی تعیین میكند .
ـ تبصره - در صورتیكه حقوق قبل از انتصاب رئیس یا علی البدل یا مشاور دیوان بیش از حقوق معین در این ماده باشد بهمان ماخذ دریافت میدارد .
▪ ماده ۶ )رئیس و علی البدل و مشاور دیوان چنانچه از بین باز نشستگان انتخاب شوند تا زمانیكه باین شغل اشتغال دارند از دریافت حقوق بازنشستگی ممنوع خواهندبود .
▪ ماده ۷ )نمودار تشكیلاتی دیوان عدالت اداری و همچنین تعداد پستهای سازمانی و عناوین آنها با همكاری سازمان امور اداری و استخدامی كشور تهیه و پس از تصویب و ائید شورایعالی قضائی به مرحله اجراء در می آید .
▪ ماده ۸ )روساء و اعضاء علی البدل و مشاوران و كارمندان دیوان نمیتوانند در موسساتی كه تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت یا موسسات عمومی است شغل موظف داشته باشند و همچنین نمی توانند نمایندگی مجلس شورای اسلامی و وكالت دادگستری مشاورت حقوقی و نیز ریاست و مدیریت عامل یا عضویت در هیئت مدیره انواع مختلف شركتها به استثنای شركتهای تعاونی محلی و تعاونی ادارات وموسسات مذكور را بر عده گیرند .
▪ ماده ۹ )مدت خدمت كارمندان اداری و قضائی دیوان از هر لحاظ جزو مدت خدمت رسمی آنان محسوب میشود .
▪ ماده ۱۰)به تخلفات انتظامی روساء واعضاء علی البدل و مشاورین دیوان در دادگاه انتظامی قضات رسیدگی خواهد شد . تخلفات دیوان همان تخلفات قضات دادگستری میباشد .
● فصل دوم - صلاحیت و حدود اختیارات دیوان
ماده ۱۱ ) صلاحیت و حدود اختیارات دیوان بقرار زیر است :
۱)رسیدگی به شكایات وتظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از :
الف )تصمیمات واقدامات واحدهای دولتی اعم از وزاتخانه ها و سازمانها و موسسات و شركتهای دولتی وشهرداریها و تشكیلات و نهاد های انقلاب و موسسات وابسته به آنها .
ب) تصمیمات واقدمات مامورین واحدهای مذكور در بند الف در امور راجع به وظایف آنها .
پ )آئین نامه ها و سایر نظامات و مقررات دولتی و شهرداریها از حیث مخالفت مدلول آنها با قانون و احقاق اشخاص در مواردی كه تصمیمات یا اقدامات یا مقررات مذكور به علت برخلاف قانون بودن آن و یاعدم صلاحیت مرجع مربوط یا تجاوز یا سوءاستاده از اختیارات یا تخلف در اجرای قوانین و مقررات با خودداری از انجام وظایفی كه موجب تصییع حقوق اشخاص میشود .
۲)رسیدگی به اعتراضات وشكایات از آراء و تصمیمات قطعی دادگاههای اداری هیاتهای بازرسی وكمیسیونهائی مانند كمیسیونهای مالیاتی ، شورای كارگاه ، هیئت حل اختلاف كارگر و كارفرما ، كمیسیون موضوع ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها ، كمیسیون موضوع ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع منحصرا" از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آنها .
۳)رسیدگی به شكایات قضات ومشمولین قانون استخدام كشوری و سایر مستخدمین واحدها و موسسات مذكور در بند یك مستخدمین موسساتی كه شمول این قانون نسبت به آنها محتاج ذكر نام است اعم از لشگری و كشوری از حیث تضییع حقوق استخدامی.
ـ تبصره ۱- تعیین میزان خسارات وارده از ناحیه موسسات واشخاص مذكور در بندهای یك و دو این ماه پس از تصدیق دیوان به عهده دادگاه عمومی است .
ـ تبصره ۲- تصمیمات و آراء دادگاهها و سایرمراجع قضائی دادگستری و نظامی و دادگاههای انتظامی قضات دادگستری و ارتش قابل شكایت در دیوان عدالت اداری نمیباشد .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست