یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
معمای تطبیق
تاریخ فلسفه غرب
حكایت پی جویی آغاز فلسفه بدانجا انجامید كه آغاز ها همواره نسبی اند. به دیگر سخن، هیچ روایت تاریخی از فلسفه نمی تواند، آغازی مطلق برای فلسفه نشان دهد. بن مایه استدلالی كه این سخن بر آن استوار است چنین بود: «روایت ها متكی بر تعاریف اند و تعاریف، همه، اعتباری برساخته های ذهنیاند، در نتیجه، همه اوصاف و احكامی نیز كه این روایت ها برمی شمارند از جمله سرآغاز فلسفه اعتباری اند.» در اینجا پرسش مقدری شایان ذكر است: آیا اگر تعریفی قطعی از فلسفه در اختیار داشتیم، دیگر می توانستیم به طور قطعی از آغاز فلسفه سخن بگوییم به عبارت دیگر، آیا با گشوده شدن «معمای تعریف»، «معمای آغاز» نیز گشوده خواهد شد متاسفانه، به نظر می رسد پاسخ منفی است و گره های معمای آغاز، تنها، به گره تعریف محدود نمی شود.
مسئله این است كه تشخیص فلسفه، به طور عام، و تشخیص نخستین ظهور آن آغاز فلسفه، به طور خاص، امری صرفا ذهنی و انتزاعی نیست و ما باید، در نهایت، به هویت انضمامی و تاریخی آن اشاره نماییم. می دانیم برای تشخیص مصادیق یك مفهوم، به جز تعریف آن، نیازمند ملاكی برای تطبیق آن مفهوم با مصادیقش نیز هستیم. اما اجمالا باید گفت هیچ ملاك واحد و مطلقی وجود ندارد و تطبیق ها نیز، همه اعتباری و نسبی اند. گویی ما در تطبیق ها بسان آن پادشاه باستانی هستیم كه هر كس برای ورود به سرزمین او باید بر تختی خوابانده می شد و در نهایت، هم اندازه آن می شد اگر كوتاه تر از آن بود كشیده می شد، و اگر بلندتر از آن بود پای یا دستش بریده می شد. حال در باب فلسفه هم مسئله بدین قرار است كه حتی اگر ما تعریفی ناب از آن در اختیار داشته باشیم، متاسفانه در واقع امر هیچ هویت نابی سراغ نداریم كه تماما مصداق آن باشد و ما عملا گریزی نداریم كه تنها هویت هایی كه، از نظر ما، وجه غالب آنها فلسفی است را فلسفه بنامیم. در عالم واقع، همواره، فلسفه و غیر فلسفه به هم آمیخته است. مثلا اگر ما فلسفه را با «تعقل» همراه بدانیم و تعقل را نیز در برابر «تخیل» بدانیم، آنگاه باید اذعان كرد كه تعقل و تخیل، همواره، در موجودیت ما آغشته است اگرچه یكی بر دیگری برتری چشمگیری داشته باشد. چنانچه بعدا به تفصیل خواهیم گفت، شاید در ساحت نظر، «فلسفه» را در برابر «اسطوره» قرار دهیم، اما باید گفت در ساحت عمل، فلسفه و اسطوره، پیوسته درهم تنیده اند و هیچ مرزبندی روشنی ندارند. این مسئله نشان می دهد گره معمای آغاز فراتر از «مقام تعریف» در «مقام تحقق» است و به بیان دیگر، ما حتی اگر «معمای تعریف» را بگشاییم با «معمای تطبیق» رو به روییم. از این رو باید بر نسبی بودن همه سرآغاز ها تاكیدی
مضاعف كرد.
مسعود زنجانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست