پنجشنبه, ۳ خرداد, ۱۴۰۳ / 23 May, 2024
بازاریابی سناریوی فرضی چیست
بازاریابی سناریوی فرضی، ترکیبی هوشمندانه از تکنیکهای بازاریابی سنتی به همراه ابزارهای پیچیده پیشبینیکننده، به منظور تعیین استراتژیها و تکنیکهای بازاریابی برای محصولات احتمالی جدید است.
کارشناسان بازاریابی با استفاده از روشهای مطالعه درمورد مشتریان و گروههای تمرکز، به ارزیابی و اندازهگیری علاقه مشتریان به محصولات در دست تولید میپردازند.
این تکنیکها به بازاریابها این امکان را میدهند که دریابند چه محصولاتی بالاترین پتانسیل موفقیت را دارند و در عین حال از تولید محصولاتی که بالاترین احتمالات شکست را دارند، جلوگیری میکنند.
● نحوه عملکرد
بازاریابان سناریوی فرضی، موقعیتهای احتمالی را به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی محصول در نظر میگیرند. آنها این سناریوها را طی مراحل تولید یک محصول جدید ایجاد میکنند تا واکنش مشتریان بالقوه خود را قبل از عرضه محصول در بازار مربوط، پیشبینی کنند. بازاریابان این دادهها را از طریق نظرسنجیهای مشتریان، مصاحبهها و دیگر تعاملات و تجزیه و تحلیل نتایج مربوط به آن به دست میآورند. اگر تحلیل درستی از دادهها صورت بگیرد، بازاریابها میتوانند استراتژیها و تاکتیکهایی برای راهاندازی کمپین بازاریابی محصول ایجاد کنند.
● کاربرد
بازاریابان اغلب با استفاده از سناریوهای فرضی، تغییرات لازم را در مورد یک محصول اعمال میکنند و تستهای بازاریابی هدفمندی را بر روی این نسخههای جدیدتر اجرا میسازند. عموما این تغییرات شامل تغییر در رنگ، اندازه، لوگو یا بستهبندی و... میشوند. برای مثال، در سال ۱۹۹۲ شرکت پپسی کولا، نوشابه پپسی کریستال را تولید کرد که مدل شفاف و بدون کافئین محصولات این برند بود. این نوشابه توانست در بازارهای کوچکتر به موفقیت نسبی دست یابد، اما موفقیت پایداری به دست نیاورد. به همین دلیل پپسی تولید این محصول را در سال ۱۹۹۴ متوقف کرد.
● تکنیکها
بازاریابها سناریوهای فرضی را بر اساس چهار معیار شناخته شده در طرحهای بازاریابی معمولی تست میکنند: محصول، مکانیابی، قیمت و عرضه.
بازاریابان از سناریوهای محصول فرضی استفاده میکنند تا دریابند آیا این محصول نیازهای مشتری را برطرف میکند یا نه. سناریوهای مکانیابی ایدههایی را در مورد اینکه یک محصول کجا و چگونه باید در معرض دید مشتری قرار بگیرد، تست میکند. سناریوی قیمت نیز به بازاریابها نشان میدهد مشتری چقدر حاضر است برای چنین محصولی پول بپردازد. در نهایت، سناریوهای عرضه بازاریابها را مطلع میکند که اولویتهای مشتری در مورد لوگو، رنگ و بستهبندی محصول چیست.
● تهدیدات
تولید محصول جدید، جزئیات زیادی را دربرمیگیرد. در حالی که برخی از این سناریوها محصول را در بهترین وضعیت به نمایش میگذارند، موقعیتهایی هم وجود دارند که حیات محصول را قبل از اینکه وارد قفسه فروشگاهها شود، تهدید میکند.
بازاریابی سناریوی فرضی همچنین تحلیل هرگونه تهدید احتمالی را که به موفقیت محصول آسیب میرساند، دربرمیگیرد. برخی از این سناریوها شامل وقایع سیاسی، قانونی و اقتصادی هستند که میتوانند بر مزایای کیفی یک محصول سایه بیفکنند. سناریوهای دیگر، مشتمل بر تحلیل رفتار رقبا از طریق جنگهای قیمتی و تغییرات سهم بازار است.
مترجم: دلارام حسینیون
منبع: ehow
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی شهدای خدمت رهبر انقلاب شهید جمهور رئیسی ایران شهادت سید ابراهیم رئیسی سقوط بالگرد شهادت رئیسی
هواشناسی سازمان هواشناسی قتل مترو شهرداری تهران سیل کنکور شهر تهران بارش باران هلال احمر امتحانات نهایی آموزش و پرورش
قیمت خودرو مالیات حقوق بازنشستگان قیمت دلار قیمت طلا خودرو بازار خودرو دلار سایپا بورس یارانه ایران خودرو
تلویزیون سالار عقیلی محمد معتمدی هالیوود زنان مسعود ده نمکی سینمای ایران سینما سریال هنرمندان رسانه ملی شعر
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان
حسین امیرعبداللهیان فلسطین رژیم صهیونیستی شهید خدمت غزه حماس اسرائیل روسیه جنگ غزه آمریکا چین ولادیمیر پوتین
فوتبال پرسپولیس استقلال ناصر حجازی باشگاه استقلال رئال مادرید لیگ برتر باشگاه پرسپولیس والیبال لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال
هوش مصنوعی سامسونگ اینترنت مایکروسافت اپل گوگل فناوری اینستاگرام ناسا
استرس فشار خون افسردگی کاهش وزن سلامت روان آلزایمر طول عمر ویتامین