سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

لزوم گسترش نیروی متفکر, در بنگاه های اقتصادی


لزوم گسترش نیروی متفکر, در بنگاه های اقتصادی

امروزه بزرگ ترین سرمایه یک بنگاه اقتصادی نیروی متفکر, یادگیرنده و خلاق است حضور کارآفرینان, نماد توسعه و پیشرفت هر کشور محسوب می شود برخی از این کارآفرینان, با خلاقیت و نوآوری خود, فرصت های کاری را شناسایی می کنند و برخی با عملکردشان, فرصت ها را ایجاد می کنند و از آن طریق تهدید های موجود را به بهره وری می رسانند در هر دو صورت, فرد کارآفرین به عنوان نیرو یا سرمایه فکری بنگاه شما, فعالیت می کند

امروزه بزرگ‌ترین سرمایه‌ یک بنگاه اقتصادی نیروی متفکر، یادگیرنده و خلاق است. حضور کارآفرینان، نماد توسعه و پیشرفت هر کشور محسوب می‌شود. برخی از این کارآفرینان، با خلاقیت و نوآوری خود، فرصت‌های کاری را شناسایی می‌کنند و برخی با عملکردشان، فرصت‌ها را ایجاد می‌کنند و از آن طریق تهدید‌های موجود را به بهره وری می‌رسانند. در هر دو صورت، فرد کارآفرین به عنوان نیرو یا سرمایه فکری بنگاه شما، فعالیت می‌کند.

اگر بر این باور باشید که سرمایه‌های فکری، ثروت‌های شما هستند، در جذب و حفظ آنان بیشتر تلاش خواهید کرد. نیروی متفکر با قدرت تخیل، دوراندیشی، خودجوشی، بصیرت، تفکر مثبت، به چالش‌ها پاسخ مثبت می‌دهد و مشکلات و موانع را به راحتی حل می‌کند. به طور معمول این افراد دوست دارند همیشه در کارها بهترین باشند و متفاوت عمل کنند، لذا از دانش به خوبی بهره می‌گیرند. تلاش می‌کنند تا دانش تولید شده در مراکز تحقیقاتی را به دانش تولید محصول تبدیل کنند و محصولی قابل رقابت به بازار عرضه کنند. در واقع او برای خود و دیگران، موقعیت و فرصت‌های شغلی به وجود می‌آورد.

نگه داشتن چنین نیرویی مستلزم رفع نیازهای فردی و اجتماعی او است. ۹۰ درصد این افراد به دلیل ویژگی‌های فوق و روحیه کارآفرینانه‌ای که دارند بعد از مدتی به عنوان کارآفرین، در جامعه مشغول به کار می‌شوند. اگر می‌خواهید سازمانی کارآفرین داشته باشید بهتر است روش برخورد شما با این نیروها، متفاوت‌تر باشد.

● خلاقیت و نوآوری

وجه تمایز این افراد از سایرین، خلاقیت و نوآوری‌شان است. یک سازمان کارآفرین موفق برپایه تفکر معناداری از نوآوری اداره می‌شود. اگر می‌خواهید به بهره‌بری موثر از فرصت‌ها و ایجاد مزیت رقابتی پایدار در سازمان برسید، اجازه بدهید آنها نظر خود را در قالب نوآوری در معرفی محصول، خدمت جدید یا روش جدیدی در تولید محصول یا ارائه خدمت را به طور مستقیم بیان کنند. کارمند شما باید بتواند در بخش بازاریابی ، توزیع محصولات و حتی در ساختار سازمانی و مدیریت سازمان خلاقیت و نوآوری خود را ابراز کند. در این صورت مطمئن باشید بهتر می‌تواند به کشف فرصت‌های نهفته در بازار بپردازد.

● مخاطره پذیر

افرادی که روحیه کارآفرینی در آنان وجود دارد، ذاتا ریسک‌پذیر هستند. با کمک گرفتن از این حس، خود را همسو و هماهنگ با فرصت‌ها می‌کنند. دائما در جست‌وجوی خطر هستند. خطری که به دید آنها فرصت است. او دقیقا می‌داند که در چه زمانی باید سرمایه‌گذاری کند و در بهترین شرایط قدم به جلو می‌گذارد، تغییر ایجاد می‌کند، فرصت‌ها را پیگیری و از آنها بهره‌برداری می‌کند. بهتر است در این شرایط حق و سهمی را به او اختصاص دهید. بدون شک حس ریسک‌پذیری و سهیم شدن در سود، به او انگیزه‌ای دو چندان خواهد داد.

● آزادی عمل

چارچوب، معنای خوشایندی برای این گونه افراد ندارد. چرا که فرد کارآفرین خود شخصیتی مسوولیت‌پذیر دارد. قوانین و مقررات را می‌پذیرد ولی دوست ندارد این نظم او را از قدرت خلاقیت و نوآوری‌اش دور کند. لذا می‌توانید با تشویق و ترغیب، همچنین کسب مقام او را در موقعیتی قرار دهید که در چارچوب چشم‌انداز سازمان، ایده‌های خود را به نحو احسن به اجرا درآورد.

● یادگیری و دانش

فرد کارآفرین مدام جویای تغییر و تحول است و به همان اندازه، جویای علم و پیشرفت. دارای استعداد و توانایی بسیاری در زمینه رشد و نوآوری است. اگر نتوانید سازمان خود را به عنوان سازمانی یاد‌گیرنده به او معرفی کنید، بدون شک بعد از مدتی احساس خستگی و یکنواختی، او را از کارش دور خواهد کرد. این افراد معمولا دوست دارند در کار خود به عنوان خبره و متخصص به دیگران معرفی شوند و برای اینکه خود را به دیگران معرفی کنند از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد. فرد کارآفرین، جویای موقعیت‌ها و فرصت‌های شغلی بکر است و به همین دلیل مدام در حال یادگیری هستند.

شادی صالحی