پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
پردازش مطلب در نشریات عامه پسند ایرانی
اگر برای بررسی نوع پردازش مطالب در نشریات عامه پسند, سه شاخصِ طولِ مطلب، تعدد آوا و ساختار بازنمایی مطلب را مورد استفاده قرار دهیم، به این نتیجه خواهیم رسید كه عمدهٔ مطالب نشریات عامه پسند ایرانی كوتاهو تك آوایی اند كه با استفاده از ساختار اطلاع دهنده بازنمایی شده اند.مقاله حاضر با بررسی هر یك از شاخصهای یاد شده سعی میكند تا نشان دهد كه وقتی طول مطلبی كوتاه باشد، آن مطلب الزاماً باید با استفاده از ساختاری اطلاع دهنده بیان شود و چنین مطلبی قاعدتاً نمی تواند از گفتارهای متعدد سود جوید. همین مسأله باعث ایجاد تضادی جالب توجه بین بافت موضوعی و نحوه بازنمایی آن در نشریات عامه پسند ایرانی شده است .
۱ـ طول مطلب
برای بررسی طول مطلب می توان سطح زیر چاپ هر مطلب را مورد ارزیابی قرار داد. اما در این مقاله تحقیقی طول مطلب بهوسیله شاخص دیگری به نام تعدد مطلب (در یك صفحه) مورد سنجش قرار می گیرد. دلیل این امر را نمی توان تنها در سادگی امر شمارش جستو جو كرد بلكه دلیل انتخاب این شاخص، دقت آن در سنجشِ بافت بازنمایی یك صفحه روزنامه است؛ بدیهی است كه هر چقدر تعداد مطالب چاپ شده در یك صفحه بیشتر باشد،صفحه شلوغ تر به نظر خواهد آمد و طول مطالب آن صفحه كمتر خواهد بود و بالعكس هر چه تعداد مطالب بیشتر باشد، طول آن بیشتر و صفحه در عین آنكه خلوت به نظر می آید، تمركز بیشتری بر یك یا چند مطلب خواهد داشت كه این مسأله به مخاطب اجازه می دهد تا به راحتی مطالب را از روزنامه استخراج و آنها را مطالعه كند. برای شروع، اگر برای مثال بهطور اتفاقی از میان همهٔ نشریات نمونه تحقیق (در سه سال) یك نشریه را برداریم و صفحه ای از آن را بازهم بطور اتفاقی و بدون ورق زدن باز كنیم، تعدد بسیار زیاد مطلب در یك صفحه، اولین و مهمترین خصوصیتی است كه به چشم می آید.در صفحهٔ ۱۳ نشریهٔ شماره ۲۱۷ شاخص كه در دوشنبه ۲۵/۸/۱۳۷۷ به چاپ رسیده بود، ۱۳ مطلب قابل مشاهده است . حال اگر یك نشریه عامه پسند غربی را بهطور اتفاقی باز كنیم و همان صفحهٔ ۱۳ را مورد بررسی قرار دهیم, تنها با چهار مطلب روبهرو میشویم كه یك مطلب آن بیش از ۸۰ درصد از سطح زیر چاپ این صفحه را به خود اختصاص داده و در ادامه مطلب صفحهٔ ۱۲ (كه در آنجا نیز بیش از ۸۰ درصد از سطح زیر چاپ را اشغال كرده است) به چاپ رسیده است. به عبارت ساده تر در صفحهٔ ۱۳ نشریه VGشماره ۷۶ به تاریخ ۱۸ مارچ ۲۰۰۳ تعداد مطالب چاپ شده كمتر از یك سوم مطالب همین صفحه در نشریه شاخص (در تاریخی كه در بالا بدان اشاره شد) است. این تفاوت عظیمی است كه می تواند بحثی طولانی را دامن زند و شاید حتی بتوان از یك زاویهٔ ساختاری، دلیل عدم روزنامه خوانی بسیاری از ایرانیان را نیز به همین تفاوت عظیم، نسبت داد. تفاوت مورد اشاره تنها محدود به دو صفحه ای نمی شود كه بهطور اتفاقی انتخاب شده بود بلكه این تفاوت را می توان در عرض تقریبا تمام نشریات عامه پسند غربی و نمونه تحقیق از شش نشریهٔ عامه پسند در عرض سه سال مشاهده كرد. بررسی این تحقیق نشان می دهد كه نشریات عامه پسند ایرانی خبرها و گزارشها و مقالاتی كوتاه به چاپ می رسانند، یعنی تعداد مطالب چاپ شده در هر صفحه آنها بسیار بیشتر از همتایان غربی آنهاست. برای مثال در صفحهٔ ۱۳ روزنامه Sun به تاریخ ۴ مارچ ۱۹۹۰ تنها پنج خبر چاپ شده بود كه سه خبر آن را می توان اصلی محسوب داشت. در سایر صفحات (برای مثال صفحهٔ ۳) همین شماره از نشریه فوق الذكر عمدتاً سه مطلب زیر چاپ قرار گرفته بود. در همان روز نشریهٔ Daily Star در صفحهٔ پنج و هفت خود تنها چهار مطلب چاپ كرده بود . پر مطلبترین صفحهٔ نشریات عامه پسند ایرانی صفحهٔ ورزشی است كه كوتاه و گوناگون نویسی در آن بسیار بیشتر از سایر سایر صفحات مشاهده می شود. جالب است به این مسأله توجه شود كه صفحهٔ ورزشی در طول سه سال مورد بررسی, تحقیق, بیشترین حجم را در نشریات عامه پسند ایرانی در نمونه تحقیق به خود اختصاص می داد. میانگین تعداد مطالب ورزشی در نمونه تحقیق.پنج و۱۳ مطلب در هر صفحه است. در صفحات هنری میانگین تعداد مطلب به پنج و هفت مطلب در هر صفحه تنزل می كند . جالب اینجاست كه میانگین تعداد مطالب سیاسی كه عمدتاً در صفحه دو به چاپ می رسند، تنها پنج مطلب در هر صفحه است معمولاً مطالب سیاسی این نوع نشریات انشاء گونه و بدون پردازش معمول ژورنالیستی تهیه می شوند و به گفته روزنامه نگارانِ حرفه ای كه در این نوع نشریات مشغول بهكار بوده اند، مخاطبان نشریات عامه پسند توجه چندانی به مطالب سیاسی ندارند. در همینجا می توان یكی از ریشه های كوتاه نویسی روزنامه نگاران روزنامه های عامه پسند (و حتی وزین ایرانی) را مورد بررسی قرار داد. بخشی از مهمترین این روزنامه نگاران، در مصاحبه با نگارنده یا دانشجویان مرتبط با نگارنده مطرح می كردند كه یكی از دلایل عدم توجه مخاطبان به مطالب سیاسی، طول این نوع مطالب است كه باعث خسته شدن مخاطب میشود. به عبارت ساده تر روزنامه نگاران حرفه ای بهجای آنكه به نوع پردازش مطالب سیاسی و موضوع آنها انتقاد داشته باشند به طول مطلب معترض بودند. روزنامه نگاران حرفه ای در مصاحبه با نگارنده با استناد به بعضی منابع درسی روزنامه نگاری, مطرح میكردند كه امروزه در سطح جهانی طول مطالب در نشریات تابلوئید بسیار پایین آمده است. اما نشریات عامه پسند در كشورهای صنعتی هرگز بهطور متوسط پنج و ۱۳ مطلب را در یك صفحه به چاپ نمی رسانند. در اینجا نوعی بد فهمی یك مبحث نظری قابل مشاهده است. طول مطلب نوشتاری با سطح زیر چاپ مطلب، دو مقولهٔ قابل تفكیك هستند و آنها را نمیتوان یكی انگاشت؛ كاهش طول مطلب الزاماً به معنای كاهش سطح زیر چاپ مطلب نیست.
۲- آواها
در گزارشهای خبری یا گزارشهای عمیقِ تحلیلی، بازیگران اجتماعی یا شاهدان عینی متفاوت و گوناگونی به شكل نقل قول های مستقیم یـا غیـرمستقیم حضـور پیـدا مـی كنند. بـررسی نقل قولهای بازنمایی شده در گزارشهای خبری یا عمیق یكی از اصلی ترین حوزه های پژوهشهای رسانهای است. محققان مسائلِ رسانه ای، بررسی آواها را معمولا به دلایل محتوایی انجام می دهند تا سوگیری و یا تعادل یك قطعهٔ خبری یا توصیفی- تحلیلی مورد سنجش قرار گیرد. اما در این مقاله تحقیقی دلیل بررسی آواها متفاوت است؛ در اینجا از یك زاویهٔ ساختاری، برای بررسی شكل ارائه مطلب بهوسیله روزنامه نگار، تعدد آواها مورد سنجش قرار میگیرد. برای آنكه دلایل تحقیق در بررسی آواها مشخص شود، توضیح آوا و كاربرد آن در مطالعات سنتی ارتباطی از اهمیت ویژهای برخوردار است. ایدئولوژی حاكم بر خبر و مخصوصاً خبرهای سخت و اطلاع دهنده، ارائـه فاكتها یا واقعیتهای غیرقابل انكار خبری از سوی روزنامه نگار و انعكاس همهٔ نظرات یا بخشی از مهمترین نظرات مخالف و موافقِ تحمل شدهٔ موجود در هر جامعه را امری الزامی می پندارد. به عبارت دیگر فاكت بهوسیلهٔ روزنامه نگار بیان می شود و نظر بهوسیله نقل قول هایی از بازیگران اجتماعی و شاهدان عینی. اما سعی می شود تا تنها یك نظر بیان نگردد بلكه اصلی ترین دیدگاه های موافق و مخالف در سطح جامعه، جایی در قطعه خبری برای خود بیابند. ایدئولوژی خبری یاد شده, منطبق بر نیازهای یك جامعه چندصدایی سرمایهداری مدرن است. در اینگونه جوامع نه تنها ساختار اطلاع رسانی بلكه ساختار یك متن خبری مشخص نیز بر اساس اصل تكثر عقاید سامان داده شده است. آنچه در این جوامع در گردش مدام می باشد، متونی چند صدایی است كه امكان شنیدن دیدگاههای اصلی و تحمل شده موجود در جامعه را برای عموم مردم بهوجود میآورند. بر این اساس مطالعه و سنجش تعدد آوا در بررسی پوشش خبری یك رویداد خبری از اهمیت خاصی در مجامع آكادمیك رسانه ای برخوردار شده است.یك شمارش ساده از میزان تحقیقات رسانه ای كه در رابطه با اخبار در سطح جهانی انجام می شود ،نشان خواهد داد كه بررسی آواهای منعكس شده در جهت تعیین تعادل یا سوگیری خبری، اصلی ترین و عمده ترین بخش از بدنهٔ تحقیقات رسانه ای را تشكیل می دهد. معمولاً در مطالعات رسانهای, تفكیكی بین آوا و گفتار ایجاد می شود. كلید درك تفاوت این دو را میتوان چنین بیان داشت كه هر آوا گفتاری است اما هر گفتار یك آوا نیست ؛ آوا گفتاری است كه یك نظر را ارائه دهد اما چندین گفتار می توانند تنها یك نظر را منعكس ساخته باشند. اگر فرض را بر آن قرار دهیم كه خبر چند آوایی خبری است كه چندین دیدگاه یا تفكر را در رابطه با یك مسأله بهوسیله گفتارهای متعدد منعكس می سازد، آنگاه الزاماً به این نتیجهگیری نیز باید تن در داد كه خبر چند آوایی خبری دارای دو بعد مضمونی و صوری است. خبر چند آوایی در صورت و شكل به معنای انعكاس چندین گفتار است اما در مضمون و محتوا به معنای انعكاس چندین دیدگاه مختلف است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران روز معلم آمریکا معلمان رهبر انقلاب دولت مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم حجاب شهید مطهری شورای نگهبان
تهران زلزله هواشناسی معلم شهرداری تهران سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش پلیس سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
خودرو بانک مرکزی قیمت خودرو قیمت دلار دلار ایران خودرو قیمت طلا سایپا کارگران بازار خودرو تورم قیمت
مسعود اسکویی فضای مجازی تلویزیون سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس موسیقی تئاتر
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین اسرائیل جنگ غزه چین روسیه نوار غزه حماس عربستان ترکیه اوکراین
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان تراکتور لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
اینستاگرام همراه اول دبی اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه ویتامین طول عمر بارداری