پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

وقتی بانک ها اول منار را می دزدند... !


وقتی بانک ها اول منار را می دزدند... !

ضرب المثل قدیمی "اول چاه را بکن، بعد منار را بدزد" را که حتما به یاد دارید.
لابد برای کار با حساب الکترونیکی خودتان در یکی از بانک های کشور به شعب بانکی مراجعه هم کرده و با این جمله …

ضرب المثل قدیمی "اول چاه را بکن، بعد منار را بدزد" را که حتما به یاد دارید.

لابد برای کار با حساب الکترونیکی خودتان در یکی از بانک های کشور به شعب بانکی مراجعه هم کرده و با این جمله معروف مواجه شده اید "سیستم قطع است!"

حالا حکایت آن ضرب المثل قدیمی است و وضعیت بانکداری الکترونیک ایران و مشتریانی که هر روز عاصی می شوند از دست این فناوری نوین!

فناوری های نوین در همه دنیا، ابزاری است برای رفاه هر چه بیشتر شهروندان ولی گویا قرار است در ایران، همه چیز معکوس باشد و از جمله سیستم بانکداری الکترونیک.

تا پیش از آنکه چیزی به اسم بانکداری الکترونیک و حساب های رایانه ای در کشور باب شود، شما به عنوان مشتری مطمئن بودید که با مراجعه به بانک، حتما کارتان راه می افتد؛ اگر می خواهید پول واریز کنید، می توانید و اگر هم می خواهید از حساب تان برداشت نمایید، باز هم مشکلی نخواهد بود.

ولی اکنون که بانک ها پیشرفت کرده اند، ماجرا به کلی متفاوت است و شما اگر به عنوان مثال به بانک صادرات یا ملی مراجعه می کنید، باید کلی نذر و دعا کنید که سیستم "سپهر" یا "سیبا" قطع نباشد والا در حالی که پول در حسابتان هست، ممکن است به خاطر این بی پولی غیرواقعی، چک تان در بانکی دیگر برگشت بخورد، یا مریض تان پشت درهای بیمارستان بماند یا از یک خرید عادی محروم بمانید!

بررسی ها نیز حاکی از آن است که علت این مشکل عمومی و سرگردانی گسترده مردمی در بانک ها، عدم مهیا بودن زیرساخت های الکترونیکی و اینترنتی است.

بانک ها از یک سو، با تبلیغات فراوان مردم را به سمت افتتاح حساب های الکترونیکی تشویق کرده اند ولی از سوی دیگر، به موازات این امر ، زیرساخت های لازم را مهیا نساخته اند و به همین دلیل وضعیت اسفناک کنونی پدید آمده است به گونه ای که متصدیان حساب های الکترونیک در بانک ها، گاه تا ساعت ها بیکار می نشینند و کاری جز گفتن این جمله به مشتریان که "سیستم قطع است!" ندارند و البته اگر کسی هم سوال کند که چه زمانی وصل می شود، این پاسخ تکراری را می شنود که "معلوم نیست!"

این وضعیت به ویژه در ایام منتهی به تعطیلات مثل روز پنجشنبه بسیار مشکل زاتر از روزهای دیگر است به گونه ای که گاه صاحبان حساب تا چند روز از نقد کردن چک ها و دسترسی به پول های خودشان محروم می مانند، فقط به دلیل عدم شایستگی سیستم بانکی در برقراری منظم سیستم حساب های الکترونیک.

نتیجه طبیعی این وضعیت نیز تشدید نارضایتی های عمومی و البته بیرون کشیدن بخشی از پول ها از بانک برای دسترسی قابل اطمینان در مواقع ضروری است.

ای کاش مسوولان ارشد نظام بانکی کشور، ضرب المثل "چاه و منار" را بلد بودند تا اول زیرساخت ها را فراهم می کردند و بعد دم از بانکداری الکترونیک می زندند و به تشویق مردم به حساب های الکترونیک می پرداختند تا ملتی به چنین گرفتاری های روزمره ای دچار نیاید ولی افسوس آنچه در قاموس برخی ها جایی ندارد "احترام به مردم" است.

بعد از تحریر: ماجرای "چاه و منار"، البته فقط در سیستم بانکی مصداق ندارد. اگر به طرح گازسوز کردن وسیع خودروها و تعداد اندک جایگاه های CNG و "علافی شبانه روزی مردم" نگاهی بیندازید، خواهید دید این رشته در مملکت ما سر دراز دارد!