چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
جنگ بدر , نمود زیباترین نگاه پیامبر ص به مردم در جایگاه رهبری
● مقدمه
انسان در نگاه خداوند ، خلیفه او روی زمین (۱) بوده که می تواند و باید به تمامی صفات خداوند متخلق شده (۲) و جایگاه رفیع قرب الهی پیدا نماید (۳).
به همین دلیل است که رسولان مکرم (ع) را بارها و بارها (۴) بسوی انسان فرستاد تا جایگاه واقعی او را در جهان هستی به او گوشزد کرده (۵) و از افتادن در بیراهه های سنگلاخی امیال و خواهش های نفسانی و اسفل السافلین (۶) دنیایی (۷) برهاند .
در حقیقت ، هر انسان از کرامتی در نزد خداوند برخوردار است (۸) که حتی رسولانش را ، با تمام ویژگی های بشری (۹) ، از بین آنها (۱۰) و نه از عالم بالا برگزیده ، تا گنج های پنهان عقول انسانی را آشکار (۱۱) و ضمن مشارکت دادن خرد جمعی آنها در تصمیمات خود (۱۲) ، راه بسوی معنویت نهایی جهانی را هموارتر کنند (۱۳) .
و همین نگاه انسانی و بشری خداوند به پیامبر است که او را بهترین الگوی اخلاقی جامعه معرفی می نماید (۱۴) . و الا چهره قدسی و فرا انسانی دادن به او ، نه تنها او را هزاران بار از دسترس مردم در " الگو برداری "دور می نماید که ارزش افزوده ای نیز به ساحت او نخواهد افزود .
چرا که ، همین بشر با امکان " خطا و توبه " ، است که منظور از خلقت خداوندی (۱۵) و مورد مباهات حضرت ربوبی (۱۶)بوده است . و هموست که در آخر راه می تواند به چنان مقام رفیعی در بارگاه حضرتش بیابد و در جوار او سکنا گزیند (۱۷) که حتی جبرئیل امین که بالاترین مقام مخلوقات خداوندی را دارا بوده است ، جرات نزدیک شدن به آن جایگاه را به خود نمی دهد (۱۸) .
در همین راستا ست که رسول مکرم اسلام (ص) ، برای آن که چهره قدسی و اسطوره ای فرا انسانی که خیل ناکسان برای او ترسیم کرده بودند را از ذهن مردمان بزداید و راه را برای ارتباط همگان با خود باز نماید ، ندا در می دهد که :
" قل انما انا بشر مثلکم یوحی الی انما الهکم اله واحد فمن کان یرجوا لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا و لا یشرک بعبادة ربه احدا (۱۹) ."
که من در فضای ابلاغ وحی و پیام معنویت و اخلاق (۲۰) و در یک کلام نگاه توحیدی به کل جهان هستی (۲۱) ، در چنان جایگاه رفیع روحانی و حفاظت الهی قرار دارم (۲۲) که به هیچ روی تخلفی از آن نخواهم داشت ، ولی در حوزه های مربوط به امور سیاسی ، اجتماعی ، فردی و ... ، یک از هزاران مجموعه بشری با همان ویژگی های بشری هستم (۲۳) که خداوند برای رشد فکری و تصمیم صحیح تر ، امر به مشارکت دادن خرد جمعی در تصمیمات من فرموده است ، آنجا که می فرماید :
و شاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله (۲۴) .
یکی از مصادیق بارز این نگاه زیبای پیامبر به جایگاه مردم در رهبری رو به جلوی جامعه ، در جریان جنگ بدر ، آن هم در همان ابتدای تشکیل جامعه مبتنی بر فرهنگ اسلامی ، اتفاق افتاد ، آن جا که ، محل استقرار و آرایش نیروهای نظامی خود را به مشورت آنها ، از محلی که خود در نظر گرفته بود تغییر داد و به صراحت ، به همگان ( در همه اعصار و قرون ) اعلام کرد که تصمیمات سیاسی و اجتماعی من ، لزوما پیام وحی نبوده و بخاطر همین امر ، جهت غنای بیشتر تصمیماتم به مشارکت عقول و خرد جمعی جامعه (۲۵) نیاز دارم .
● جنگ بدر و تغییر نظر پیامبر (ص) بخاط نظر حباب ابن منذر
روز جمعه هفدهم ماه مبارک رمضان سال دوم هجرت (۲۶) نقطه عطفی در تاریخ اسلام به شمار میرود . در این روز یکی از مهمترین جنگهای سرنوشت ساز در تاریخ اسلام به وقوع پیوست و دستاوردهای مهمی را برای دولت نو پای پیامبر (ص) به همراه داشت . مشاهده امدادهای غیبی ، ذلّت سران کفر ، نتیجه توکل بر خداوند متعال ، دفاع از کیان اسلام در پرتو ایمان ، جلوه حقیقی پایداری در راه اندیشه ، آشکار شدن برخی از فضائل و مناقب پیامبر (ص) ، نمایش مشارکت پیامبر در خرد جمعی ، مشخص شدن جایگاه وحی در افعال و افکار پیامبر (ص) ، تبلور وحدت و همدلی در میان مسلمانان ، و به نمایش درآمدن شکوه و عظمت اسلام ، بخشی از آثار مفید این مبارزه بین حق و باطل میباشد .
از آنجا که حرکت زیبای پیامبر (ص) در رابطه با مشاوره عمومی و خصوصا پذیرش نظر حباب ابن منذر ( صحابی ۱۹ ساله او ) ، موضوع این مقال است ، به اختصار آن را در ادامه خواهیم آورد :
لشکر حضرت رسول (ص) به دستور حضرتش در نقطهای پست و سرازیری از ناحیه بدر موضع گرفته بود و لشکر قریش در نقطه مرتفعی فرود آمده بودند .
قرآن کریم به این موضعگیری متقابل اشاره میکند و میفرماید: « اذْ اَنْتُمْ بِالْعُدْوَةِ الدُّنْیا وَ هُمْ بِالْعُدْوَةِ الْقُصْوی » (۲۷) ؛ « به یاد آرید آن هنگامی را که شما در طرف پایین ( بدر ) و آنها در جای بلندی موضع گرفته بودند . »
حباب بن منذر یکی از سرداران اسلام که سابقه دیرینهای در جنگ و مبارزه داشت ، نزد پیامبر (ص) آمد و عرضه داشت :
یا رسول الله ! آیا به فرمان خداوند این نقطه را انتخاب کردهای ؟ و وحی بوده است ؟ - که ما بدون چون و چرا از آن اطاعت کنیم - یا اینکه طبق سلیقه شخصی این ناحیه را برای نبرد ، مناسب تشخیص دادهای ؟
رسول خدا (ص) پاسخ داد :
از طرف خداوند دستور خاصی به من نرسیده است .
حباب گفت :
به نظر من ما باید لشکر را به کنار آبی ببریم که در نزدیکی دشمن است ، سپس در کنار آن حوضی بسازیم که برای خود و چهارپایانمان همیشه به آب دست رسی داشته باشیم .
پیامبر اکرم (ص) فرمود :
نظر خوبی است . سپس به لشکر دستور حرکت داد . آنان در نزدیکی دشمن و در کنار آب فرود آمدند و در آنجا حوضی ساختند و آن را پر از آب کردند .
این طرح حباب بن منذر که مورد پسند پیامبر (ص) بود سرکردگان کفار را خوش نیامد و آنان نقشه ویرانی حوض را در سر پروراندند . اسود مخزومی یکی از جنگجویان قریش که مردی خشن ، تندخو و لجباز بود با مشاهده حوض آبی که لشکر اسلام ساخته بود ، با خود عهد کرد که : یا حوض را ویران کند یا از آن بنوشد و یا کشته شود . با همین اندیشه به سوی حوض حمله بر د. سردار رشید اسلام ، حضرت حمزه که پاسداری از حوض را به عهده داشت از نزدیک شدن اسود مخزومی به آب جلوگیری کرد و در یک مبارزه قهرمانانه فرد مهاجم را هلاک نمود .
البته ، پیامبر (ص) و یاران آن حضرت کسی را از نزدیک شدن به آب برای رفع تشنگی مانع نمیشدند ، اما اسود مخزومی که به قصد ضربه به لشکر اسلام و تخریب حوض به آن نزدیک شده بود ، قربانی هوسرانی و جهالت خود شد . او قصد آب خوردن نداشت ، بلکه میخواست ضرب شستی به مسلمانان نشان دهد . این حادثه به آغاز جنگ سرعت بخشید و در تحریک لشکر قریش نقش فوق العادهای داشت.(۲۸)
● مطلب تکمیلی:
رسول خدا ( ص ) در موضوعاتی که به وسیله وحی و نصِّ قرآن ، حکم آن معیّن شده بود ، نه برای خود و نه دیگران ، حقِّ مداخله قائل نبود و این دسته از احکام را بدون چون و چرا به اجرا در می آورد ; زیرا تخلّف از آن احکام ، کفر به خداست (۲۹) .
امّا در موضوعات مربوط به کار و زندگی ، اگر جنبه فردی داشت و در عین حال یک امر مباح و مشروع بود ، افراد ، استقلال رأی و آزادی عمل داشتند و کسی حقّ مداخله در کارهای خصوصی دیگری را نداشت .
و هر گاه مربوط به جامعه بود حقّ اظهار رأی را برای همه محفوظ می دانست و با این که فکر سیّال و هوش سرشارش در تشخیص مصالح امور بر همگان برتری داشت ، هرگز به تحکّم و استبدادِ رأی رفتار نمی کرد و به افکار مردم بی اعتنایی نمی نمود.
