جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

خوی مستکبران اسرائیلی در فرهنگ قرآن کریم


خوی مستکبران اسرائیلی در فرهنگ قرآن کریم

« بلوای یهود در أرض موعود » سالیان متمادی یکی از بزرگترین آلام و دردناک ترین وقایعی است که مسلمانان عالم از یک سو و همه آزادیخواهان و عدل باوران سراسر گیتی از سوی دیگر را به خود متوجه ساخته است

« بلوای یهود در أرض موعود » سالیان متمادی یکی از بزرگترین آلام و دردناک ترین وقایعی است که مسلمانان عالم از یک سو و همه آزادیخواهان و عدل باوران سراسر گیتی از سوی دیگر را به خود متوجه ساخته است.

جنایات وصف ناشدنی غاصبان صهیونیستی در مورد اوّلین قبله گاه مسلمانان و ظلم های نابخشودنی آنها نسبت به ملّت مظلوم و مقاوم فلسطین، قلب هر انسان منصف و آگاهی را به درد می آورد.

یکی از ره آوردهای مبارک انقلاب اسلامی ایران، نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به ( روز قدس ) با ابتکار نوین احیاگر اسلام ناب محمّدی (ص) در عصر حاضر؛ » حضرت امام خمینی (ره) » بود که نظر همه مسلمین و آزادیخواهان عالم را به مسائل قدس شریف و ملّت مظلوم فلسطین معطوف داشت و موجی از استکبار ستیزی در برابر دژخیمان اسرائیلی را ایجاد کرد.

اینک با فرا رسیدن این روز تاریخی، تحلیل ژرف و نگاه عمیق یکی از پرورش یافتگان برجسته مکتب سیاسی ـ الهی خمینی کبیر (ره)، عالم آگاه و فقیه اخلاقی « آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) » را از نظر می گذرانیم که به ریشه های قرآنی و روائی ( مبارزه با مستکبران ) و ( پستی های اسرائیلیان ) در طول تاریخ می پردازند.

... آنچه که شما روزه داران بزرگوار را در آخرین جمعه ماه پر برکت رمضان جمع کرده است، در تظاهرات و راهپیمائی عظیم حضور و ظهور دارید و در سراسر ایران اسلامی در میعادگاه نماز جمعه حضور پیدا کردید؛ همان محکومیّت ( اسرائیل ) است.

دو بیان نورانی از قرآن کریم به عرضتان برسانیم و دو بیان از خاندان عصمت و طهارت؛ یعنی بیان قرآن و عترت در زمینه استکبار مشخص بشود، بعد هم یک جمله کوتاهی درباره اسرائیل به عرضتان برسانیم، چون در این زمینه بحث های مفصّلی تا کنون شده است و فریاد شما هم در تمام این مسیر نشانه این بیداری بود.

● امکان برقراری روابط سالم و زندگی مسالمت آمیز، حتّی با ( کافران )

ذات أقدس له به ما فرمود: شما مستقیماً با کسی درگیر نباشید، س لم باشید ولو با کافر. کافری که کاری با شما ندارد، شما با او کنار بیائید. امّا مستکبر را فرمود تا می توانید طرد کنید. این مستکبر نه برای اینکه کافر است، چون در سوره مبارکه ممتحنه فرمود : با کافران می توانید زندگی مسالمت آمیز داشته باشید. ظلم کردن به کافر حرام است؛ حالا اگر کسی کافر شد، مگر کسی می تواند به او ظلم بکند ؟! مگر ظلم کردن به سگ جائز است در اسلام ؟! حرام است. دینی که اجازه ظلم به سگ نمی دهد، به کافر

نمی دهد؛ می شود عدل محض. این دین، پرچمدار عدل است. پس کافر بحثش جداست !

● ضرورت طرد ( مستکبران ) به دلیل خوی عدم پایبندی آنان به تفاهمات

امّادر باره » مستکبر »؛ در بحث های قرآنی دارد : فقات لوا ائ مه الکفر، نه با کافران ! بلکه به پرچمداران کفر رحم نکنید، چرا ؟ آیاچون کافرند ؟ نه. فقات لوا ائ مه الکفر نّهم لا ایمان لهم (۱)، نه لا ا یمان لهم ! نه چون مؤمن نیستند و کافرند بجنگید، بلکه چون ( ایمان ) ندارند. عهد را، پیمان را، قطعنامه را، سوگند را، قرارداد را، امانت را، هیچ چیز را رعایت نمی کنند !! کسی که هر جا پیمان است،آن را می شکند؛ هر جا قطعنامه است،آن را و تو می کند. بسیاری از احکام فرعی را دین به سنّت واگذار کرده، امّا خطوط محوری سیاست را خودش تشریح کرده.

فرمود : با مستکبر چه جور می خواهی زندگی کنی ؟! قرارداد کنی؛ هنوز مرکب خشک نشده، نقض می کند؛ پیمان ببندی، هنوز حرف تمام نشده نقض می کند ! خوی استکبار، خوی و تو کردن است. آیابا این می شود مذاکره کرد ؟! با او می شود عهد بست ؟! با او می شود رابطه داشت ؟! کسی که اصلاً خود را برتر می داند، و این حقیقت:الصّوره صوره ا نسان و القلب قلب ح یوان (۲)برای او ملکه شد. او درنده است؛ فرمود : با او بجنگید؛ فقات لوا ائ مه الکفر ، چرا ؟آیاچون نّهم لا ا یمان لهم ؟ نه؛ چون نّهم لا ایمان لهم.-به فتح الف-

۸ سال این کشور زیر سلطه بود، مگر گذاشتند قطعنامه عمل بشود ؟! این فلسطین محروم، مگر

می گذارند قطعنامه عمل بشود ؟! این خوی، خوی «لا ایمان » است.آیا با او می شود مذاکره کرد ؟ با او می شود رابطه داشت ؟ با او می شود حرف زد ؟! در کنار میز مذاکره با او نشست ! این سخن قرآن است : فقات لوا ائ مه الکفر نّهم لا ایمان لهم.

● ارجحیّت » شهادت » بر زندگی زباله گونه با مستکبران

مطلب مهم این است که ما دلمان می خواهد زنده باشیم، کسی از زندگی بدش نمی آید؛ امّا این زندگی زباله است ! مگر ما نمی خواهیم خوب زندگی کنیم ؟ همین که انسان چشم بست، لا تحسبنّ الّذ ین قت لوا ف ی سبیل الله امواتاً بل احیاأ ع ند ربّ ه م یرزقون (۳). ما در زیارت وارث یا امثال وارث می گوئیم : ای کاش با شما شهداء بودیم. این ای کاش را، ما که مانده ایم، می گوئیم. پیام شهید هم این است که : ای کاش می فهمیدید اینجا چه خبر است.

این ( ای کاش ) را هر دو می گویند؛ هم ما می گوئیم : یا ل یتنی کنت معکم فافوز فوزاً عظیماً (۴)، هم شهید سوره یاسین می گوید : یا لیت قوم ی یعلمون. ب ما غفر ل ی ربّی و جعلن ی م ن المکرمین (۵). ای کاش این بازمانده ها، این پدر، مادر، قوم و قبیله من می فهمیدند اینجا چه خبر است؛ دیگر به آن زباله، دل نمی بستند ! من اینجا چقدر راحتم. من را جزء ( مکرمین ) کردند.

● حشر مکرمانه شهیدان با ملائکه و خاندان عصمت و طهارت (ع)

« مکرمین » در فرهنگ قرآن کیانند ؟ در سوره انبیاء دارید که مکرمین ملائکه اند؛ بل ع باأ مکرمون. لا یسب قونه ب القول و هم ب أمر ه یعلمون (۶)؛ در زیارت جامعه هم مکرمین خاندان پیغمبرند (۷). شما در قرآن و روایات، مکرم بالأصاله غیر از ملائکه و خاندان پیغمبر کس دیگررا سراغ ندارید. شهید سوره یاسین می گوید : ای کاش این بازمانده ها می فهمیدند خدا مرا با ملائکه و خاندان پیغمبر محشور کرده. اگر ما این را باور بکنیم، این قات لوا ائ مه الکفر نّهم لا ایمان لهم سالیان قبل عمل می شد !! این پیام قرآن است.

● تبیین خوی نقض عهد اسرائیلی ها در بیان امیر مؤمنان (ع)

امّا از نظر روایت؛ شما ببینید اسرائیل کیست و چیست. در نهج البلاغه هست که مروان حکم بعد از جریان حکومت حضرت امیر (ع) اوّل بیعت کرد، بعد نقض عهد کرد و در جنگ جمل شرکت کرد و اسیر شد و حسنین (ع) را شفیع قرار داد که او را آزاد کنند. وجود مبارک حضرت امیر فرمود : نّها کفأ یهودیّأ لو بایعن ی ب کفّ ه لغدر ب سبت ه او سبّت ه (۸). فرمود : این خوی اسرائیلی دارد ! این اگر جلوی رویم با من بیعت کند، پشت سر نقض می کند. همین که برگشت، نقض می کند. اصلاً خوی اسرائیلی این است ! فرمود : مروان الآن اسرائیلی فکر می کند. مروانی حرف می زند، عربی حرف می زند، ولی ع بری واسرائیلی فکر می کند !

● ابطال تفکّر ناسالم اسرائیلی در بیان امام رضا (ع)

زمانی یک متکلّمی در مرو پیدا شد و با وجود مبارک امام رضا (ع) به مناظره نشست، و تفکّر تفویضی در او ظهور و حضور پیدا کرد. حضرت فرمود : نّی احس بک أنّک ضاهیت الیهود (۹). فرمود : ای متکلّم، من خیال می کنم تفکّر اسرائیلی داری ! این چه فکری است که داری ؟! پس اگر عمل است، دست مروان دست اسرائیل است که علی کوتاه کرد. اگر فکر و اندیشه، قدر و تفویض است، وجود مبارک علی الرّضاء (ع) کوتاه کرد. اصلاً « اسرائیل » یعنی این !

● « خیانت در امانت »، خوی مستکبران اسرائیلی در فرهنگ قرآن کریم

شما می بینید حرف اسرائیلی ها را که قرآن کریم نقل می کند، چیست ! می فرماید اینها،( و م نهم ) یعنی همین اهل کتاب که منظور بخش مهمّش همین اسرائیلی ها هستند. و ا ن تأمنه ب دینار لا یؤدّه لیک لا ما دمت عل یه قائ ماً ذل ک ب أنّهم قالوا ل یس عل ینا ف ی الامّیّین سبیل (۱۰). فرمود : این اسرائیل نه تنها به مال تو تجاوز می کند، نه تنها سارق مسلّح است، نه تنها به تعبیر آقایان، تروریست دولتی است،بلکه اگر یک درهم به او امانت بدهی؛ تا نایستی، نمی گیری ! چرا ؟ چون منطقشان این است که : ل یس علینا ف ی الامّیّین سبیل؛ ما برتریم. ما اهل کتابیم، اینها امّی اند، درس نخوانده اند، نژاد پست ترند. این خوی نژاد پرستی را قرآن ذکر کرد، تعلیم کرد، بعد گفت : بجنگ.

بی خود که نگفت بجنگ! بعد گفت : بایست؛

بی خود که نگفت ایستادگی کن!

به بند کشیدن قداست « قدس شریف »

توسط مستکبران اسرائیلی و هم پیمانان آنها

همگی شاهدیم که تقریباً نیم قرن است که بر فلسطین مظلوم چه می گذرد. الآن این استکبار جهانی به دست همین اسرائیلی ها قدس را در بند کشیده ! تنها سخن از مردم فلسطین نیست. این،قداست قدس را به بند کشیده؛ چون قدس در بند است. و اگر چنانچه تل آویو است، همین تفکّر را دارد؛ واشنگتن است، همین تفکّر را دارد. اوّل اینها قدس را به بند کشیدند، بعد قدسیان را ! این بیان نورانی حضرت امیر را دیدید در آن عهد نامه مالک. فرمود : مالک ! این دین قبل از من اسیر بود؛ نّ هذا الدّین کان اسیراً ف ی اید ی الأشرار، یعمل ف یه ب الهوی و یطلب ب ه الدّنیا (۱۱). تنها خاک مردم نبود، خون مردم نبود؛ قبل از من قرآن و سنّت خاندان پیامبر و کعبه، اسیر بود. این در نهج البلاغه هست، در عوالی اللآلی و ناسخ التواریخ و اینها که نیست ! الآن استکبار به دست داعیه داران اسرائیلی،« قدس » را در بند کشیده.

زنده بودن یاد و نام امام راحل (ره) با گسترش « روز جهانی قدس » در سراسر عالم

امیدواریم این نام و یاد امام (رض) در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که « روز جهانی قدس » نام دارد به سراسر عالم سرایت بکند؛ این نسیم ان شآء الله به مشام آزادیخواهان شرق و غرب عالم برسد. نام امام و سیرت و سنّت امام راحل با این زنده است و این می شود امّ القرای جهان اسلام.

و خدا با شماست، مادامی که شما با خدا باشید؛ آن اوائل که محور مبارزات مردم فلسطین خاک بود، بی اثر بود؛ خون بود، بی اثر بود؛ زبان بود، بی اثر بود؛ قومیّت بود، بی اثر بود؛ چون همه اینها امر ملکی است ! ولی به برکت پیروزی اسلام، وقتی مبارزه جنبه ملکوتی پیدا کرد، دیدید چقدر اثر گذاشت ! از آن به بعد البتّه آنها به فکر اسلام زدائی شدند، اینها به فکر اسلام خواهی اند. الآن مصاف مستقیماً بین استکبار است و اسلام، نه بین کفر و اسلام ! چون کافر بالأخره یک آزادی دارد.

● ( آوارگی ) و ( بردگی ) ملّت های مستضعف، خواسته نامشروع مستکبران

وجود مبارک سیّدالشهداء فرمود : کونوا احراراً ف ی دنیاکم (۱۲). یک عدّه کفّارند که در دنیا آزادمنش اند. امّا استکبار می گوید : یا ( آواره )، یا ( برده ). مگر مردم مسلمان فلسطین را تکه تکه نکرده ؟

عدّه ای را آواره، عدّه ای را برده. آنجور کشتار را همین داعیان حقوق بشر تصویب می کنند؛ آنجور زجرکش کردن و سربریدن را مدعیان حقوق بشر تنظیم می کنند. از سوئی پرچم حقوق بشر، از سوئی هم باشمشیر سر بریدن. بالأخره یک کسی باید باشد که دست اینها را بشکند ؟! چه بهتر که به دست توانای ایران اسلامی ن شآء الله آن دست ها شکسته شود و پرچم پر افتخار اسلام از ایران اسلامی به کعبتین منتقل بشود، تا امر فرج ولی عصر (أرواحنا فداه) فراهم گردد.

آیت الله جوادی آملی

بخشی ازسخنرانی معظم له در خطبه دوّم نماز جمعه قم

(۱) توبه / ۱۲

(۲) نهج البلاغه / خطبه ۸۷

(۳) آل عمران / ۱۶۹

(۴) مفاتیح الجنان / زیارت وارث

(۵) یس / ۲۶ و ۲۷

(۶) انبیاء / ۲۶ و ۲۷

(۷) برداشت از : مفاتیح الجنان / زیارت جامعه کبیره

(۸) نهج البلاغه / خطبه ۷۳ ـ ...

قاله ل مروان بن الحکم ب البصره

(۹) عیون اخبار الرّضاء/ ۱ / ۱۸۲

۱۰) آل عمران / ۷۵

(۱۱) نهج البلاغه / نامه ۵۳

(۱۲) بحار الأنوار / ۴۵ / ۵۱