چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
دیدم که جانم می رود
انسان برای نیل به مقصود روحانی و کمال معنوی و سیر به سوی مبدأ و میعادگاه خویش ابزاری لازم دارد تا با تمسک به آن بندهای تنیده به دور جان اسیر در غربت غربیه و چاه ظلمانی را گسسته به سوی جانان طیران نماید، این مفهوم و موضوع امری است که در سایر ادیان الهی نیز معمول بوده و مومنین به ادیان دیگر هم برای تطهیر روح از غبار نفس اعمال و ریاضاتی را مرعی میدارند و مرکبی برای سیر روحانی برمیگزینند.
دین مبین اسلام که بر پایه توحید بیشائبه و محض بنا نهاده شده و یگانه هستیبخش را بیهیچ آلایشی مینمایاند، دستوراتی برای تکامل روحی ابناء بشر عرضه داشته تا عام و خاص از آن مستفیض شده و با تمسک به آن از معنویت نهفته در باطن عالم و مبدأ فیاض بهرهمند شوند، دستوراتی که با انجام آنها روح و جسم آدمی تطهیر میشود و جان انسان متوجه غیب مکنون میگردد و مرغ جان در قفس تن بال و پری میگشاید و یاد وطن حقیقی خویش مینماید، شاید که این زندان بشکند و به آسمان قرب الهی طیران نماید.
یکی از این اعمال برای تهذیب نفس، روزه است که حقتعالی آن را برای مومنین وضع نموده تا با تقلیل غذای جسم، متوجه و مشتاق غذای روح گردند و آن را طلب نموده و طعم خوش آن را بچشند، چنانچه مولوی در مثنوی شریف دعوت میکند انسانها تا چند روزی را امتحان کنند در صیام و دهان از غذای مادی و جسمانی ببندند تا دهانی دیگر که خورنده غذاها و لقمههای رازآمیز و معنوی است، بازگردد.
چند خوردی چرب و شیرین از طعام
امتحان کن چند روزی در صیام
در عرفاننامه در این باره آمده است:
(فی السماء رزقکم) [باید] دانست که جنبه ملکوتی غذاها، غذای انسان است نه جنبه ناسوتی، لذا خدا فرموده که روزی شما در آسمان است یعنی در ملکوت است.
آدمی با روزه گرفتن و تقلیل خوردن و آشامیدن مشتاق این لذایذ روحانی و ملکوتی میگردد و جان وی از این غذاها که به تعبیر عرفانی مائدههای آسمانی نامیده میشوند، استفاده میکند تا جان خود را فربه سازد.
روزه باعث میگردد اندکی از قوای جسمی تحلیل رفته و در نتیجه منهیات نفسانی کاسته میگردد و در اثر این امر قدرت روحی افزون میشود و توجه به غیب و غیبآفرین بیشتر و عمیقتر میگردد و شاید یک معنی اسارت شیطان در این ماه همین مفهوم باشد.
سخن در فضیلت روزه و ماه رمضان بسیار است و خداوند تفضلی بر مومنان در این ماه فرموده و ایشان را به ضیافتی روحانی طلبیده تا از این خوان گسترده به قدر تشنگی و گشنگی خویش برگیرند و توشهای بچینند و از این باغ گل برگی برگیرند و از عظمت این ماه است که در آن قرآن بر جان پاک پیامبر اسلام(ص) از غیب مطلق نازل شده تا شفا و رحمتی باشد بر مومنین(هو شفاء و رحمه للمومنین) و سیراب نماید تشنگان دریای وصال حضرت دوست را، و نیز در این ماه است شب قدر که افضل شبها ست و در این شب است که نه انسان به آسمان میرود بلکه گویی آسمانیان به سوی زمینیان میآیند و به فرموده قرآن؛ روح القدس و فرشتگان الهی بر زمین فرود میآیند(تنزل الملائکه و روح فیها باذن ربهم من کل امر) و زمینیان را آسمانی میکنند و ناسوتیان را ملکوتی و به قول حافظ:
ساکنان حرم ستر عفاف ملکوت
با من خاک نشین باده مستانه زدند
و در این ماه است که فرق مبارک علی(ع) صاحب ولایت کلیه و قرآن ناطق شکافته میشود و قلب مومنان نیز در این تعزیت دو نیم میگردد، وجود جسمانی سرحلقه فتوت در عالم از میان مردم میرود و حیات عاریتی را که میفرمودند از آب بینی بزی برایم پستتر است به دنیاداران واگذاردند و این است حال عاشقان در فرقت مولای خویش که:
در رفتن جان از بدن گویند هر نوعی سخن
من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم میرود
امیر هاشمپور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست