چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

راهنمای خرید اتو بخار


راهنمای خرید اتو بخار

اتوهای خانگی از نظر ساختاری به چند دسته کلی تقسیم می‌شود: خشک و معمولی، بخار، پرس، بخاردم و...
سه نوع خشک، پرس و بخار فراگیرتر است.
۱ ـ اتو خشک، امکانات محدودی دارد. جنس کفی آن از …

اتوهای خانگی از نظر ساختاری به چند دسته کلی تقسیم می‌شود: خشک و معمولی، بخار، پرس، بخاردم و...

سه نوع خشک، پرس و بخار فراگیرتر است.

۱ ـ اتو خشک، امکانات محدودی دارد. جنس کفی آن از فلزات سنگین یا استیل است. چروک البسه ضخیم را بسختی برطرف می‌کند و اتوکشی با آن راحت نیست؛ البته ارزان‌تر است.

۲ ـ‌ استفاده از اتو پرس در حال افزایش است، اما این اتوها جای بیشتری اشغال می‌کند و در اتوکشی پارچه‌های نازک‌بافت، مخصوصا پوشاک زنانه که قسمت‌های دارای انحنا، چیندار و بسیار ظریف زیادی دارد باید دقت و حساسیت بیشتری داشت. با این حال، گنجایش بیشتر مخزن آب، نمایشگر دیجیتال تنظیمات، امکانات حرفه‌ای بیشتر و... از مزایای آنهاست.

۳ ـ احتمالا اتو بخار را که هم سبک‌تر، هم کوچک‌تر، هم برای اتوکشی انواع پارچه و پوشاک راحت‌تر است، انتخابی مناسب‌تر بدانید؛ پس قبل از خرید به این نکات توجه کنید:

جنس کفی این اتوها معمولا از سرامیک یا تفلون و در بعضی مدل‌های ارزان‌تر، استیل است. اتو با کفی فلز و استیل نخرید، زیرا سبب برق‌ افتادن پارچه (بویژه پارچه‌های مشکی) می‌شود.

‌ بهتر است تعداد سوراخ‌هایی که زیر کفی قرار دارد، بیشتر و در همه کف، بخصوص نوک اتو پخش شده باشد.

اگر البسه زیادی برای اتوکشی دارید، اتویی انتخاب کنید که گنجایش مخزن آب آن بیشتر باشد.

از داشتن سیستم ضد آهک در آن مطمئن شوید، زیرا سبب طول عمر اتو خواهد شد. اگر سیستم سردکننده عمودی داشته باشد بهتر است. برخی اتوهای بخار سیستم خاموش‌کن خودکار هم دارد (پس از دقایقی ثابت ماندن در حالت افقی یا به شکل عمودی جریان برق قطع می‌شود). برخی مجهز به سیستم پرزگیر خودکار است.

‌ از داشتن دکمه قطع و وصل بخار، عایق‌بندی مناسب برای جلوگیری از بیرون ریختن آب حین تکان دادن اتو و... مطمئن شوید.

‌ به توان مصرفی و طول مناسب سیم انتقال برق و کیفیت کابل دقت کنید.

معیار اصلی در خرید را بر ارزانی یا گرانی، فلان سیستم دهان‌ پرکن و... نگذارید و بسته به امکانات جیب و آینده‌نگری خود هزینه کنید، نه براساس چرب‌ زبانی و بزرگ‌نمایی فروشنده و آگهی‌های تبلیغاتی.

ف.حسامی