شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
هالیوود ستیزی با کدام فیلم
در شرایطی که تولید فیلم های ضدایرانی در هالیوود -به عنوان یکی از حربه های تبلیغاتی آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی- رو به افزایش است، سینمای ما همچنان نه تنها در نوعی انفعال و موضع خنثی به سر می برد، که گاه برخی فیلم های ساخت داخل در راستای تخریب وجهه ایران در جهان تأثیر می گذارند.
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی چند روز پیش در گفت و گویی از برنامه های این وزارتخانه برای مقابله با فیلم های ضدایرانی هالیوود خبر داد و گفت:«برگزاری همایش هالیوودیسم، برپایی هفته های فیلم ایران در سایر کشورها، دعوت از هیئت های سینمایی جهان، شناسایی کارگردان ها و فیلمسازان غربی منتقد شرایط فعلی جهان و تولید فیلم مطابق با استانداردهای جهانی و اکران در سطح دنیا از برنامه های این وزارتخانه برای مقابله با فیلم های ضدایرانی هالیوود است.» اما واقعیت این است که تمام این برنامه ها در نهایت وقتی تبدیل به جریان شده و تأثیر می گذارند که به تولید فیلم و اکران جهانی این تولیدات بینجامند.
به عنوان مثال یکی از اتفاقات مثبتی که طی سال های اخیر افتاده، برگزاری همایش هالیوودیسم و حضور تعدادی از فیلمسازان دگر اندیش غربی در ایران بوده، اما خروجی همه این برنامه ها، چند سخنرانی کلیشه ای بوده که بازتاب چندانی هم پیدا نکردند. البته دست اندرکاران سینمای کشورمان با یکی از این هنرمندان به نام »دیه دونه« اهل کشور فرانسه برای ساخت یک أثر مشترک به توافق و مرحله عمل هم رسیدند، اما با گذشت دو سال هنوز از حاصل این همکاری که تله فیلم «صهیونیست ستیز»(با نام قبلی یهودستیز) است هیچ خبری نشده و حتی در داخل کشور هم به نمایش درنیامده، چه رسد به عرصه بین المللی.
اما جدیدترین توافق مدیریت سینمایی برای ساخت فیلم مشترک برای حضور در جهان، فیلم »لاله« است که به تازه ترین چالش این مدیریت در برابر منتقدان تبدیل شده است. ساخت فیلم درباره یک دختر رالی باز با هدف«پاسخ دادن به تبلیغات ضدایرانی»، آن هم به وسیله یک فیلمساز سطح پایین که دستی هم در ساخت فیلم های ضداخلاقی آن هم در فاسدترین دستگاه سینمایی جهان یعنی هالیوود دارد هم از آن تصمیم هایی است که نمی توان هیچ توجیه عقلانی برای آن یافت. برفرض که این فیلم بنابر ادعای آقایان، تصویری مثبت از ایران نشان دهد و فضایی متفاوت با آنچه غربی ها درباره وضعیت کشورمان تبلیغ می کنند را ترسیم نماید. آیا آقایان نمی دانند که «دختر رالی باز» اساسا نمادی از غرب زدگی نسل جوان ایرانی شناخته می شود؟ یعنی فیلم «لاله» در بهترین حالت روایتی درباره تسلیم شدن جامعه ایران در برابر فرهنگ مهاجم غربی و استحاله دختران جوان ایرانی در سبک زندگی و الگوهای رفتاری و شخصیتی آمریکایی است. خب این کجایش نوعی پاسخ به تبلیغات ضدایرانی هالیوود محسوب می شود؟ گویا رابرت تیت نویسنده روزنامه تلگراف انگلیس خیلی زودتر از برخی از دوستان ما این موضوع را فهمیده و نوشته: «لاله صدیق (قهرمان فیلم لاله) نمادی از زنان ایرانی است که برای استقلال فکری خود در جامعه ای مردسالار به مبارزه می پردازند.»
یک فیلم و به طور کلی یک أثر هنری زمانی می تواند فرهنگ و تمدن و جامعه ایرانی را در جهان نمایندگی کند که ملهم از جهان بینی و ارزش ها و آیین های بومی کشورمان باشد. چطور می توان فیلمی را که مضمونی جز غلبه فرهنگ غربی بر ایران و جوانان و زنان آن را روایت نمی کند، نماینده سینمای ایران در جهان دانست؟
یکی دیگر از موضوع هایی که جناب وزیر ارشاد به عنوان برنامه های وزارتخانه تحت مدیریت خویش برای مقابله با فیلم های ضدایرانی هالیوود عنوان کرده اند، برگزاری هفته های فیلم در خارج از کشور است. البته این برنامه هم می تواند موثر باشد، به شرطی که در انتخاب فیلم ها دقت بیشتری صورت گیرد. چون متأسفانه در بسیاری موارد آثاری به هفته های فیلم خارج از کشور اعزام می شوند که به جای خنثی سازی تبلیغات ضدایرانی، خود نوعی تخریب وجهه و چهره ایران و ایرانی محسوب می شوند.
نمونه اخیر، برگزاری هفته فیلم های ایرانی در برلین است که توسط موسسه رسانه های تصویری برگزار شد. نکته عجیب این بود که دقیقا فیلم هایی برای نمایش در این هفته انتخاب شدند که اغلب القاگر وجود بحران و گسست و ناهنجاری در جامعه ایران هستند. فیلم هایی که نه تنها قابلیت بازسازی تصویر جامعه امروز ایران را نزد مخاطب خارجی ندارند که بیشترشان فیلم هایی بی هویت و خالی از رویکرد بومی و فرهنگ ایرانی هستند.
مشکلی که اغلب درباره معرفی نمایندگان سینمای ایران در جشنوراه ها و محافل خارج از کشور هم رخ می دهد. چند ماه قبل فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان نماینده ایران در مراسم اسکار اعزام شد. این درحالی است که مالکان و مدیران اسکار دشمنان سرسخت و بی رحم کشور و مردم ایران هستند و اسکار در واقع یکی از بازوهای تبلیغاتی رژیم جنگ طلب حاکم بر ایالات متحده محسوب می شود. حاکمیتی که از هیچ ترفندی برای ضربه زدن به ملت ایران کوتاهی نمی کند و حتی اگر در توانش باشد حاضر است با انواع تسلیحات کشتار جمعی مردم سرزمین ما را از حق زندگی کردن نیز محروم کند. آن وقت ما نه تنها با شیفتگی به استقبال محفل سینمایی این رژیم می رویم که فیلمی را به عنوان نماینده سینمای کشورمان ارسال می کنیم که دقیقا در راستای تبلیغات و خواسته های آن هاست.
اتفاقی که در جشنواره اخیر فیلم کن نیز افتاد و فیلمی به نمایندگی از ایران به آنجا رفت که در شان کشور ما نبود. شایعه شده بود که قرار است فیلم «خانه پدری» نیز از سینمای ایران به جشنواره ضدایرانی دیگری به نام ونیز حضور یابد که خوشبختانه تکذیب شد. چون این فیلم هم از آثاری است که چهره کشورمان را نزد مخاطب خارجی مخدوش می کند.
حال باید پرسید که سینمای ایران با کدام فیلم ها قصد مقابله با هالیوود را دارد؟ اگر فیلم مناسبی برای حضور در مجامع جهانی نداریم -که البته تعداد انگشت شماری هست- لااقل ای کاش از حضور فیلم های سیاه نما و تخریب کننده چهره ایران در عرصه بین المللی جلوگیری می شد.
آرش فهیم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انگلیس دولت انتخابات عراق دانشگاه تهران مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم چین روز معلم رهبر انقلاب نیکا شاکرمی
سیل آتش سوزی زلزله شهرداری تهران سازمان هواشناسی آموزش و پرورش هلال احمر قوه قضاییه پلیس معلم فضای مجازی قتل
تورم بانک مرکزی مسکن قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا
مهران غفوریان ساواک رضا عطاران تلویزیون موسیقی عمو پورنگ سریال شهاب حسینی صداوسیما مسعود اسکویی سینمای ایران دفاع مقدس
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه آمریکا روسیه ترکیه حماس نوار غزه اوکراین یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان آتیلا حجازی باشگاه استقلال علی خطیر لیگ برتر بازی لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اپل هوش مصنوعی صاعقه گوگل ناسا تلفن همراه عکاسی مدیران خودرو کولر
کبد چرب فشار خون چای دیابت بیماری قلبی