جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

پست الكترونیكی و اشاعه اطلاعات


پست الكترونیكی و اشاعه اطلاعات

پست الكترونیكی به عنوان یك ابزرا مهم ارتباطی, جایگاه ویژه ای در زندگی امروزه ما یافته این وسیلهء ارتباطی به علت سهولت, سرعت و هزینه نسبتاً پایی آن توسط بسیاری از سازمانها و افراد و از جمله كتابخانه ها و مراكز اطلاع رسانی به خدمت گرفته شده این مقاله به معرفی و نحوهء كار با ابزارهایی چون گروههای مباحثه, گروه های خبری و فهرست لیست پستی كه از طریق پست الكترونیكی به اشاعه اطلاعات در میان كاربران می پردازند, اختصاص دارد

پست الكترونیكی به عنوان یك ابزرا مهم ارتباطی, جایگاه ویژه‌ای در زندگی امروزهء ما یافته. این وسیلهء ارتباطی به علت سهولت, سرعت و هزینهء نسبتاً پایی آن توسط بسیاری از سازمانها و افراد و از جمله كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع‌رسانی به خدمت گرفته شده. این مقاله به معرفی و نحوهء كار با ابزارهایی چون گروههای مباحثه, گروههای خبری و فهرست (لیست) پستی كه از طریق پست الكترونیكی به اشاعه اطلاعات در میان كاربران می‌پردازند, اختصاص دارد.بزرگترین شبكهء رایانه‌ای جهان یعنی »اینترنت« كه شكل تكامل یافتهء »آرپانت« می‌باشد در سال ۱۹۷۱ میلادی توسط آژانس تحقیقاتی سازمان دفاع آمریكا و برخی از همكاران آن در كشورهای دیگر با تعداد اندكی عضو تاسیس گردید. در طول سه دهه فعالیت روبه‌رشد, امروزه میلیون‌ها استفاده كننده در سراسر دنیا(۱) به این شبكه عظیم جهانی وصل هستند و به انبوه اطلاعات موجود در آن دسترسی دارند. تقریباً تمام كسانی كه به اینترنت دسترسی دارند از خدمات پست الكترونیكی نیز بهره‌مند هستند. البته خدمات پس الكترونیكی منحصر به اینترنت نیست و به عنوان یك رسانه ارتباطی در سراسر اینترنت گسترده شده است.

مروری بر پست الكترونیكی

پست الكترونیكی از مهمترین و پراستفاده‌ترین خدمات اینترنت محسوب می‌شود و قابلیت ارسال و دریافت هر نوع پیام اعم از متن, تصویر, صوت و ... را به شكل الكترونیكی (رقومی) دارد. پست الكترونیكی شباهت زیادی به پست معمولی دارد. اغلب مراكز (مانند American On-Line, Compuserv, Delphi,... و بسیاری از بی‌بی‌اس‌ها) چه به اینترنت متصل باشند و چه نباشند, خدمات پست الكترونیكی را نیز ارائه می‌دهند. همچنین مراكزی (مانند MCI و Sprint) وجود دارند كه فقط مشترك پست الكترونیكی می‌پذیرند. برخی از مراكز, خدمات پست الكترونیكی را فقط در داخل شبكه خود ارائه می‌دهند و برخی دیگر امكان ارسال و دریافت پیام و بطور كلی ارتباط با شبكه‌های دیگر را نیز فراهم می‌سازند. بسیاری از مراكز پست الكترونیكی, امكان ذخیره كردن پیامهای خوانده شده بر روی رایانهء مركز را به مشتری می‌دهند-البته ممكن است برای این منظور هزینهء اضافی دریافت كنند. به هر حال تمام مراكز ارائه‌دهندهء این خدمات, هزینه دریافت می‌كنند, كه برخی از آنها در قبال خدمات هزینهء ثابت دارند و برخی دیگر نسبت به حجم پیامهای مبادله‌شده, هزینه را محاسبه و دریافت می‌كنند. پست الكترونیكی با برنامه‌های شبكه‌ای دیگر از قبیل »اف‌تی‌پی« و »تل‌نت« تفاوت دارد, چرا كه این گونه برنامه‌ها دارای خدمت‌گیرنده/خدمت ‌دهندهء دوطرفه هستند كه بین استفاده‌كننده و منبع اینترنتی یك ارتباط دوسویه-تقریباً شبیه ارتباطی تلفنی-برقرار می‌سازند؛ در حالی كه اساس پست الكترونیكی بر اصل »ذخیره و ارسال« است و شباهت بسیار زیادی با خدمات پست معمولی دارد. پست الكترونیكی امكان ارتباط ناهمزمان افراد را فراهم می‌سازد. به عبارت دیگر, فرستنده هر وقت بخواهد پیام خود را ارسال می‌كند و گیرنده نیز هر وقت بخواهد پیام مورد نظر را بخواند. در واقع لازم نیست فرستنده و گیرندهء پیام, ارتباط همزمان داشته باشند. هنگام ارسال یك نامهء الكترونیكی, پیام از یك رایانه به رایانه دیگر می‌رود تا به مقصد برسد و در مقصد به صندوق پستی سیستم گیرنده می‌رود و در یك فایل (Inbox) ذخیره می‌شود.

تجهیزات مورد نیاز

وجود تجهیزات شبكه‌ای با سرعت بالا, عملیات ارسال و دریافت پیام را به میزان بسیار قابل توجهی تسریع می‌كند. نامه‌های الكترونیكی در اینترنت (بدون توجه به مسافت) معمولاًً در عرض چند ثانیه به مقصد می‌رسند. هر حوزهء پست الكترونیكی یك خدمت‌دهنده دارد كه از »پروتكل ساده انتقال نامهء الكترونیكی« (SMTP)(۲) استفاده می‌كند. برای استفاده از خدمات پست الكترونیكی, پس از انتخاب و اشتراك در یك مركز ارائه‌دهندهء خدمات الكترونیكی (Mailer), یك رایانه (یا نوعی پایانه), یك مودم و یك خط تلفن مورد نیاز است. اشتراك پست الكترونیكی بدین مفهوم است كه استفاده‌كننده باید وارد رایانهء مركز خدمات پست الكترونیكی شود و نامه‌های خود را ارسال و دریافت نماید. این مراكز اشتراك موارد ذیل را در اختیار كاربر قرار می‌دهند:

- اطلاعات مربوط به نحوه متصل شدن به مركز؛

- نشانی پست الكترونیكی كاربر, یعنی همان نامی كه دیگران هنگام ارسال نامه به وی باید از آن استفاده كنند (معمولاً این نام از طریق تكمیل فرم توسط كاربر و با توافق مركز خدمت‌دهنده تعیین می‌شود و باید بدون نقطه و فاصله باشد و از هشت نویسه (كاراكتر) تجاوز نكند)؛

- یك نام ورود و كلمهء رمز برای ورود به سیستم (نام ورود احتمالاً بخشی از آدرس پستی كاربر خواهد بود)؛

- صندوق پستی در سیستم.

مزایا و كاربرد پست الكترونیكی


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 3 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.