یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

مسجد سنگرعبادی سیاسی


مسجد سنگرعبادی سیاسی

به مناسبت روز جهانی مساجد

مساجد به علت ویژگی‌های خاصی که دارند در حکومت اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

۱) مساجد محل عبادت و بندگی خدا هستند؛

۲) مساجد مرتبط با علما و روحانیون و حوزه‌های علمیه به عنوان مبلغان اسلام و معارف دینی می‌باشند؛

۳) مساجد پایگاه‌های سیاسی مذهبی‌ای هستند که تعدادشان بسیار زیاد و در سراسر شهرها و محله‌ها و روستاها گسترده و پراکنده هستند. هیچ حزب و گروه و جریانی نیست که تا این اندازه دارای مقر و پایگاه باشد؛

۴) مردم مسلمان همه روزه یک یا چند بار در این پایگاههای اسلامی حضور پیدا می‌کنند و این پدیده‌ای است که در هیچ حزب و گروه و یا حرکتی در جهان سابقه ندارد؛

۵) مساجد پایگاههایی مستمر و مستقل هستند و به اشخاص یا جریان خاصی وابستگی ندارند. اشخاص می آیند و می‌روند ولی مساجد همچنان هستند و انحلال ندارند؛

۶) مساجد مراکزی مردمی هستند چه از نظر ساخت و اداره و چه از نظر حضور در مساجد و بهره‌گیری از فیوضات آن، مردم نقش اصلی و محوری را دارا می‌باشند؛

۷) مساجد محل روشنگری مردم و حرکت دادن آنان در راستای اهداف و برنامه‌های حکومت اسلامی می‌باشند.

مساجد به علت همین ویژگی‌های مهمی که داشته و دارند، در دوران رژیم پهلوی، مغضوب واقع شدند. در آن دوران در اثر تبلیغات نادرست فضا و جو اجتماعی را به گونه‌ای درست کرده بودند که مساجد صرفاً به مسائل نماز و عبادت محدود بود. به برکت انقلاب اسلامی مساجد جایگاه اصلی خود را بازیافتند و فعالیت و نقش آنها توسعه بسیار زیادی یافت. این تحول از همان ماههای اوج مبارزه و انقلاب یعنی ماههای پایانی عمر رژیم پهلوی آغاز شده و در سالهای اولیه انقلاب به اوج خود رسید. توسعه نقش مساجد و باز یافتن جایگاه واقعی خود پس از انقلاب، مصادیق و مظاهر گوناگونی دارد که به چند مورد آن اشاره می‌کنیم.

در ماههای اوج انقلاب در سال ۵۷ مساجد به پایگاههای مبارزاتی و انقلابی تبدیل شد و با محوریت بخشیدن به مبارزه توانست رژیم پهلوی را از پای درآورد. امام خمینی (ره) در این خصوص می‌فرمایند: «این مساجد است که این بساط را درست کرد. این مساجد است که نهضت را درست کرد. در عهد رسول الله (ص) هم و بعد از آن هم تا مدتها مسجد مرکز اجماع سیاسی بود، مرکز تجییش جیوش بود. محراب یعنی مکان حرب، مکان جنگ، هم جنگ با شیطان و هم جنگ با طاغوت… ای ملت، مسجدهای خودتان را حفظ کنید»(۱). در بیان دیگری می‌فرمایند: «اسلام مساجد را سنگر قرار داد و وسیله شد از باب اینکه از همین مساجد، از همین جمعیتها، از همین جمعه‌ها و جماعات، همه اموری که اسلام را به پیش می‌برد و قیام را به پیش می‌برد، مهیا باشد»(۲).

هم در دوران مبارزه و هم پس از پیروزی انقلاب، مساجد به پایگاههای روشنگری و دادن آگاهی‌های سیاسی اجتماعی به مردم مبارز و انقلابی تبدیل شدند. مسائل سیاسی انقلاب، منطقه و جهان، خطراتی که انقلاب را تهدید می‌کند، شناخت دشمنان داخلی و خارجی، راههای مقابله و ایستادگی در برابر دشمنان انقلاب و اسلام از جمله مسائلی بودند که طی سالهای پس از انقلاب به صورت گسترده در مساجد مورد توجه قرار گرفته و مردم مسلمان ایران نسبت به آنها توجیه و آگاه شدند. بدین ترتیب عملاً مساجد از جنبه عبادی صرف خارج شده و علاوه بر آن جنبه های سیاسی و اجتماعی نیز پیدا کردند.

در واقع مساجد به یک پایگاه تمام عیار سیاسی و انقلابی تبدیل شدند و این همان چیزی بود که مورد نظر امام راحل بود. حضرت امام در این باره می‌فرمایند:«مسجد و منبر در صدر اسلام مرکز فعالیتهای سیاسی بوده جنگهایی که در اسلام می‌شده است بسیاری از آن در مسجد طرحش ریخته می‌شد»(۳). نیز می‌فرمایند: «مساجد بهترین سنگرها و جمعه و جماعات مناسب‌ترین میدان تشکل و بیان مصالح مسلمین می‌باشند.

امروز دولتها و سرسپردگان ابرقدرتها اگرچه به جنگ جدی با مسلمانان برخاسته‌اند … ولی هرگز جرات و قدرت تعطیل مساجد و معابد مسلمین را برای همیشه ندارند و نور عشق و معرفت میلیونها مسلمان را نمی‌توانند خاموش کنند»(۴). در بیان دیگری می فرمایند: «این مسجدالحرام و مساجد در زمان رسول اکرم (ص) مرکز جنگها و مرکز سیاستها و مرکز امور اجتماعی و سیاسی بوده. این طور نبوده است که در مسجد پیغمبر (ص) همان مسائل عبادی نماز و روزه باشد، مسائل سیاسی‌اش بیشتر بوده. هر وقت می‌خواستند به جنگ بفرستند اشخاص را، و بسیج کنند مردم را برای جنگها، از مسجد شروع می‌کردند این امور را»(۵). به همین جهت است که حضرت امام تاکید می‌فرمودند: «امیدوارم که موفق به این امر بشوید و مساجدمان برگردد به حال مساجد صدر اول»(۶).

در راستای توسعه فعالیتهای سیاسی اجتماعی مساجد پس از انقلاب، مساجد نقش حفاظت و حراست مردمی از انقلاب را در برابر دشمنان داخلی و خارجی بر عهده داشته است. جوانان پرشور و انقلابی با حضوری گسترده و شبانه‌روزی در مساجد و با آموزشهای نظامی و آشنایی با سلاح و به کارگیری آن، به حفظ و حراست از انقلاب پرداختند. مخصوصاً در مقابل توطئه‌های عوامل بازمانده از رژیم منحط پهلوی و نیز گروههای منحرف و مفسد و منافقین که به دشمنی با مردم مسلمان و انقلابی به پا خاسته بودند، نقش بسیار مهمی ایفا کردند.

شکل‌گیری بسیاری از نهادهای انقلابی نیز از مساجد بوده و هسته اولیه آنها از همین مساجد ریشه و نضج گرفته است. کمیته‌های انقلاب اسلامی یکی از همین موارد است.

در راستای توسعه فعالیتهای اجتماعی مساجد، پس از انقلاب شاهد فعالیتهای گوناگون و گسترده‌ای، در زمینه رسیدگی به امور ارزاق مردم، امور رفاهی و خدماتی، امور خیریه و رسیدگی به مشکلات مالی خانواده‌های نیازمند و نیز فعالیتهای فرهنگی و هنری بوده‌ایم.

یکی از مهمترین نقش‌های مساجد پس از انقلاب، نقش بسیار تعیین کننده آنها در دفاع مقدس و جنگ تحمیلی بوده است. نقش مساجد در این مورد از چند جهت قابل توجه است. اول اینکه مساجد در توجیه و روشنگری توده مردم نسبت به جنگ، علل تحمیل آن از سوی دشمنان انقلاب و اسلام، لزوم ایستادگی و مقاومت در برابر آن نقش مهمی ایفا کرده‌اند. دوم اینکه مساجد جوانان را تشویق و ترغیب به رفتن به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل می‌کردند. سوم اینکه مساجد فضای معنوی و روحیه شهادت طلبی را در جامعه و در بین توده‌ مردم، حفظ و تقویت می‌کردند. چهارم اینکه یاد و نام شهدا و آرمان آنها توسط مساجد زنده و حفظ می‌شد. پنجم اینکه در سازماندهی جوانان و توده مردم و اعزام آنان به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، مساجد نقش بسیار زیادی داشتند. ششم اینکه مساجد با بسیج کردن مردم محلی اعم از زنان و مردان، در حمایت از پشت جبهه و تهیه لوازم و تدارکات مورد نیاز رزمندگان اسلام نقش بسیار زیادی را بر عهده داشتند.

یکی از نقشهای اساسی و در عین حال ظریف و غیر محسوس مساجد، استفاده از آن به عنوان مقر پایگاههای مقاومت بسیج می‌باشد. باتوجه به نقش بسیار مهم بسیج، نیاز به مقرهای مردمی و در عین حال گسترده و پراکنده در اقصی نقاط کشور برای استقرار آن وجود داشت که این نیاز مبرم از طریق مساجد تامین شد.

با توجه به پراکندگی و حضور گسترده مساجد در همه نقاط شهری و روستایی و محله‌ها و نیز با توجه به مردمی بودن مساجد و امور آن و حضور روحانیت در تمامی آنها، بهترین و مناسب‌ترین مکان برای استقرار بسیج، مساجد بود. امروز پایگاههای بسیج با مساجد کاملا گره خورده و پیوند مستحکمی بین آنها بوجود آمده است. پیوستگی و همراهی مساجد و بسیج در یکدیگر تاثیر متقابل دارد. بسیج بازوی نظامی مساجد در حفظ اسلام و انقلاب می‌باشد و مسجد نیز در هدایت دینی و حفظ سلامت بسیج و نیز حمایتهای انسانی و مادی از آن، نقش مهمی بر عهده دارد(۷).

علی مهدوی

پی‌نوشتها:

روح خدا در ولایت فقیه (مجموعه پیامهای امام خمینی ره)، ص ۷

صحیفه امام، ج ۱۷، ص۵۵

همان، ج۸، ص۱۸۴

همان، ج۲۰، ص ۳۳۸

آیین انقلاب اسلامی(گزیده‌ای از اندیشه و آراء امام خمینی)، ص ۴۴۲

صحیفه امام، ج۱۷، ص۴۸

برگرفته از کتاب: ۹۲ دستاورد انقلاب اسلامی ایران



همچنین مشاهده کنید