چهارشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 12 February, 2025
مجله ویستا

جوهر آینه ای


جوهر آینه ای

در بازار به شدت رقابتی شیرینی و شکلات,این مزه نیست که نقش تعیین کنند ایفا می کند بلکه علاوه بر طعم دلنشین, جذابیت بصری بسته بندی محصول, آن را از صدها محصول مشابه و رقیب متمایز و نظر خریداران را جلب می کند

در بازار به شدت رقابتی شیرینی و شکلات،این مزه نیست که نقش تعیین کنند ایفا می کند بلکه علاوه بر طعم دلنشین، جذابیت بصری بسته بندی محصول، آن را از صدها محصول مشابه و رقیب متمایز و نظر خریداران را جلب می کند. اگر می خواهید کمی بیشتر به جنبه های رقابتی بازار این محصولات خواستنی آگاه شوید، کافی است بدانید که بازار آمریکا در سال ۲۰۱۰ شاهد حضور حدود ۲۵۰۰ محصول جدید شرینی و شکلات بود. حفظ سهم بازار در چنین رقابت سختی، آن هم در حضور بسته بندی های بسیار جذاب فلزی کار بسیار دشواری برای شیرینی سازان به شمار می رود.

استفاده از چنین بسته بندی های جذاب و فاخر هم از طرفی چشم گیر و چشم نواز است و هم از طرفی سرعت فرآیند تولید را کاهش و هزینه ها را افزایش می دهد.

برخی شیرینی سازان، استفاده از جوهرهای متالیک را جایگزین مناسبی برای بسته بندی های گرانقیمت فلزی می دانند ولی جلوه بسته بندی معمولا آن جلوه چشم گیری که مشتری را وادار به انتخاب می نماید، از آب در نمی آید. از این رو هدف گذاری شرکت های بسته بندی ، بر روی ابداع نوع خاصی از جوهرهای متالیک قرار گرفته که در عین حال که دارای جذابیت بصری است، از هزینه ها نیز تا حد ممکن کاسته و سرعت تولید را نیز افزایش دهد. البته از همه مهم تر، به نگرانی های زیست محیطی نیز پاسخگو باشد.

برای دستیابی به این مهم، دو شرکت sonoco و Eckart اقدام به همکاری در جهت نیل به این بسته بندی ایده آل نمودند. گفتنی است که sonoco تولید کننده محصولات بسته بندی و Eckart تولید کننده رنگ های متالیک بوده و هر دو از شهرت جهانی در حیطه کاری خود برخوردارند. Sonoco که برای محصولات بسیار متنوعی بسته بندی تولید می کند، نوع بسته بندی منعطف با چاپ فلکسو و یا چاپ برجسته را برای محصولات شیرینی و شکلات برگزید. اما نقش Eckart در این میان، ارائه یک رنگ متالیک واقعی بود که در آن از پرک های فلزی (metal flake) استفاده شده بود. نوع رفلکس تصویر در این نوع رنگ به گونه ای است که تداعی کننده تصویر یک آئینه است. البته استفاده از چنین رنگی خود نیازمند استفاده از فناوری ویژه ای است.

این فناوری mirrornik نام گرفته و از همان ابتدا، خود را جایگزین مناسب برای استفاده از فلز مطرح نمود. مدیران Eckart از همکاری با sonoco به نیکی یاد کرده و معتقدند که تخصص این دو شرکت در حیطه فعالیت های مربوطه، آنها را قادر ساخته تا ابداعی متفاوت را به منصه ظهور برسانند. با استفاده از فناوری جدید، بسیاری از محدودیت ها به کنار رفته و امکان شامل کردن محصولات دیگر نیز فراهم می شود. sonoco که به صورت in-house با شرکت معتبر trident نیز همکاری دارد، در حال کار بر روی بهینه تر کردن عملیات جوهرافشانی بر روی سطوح بسته بندی است تا به این وسیله، ظاهر بسته بندی را به کمال زیبایی ممکن برساند. Sonoco با استفاده از نوع خاصی از چسب، برای اولین بار موفق شد تا ظاهری آئینه وار به سطوح دو لایه القاء کند. جوهرهای mirrornik در دو رنگ طلایی و نقره ای و با فام های مختلف در دسترس است. مدیران Sonoco نیز از این همکاری بسیار خشنودند و به اذعان یکی از مدیران شرکت، تا به حال چنین جلوه ای را از هیچ بسته بندی ندیده بودند. مواد اولیه مورد استفاده در این بسته بندی از تمامی آزمایشات با سربلندی کامل بیرون آمدند.

آزمایشات انجام شده بر روی بسته بندی عبارت بودند از: مقاومت در برابر قطرات آب، حمل و نقل، استفاده توسط مصرف کننده ومقاومت بر روی قفسه، به دلیل اعمال جوهر mirrornik در بخش های خاصی از بسته بندی، محصول داخل بسته بندی از بیرون قابل رویت است و از این رو تولید کننده نیز رضایتمند است. این همکاری میمون sonoco و Eckart رضایت فعالان زیست محیطی را نیز در پی داشته چرا که از مواد اولیه کمتری در تولید بسته بندی استفاده می شوداز طرفی رضایت مصرف کننده نیز تامین شده چرا که امروزه همه به دنبال اجناس لوکش و با کلاس هستند. در کنار تمامی این مزایا، مهم ترین دستاورد این ابداع، افزایش سرعت رساندن محصولات به بازارهای مصرف است که خود می تواند سهم به سزایی در حفظ سهم بازار شرکت تولید کننده داشته باشد. موقعیت چشمگیر این بسته بندی سبب شده که این دو غول، مشتریان بسیاری برای تولیدات خود پیدا کند. حال به جرات می توان به mirrornik لقب طلای مایع را داد.