یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

سهم فرهنگیان در ترویج فرهنگ مصرف درست


سهم فرهنگیان در ترویج فرهنگ مصرف درست

جامعه بزرگ فرهنگیان نقش مهمی در ترویج فرهنگ، عادات، رفتار و نگرش‌ها در سطح ملی دارند.
از نظر عقلانی چنانچه افراد از اوایل دوران تحصیل به درستی آموزش ببینند، نسل آینده جامعه …

جامعه بزرگ فرهنگیان نقش مهمی در ترویج فرهنگ، عادات، رفتار و نگرش‌ها در سطح ملی دارند.

از نظر عقلانی چنانچه افراد از اوایل دوران تحصیل به درستی آموزش ببینند، نسل آینده جامعه پیشرفتهای خوبی خواهند داشت و به تبع آن، نسل بعد از آنها نیز پیشرفت خواهند کرد، بنابراین یکی از ارکان مؤثر و مهم در اصلاح الگوی مصرف و ترویج عمومی آن، برنامه‌ریزی برای مدیران، معلمان، مربیان و تمامی فرهنگیان کشور است.

معلمان به عنوان تأثیرگذارترین افراد در کنار والدین، می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد نگرش و رفتارهای درست مصرف دانش‌آموزان داشته باشند.

فرهنگیان با آوردن مثالها و مصادیقی از اسراف در جامعه، ذکر آیات، بیان احادیث و روایات و رفتار معصومین(ع) در کلاس‌های درس می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در تربیت دانش‌آموزان و آموزش برای مصرف صحیح داشته باشند.

هماهنگی معلمان در جلسه شورای معلمان، اختصاص دقایقی از وقت کلاس توسط تمامی معلمان برای ذکر مضرات اسراف در جامعه و الگو بودن کارکنان مدرسه در صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف از جمله اقداماتی است که می‌تواند از سوی مسئولان مدارس و معلمان اعمال شود.

برگزاری مسابقات مختلف برای معلمان توسط ادارات آموزش و پرورش و بررسی راه‌های مؤثر و پیشنهادات معلمان در ترویج فرهنگ صحیح مصرف و انتقال آن به دانش‌آموزان، تقدیر از مدیران و معلمانی که اقدامات مؤثری در این مورد داشته‌اند، اختصاص ساعاتی از درس انشاء به موضوع اسراف در تمامی دوره‌های تحصیلی و در نظر گرفتن شعار سال مدرسه در مورد اصلاح الگوی مصرف نیز می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

همچنین ارائه راهکارهای عملی و نوآورانه توسط کارشناسان و مسئولان فرهنگی، اقتصادی و مذهبی در هر شهر موجب تشویق همه مردم برای اصلاح الگوی مصرف خواهد شد.

به عنوان مثال ترتیبی اتخاذ شود تا تمام مردم یک شهر بتوانند معادل صرفه‌جویی‌های خود را با پس‌انداز در محلی مطمئن و تجمیع این سرمایه‌ها برای ساخت یک کارخانه و جذب تعدادی از بیکاران منطقه خود در آن به نتایج مشهود این کار خداپسندانه برسند و برای مراحل و اقدامات بعدی با رغبت و جدیت بیشتری پیش قدم شوند.

خدیجه بلادی ـ دبیر منطقه ۳ آموزش و پرورش تهران