چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
سپر جنگ نرم
شاید اگر مدت زمانی که همه ما این روزها در شبکههای اجتماعی به سر میبریم را با زمان خواب و خوراک جمع کنیم، چیز زیادی از شبانهروز ما باقی نماند! این شاید شوخی به نظر برسد، اما با نگاهی به دور و اطراف خودمان متوجه خواهیم شد که جوانان و نوجوانان ممکن است حتی بیش از زمانی که در کانون خانواده به سر میبرند را در این شبکهها سپری کنند...
با این اوصاف و با این حجم غیر قابل باورِ فراگیری و تأثیرگذاری شبکههای اجتماعی در زندگی امروزِ آدمها، چه باید کرد که بیشترین میزان امنیت را در این فضاها به دست آوریم؟ چه راههایی وجود دارد تا اسرار شخصی، خانوادگی، ملی و... از دسترسمان خارج نشوند؟ چگونه نام کاربری و رمز عبور مناسب و امنی برای خود انتخاب کنیم؟ میزان رضایت کاربران از هر یک از شبکههای اجتماعی چهقدر است؟ و...
همه اینها سوالاتی است که در این پرونده پاسخ آنها را خواهید یافت.
خط قرمز کجاست؟
حریم خصوصی چیست و چرا اهمیت دارد؟ حریم خصوصی محدودهای است که فرد انتظار دارد از دسترس دیگری مصون بماند. این دیگری میتواند دولت یا هر فرد حقیقی و حقوقی باشد. در واقع حریم خصوصی خط قرمزی برای حدود حضور جامعه در زندگی شخصی افراد محسوب میشود، بنابراین میتوان گفت؛ حریم خصوصی تمایل اشخاص است به اینکه آزادانه تصمیم بگیرند تحت چه شرایطی و تا چه حدی وضعیت و رفتارشان را برای دیگران فاش کنند. البته با تولد شبکههای اجتماعی معنای سنتی حریم خصوصی درهم شکسته است و بسیاری از مواردی که قبلا بسیار شخصی تلقی میشدند امروزه با تمایل کامل کاربر در اختیار عموم قرار میگیرد.
با توجه به دوسویه و تعاملی بودن روابط در وب و شبکههای اجتماعی یکی از نگرانیهای اساسی حفظ حریم شخصی افراد است. در بیشتر شبکههای اجتماعی خطمشی حفظ حریم خصوصی کاربران تعریف شده و بسیاری از آنها از این تعریف برای تاکید بر اهمیت حریم خصوصی در شبکه اجتماعیشان استفاده کردهاند اما همگی میدانیم درز اطلاعات شخصی ما در این شبکهها اصلا کار دشواری نیست و ممکن است با اهداف تجاری یا تبهکارانه از این اطلاعات استفاده شود. حتی در مواردی شنیده شده اطلاعات افراد در اختیار دولتها قرار گرفته، بنابراین بهتر است اطلاعات کاملی درباره قوانین حفظ حریم خصوصی شبکه اجتماعیای که از آن استفاده میکنید داشته باشید و در مواردی که میدانید این شبکه ممکن است باعث نقض حریم خصوصی شما شود، خودتان دست بهکار شوید و هر اطلاعاتی را روی این شبکهها منتشر نکنید زیرا از طریق نفوذ به سیستمها امکان سوءاستفاده و ایجاد خطر برای شهروندان وجود دارد. علائم تجاری، روابط جنسی، امور مذهبی و سیاسی، اطلاعات پزشکی و مالی یا امنیتی از جمله اطلاعاتی است که میتواند محرمانه یا شخصی تلقی شود و امکان افشای آن از طریق اینترنت وجود دارد. این اطلاعات بهراحتی میتواند در اختیار افراد سودجو قرار گیرد و با افشای آن ضررهای هنگفتی به مال یا آبروی افراد وارد شود.
حریم خصوصی و شبکههای اجتماعی
رابطه میان شبکههای اجتماعی و حریم خصوصی، مساله بحثبرانگیزی است اما با توجه به تغییرات تنظیمات و نقضهای اخیر حریم خصوصی در شبکههای اجتماعی و همچنین افزایش اشتراکگذاری ما در این شبکهها باید به این موضوع مورد مناقشه توجه ویژهای شود. امروزه کاربران بیش از پیش نسبت به حفاظت از حریم خصوصی خود در فضای مجازی نگران هستند و شبکههای اجتماعی برای حفظ کاربران خود باید مساله حریم خصوصی را در اولویت قرار دهند تا کاربران همچنان از این شبکهها استفاده کنند، اما کاربران چگونه باید رفتار کنند که در معرض خطرات کمتری باشند؟ آنها باید به گونهای در شبکههای اجتماعی فعالیت کنند که اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار دهند. سالهاست کاربران، رسانهها و دولت با مشکل حریم خصوصی آنلاین در دنیای روبهرشد شبکههای اجتماعی دستوپنجه نرم میکنند، اما آیا وضعیت بهتر شده است؟ اینطور به نظر نمیرسد.
۶ راه برای حفظ
حریم شخصی در شبکههای اجتماعی
در ماههای اخیر فیسبوک یک گزینه دیگر از تنظیمات حریم شخصی خود را حذف و گوگل نیز تغییری در شرایط و ضوابط آییننامهای خود ایجاد کرد. طبق ضوابط جدید، گوگل به کاربران هشدار داد اجازه استفاده از تصاویر و نام آنها را در تبلیغات گوگل دارد، اما چاره چیست؟ آیا شما میتوانید حریم خصوصی خود را روی شبکههای اجتماعی و بهطور کلی در محیط اینترنت حفاظت کنید؟ هنگام فعالیت در اینترنت بهخصوص شبکههای اجتماعی به راهکارهای زیر توجه کنید تا بهراحتی شخصیترین مسایل خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.
?. گزینه «فقط دوستان»: ممکن است ساعتهای زیادی را در روز صرف استفاده از شبکههای اجتماعی کنید، اما مطالعه تنظیمات شبکه اجتماعی مانند فیسبوک تنها ?? دقیقه وقت شما را میگیرد. حتما بهمحض عضو شدن در هر شبکهای آییننامه حریم خصوصی آن سایت را مطالعه کنید و سپس تنظیمات آن را انجام دهید. به عنوان نمونه به یاد داشته باشید هر چیزی به جز تنظیمات «Friends Only» به این معنی است که کسانی که شما نمیشناسید میتوانند تصاویر، پستها و... مربوط به شما را ببینند یا به اشتراک بگذارند. همچنین باید بدانید فیسبوک بهطور پیشفرض تنظیمات حریم خصوصی شما را روی «public» به معنی عمومی قرار میدهد.
۲. خاموش کردن اپلیکیشنهایی که بر مبنای مکان هستند: خدمات «موقعیت جغرافیایی» را روی اپلیکیشنها یا تلفنهمراه هوشمندتان خاموش کنید. روشن بودن Location شما در شبکههای اجتماعی به این معنی است که هر کسی میتواند از مکانی که هماکنون در آن هستید مطلع شود. این ویژگی میتواند به سودجویان کمک کند تا موقعیت شما را ردیابی کنند.
۳. انتخاب کنید چه کسانی اشتراکگذاری لحظهبهلحظه شما را ببینند: اشتراکگذاری لحظهبهلحظه در شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهایی که فعالیتهای شما را دنبال میکنند، خاموش کنید. لازم نیست همه بدانند شما در حال حاضر در شبکه اجتماعی اسپاتیفای به چه موزیک و صوتی گوش میدهید یا در یوتیوب چه ویدئویی تماشا میکنید. البته میتوانید این اطلاعات را با عده خاصی به اشتراک بگذارید. فیسبوک گزینهای برای ساختن گروه دارد که شما مطمئن شوید تنها اعضای گروه، اطلاعات همخوان شده را میبینند.
۴. خدماتی که سابقه شما را دیدهبانی میکنند: فیسبوک همه چتها، تصاویر و استتوسها را ذخیره میکند و گوگل، جستجوهای شما را تا بیش از ۷ سال نگهداری میکند، بنابراین برای اینکه مطمئن شوید دیگران فقط آنچه را که شما میخواهید میبینند به مدیریت سابقه خود توجه کنید. خدمات مدیریت سابقه به شما کمک میکنند با لینکهای تاییدشده از جانب خود صفحه بسازید. سایتهای دیگری سابقه شما را اسکن میکنند و هنگامی که در جایی ذکر شوید به شما هشدار میدهند.
۵. به ناشناسان اعتماد نکنید: آیا درخواست دوستی با افرادی که نمیشناسید را میپذیرید؟ خب، اگر جواب شما مثبت است، متاسفانه باید بدانید برای حریم خصوصی خود ارزشی قائل نیستید زیرا با هر بار اضافه شدن یک دوست غریبه به فهرست دوستان شما در شبکههای اجتماعی، ناخودآگاه در معرض خطر بیشتری قرار دارید.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران روز دختر دولت سیزدهم دولت رئیس جمهور مجلس شورای اسلامی رافائل گروسی انتخابات سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب حجاب انتخابات مجلس
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران سلامت بارش باران آموزش و پرورش سیل شهرداری قوه قضاییه سازمان هواشناسی
گاز نمایشگاه نفت مالیات خودرو قیمت طلا قیمت خودرو مسکن قیمت دلار حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون فضای مجازی محمدمهدی اسماعیلی کتاب سینمای ایران سریال دفاع مقدس تئاتر موسیقی سینما
اینوتکس دانشجویان دانش بنیان
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل جنگ غزه فلسطین رفح حماس آمریکا روسیه حمله به رفح نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال استقلال پرسپولیس رئال مادرید لیگ برتر دورتموند ذوب آهن بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
تبلیغات عیسی زارع پور اینترنت اپل سامسونگ ناسا آب گوگل مایکروسافت
سرطان سنگ کلیه هندوانه کبد چرب کمردرد اعتیاد ناباروری بیماران خاص بیمه سبزیجات