پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
راهی به سوی روزی فراوان
همه میدانیم روزی هر انسانی در دست خداست، انسان با تلاش آن را به دست میآورد و اگر خداوند بخواهد این روزی را وسعت میدهد همان گونه که خداوند در قرآن کریم به این واقعیت اشاره کرده و میفرماید:«خداوند روزیش را بر هر کس بخواهد گشاده میدارد و بر هر کس بخواهد تنگ، چرا که او نسبت به بندگان آگاه و بینا است». [۱]با این که روزیها به دست ذات اقدس الهی است، ولی باز از بندگانش خواسته که اهل انفاق و دستگیری از فقرا باشند و این را آزمونی برای آنها قرار داده است؛ وگرنه برای او همه چیز ممکن است، او میخواهد به این وسیله انسانها را تربیت کند و روح سخاوت و فداکاری و ازخودگذشتگی را در بندههایش پرورش دهد.
اما در این میان شیطان که دشمن قسم خورده انسان است از ایجاد شدن چنین روحیهای ترس و واهمه دارد و لذا با وسوسههایش میخواهد جلوی این آرمان الهی را بگیرد و لذا هنگام انفاق انسان را به فقیر شدن و ...وسوسه میکند و خداوند از این اقدام شیطان پرده برداشته و در قرآن کریم فرموده است:«شیطان شما را به هنگام انفاق وعده فقر و تهیدستی میدهد و به زشتیها دعوت میکند، ولی خداوند به شما وعده آمرزش و فزونی میدهد، خداوند قدرتش وسیع و به هر چیز داناست و به وعده خود وفا میکند.»[۲]خداوند در نخستین جمله میفرماید: هنگام انفاق یا ادای زکات، شیطان شما را از فقر و تنگدستی میترساند؛ بخصوص اگر اموال خوب و قابل توجّه بخواهید انفاق کنید و چه بسا این وسوسه شیطانی مانع از انفاق و بخشش گردد و حتّی ممکن است در ادای زکات و خمس و سایر انفاقهای واجب نیز اثر بگذارد.بنابراین، ترس از فقر و تهیدستی به یقین غلط است زیرا شیطان جز به باطل و گمراهی دعوت نمیکند.
اصولًا هر نوع فکر «منفی و بازدارنده» سرچشمهاش انحراف از فطرت و تسلیم در برابر وسوسههای شیطانی است، امّا هرگونه فکر مثبت و سازنده و آمیخته با بلند نظری سرچشمهاش الهامات الهی و فطرت پاک خداداد است.در نظر ابتدایی انفاق و بذل مال، چیزی جز «کم کردن» مال نیست و این همان نظر کوتهبینانه شیطانی است، ولی با دقّت و دید وسیع واضح است که انفاق ضامن بقای جامعه و تحکیم عدالت اجتماعی و سبب کم کردن فاصله طبقاتی و پیشرفت همگانی میباشد و مسلّم است که با پیشرفت اجتماع افرادی که در آن اجتماع زندگی میکنند نیز در رفاه و آسایش خواهند بود؛ این همان نظر واقعبینانه الهی است.
خلاصه، در یک جامعه بدبخت نمیتوان خوشبخت زندگی کرد. قرآن به این وسیله مسلمانان را توجّه میدهد که انفاق اگر بظاهر چیزی از شما کم میکند، در واقع چیزهایی بر سرمایههای شما میافزاید و هم از نظر معنوی و هم از نظر مادّی خوشبختی میآفریند. ضمناً از آیه استفاده میشود که یک نوع ارتباط میان «ترک نمودن انفاق» و «فحشاء» وجود دارد، البتّه اگر فحشاء به معنی بخل باشد ارتباط آن از این جهت است که ترک انفاق و بخششهای مالی، آرام آرام صفت «بخل» را که از بدترین صفات است در انسان نهادینه میکند و اگر فحشاء را به معنی مطلق گناه بگیریم باز ارتباط آن با ترک انفاق بر کسی پوشیده نیست، زیرا سرچشمه بسیاری از گناهان و بیعفّتیها فقر و تهیدستی است![۳] به خاطر همین منافع زیبا است که خداوند ما را به بخشش و دستگیری از فقرا دستور داده است ولی با وجود آن که خدا ما را به انفاق کردن همه اموالمان فرمان نداده است، میبینیم باز هم بعضی از مردم بخل میورزند و خداوند در این خصوص میفرماید:« شما همان کسانید که چون به انفاق کردن مال در راه خدا دعوت شوید، کسانی از میان شما خودداری میکنند و بخل میورزند.»[۴] و این بخل و ترک انفاق، بدان سبب استکه جانهای خود را برای بخشندگی و عطا و فداکاری تربیت نکرده بودند و دوستی دنیا آنان را به خود جلب کرده بود و سخت به آن دلبستگی پیدا کرده بودند و در نتیجه چنان خیال میکردند که انفاق مال زیان و تاوان است، در صورتی که سود و بهره و غنیمتی بزرگ است.
خداوند در ادامه میفرماید:« و هر که بخل ورزد، نسبت به خود بخل ورزیده است.»[۵].چون اگر چیزی در راه خدا بدهد، چندین برابر آن را خدا به او میبخشد و رضایت و خرسندی او را نسبت به خودش که بزرگترین نعمت است به دست میآورد و چه زیانی بالاتر از محروم ماندن از چنین غنیمتی است که عبارت از پاداش خدا و خرسندی او از بنده است؟ و فرمان دادن خدا به انفاق دلیل بر نیازمندی او به آنچه مالک آنیم نیست، بلکه این همه برای نیازمندی شدید خودمان به رضوان و خرسندی خدا از اعمال ما است.«و خدا بینیاز است و شما فقیران و نیازمندانید.»[۶] و چون فقیر و محتاجیم، پس بر ما واجب است که انفاق کنیم تا خدا به فضل خود ما را بینیاز سازد.
پینوشتها:[۱]. «إِنَّ رَبَّکَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ إِنَّهُ کانَ بِعِبادِهِ خَبِیراً بَصِیراً.». [اسراء آیه ۳۰].[۲]. «الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ ا لْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُم بِالْفَحْشَآءِ وَاللَّهُ یَعِدُکُم مَّغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا وَاللَّهُ وَا سِعٌ عَلِیمٌ». [سوره بقره آیه ۲۶۸]. [۳]. اسلام و کمکهای مردمی، تالیف آیتا... مکارم شیرازی ص: ۵۲ تا ۵۴». [۴]. «ها أَنْتُمْ هوُلاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَمِنْکُمْ مَنْ یَبْخَلُ...». [محمد آیه ۳۸]. [۵]. «وَ مَنْ یَبْخَلْ فَإِنَّما یَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ...». [محمد آیه ۳۸]. [۶]. «وَ اللَّهُ الْغَنِیُّ وَ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ ..». [محمد آیه ۳۸].
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انتخابات انتخابات مجلس دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی روز دختر رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب مجلس زنان
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش سلامت فضای مجازی قوه قضاییه شهرداری
گاز دولت خودرو قیمت دلار مالیات قیمت خودرو قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه کتاب تلویزیون ازدواج کتاب محمدمهدی اسماعیلی سینمای ایران سریال دفاع مقدس تئاتر موسیقی سینما
هواپیما دانشجویان دانش بنیان اینوتکس
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا رفح حماس روسیه حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال رئال مادرید استقلال پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران ذوب آهن نساجی
تبلیغات اینترنت اپل سامسونگ ناسا عیسی زارع پور آب گوگل مایکروسافت
سرطان هندوانه آسم بیماران خاص سنگ کلیه کمردرد بیمه سبزیجات اعتماد به نفس