سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مسجد
در تعریف لغوی «مسجد» در معاجم و فرهنگ های لغت، تعابیر گوناگونی جلب نظر میکند که در واقع تمامی آنها به یک معنی بازگشت میکند. مسجد در زمان عربی اسم مکان مشتق از ریشه تلاش مجرد «سجد» است و در زبان فارسی به معنی جایگاه نماز و محل عبادت به کار رفته است و در ا ین که چرا کلمه مسجد برای مکان عبادت و محل نماز استعمال شده است گفته اند: از آنجا که سجود، شریف ترین و مهم ترین ارکان نماز است و در آن بیش از دیگر افعال نماز،انسان به خداوند نزدیک تر میشود.
در اصطلاح عرفی مسجد، عبادتگاه خاص مسلمانان است اگر چه در قرآن کریم بر معابد ملل سابق نیز این واژه اطلاق شده است.
«قالوا الذین غلبوا علی امر هم لنتخذن علیهم مسجدا» (کهف - آیه ۲۱) این قضیه راجع به اصحاب کهف و پیش از نزول قرآن است و مراد از مسجد در این آیه کلیسا یا.... است.و یا «سبحان الذین اسری بعیده لیلا» من المسجد الحرام الی المسجد القصی الذی بارکنا حوله لنریه من آیاتنا» (اسراء آیه ۱) باید توجه داشت که به هنگام نزول قرآن، مسجد الاقصی از معابد اهل کتاب بود. از گذشته ها کمله «جامع » را بر واژه مسجد اضافه میکردند که در ریشه یابی تاریخی این کلمه باید گفت: لفظ جامع در واقع صفت است برای مسجد بزرگی که در آن نماز جمعه برپا می شده است و به نظر میرسد که این واژه نخستین بار توسط خیلفه دوم هنگامی که دستور بنای مساجد جامع را جهت برگزاری نماز جمعه به والیان و استانداران شهرهای اسلامی صادر کرد، استعمال شده است.
بنابه روایات تاریخی، عمر طی بخشنامه ای از کارگزاران خود در سرزمین های گشوده شده و دیگر شهرهای نوبنیادخواست مسجدی مخصوص نماز جمعه و مساجد دیگری برای برگزاری نمازهای یومیه در میان قبایل بنا نمود و هنگامی که روز جمعه فرا رسید مردم در مسجد الجماعه برای ادای نماز جمعه گردهم آیند. (سیوطی - حسن المحاضره - ج۲ ص ۱۴۹ )واژه مسجد جمعا ۲۸ بار در قرآن کریم ذکر شده است که ۲۲ مورد به صورت مفرد و در ۶ مورد دیگر به صورت جمع آمده است. در مجموعه آیاتی که در آنها از مسجد یاد شده است. در برخی از اهمیت مسجد و جایگاه رفیع آن در اسلام سخن گفته به میان آمده و در بعضی دیگر پاره ای احکام مسجد بیان شده و در برخی به مسجد الحرام و احکام خاص آن، مسجد الاقصی و نیز مسجد اصحاب کهف اشاراتی شده است.ذیلا به برخی از مهمترین تعابیر وتفاسیر به کاررفته در خصوص مسجد در قرآن مجید اشاره میشود.
۱) مسجد، نخستین خانه توحید (آل عمران - آیه ۹۶)
۲) هدف اصلی از بنای مسجد، عبادت خدای یگانه (جن - آیه ۱۸)
۳) مساجد براساس توحید و تقوا بنا شوند (توبه - آیات ۱۰۸ - ۱۰۷ )
۴) مشرکان حق بنای مساجد خدا را ندارند (توبه - آیات ۱۸ و ۱۷ )
۵) مساجد، کانون های انوار الهی و مراکز ایمان و هدایت (نور - آیه ۳۶)
۶) مساجد، پایگاههای ضد استثمار و ستم (بقره - آیه ۱۱۴)
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا رافائل گروسی اصفهان نیچروان بارزانی محمد اسلامی رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی دولت دولت سیزدهم شورای نگهبان مجلس
هواشناسی تهران قتل شهرداری تهران حجاب دادگاه آموزش و پرورش وزارت بهداشت فضای مجازی شهرداری سلامت پلیس
مالیات خودرو قیمت طلا سایپا قیمت خودرو بازار خودرو قیمت دلار ایران خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان مسکن بورس
تلویزیون نمایشگاه کتاب سینما افعی تهران سریال موسیقی سینمای ایران دفاع مقدس تئاتر کتاب صدا و سیما نمایشگاه کتاب تهران
دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان فضا
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه رفح چین نوار غزه طوفان الاقصی اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس ذوب آهن لیگ برتر نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی رئال مادرید سپاهان جواد نکونام
هوش مصنوعی سامسونگ ناسا آیفون مایکروسافت اپل گوگل باتری اندروید ماهواره اینوتکس
بیماران خاص مواد غذایی ویتامین رژیم غذایی زیبایی بیمه کاهش وزن دندانپزشکی فشار خون