نظر مشورتی دیگران رامورد مطالعه و توجّه قرار می داد و دستور قرآن مجید را عملا تأیید نموده و می خواست مسلمین این سنّت را نصب العین خود قرار دهند .
پیامبر (ص) در جنگ بدر در سه مرحله ، اصحاب خود را به مشاوره دعوت نموده و نظر آنها را جویا شد :
ـ اوّل: درباره این که اصحاب با قریش بجنگند و یا آنها را به حال خود ترک کرده و به مدینه مراجعت کنند .
همگی جنگ را ترجیح دادند و آن حضرت تصویب فرمود (۳۰) .
ـ دوم: محّل اردوگاه را به معرض مشورت گذارد که نظر حباب بن منذر مورد تأیید واقع شد .
ـ سوم: در خصوص این که با امرای جنگ چه رفتاری شود به شور پرداخت (۳۱) .
بعضی کشتن آنها را ترجیح دادند و برخی تصویب نمودند آنها را در مقابل فدیه آزاد نمایند و رسول اکرم ( ص )با گروه دوم موافقت کرد .
● نتیجه:
رسول خدا (ص) برای آموزش دادن مردم بر مبنای شورا ، آنان را تشویق می کرد که در استدلال ها و اظهار نظرهای خود ، در مسائل جنگ و صلح ، بین تکلیف الهی و شرعی ، و تدبیر بشری پیامبر(ص) تفاوت قائل شوند و در جاهایی که نظر خاص پیامبر(ص) است به آن حضرت مشورت دهند .
این که پیامبر (ص) پیرامون کاری ، از یاران خود نظر خواهی می کند و آنان را به مناقشه فرا می خواند که به طرحی جایگزین فکر کنند ، آنان را به اندیشه ورزی تمرین می دهد و رهبران پس از خود را رهنمون می شود که پیرامون تصمیم های خود به نظرات مردم گوش دهند .
و این باعث می شود که " نظر " از استحکام لازم برخوردار شود و ارتباط بین رهبری و مردم عمیق تر گردد . چرا که در عین حفظ جایگاه رهبری ، مسئولیت مشترکی در تصمیم سازی و اجرا به وجود می آید .
تحقیق : محمد صالحی – ۲۸ / ۵ / ۸۹
http://mahsan.parsiblog.com
زیرنویسها :
۱) انی جاعل فی الارض خلیفه . سوره بقره ـ آیه ۳۰
۲) تخلقوا باخلاق الله- بحارالانوار ـ ج ۵۸ ـ ص ۱۲۹ ـ ماه رمضان از زبان آیت الله جوادی آملی
۳) فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر ـ قمر ـ آیه ۵۵
۴) فبعث فیهم رسله ، و واتر الیهم انبیاء ـ نهج البلاغه ـ خطبه ۱
۵) و اذ اخذ ربک من بنی ادم من ظهورهم ذریتهم و اشهدهم علی انفسهم ا لست بربکم قالوا بلی شهدنا ان تقولوا یوم القیامة انا کنا عن هذا غافلین ـ سوره اعراف ـ آیه ۱۷۲
"و (به خاطر بیاور) زمانی را که پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم ، ذریه آنها را برگرفت ؛ و آنها را گواه بر خویشتن ساخت؛ (و فرمود : ) « آیا من پروردگار شما نیستم؟ » گفتند: « آری ، گواهی میدهیم! » ( چنین کرد مبادا ) روز رستاخیز بگویید: « ما از این، غافل بودیم ؛ ( و از پیمان فطری توحید بیخبر ماندیم) » ! "
ـ واصطفی سبحانه من ولده انبیاء .... لیستادوهم میثاق فطرته ـ نهج البلاغه ـ خطبه ۱
" خداوند سبحان از میان فرزندان آدم ، پیامبرانی برگزید .... تا از مردم بخواهند که آن عهد را که خلقتشان بر آن سرشته شده ، به جای آرند ."
۶) سوره تین ـ آیه ۵
۷) آنجا که خداوند هشدار می دهد : این تذهبون - سوره تکویر ـ آیه ۲۶
۸) و لقد کرمنا بنی ادم ـ سوره اسرا ـ آیه ۷۰
۹) قالت لهم رسلهم ان نحن الا بشر مثلکم ـ سوره ابراهیم ـ آیه ۱۱
۱۰) ان الله اصطفی ادم و نوحا و... علی العالمین . سوره ال عمران ـ آیه ۳۳
۱۱) و اصطفی سبحانه من ولده انبیاء ..... یثیروا لهم دفائن العقول ـ نهج البلاغه ـ خطبه ۱
" خداوند سبحان از میان فرزندان آدم ، پیامبرانی برگزید ....تا خردهاشان را که در پرده غفلت ، مستور گشته برانگیزند ."
۱۲) من شاور الرجال شارکها فی عقولهم ـ نهج البلاغه ـ حکمت ۱۶۱
۱۳) انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق ـ سفینة البحار، (ماده خلق). رسول اکرم (ص)
۱۴) لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه ـ سوره احزاب - آیه ۲۱
۱۵) و اذ قال ربک للملائکة انی جاعل فی الارض خلیفة قالوا ا تجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء و نحن نسبح بحمدک و نقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون ـ سوره بقره ـ آیه ۳۰
۱۶) فتبارک الله احسن الخالقین ـ سوره مومنون ، آیه ۱۴
۱۷) فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر ـ سوره قمر ـ آیه ۵۵
۱۸) در سفر معراج ، در آخرین مرحله صعود ، جبرئیل از همراهی پیامبر (ص) باز ایستاد و در جواب پیامبر که علت را پرسیده بود گفت : لو دنوت انمله لاحترقت – اگر به اندازه بند انگشتی جلوتر آیم ، هستی ام خواهد سوخت ـ بحارالانوار ج ۱۸، ص ۳۸۲ ، باب اثبات المعراج ، ح ۸۵
۱۹) سوره کهف ـ آیه ۱۱۰ ـ بگو : « من فقط بشری هستم مثل شما ؛ (امتیازم این است که) به من وحی میشود که تنها معبودتان معبود یگانه است ؛ پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد ، باید کاری شایسته انجام دهد ، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند !
۲۰) انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق ـ سفینة البحار، (ماده خلق). رسول اکرم (ص)
۲۱) استاد محمد مجتهد شبستری : ... خلاصه همه مطالب گذشته این است که در قرائت نبوی قرآن از جهان ، تمامی پدیدههای طبیعی و چگونگی رقم خوردن سرنوشت و سرانجام انسان و تاریخ اقوام ، افعال یک فاعل (خدا) دیده میشوند که آن فاعل ، خود از میانه غایب است ولی افعال او به مثابه آیات ، او را نشان میدهند ـ مقاله " قرائت نبوی از جهان ـ ۱ "
۲۲) و ما ارسلنا من قبلک من رسول و لا نبی الا اذا تمنی القی الشیطان فی امنیته فینسخ الله ما یلقی الشیطان ثم یحکم الله ایاته و الله علیم حکیم - لیجعل ما یلقی الشیطان فتنة للذین فی قلوبهم مرض و القاسیة قلوبهم و ان الظالمین لفی شقاق بعید ـ سوره حج ـ آیه های ۵۲ و ۵۳
" هیچ پیامبری را پیش از تو نفرستادیم مگر اینکه هرگاه آرزو میکرد (و طرحی برای پیشبرد اهداف الهی خود میریخت) ، شیطان القائاتی در آن میکرد ؛ امّا خداوند القائات شیطان را از میان میبرد ، سپس آیات خود را استحکام میبخشید ؛ و خداوند علیم و حکیم است . - هدف این بود که خداوند القای شیطان را آزمونی قرار دهد برای آنها که در دلهایشان بیماری است ، و آنها که سنگدلند ؛ و ظالمان در عداوت شدید دور از حقّ قرار گرفتهاند ! "
۲۳) قل لا اقول لکم عندی خزائن الله و لا اعلم الغیب و لا اقول لکم انی ملک ان اتبع الا ما یوحی الی قل هل یستوی الاعمی و البصیر ا فلا تتفکرون ـ سوره انعام ـ آیه ۵۰
" ( ای پیامبر ) بگو : « من نمیگویم خزاین خدا نزد من است ؛ و من، از غیب آگاه نیستم ! و به شما نمیگویم من فرشتهام؛ تنها از آنچه به من وحی میشود پیروی میکنم. » بگو: « آیا نابینا و بینا مساویند ؟! پس چرا نمیاندیشید ؟ !» "
۲۴) سوره آل عمران ـ آیه ۱۵۹
۲۵) کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته ـ بحارالانوار ، ج ۷۲ ، ص ۳۸ ؛
۲۶) سیره ابن هشام ، ج ۲ ، ص ۲۷۸ .
۲۷) سوره انفال ـ آیه ۴۲
۲۸) سیره ابن هشام ، ج ۲ ، ص ۲۷۲ و ۲۷۶.
۲۹) و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون ـ سوره مائده ـ آیه ۴۴ ( و آنها که به احکامی که خدا نازل کرده حکم نمیکنند ، کافرند . )
۳۰) ترجمه مغازی، ج ۱، ص ۱۵۲
۳۱) سیوطی، جلال الدین؛ در المنثور، قم، مکتبة مرعشی نجفی، ۱۴۰۴ق، ج۳، ص ۲۰۲.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست