چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
راهی به سوی روزی فراوان
همه میدانیم روزی هر انسانی در دست خداست، انسان با تلاش آن را به دست میآورد و اگر خداوند بخواهد این روزی را وسعت میدهد همان گونه که خداوند در قرآن کریم به این واقعیت اشاره کرده و میفرماید:«خداوند روزیش را بر هر کس بخواهد گشاده میدارد و بر هر کس بخواهد تنگ، چرا که او نسبت به بندگان آگاه و بینا است». [۱]با این که روزیها به دست ذات اقدس الهی است، ولی باز از بندگانش خواسته که اهل انفاق و دستگیری از فقرا باشند و این را آزمونی برای آنها قرار داده است؛ وگرنه برای او همه چیز ممکن است، او میخواهد به این وسیله انسانها را تربیت کند و روح سخاوت و فداکاری و ازخودگذشتگی را در بندههایش پرورش دهد.
اما در این میان شیطان که دشمن قسم خورده انسان است از ایجاد شدن چنین روحیهای ترس و واهمه دارد و لذا با وسوسههایش میخواهد جلوی این آرمان الهی را بگیرد و لذا هنگام انفاق انسان را به فقیر شدن و ...وسوسه میکند و خداوند از این اقدام شیطان پرده برداشته و در قرآن کریم فرموده است:«شیطان شما را به هنگام انفاق وعده فقر و تهیدستی میدهد و به زشتیها دعوت میکند، ولی خداوند به شما وعده آمرزش و فزونی میدهد، خداوند قدرتش وسیع و به هر چیز داناست و به وعده خود وفا میکند.»[۲]خداوند در نخستین جمله میفرماید: هنگام انفاق یا ادای زکات، شیطان شما را از فقر و تنگدستی میترساند؛ بخصوص اگر اموال خوب و قابل توجّه بخواهید انفاق کنید و چه بسا این وسوسه شیطانی مانع از انفاق و بخشش گردد و حتّی ممکن است در ادای زکات و خمس و سایر انفاقهای واجب نیز اثر بگذارد.بنابراین، ترس از فقر و تهیدستی به یقین غلط است زیرا شیطان جز به باطل و گمراهی دعوت نمیکند.
اصولًا هر نوع فکر «منفی و بازدارنده» سرچشمهاش انحراف از فطرت و تسلیم در برابر وسوسههای شیطانی است، امّا هرگونه فکر مثبت و سازنده و آمیخته با بلند نظری سرچشمهاش الهامات الهی و فطرت پاک خداداد است.در نظر ابتدایی انفاق و بذل مال، چیزی جز «کم کردن» مال نیست و این همان نظر کوتهبینانه شیطانی است، ولی با دقّت و دید وسیع واضح است که انفاق ضامن بقای جامعه و تحکیم عدالت اجتماعی و سبب کم کردن فاصله طبقاتی و پیشرفت همگانی میباشد و مسلّم است که با پیشرفت اجتماع افرادی که در آن اجتماع زندگی میکنند نیز در رفاه و آسایش خواهند بود؛ این همان نظر واقعبینانه الهی است.
خلاصه، در یک جامعه بدبخت نمیتوان خوشبخت زندگی کرد. قرآن به این وسیله مسلمانان را توجّه میدهد که انفاق اگر بظاهر چیزی از شما کم میکند، در واقع چیزهایی بر سرمایههای شما میافزاید و هم از نظر معنوی و هم از نظر مادّی خوشبختی میآفریند. ضمناً از آیه استفاده میشود که یک نوع ارتباط میان «ترک نمودن انفاق» و «فحشاء» وجود دارد، البتّه اگر فحشاء به معنی بخل باشد ارتباط آن از این جهت است که ترک انفاق و بخششهای مالی، آرام آرام صفت «بخل» را که از بدترین صفات است در انسان نهادینه میکند و اگر فحشاء را به معنی مطلق گناه بگیریم باز ارتباط آن با ترک انفاق بر کسی پوشیده نیست، زیرا سرچشمه بسیاری از گناهان و بیعفّتیها فقر و تهیدستی است![۳] به خاطر همین منافع زیبا است که خداوند ما را به بخشش و دستگیری از فقرا دستور داده است ولی با وجود آن که خدا ما را به انفاق کردن همه اموالمان فرمان نداده است، میبینیم باز هم بعضی از مردم بخل میورزند و خداوند در این خصوص میفرماید:« شما همان کسانید که چون به انفاق کردن مال در راه خدا دعوت شوید، کسانی از میان شما خودداری میکنند و بخل میورزند.»[۴] و این بخل و ترک انفاق، بدان سبب استکه جانهای خود را برای بخشندگی و عطا و فداکاری تربیت نکرده بودند و دوستی دنیا آنان را به خود جلب کرده بود و سخت به آن دلبستگی پیدا کرده بودند و در نتیجه چنان خیال میکردند که انفاق مال زیان و تاوان است، در صورتی که سود و بهره و غنیمتی بزرگ است.
خداوند در ادامه میفرماید:« و هر که بخل ورزد، نسبت به خود بخل ورزیده است.»[۵].چون اگر چیزی در راه خدا بدهد، چندین برابر آن را خدا به او میبخشد و رضایت و خرسندی او را نسبت به خودش که بزرگترین نعمت است به دست میآورد و چه زیانی بالاتر از محروم ماندن از چنین غنیمتی است که عبارت از پاداش خدا و خرسندی او از بنده است؟ و فرمان دادن خدا به انفاق دلیل بر نیازمندی او به آنچه مالک آنیم نیست، بلکه این همه برای نیازمندی شدید خودمان به رضوان و خرسندی خدا از اعمال ما است.«و خدا بینیاز است و شما فقیران و نیازمندانید.»[۶] و چون فقیر و محتاجیم، پس بر ما واجب است که انفاق کنیم تا خدا به فضل خود ما را بینیاز سازد.
پینوشتها:[۱]. «إِنَّ رَبَّکَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ وَ یَقْدِرُ إِنَّهُ کانَ بِعِبادِهِ خَبِیراً بَصِیراً.». [اسراء آیه ۳۰].[۲]. «الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ ا لْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُم بِالْفَحْشَآءِ وَاللَّهُ یَعِدُکُم مَّغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا وَاللَّهُ وَا سِعٌ عَلِیمٌ». [سوره بقره آیه ۲۶۸]. [۳]. اسلام و کمکهای مردمی، تالیف آیتا... مکارم شیرازی ص: ۵۲ تا ۵۴». [۴]. «ها أَنْتُمْ هوُلاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَمِنْکُمْ مَنْ یَبْخَلُ...». [محمد آیه ۳۸]. [۵]. «وَ مَنْ یَبْخَلْ فَإِنَّما یَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ...». [محمد آیه ۳۸]. [۶]. «وَ اللَّهُ الْغَنِیُّ وَ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ ..». [محمد آیه ۳۸].
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست