پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا

حرفی از جنس بلور


حرفی از جنس بلور

منشأ گفتار به ۳۰۰ هزار سال پیش بازمی‌گردد. البته تاریخ پیدایش زبان بشری آن‌گونه که امروز با آن آشنائیم، قدمتی ۱۰۰هزار ساله دارد.
دانشمندان در حال حاضر توانسته‌اند مراکزی …

منشأ گفتار به ۳۰۰ هزار سال پیش بازمی‌گردد. البته تاریخ پیدایش زبان بشری آن‌گونه که امروز با آن آشنائیم، قدمتی ۱۰۰هزار ساله دارد.

دانشمندان در حال حاضر توانسته‌اند مراکزی را در مغز که هنگام بیان زبان مادری فعال می‌شوند، شناسائی کنند. یکی از این مراکز ”محوطه بروکا“ نام دارد که وظیفه آن ساخت و تلفظ لغات است و برخلاف آنچه مدت‌ها تصور می‌شد این بخش از مغز وظیفه نظم‌دادن به کلمات و ساختن جملات را نیز برعهده دارد. ”محوطه ورنیکه“ بخش دیگری است که به کلمات معنا می‌بخشد.

اخیراً دانشمندان کشف کرده‌اند که قابلیت گفتار، مختص به این دو مرکز نیست و بخش جلوئی لوب گیجگاهی نیز در این میان نقش مهمی ایفا می‌کند. از آن گذشته در صورتی می‌توانیم درست حرف بزنیم که درست بشنویم. صداها به‌صورت امواج وارد گوش می‌شوند و در گوش داخلی، تبدیل به حرکات عصبی شده، به اعصاب شنوائی منتقل و به مغز فرستاده می‌شوند. تحلیل صداها از این پس برعهده منطقه مربوط به شنوائی در مغز است که این منطقه نیز در آموختن زبان نقش مهمی دارد.

مراحل آموختن زبان

کودکان معمولاً در ۵ سال اول زندگی، زبان مادری را به‌خوبی می‌آموزند. با این‌حال در تمام طول عمر آن را کامل‌تر کرده و دایره لغتشان را غنی می‌کنند. کودک تا یک‌سالگی صدا می‌سازد و کم‌کم یاد می‌گیرد به صداها ریتم دهد و در نهایت تلفظ کلمات ساده را آغاز می‌کند. در سال دوم کودک کم‌کم می‌تواند دو، سه یا چهار کلمه را کنار هم بگذارد و در ۳ یا ۴ سالگی، جملات را بلندتر و کامل‌تر بسازد. البته لازم به‌ذکر است که تئوری‌های بسیاری درباره مراحل آموختن زبان در انسان وجود دارد. آناتومی بدن و کامل شدن مغز در این میان، تمامی این عوامل در کنار هم اجازه می‌دهند، آواها درست در کنار هم قرار گرفته و صدا خلق شود.

دانشمندان کشف کرده‌اند که برخی ژن‌ها در آموختن زبان دخیل هستند و جهش برخی از آنها باعث می‌شود کودک زبان را راحت‌تر یا سخت‌تر بیاموزد.

آموختن زبان مادری به کودک در جامعه‌ای بیگانه

در صورتی‌که در جامعه‌ای بیگانه زندگی می‌کنید، لازم است بدانید که آموختن زبان مادری به کودک، بسیار مهم است. کودک نیاز دارد زبان اعضاء خانواده را بیاموزد تا همانند آنها با خودشان رابطه برقرار کند.

در غیر این‌صورت، به‌راحتی هویت خود را فراموش خواهد کرد. همواره در اوقات فراغت با کودکتان صحبت کنید. وقتی کتاب می‌خوانید درباره عکس‌هایش توضیح دهید و از او نیز بخواهید حرف بزند، اجازه ندهید وقت خود را جلوی تلویزیون بگذراند.

از همه مهم‌تر، هرگز جملات و ساختار دو زبان را با هم یکی نکنید. تفکیک زبان‌ها به کودک اجازه می‌دهد، هر دو زبان را کامل و صحیح بیاموزید.

آموختن زبان‌های خارجی

هر زبانی الفاظ و صداهای خاص خود را دارد. پس از تولد، کودک این توانائی را دارد که صداهای موجود در زبان‌های مختلف را تشخیص دهد که از یک‌سالگی این توانائی به مرور کاهش می‌یابد. کاملاً طبیعی است! چون الفاظ مربوط به زبان مادری در ذهن او ثبت می‌شود.

یادگیری زبان در بزرگسالی معمولاً دشوار است. چون وقتی در یک زبان تبحر پیدا می‌کنید، مغز به سیستم، بیان و املاء آن عادت می‌کند.

تنها راه یادگیری یک زبان بیگانه، کنار گذاشتن سیستم زبان مادری و پذیرش سیستمی جدید است.

گاهی سدهای فرهنگی، مانع از آموختن یک زبان می‌شوند. معمولاً افرادی‌که با ملتی دشمنی دارند، دیرتر زبان آنان را می‌آموزند. در حقیقت پیش از آنکه زبانی را بیاموزید باید در صورت وجود موانع روانی، آنها را حل کنید.

در حال حاضر تعداد فراوانی مؤسسه آموزش زبان در سراسر دنیا وجود دارد و هر یک به روش‌های خاص خود آموزش می‌دهند. حتی بسیاری از آنها از هیپنوتیزم هم استفاده می‌کنند. متأسفانه در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا به‌ویژه فرانسه، به نقش شنوائی در آموختن زبان توجهی نمی‌شود.

۵۰ سال پیش آلفرد توماتیس، روشی برای آموختن زبان ارائه داد که بر روی کارکردهای شنوائی استوار بود. هرگز این روش به‌صورت عملی مورد آزمایش قرار نگرفت؛ با این‌حال، ۸ دانشگاه بزرگ جهان هم‌اکنون از آن برای آموزش زبان‌های خارجی استفاده می‌کنند.