یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام
در میان موجوداتی كه در جهان طبیعت زندگی میكنند، انسان از ویژگیهایی برخوردار است كه مقام او را از دیگر موجودات ممتاز نموده است. ریشه این ویژگیها و امتیازات این است كه او گذشته از حیات طبیعی و غریزی، از حیات روحانی و عقلی نیز برخوردار است . حیات روحانی و عقلانی انسان بعد اصیل و بنیادین شخصیت انسان را تشكیل میدهد . این بعد از حیات و شخصیت انسان در قلمرو قدرت و اختیار او قرار دارد و او میتواند در چگونگی شكل گرفتن و فعلیتیافتن آن تاثیرگذار باشد .
از سوی دیگر، حیات آدمی در عرصه اجتماع، میتواند قوام و دوام داشته باشد . زندگی فردی اگر هم امكانپذیر باشد، اما قطعا رشد و تكامل انسان در پرتو زندگی اجتماعی امكانپذیر خواهد بود .
زندگی اجتماعی زمینهساز برخورد منافع و مقاصد مختلف و متعارضی نیز هست، و چه بسا غریزه خودخواهی و منفعتجویی انسانها، سبب تعدی به حریم و حقوق یكدیگر شود . چنان كه شواهد تاریخی این واقعیت تاریخ را تایید میكند . از این رو، حق با مسؤولیت و تكلیف ملازمه دارد . مسؤولیت و تكلیف ضامن اجرای حقوق بشر خواهد بود . این امر بشر را به وضع قوانینی كه بیانگر حقوق و تكالیف افراد جامعه نسبتبه یكدیگر باشد، وادار كرده است . بدین جهت پیوسته در جوامع بشری قوانین و مقرراتی (ساده یا پیچده) وجود داشته است .
این نیاز بشری سبب شده است كه خداوند علیم و حكیم به حكم آن كه بشر را برای رسیدن به غایت و كمال مطلوبش آفریده است، برای آن كه راه درست رسیدن به این مقصود را بداند، و حدود تكالیف و حقوق خود را به خوبی بشناسد، قوانین و مقرراتی را برای او تشریع و توسط پیامبران و رسولان خود به بشر ابلاغ كرده است . البته، قوانین و مقررات الهی در حقوق و تكالیف اجتماعی منحصر نمیگردد، چرا كه ایشان گذشته از بعد حیات اجتماعی و ارتباط به همنوعان خود، با آفریدگار خویش، و جهانی كه در آن زندگی میكند و با وجود خویش نیز ارتباط دارد، و در این حوزهها نیز مسؤولیتهایی را بر دوش دارد كه با عملی ساختن آنها میتواند راه كمال و سعادت را بپوید . بدین جهت، پیامبران الهی همانگونه كه بشر را به قسط و عدل اجتماعی فرا خواندهاند، به پرستش خداوند نیز دعوت كردهاند، و مسؤولیتهای اخلاقی او را یادآور شدهاند .
شكی نیست كه دیدگاه مكاتب و افراد نسبتبه حقوق و مسؤولیتهای بشر، با توجه به نوع جهانبینی آنها متفاوت خواهد بود . این مطلب كه ایشان از چه حقوقی برخوردار است، و چه مسؤولیتهایی بر دوشش دارد بستگی به این دارد كه انسان چیست؟ و از چه ابعاد وجودی برخوردار است؟ و برای چه هدف و مقصودی آفریده شده است؟ از این رو، قوانینی كه مكاتب مادی یا سكولار در باره حقوق و تكالیف بشر وضع كرده و میكند، با قوانین الهی در این باره متفاوت و احیانا متعارض خواهد بود .
از آنجا كه جهانبینی الهی از منظری بالا و والا به انسان و جهان مینگرد و همه ابعاد و زوایای وجود او را در نظر میگیرد . باید گفت: كه قوانین الهی، كاملترین قوانین است، و در نتیجه مرزهای حقوق و تكالیف بشر را كاملتر از هر مكتب و آیین دیگری بیان نموده است .
«و من احسن من الله حكما لقوم یوقنون .» (۱)
دین اسلام كاملترین دین و آیین آسمانی است، بدین جهت آخرین دین و شریعت الهی نیز میباشد . چنان كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله آخرین پیامبر است و پس از او نه پیامبری برانگیخته خواهد شد و نه شریعتی جدید برای بشر نازل خواهد شد . خداوند قرآن كریم را تصدیق كننده كتابهای آسمانی پیشین و نیز مهیمن بر آنها میداند، چنان كه میفرماید:
«و انزلنا الیك الكتاب بالحق مصدقا لما بین یدیه من الكتاب و مهیمنا علیه» (۲)
«یعنی قرآن كریم كتابی آسمانی است كه حقانیت كتابهای آسمانی پیشین را تصدیق میكند و نسبتبه آنها مهیمن و مراقب است، و كاستیهای آنها را جبران میكند . آن كتابها نسبتبه زمان خود كاملترین آیین هدایتبودند، و اما نسبتبه زمان حاضر و قرنهای آینده تا پایان جهان، به كتاب آسمانی كاملتری نیاز است كه گذشت زمان بر آن تاثیر نگذارد و همه قواعد و اصول هدایتبشر را در برداشته باشد .»
بر این اساس، قرآن كریم كه خوشبختانه از تحریف لفظی (اعم از كاهش و افزایش) مصون مانده است، استوارترین منشور الهی برای تبیین حقوق بشر و تكالیف و مسؤولیتهای او است . و جای تاسف است كه تدوین كنندگان اعلامیههای حقوق بشر در جهان غرب از این سرچشمه زلال هدایتبهره نگرفته و به تفكر، اندیشه و دانش محدود بشری بسنده كردهاند . با آن كه برتری قوانین اسلامی در عرصه حقوق و مسؤولیتهای بشری نسبتبه قوانین بشری كه در جهان غرب تدوین گردیده است، مورد توجه عدهای از متفكران و حقوقدانان منصف غربی بوده است . یكی از این متفكران «مارسل بوازار» است كه در كتاب «اسلام و حقوق بشر» این حقیقت را با تاكید و شهامت تحسین برانگیزی بیان كرده است . مقاله حاضر برگزیدهای از نظریههای نامبرده در باره مبانی و مزایای حقوق بشر در اسلام است . از آن جا كه در عصر ما بحثحقوق بشر از جاذبه و اهمیت ویژهای برخوردار است و برخی از نویسندگان مسلمان كه آشنایی كافی با مبانی حقوق اسلامی ندارند، و از طرفی، مرعوب تفكر و فرهنگ غربی میباشند . چنین پنداشتهاند كه برای رسیدن به جامعهای آرمانی راهی جز تبعیت از قوانین غربی وجود ندارد و نظام حقوقی اسلام پاسخگوی نیازهای حقوقی بشر جدید نیست . مطالعه دیدگاه متفكران چون بوازار در این باره میتواند سودمند و راهگشا باشد . چرا كه:
خوشتر آن باشد كه وصف دلبران گفته آید در زبان دیگران دیدگاه دانشمندانی چون آقای بوازار ناپختگی و ناسپاسی آن دسته از نویسندگان مسلمان كه گفتهاند:
اسلام بیش از آن كه به حقوق بشر بپردازد، به تكالیف بشر پرداخته است، و پیش از آن كه انسان را صاحب حق بداند، او را مكلف میشناسد . و جایگاه حقوق بشر در تعالیم اسلامی اندك بوده و با حقوق بشر جدید در دنیای غرب قابل مقایسه یا رقابت نیست، را آشكار میسازد .
با این امید كه این نوشتار برای خوانندگان گرامی سودمند باشد، عنان قلم را به آقای بوازار میسپاریم . (۳)
●بینش توحیدی اسلامی
از دیدگاه اسلام خدا موجودی مطلق، با قدرت كامله و مشیت ازلی است . تجرد الهی، او را از تمامی كائنات ممتاز میسازد، اعتقاد به ذات برتر لایتناهی، ازلی و ابدی، كه زندگی هر مسلمان را در خود گرفته و غالبا بر زبانها جاری است، به هیچ وجه بدان معنا نیست كه رابطه با خدا و توسل به او را دشوار كند . قرآن مانند كتب آسمانی پیش از خود، حجاب چهره جان را به یك سو میافكند و آدمی را با خدا مرتبط میسازد . خلقت انسان بنابر مشیت الهی به گونهای است كه توانایی ادراك مفهوم وجود مطلق را واجد است .
برداشت اسلام از وجود خدا در رابطه با انسان، علی الاصول با اعتقاد مسیحیت كه عیسی را پسر خدا پنداشته و روح خدا را در كالبد آدمی، از راه حلول و از طریق تعمید وارد ساخته است، تفاوتی آشكار دارد . هیچ فرد مسلمانی در وجود خود این جرات را احساس نمیكند كه یك باره شریك خدا گردد . او پرتوی از عظمت الهی را در درون خود احساس میكند .
پیروان مسیحیتبا پذیرش حلول، امیدوارند به سعادت ابدی نائل شوند و با تشبه به خدا، به قداست و عشق ازلی متصف گردند . پیروان اسلام، با وجودی كه به تجربهای از وجود زنده و ابدی، بنابر تعالیم قرآن، دستیافتهاند، در مساله رابطه خدا با انسان، با مسیحیت هم داستان نیستند .
مسلمانان خود را از شناسایی ذات و حقیقتخدا ناتوان میدانند و بنا به توصیه پیامبر صلی الله علیه و آله به جای تفكر در ذات خدا، در صفات او میاندیشند .
شمار این صفات نودونه است كه «اسماءالحسنی» نامیده میشوند . به طور كلی اطلاق این اسامی به واجب الوجود، بیپایانی و عظمتخدا را توصیف میكند . و در حقیقتخدا مصداق كامل این صفات است و عظمت او در پایهای است كه مثل و نظیری برای او متصور نیست .
به اعتقاد مسلمانان، عظمت مطلق خداوند; عنایت و رحمت او را به بندگان منع نمیكند . رحمت الهی شامل حال همه انسانهاست . شناخت رحمت الهی با معرفتبه قدرت كامله او مرتبط است . توجه به این نكته و درك این ارتباط است كه اسلام را نسبتبه سایر ادیان امتیاز میبخشد و چهره یك مسلمان را به روشنی تصویر میكند .
●تقدیر و اختیار
مساله تقدیر در كلیه ادیان توحیدی مطرح شده و اختصاص به اسلام ندارد . با این حال از تعمق در آیات قرآن بدین نتیجه میرسیم كه دین اسلام در باره آزادی و مسئولیت كامل بشر اصرار ورزیده و قاطعانه از این حق دفاع كرده است . بنابراین، عملا مساله تقدیر به صورت مطلق در این دیانت مصداق ندارد . قبول دخالت تقدیر در رفتار روزمره فرد مسلمان به دشواری هایی منجر میشود . واژه تقدیر كه در ابتدا (با توجه به آزادی بشر) مورد قبول عقل نیست، با این حال، از دیدگاه دیانت، انگیزه اصلی شمول رحمت الهی در حق انسان است . از این رو، در اسلام تا حدودی پذیرفته شده است .
در قرون اولیه اسلام، مساله قضا و قدر، منشا بحث و گفتوگوی بسیار بوده است . در این بحثها انگیزههای سیاسی نیز غالبا وارد شده است . بعضی از خلفا نیز در قبول تاثیر قضا و قدر و رد عقاید فلاسفه عقلی مذهب، اصرار ورزیدهاند . تا بدین وسیله اكمیتخود را بر مسلمین به گردن مشیت الهی بیندازند و به حكومت ظالمانه خود ادامه دهند .
بدون شك، دلایلی كه متكلمان له یا علیه قضا و قدر در آثار خود ذكر كردهاند، نخستین شالوده بنیان تفكر، مبنی بر عقل و استدلال در فرهنگ اسلامی بوده است .
بررسی رویدادهای تاریخی، تا حدودی قادر است گرایش مسلمین به قبول نظریه قضا و قدر را در دورههایی از تاریخ، توجیه كند و دلایل چشمپوشی پژوهندگان غرب در شناخت مظاهر تمدن و فرهنگ اسلامی و اصرار ورزیدن در انتساب عقیده جبر و تقدیر به اسلام را باز شناسد . امروزه اهل سنتبر این عقیدهاند كه وقوع تمام اتفاقات و حوادث عالم، منبعث از اراده و مشیت الهی است . هیچ حادثهای در جهان روی نمیدهد مگر آن كه قبلا در لوح محفوظ ثبتشده است .
خداوند بشر را به ایمان و اطاعت و عمل صالح دستور میدهد . از سوی دیگر سرپیچی از دستورات الهی، شرارت و بیایمانی مخلوق، بنابر مشیتخداست . با این همه، شر مستقیما از اراده خدا سر نمیزند، چون با مصلحت انسان سازگار نیست، بلكه عامل ارتكاب شر، وسوسه است . آن كه عقیده دارد خداوند از معاصی آدمی خشمگین نمیشود، بیگمان مشرك است، همه اعمال آینده بشر از ازل در علم خداوند پیشبینی شده است و هر كه جز این پندارد، علم الهی را انكار كرده است .
نویسنده:علی ربانی گلپایگانی
پینوشتها:
۱) مائده (۸) : ۵۰ .
۲) مائده (۸) : ۴۸ .
۳) یادآور میشویم: كتاب «اسلام و حقوق بشر» نوشته مارسل بوازار، ترجمه آقای دكتر محسن مؤیدی در دی ماه ۱۳۵۸ از طرف «دفتر نشر فرهنگ اسلامی» چاپ شده است . مقاله حاضر، گزیدهای از این ترجمه است .
۴) DETRMINISME
۵) اسراء (۱۷) : ۸۵ .
۶) تین (۹۵) : ۴ .
۷) اسراء (۱۷) : ۷۰ .
۸) مائده (۵) : ۸ .
۹) IDEALISME EHRETIEN
۱۰) RATIONALISME INTELLECTUEL
۱۱) دهر (۷۶) : ۹ .
۱۲) نساء (۴) : ۵۹ .
۱۳) ذاریات (۵۱) : ۴۹ .
۱۴) تحریم (۶۶) : ۱۱- ۱۲ .
۱۵) بنابر احادیث دیگری، مقام فاطمه زهرا علیها السلام از همگی آنانبرتر است .
منبع:ماهنامه پیام حوزه، شماره ۳۲
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست