چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
کمپانی های قدیمی, بازی های جدید
● ACTIVISION
وقتی لیست کمپانیهای سازندهٔ بازی را دیدم خیی تعجب کردم و اصلاً فکرش را نمیکردم که اینقدر زاد باشند؛ فقط نام تعداد کمی از آنها آشنا بود. از آنجائیکه نوشتن مطلب و مخصوصاً نوشتن دربارهٔ بازیهائی که هنوز به بازار عرضه نشدهاند اصلاً کار آسانی نیست، فقط توضیحاتی در مورد ۶ کمپانی و ۴ بازی در زیر آمده است که امیدوارم مفید باشد.
پیش از شکلگیری Actvision، نرمافزارهای مورد نیاز کنسولهای بازی منحصراً توسط سازندگان آن کنسول عرضه میشد و این موضوع، بهخصوص برای توسعهدهندگان بازی آزاردهنده بود چرا که آنها در ازاء فروش خوب بازیها، هیچ پاداش مالی دریافت نمیکردند. بعد از مشاهدهٔ فروش چندین میلیون دلاری برخی از بازیها، تعدادی از برنامهنویسان تصمیم به تشکیل یک شرکت مستقل گرفتند که حاصل آن تولد کمپانی Activision در اکتبر ۱۹۷۹ بود که البته موجب نارضایتی شرکتی که قبلاً برای آن کار میکردند هم شد. در سال ۱۹۸۲ کمپانی، بازی Pitfall (تله) را عرضه کرد که موفقیتی بزرگ برای آن محسوب میشد. این بازی به عقیدهٔ بسیاری اولین بازی Platform است. در ۱۹۸۵، Activision تصمیم به همکاری با کمپانی دیگری به نام Infocom گرفت و در ۱۹۸۸ علاوه بر بازی، شروع به توسعه در دیگر زمینههای نرمافزاری مثل کاربردهای تجاری گرفت تا جائیکه حتی نام شرکت را به Mediagenic تغییر دادند تا بتوانند بیانگر تمام فعالیت آنها باشد اما کارهای ناموفق کمپانی باعث شد تا دوباره نام قبلی را انتخاب کرده و پشت دستش را داغ کند که دیگر تمام توانش را فقط و فقط در ساخت بازی متمرکز کند! در ۱۹۹۱، کمپانی ۲۰ بازی از محصولات قبلی Infocom را در یک CD به نام گنجینههای گمشدهٔ Infocom عرضه کرد که موفقیت خوبی کسب کرد. البته Activision از آغاز فعالیتش تاکنون شرکت واقعاً فعالی بوده است و در اینجا قصد نام بردن تکتک محصولات شرکت را نداریم!، سرانجام پس از تمام این فراز و نشیبها، به تازگی (در دسامبر ۲۰۰۷) اعلام شد که Activision تصمیم داد با کمپانی Blizzard (سازندهٔ بازیهای معروفی چون War Craft ادغام شود و نام شرکت جدیدشان را Activision Blizzard خواهند گذاشت و احتمالاً شرکت موفقی خواهند بود و در آیندهٔ نزدیک شاهد محصولات خوبی از این کمپانی خواهیم بود.
● CAPCOM
شاید امروز بیشتر شهرت Activision به خاطر سری بازیهای Call of Duty باشد، اما باید بدانید تعداد بازیهائی که این کمپانی ساخته است خیلی خیلی بیشتر از آن چیزی است که تصور میکنید. از جملهٔ این بازیها میتوان از بازی بازگشت به قلعهٔ ولفنشتاین، سری بازیهای X-men ، Spider man ، Star wars ، Star trek ، Quake ، Guitar hero ، Battle zone ، Blade و بسیاری بازیها دیگر نام برد. ضمناً چیزهائی هم از ساخت قسمت پنجم بازی Call of Duty شنیده میشود. که البته اینکه برای چه کنسولهائی عرضه میشود هنوز کاملاً مشخص نیست.
به خاطر Resident Evil هم که شده باید اشارهای نیز به کمپانی Capcom داشته باشیم که بیشتر شهرتش را هم مدیون این بازی است. Capcom یک کمپانی ژاپنی است که البته در برخی کشورهای اروپائی و آمریکائی هم شعبه دارد. نام شرکت مخفف عبارت Capsule Computer است و در سال ۱۹۷۹ کار خودش را آغاز کرده است. میتوان گفت سال ۱۹۸۷ بهدلیل عرضهٔ بازیهای Street Fighter و Mega Man نقطهٔ عطفی برای کمپانی بوده است. همچنین Capcom نخستین گام مهم به سمت سبک RPG را با عرضهٔ بازی Breath of Fire برداشت اما هیچکدام از این بازیها به اندازهٔ Resident Evil (نام آن در ژاپن Biohazard است) که در سال ۱۹۹۶ متولد شد جای پای کمپانی را در میان سایر کمپانیها محکم نکرد. دیگر کمپانی مطرح ژاپنی Konami است که بازیهائی چون Silent Hill ، Winning Eleven و Pro Evoulution Soccer را ساخته است.
از دیگر محصولات Capcom که شاید برایتان آشنا باشد، سری بازیهای Devil May Cry (که قسمت چهارم آن به تازگی عرضه شده است)، Stret Fighter ، Final Fight و Onimusha است.
● UBISOFT
خیلی وقتها وقتی اسم Ubisoft را میشنوند یاد شاهزادهٔ ماجراجوی ایرانی میافتند که طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. خوب است بدانید که یان شرکت را پنج برادر در سال ۱۹۸۶ در فرانسه بنیانگذاری کردند. کار این شرکت در ابتدا توزیع محصولات سایر شرکتها بود و کمکم توانست با ساخت چند بازی، جائی در میان این کمپانیها برای خودش پیدا کند، کمپانی تا سال ۲۰۰۴، سومین شرکت بزرگ مستقل سازندهٔ بازی در اروپا و هفتمین در ایالات متحده بود. درآمد شرکت هم با ساخت بازیهای پرطرفدار روز به روز افزایش پیدا میکرد، مثلاً درآمد آنها برای سال ۲۰۰۳ ـ ۲۰۰۲ حدود ۴۵۳ میلیون یورو بود که این عدد در سال بعد به ۵۰۸ میلیون یورو رسید. تا سال ۲۰۰۵، Ubisoft بیش از ۳۵۰۰ نفر را به استخدام خود درآورد و بزرگترین شعبهٔ آن با ۱۶۰۰ نفر پرسنل در مونترال قرار داشت و اکنون در بیش از ۲۰ کشور دارای استودیو و امکانات مختلف است. این کمپانی تاکنون بازیهای بسیار زیادی ساخته است که نام بسیاری از آنها را هیجکداممان تا حالا نشنیدهایم. از جملهٔ بازیهای این کمپانی میتوان به سری بازیهای Brothers in Arms ، CSI ، Far Cry ، Ghost Recon ، Myst ، Rainbow Six ، Rayman ، Splinter Cell و بسیاری بازیهای دیگر اشاره کرد. ضمناً این خبر را هم به دوستداران شاهزادهٔ پارسی بدهیم که Ubisoft قصد دارد قسمتی جدید از این بازی را با نام Prince of Persia: Ghosts of the Past در سال ۲۰۰۹ عرضه کند. Far Cry۲ ، End War۲ و Lost Via Domus از جمله بازیهائی هستند که در سال ۲۰۰۸ عرضه میشوند، و ساخت Assassins Creed ۲ و Avatar هم قرار است در ۲۰۰۹ تکمیل شود.
▪ FAR CRY ۲
Far Cry۲ محصولی جدید از Ubisoft است که قرار است در سال ۲۰۰۸ برای PC و Xbox۳۶۰ و PS۳ عرضه شود که در واقع ادامهٔ قسمت اول بازی است و سبک آن تیراندازی اول شخص است.
در عوض استفاده از نقشه، بازی در سرزمین وسیع و نامشخصی در آفریقا جریان دارد که نوع آن از دشت بیدرخت تا جنگل متغیر است. مساحت زمین بازی در حدود ۵۰ کیلومتر مربع است. برخی از اعضاء تیم Ubisoft دو هفته در چندین محل در آفریقا مشغول فیلمبرداری و عکسای از حیات وحش بومی محل بودهاند که بتوانند محیط بازی را تا جای ممکن طبیعی و واقعی بسازند.
علاوه بر شما، ۱۲ سرباز دیگر هم در گروهتان هستند که کمپانی برای جذابتر کردن بازی امکان انتخاب کاراکترتان را از میان این ۱۲ نوع مختلف سرباز فراهم کرده است. یکی از نکات جالب توجه بازی، سیستم آب و هوای پویائی است که در بازی با توجه به وضعیت بازیکن تغییر میکند؛ مثلاً وقتی بازی با آرامش پیش میرود، آسمان هم صاف و آفتابی است، اما هنگامی که مسائل و مشکلاتی در شرف وقوع باشد، آسمان تاریک و طوفانی میشود! همچنین در بازی قادر به قطعکردن درختان و شاخههای آنها خواهید بود که البته مجدداً رشد میکنند. از طرفی باد و طوفان هم درختان را قطع کرده، بناهای ساخت انسانها را خراب میکند و جالبتر اینکه باعث گسترش آتش میشود. مسائل جالب دیگری هم در بازی مشاهده میشود؛ مثلاً میتوانید به کمک ابزارهائی، گلولهها را از داخل بدن بیرون بیاورید، و یا اینکه در بازی با برخی گونههای حیاتوحش آفریقا مواجه میشوید که میتوانید به کمک آنها حواس دشمنان را پرت کنید.
● Elactronic Art
کمپانی آمریکائی Elactronic Art یا همان EA در سال ۱۹۸۲ با سرمایهٔ اولیهای حدود ۲۰۰ هزار دلار کار خودش را آغاز کرد و محصولاتش را در ابتدا فقط برای کامپیوترهای خانگی عرضه میکرد که البته در این زمینه پیشتاز بود تا اینکه در اوایل سال ۱۹۹۰ پشتیبانی از سایر کنسولها را نیز آغاز کرد و بهتدریج با در اختیار گرفتن چند عرضهکنندهٔ موفق بازی، توسعه پیدا کرد و در اوایل سال ۳۰۰۰ به یکی از بزرگترین عرضهکنندههای بازی در جهان تبدیل شد تا جائیکه درآمد کمپانی در سال ۲۰۰۵ به بیش از ۳ میلیارد دلار رسید البته برای این موفقیتها زحمت بسیار زیادی کشیده شده است تا جائیکه کارکنان کمپانی گاهی اوقات تا ۱۰۰ ساعت در هفته کار میکنند که البته این موضوع صدای منتقدین را هم درآورده است. از جمله موفقترین محصولات این کمپانی، بازیهای ورزشی است که تحت عنوان EA Sports عرضه میشود و EA اولین شرکتی بود که هر ساله نسخهٔ جدیدی از بازیهای ورزشیاش عرضه میکرد که میتوان این موضوع را یکی از دلایل موفقیتش دانست. از بازیهای مطرح ساخته شده توسط EA عبارتند از سری بازیهای Fifa ، Need for Speed ، Command & Conquer ، The Sims ، Medal of Honor ، Battlefield ، Madden NFL ، Burnout و بسیاری بازیهای دیگر، بازیهای Burnout Paradies و Command & Conquer۳ از جمله آخرین محصولات این شرکت هستند.
▪ ARMY OF TWO
هرگز تنها به جنگ نرو!
در بازی Army of Two (ارتش دو نفره) که از آخرین ساختههای EA است سعی در متوقف کردن فساد حاکم بر شرکتهای خصوصی ارتش دارید و در کنار همتیمی خود خواهید جنگید تا مرگبارترین ارتش دونفرهای باشید که یک حکومت میتواند داشته باشد! در واقع تمرکز بازی بر مأموریتها، استراتژیها و تاکتیکهای دو نفره است. بازیکنان سناریوهای اکشنی را تجربه خواهند کرد که باید در آنها از هوش و قدرت و مهماتشان برای پیروزی بر دشمن و خنثی کردن توطئههائی که جهان را تهدید میکند استفاده کنند. بعضی از مأموریتها، بهگونهای طراحی شدهاند که انجام دادن آنها به تنهائی تقریباً غیرممکن است و مجبور به کارگروهی خواهید بود.
همتیمی شما میتوانید یک بازیکن دیگر باشد و یا اینکه توسط هوش مصنوعی کنترل شود که در این صورت حرکاتی هماهنگ با بازیکن و براساس بازی او انجام میدهد و بهخوبی با او هماهنگی میکند. همچنین در بازی قادر به انتخاب وسایل نقلیهٔ مختلف، تاکتیکهای تیراندازی مختلف، زرههای مختلف و بالاخره دهها اسلحهٔ کشنده هستید که میتوانید آنها را با همتیمی خود شریک شوید. از جملهٔ این اسلحهها میتوان به هفتتیر، Shotgun ، مسلسل، پرتابکنندههای موشک، پرتابکنندههای نارنجک و اسلحههای دوربیندار اشاره کرد که البته تجهیزاتی مانند نشانگر لیزر، دوربین، چراغقوه، صدا خفهکن و بسیاری وسایل دیگر را میتوانید به اسلحهٔ خود وصل کنید. همچنین میتوانید روکش اسلحههایتان را هم از بین موادی مثل طلا و نقره و پلاتین و کروم انتخاب کنید که البته برخی از آنها مثل طلا، باعث جلب توجه دشمن میشود.
بازیکنان علاوه بر اینکه میتوانند پشت اشیاء مختلف پناه بگیرند، قادر خواهند بود برخی اشیاء مثل در ماشین را همراه خود برده و بهعنوان سپر از آنها استفاده کنند. هنگامیکه بازیکنی زخمی میشود، باید سعی کند در مدتی که بارش او را برای انجام کمکهای اولیه بهجای امنی میبرد، دشمنان را دو نگهدارد؛ البته در این حالت خونریزی شما همچنان ادامه دارد و اگر بیش از از حد طول بکشد خواهید مرد. همچنین وقتی مهمات یک بازیکن تمام میشود، میتواند از همتیمیاش بگیرد. هنگامیکه بازیکن در آستانهٔ مرگ است، میتواند خودش را به مردن بزند تا دشمنان به سمت نفر دوم بروند و سپس میتواند بلند شده و از پشت به آنها حمله کند. علاوه بر اینها ظاهراً EA تمام توان خود را برای هر چه طبیعیتر ساختن بازی بهکار برده است.
این بازی قرار است در مارس ۲۰۰۸ و برای کنسولهای PS۳ و Xbox۳۶۰ عرضه شود. سبک بازی تیراندازی سوم شخص است و برای بزرگسالان ردهبندی شده است.
خلاصه اینکه وقتی یکنفر برای جنگ کافی نباشد، حتماً یک ارتش دو نفره میتواند جان ما را نجات بدهد!
● Eidos
Eidos هم یکی دیگر از عرضهکنندههای بازیهای ویدیوئی و کامپیوتری است که در ۱۹۹۰ کار خود را در لندن آغاز کرد. پیرو یکسری اتفاقات خوشایند و افزایشی قابل توجه در قیمت سهام شرکت، Eidos توانست چندین شرکت متخصص در زمینهٔ بازیهای کامپیوتری را از آن خود کند که باعث شد سریعترین رشد را در بین کمپانیهای جهان در سال ۱۹۹۰ داشته باشد تا جائیکه ارزش سهام آن در طول ۶ سال ۴۰۰ برابر شد! شناختهشدهترین بازیهای این کمپانی Tomb Raider ، Hitman ، Commandos و Thief هستند.
▪ HIGHLANDER
اخیراً Eidos از انتشار قریبالوقوع یک بازی اکشن تخیلی به نام Highlander برای PS۳ ، PC و X۳۶۰ بر اساس فیلمی به همین نام خبر داد. کاراکتر اصلی بازی مردی به نام MacLeod است که در ۲۰۰۰ سال پیش متولد شده و هنوز زنده است؛ او یک فناناپذیر است! شما در بازی بین قرون مختلفی از جمله قرنهای اول و نهم و چهاردهم میلادی و در شهرهای مختلفی قرار خواهید گرفت و در نبردهائی افسانهای با سایر فناناپذیرها خواهید جنگید. البته اگر قرار بود که یک فناناپذیر هیچوقت نمیرد که بازی واقعاً مسخره میشد! تنها راه کشتن آنها جداکردن سرشان است!
اکنون یک موجود مرموز حملاتی به شهر نیویورک انجام داده و قصد کشتن MacLeod را دارد؛ او به زودی میفهمد که تنها شانس او برای شکستدادن این موجود، به هم پیوستن مجدد سه تکه از یک سنگ اسرارآمیز است که گفته میشود به فناناپذیری که آن را داشته باشد قدرتی بیاندازه میدهد. در این راه یک مربی فناناپذیر هم شما را در استفاده از نیروهایتان راهنمائی میکند. این نیروها مثلاً به شما اجازه میدهد که آتش و الکتریسیته را از بدن خود عبور بدهید و از آنها برای مبارزه با دشمنان استفاده کنید و یا اینکه میتوانید به دشمنانتان اجازه بدهید که شمشیرهایشان را داخل بدن شما فرو ببرند و سپس با یک حرکت پرشی ویژه، آنها را خلع سلاح کنید. همچنین میتوانید قدرت، توانائی و مهارتهای سایر رقیبانتان را بهسوی خود جذب کنید و یا اینکه نیروهای محیط اطراف را هدایت کنید. البته مبارزه در این بازی بیشتر توسط انواع مختلفی از شمشیر صورت میگیرد.
● Microsoft
اگر اسم هیچکدام از کمپانیهای دیگر را نشنیده باشید، اسم Microsoft را دیگر حتماً شنیدهاید و نیازی به توضیح در مورد آنها وجود ندارد؛ فقط بهتر است بدانید که این کمپانی ساخت بازی برای کامپیوتر را حدوداً از سال ۱۹۹۴ شروع کرده که تاکنون بازیهای بسیار زیادی هم برای کامپیوتر ساخته است که از آن جمله میتوان به سری بازیهایAge of Empires ، Age of Mythology (که طرفداران بازیهای استراتژیک حتماً با آنها آشنا هستند) و یا سری بازیهای Flight Simulator ، Close Combat ، Zoo Tycoon و Mech Warrior اشاره کرد. همچنین با تولید کنسول Xbox در سال ۲۰۰۱ و Xbox۳۶۰ در ۲۰۰۵ به تدریج تمرکز شرکت بیشتر به سمت ساخت بازی برای این کنسول جلب شد و اکنون بسیاری از بازیهایش را مخصوص این کنسول میسازد چرا که فروش کنسولش برایش مهمتر از فروش بازیهایش است بازی Alan Wake قرار است در ۲۰۰۸ برای کامپیوتر و Xbox۳۶۰ عرضه شود، و بازیهای Fable۲ ، Gears of war ، Ninja Gaiden ۲ ، Too Human از جمله بازیهائی هستند که مخصوص Xbox۳۶۰ تولید میشوند.
▪ TOO HUMAN
یکی از آخرین محصولات مایکروسافت بازی Too Human است که در بهار ۲۰۰۸ برای Xbox۳۶۰ عرضه میشود. سبک بازی هم اکشن ماجراجوئی RPG است.
شما در بازی در نقش Baldur یکی از خدایان افسانههای اسکاندیناوی هستید که وظیفهاش حفاظت از نسل بشر در برابر یورش ماشینهای پیشرفتهای است که سعی در ریشهکن کردن بشریت دارند و داستان بازی کشاکش مداوم بین خدایان (که از نظر ظاهری شبیه انسانها هستند)، ماشینها و انسانها در یک داستان حماسی است. رویاروئی خدایان و ماشینها کمی گمراهکننده است چرا که خدایان برای دوامآوردن در مقابل ماشینها چارهای جز قویتر کردن مداوم تجهیزات الکترونیکی درون خود ندارند و در واقع به مرور تبدیل به ماشین میشوند؛ برعکس، ماشینها هم با تولید خون و اعضاء بدن انسانها سعی دارند هر چه بیشتر شبیه انسانها شوند!
یکی از ویژگیهای جالب بازی سیستم کنترل دوربین توسط هوش مصنوعی است که صحنهٔ نبرد را از زوایای مختلف نشان داده و حالت یک فیلم سینمائی به بازی میدهد. از عناصر سبک RPG در بازی Too Human، علاوه بر افزایش تدریجی مهارتها و یا جستجوی آیتمها، امکان انتخاب گروهها، زرهها، تجهیزات الکترونیکی و سلاحهای مختلف است. در بازی میتوانید ۱۵ نوع سلاح مختلف انتخاب کنید، از جمله شمشیرهائی در هر دو دست، پتک، استفادهٔ همزمان از شمشیر در یک دست و چماق در دست دیگر، هفتتیر و تفنگ و اشعهٔ لیزر، همچنین میتوانید شکل زره و همچنین کارائی آن در برابر انواع مشخصی از حملات دشمن تعیین کنید. همانطور که گفتیم در طول بازی، Baldur و سایر خدایان از تجهیزات الکترونیکی در بدن خود استفاده میکنند تا بتوانند فراتر از یک انسان باشند؛ این تجهیزات میتواند قدرت و سرعت و توانائیهای کاراکترهائی را که از آنها استفاده میکنند افزایش دهد. مثلاً یکی از قدرتهائی که این تجهیزات میدهند، توانائی داشتن یک عنکبوت بهعنوان بخشی از زره شماست که میتواند در مواقع لزوم از شما جدا شده و با دشمنان بجنگند. البته یکی از نکات قابل توجه بازی، بیمیلی Baldur به استفاده از این تجهیزات است و سعی دارد تا میتواند یک انسان باقی بماند و دلیل اینکه نام بازی را Too Human گذاشتهاند همین است. مشابه بازی Mass effect که مایکروسافت چندی پیش برای همین کنسول عرضه کرده بود، در این بازی میتوانید یکی از ۵ نوع زیر را برای کاراکترتان انتخاب کنید:
۱) متخصص امور حیاتی: که شبیه یک پزشک عمل میکند و خسارتهای واردشده در میدان جنگ را ترمیم کرده و سلامتی خود و سایر افراد گروه را افزایش میدهد که به آنها اجازهٔ حمله به عمق قلمروی دشمن را میدهد که البته خودش هم وسایلی برای مبارزه دارد.
۲) کماندو: که از وسایل پیشرفته و روشهای غیرمتعارف جنگ استفاده میکند. تمرکز کماندو بیشتر بر روی نبرد از فاصلهٔ دور با استفاده از تفنگ است که البته در مبارزات با فاصلهٔ نزدیک هم بیشتر از بمب و مین استفاده میکند.
۳) قهرمان: سومین دسته، قهرمان است که در واقع نمایندهٔ Odin (یکی از خدایان) در میدان جنگ است. تمرکز این سلحشور بیشتر بر روی حملات تند و تیز است و بهعلاوه کارائی، حملات یارانش را هم افزایش میدهد. قهرمان، معمولاً از یک شمشیر در نبردهایش استفاده میکند.
۴) مدافع: که زرهی قوی میپوشد و توسط طلسمهای باستانی محافظت میشود و هستهٔ استراتژیهای تدافعی گروه است. مدافعها معمولاً به همراه دستیارهائی قدرتمند وارد جنگ میشوند.
۵) هیجانزده!: که استاد نبرد است که از خشم و هیجان شدید خودش لذت میبرد. معمولاً به کمک تیغههای دوتائی میجنگد اما توجه چندانی به دفاع از خود نمیکند.
در برخی موارد کمپانیها از آنجائیکه به موفقیت و فروش خوب بازی خود مطمئن هستند، حتی قبل از اینکه اولین قسمت بازی را عرضه کنند، برای ساخت قسمتهای دوم و سوم بازی هم برنامهریزی میکنند که این بازی هم احتمالاً همینگونه خواهد بود.
مهرداد شفیعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست