چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
یك زن رمانتیك در دنیایی خنده دار
ماهایا پطروسیان، خیلی زودتر از آنچه تصورش میرفت گل كرد و با چهرهیی دوستداشتنی، در سینمای ایران شناخته شد.ماهایا كه تحصیلكرده رشته تئاتر است با «پرده آخر» اثر ماندگار واروژ كریم مسیحی آغاز كرد و در فاصلهیی كوتاه در نقش دخترك شوخ و شنگ فیلم «دیگه چه خبر» استعدادهای خود را در زمینه كمدی بروز داد و بعدها با فیلم «هنرپیشه» مخملباف كه بهترین فیلم سال شد تواناییهای خود را اثبات كرد.
نقش دختر كرولالی كه تمام بازیاش در حركت صورت و چهره خلاصه میشد. ماهایا در این نقش بسیار خوب ظاهر شد و بازی در كنار بازیگران باسابقهیی چون اكبر عبدی و فاطمه معتمدآریا، حضور یك ستاره را در سینمای ایران نوید داد.در نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «پرده آخر» كاندیدای جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن شد و در همین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «دیگه چه خبر» از او تقدیر شد.سرانجام ماهایا پطروسیان مزد ده سال بازی در سینما را برای بازی در فیلم «هفتپرده» به عنوان نقش دوم زن گرفت.
● از بازی در عشق و مرگ، پرده آخر و ناصرالدینشاه آكتور سینما، موفقیتتان در فیلم «دیگه چه خبر» نویددهنده حضور یك ستاره در سینمای ایران بود و با بازی در فیلم «هنرپیشه» این حضور ثابت شد. چه شد كه بعد از هنرپیشه برای مدتی هیچ كاری از ماهایا پطروسیان دیده نشد و در خاطرهها كمرنگ شد؟
▪ دیگه چه خبر چون چهره جدیدی از یك دختر ایرانی سرزنده و با طراوت را با نگاه جدیدی به گرفتاریهای دختران نشان میداد خیلی مورد توجه واقع شد، كاراكتری كه قبل از آن خیلی كمتر به آن پرداخته شده بود و با زبان طنزی كه داشت خیلی با مردم ارتباط برقرار كرد. بعد از بازی در فیلم هنرپیشه كه خیلی نقشم در این فیلم را دوست داشتم، یكی دو سال به دلایل مختلف كمتر فیلم كار كردم و بیشتر تمركزم روی تئاتر بود.
در همان سال برای نمایش «معركه در معركه» نوشته داوود میرباقری و كارگردانی سیاوش طهمورث به امریكا رفتم، نمایشی كه دو سال قبل در تهران اجرا شده بود به مدت پنج ماه در شهرهای مختلف امریكا اجرا شد و این یكی از مهمترین دلایل غیبت كاری من در این مدت بود. بعد از اینكه برگشتم كم و بیش در چند فیلمی مثل نابخشوده و كمكم كن بازی كردم كه فروش خوبی داشتند. اما به لحاظ كیفیتی در حد «هنرپیشه» و «دیگه چه خبر» نبودند.
در كل من هیچ وقت خیلی پركار نبودم، در ابتدای ورودم به سینما در چند كار خیلی خوب كه فروش بالایی هم داشت ظاهر شدم و این باعث شد كه ابتدای ورودم خیلی به چشم بیایم و وقتی این روند كند شد این طور وانمود میكرد كه من كم كار شدهام.
● ماهایا پطروسیان در سالهای اخیر آنقدر نقش كمدی بازی كرده كه وقتی به او فكر میكنی نقش جدی از او یادت نمیآید آخرین نقش طنز هم در زن بدلی بود. چطور پای شما به سینمای طنز كشیده شد؟
▪ البته واقعیت این است كه من بیشتر در فیلمهای كمدی و طنز بازی كردم اما در اكثر آنها نقش كمدی نداشتم، بطور مثال در زن بدلی كه یك فیلم رمانتیك و عاطفی است و رگههایی از طنز و كمدی دارد، نقش من كاملا جدی است و اصلا نقش كمیكی نیست در واقع اتفاقاتی كه اطرافم میافتد بیشتر رگههای طنز و كمیك دارد.
اولین كارم كه رگههایی از طنز داشت دیگه چه خبر بود. نقشی كه من با آن بین مردم شناخته شدم و مردم من را در آن نقش پذیرفتند، این باعث شد كه پیشنهاد این تیپ نقشها به من خیلی زیاد شد چیزی حدود سالی ده فیلم كمدی كه بعضی از آنها را میپذیرم.
اما علت اصلی این نگاه این است كه ساخت فیلمهای كمدی در این دو سه سال اخیر زیاد شده، دهه هفتاد در طول یك سال ممكن بود چهار یا پنج فیلم كمدی تولید شود در حالی كه این چند سال اخیر به دلیل مشكلات اقتصادی، تهیهكنندگان باورشان بر این است كه فروش فیلمهای كمدی بیشتر است. این باور و مجموع شرایط باعث شده در دو، سه سال گذشته حدود سالی بیست فیلم كمدی تولید شود كه قطعا میزان پیشنهاداتی كه به من شده هم بیشتر از سالهای قبل بوده.
اما در این بین من فیلمهای غیركمیك هم بازی كردم مثلا در فیلم ملاقات با طوطی و هشت پا با اینكه نقش من شیرینیهایی دارد ولی فیلم كمیك نیست و این نقشها را هم نمیتوان كمدی به حساب آورد.
● دوست دارید بین مردم به عنوان بازیگر كمدی شناخته شوید؟
▪ بله دوست دارم به عنوان یك كمدین به معنای واقعی كلمه شناخته شوم، چون كمدین به كسی میگویند كه در عین حال كه در نقشهای كمدی بخوبی ظاهر میشود بتواند نقشهای عاطفی و جدی را هم طوری ایفا كند كه مردم براحتی او را بپذیرند و بتواند از عهده بازی در هر دو ژانر بر بیاید.من فیلمهای كمیك را دوست دارم ولی اصلا اصراری ندارم كه فقط در این نوع فیلمها بازی كنم بیشتر از اینكه ژانر فیلم برایم مهم باشد نقشی كه به من پیشنهاد میشود برایم اهمیت دارد.
● چند فیلم آخری كه در آن ظاهر شدید چندان با كیفیت نبودند، چه اتفاقی افتاده كه بازیگر ناصرالدینشاه آكتور سینما، هنرپیشه و پرده آخر سر از این فیلمها درآورده است؟
▪ من معتقدم كه فیلمی مثل ناصرالدینشاه یا پرده آخر در طول این چند سال اصلا ساخته نشده و این اتفاقی است كه در سینمای ما افتاده، طبعا وقتی چنین فیلمی موجود نیست چطور میشود توقع داشت كه من در آنها بازی كنم، زمانی كه من فیلم دیگه چه خبر را كار كردم، در همان سال چند فیلم مطرح دیگر مثل نرگس و مسافران ساخته شد یعنی ما در طول سال وقتی سی فیلم تولید میكردیم، پنج تای آن عالی بود در حالی كه الان شاید بین هفتاد فیلمی كه تولید میشود یك فیلم مطرح و با كیفیت بالا به چشم میخورد.
این اتفاق در سینمای ما رخ داده و متاسفانه ادامه دارد، كیفیت فیلمها به شكل خیلی محسوسی پایین آمده و تعداد فیلمهایی كه قصدشان تنها برگرداندن سرمایه است بشدت بالا رفته و نتیجه همین چیزی است كه شاهدش هستیم.
زمانی فیلمی مثل نرگس یا مسافران ساخته میشد كه كاملا تلخ بود و فروش هم میكرد، اما الان نمیتوانیم تصور كنیم كه یك فیلم تلخ اجتماعی فیلم اول سال باشد یا فروش ركوردشكنی داشته باشد.
● فیلم هنرپیشه حضور یك ستاره را نوید میداد، كولی كرولالی كه دیالوگی نداشت و تمام نقش را با حركاتش منتقل میكرد، شما به عنوان دختر بیست و یك سالهیی كه در سومین تجربه سینمایی خود ظاهر میشدید چه شد كه این نقش سخت را پذیرفتید؟
▪ این دومین كاری بود كه آقای مخملباف به من پیشنهاد كرد، سال قبلش فیلم ناصرالدینشاه آكتور سینما را با ایشان كار كرده بودم در این زمان مخملباف محبوبترین و تاثیرگذارترین كارگردان سینمای ایران بود با فیلمهایی مثل عروسی خوبان، بایسیكلران و...
طبعا بازی در ناصرالدینشاه موفقیت بزرگی برای من بود، این فیلم ساخته شد و به نظر من از جهات مختلفی مثل نوع قصهگویی، نوع تلفیق تاریخ با سینما و طنزی كه در آن وجود داشت یكی از بهترین فیلمهای بعد از انقلاب بود. بعد از این فیلم آقای مخملباف سناریوی فیلم «هنرپیشه» را آماده كرد كه در ابتدا اسمش «سنگ و شیشه» بود و از همان اول من، اكبر عبدی و فاطمه معتمدآریا را به عنوان سه بازیگر اصلی انتخاب كرده بود و بازی كردن در كنار دو بازیگر باسابقه برایم تجربه جالبی بود من هم آن را پذیرفتم.
● از ویژگیهای نقشتان در فیلم هنرپیشه بگویید؟
▪ نقش مشكل و منحصر به فردی بود. مدت زیادی در كلاسهای مختلفی كه مربوط به افراد استثنایی بود شركت كردم تا با حركتهای دست و صورتشان آشنا شدم. چند بار هم برای تمرین سر چهارراهها رفتم تا آدامس و بادبزن بفروشم، چادر سر كرده بودم و سر چهارراه آدامس میفروختم یا گدایی میكردم، در اولین برخوردها از خجالت خیس عرق میشدم ولی بعد از مدتی انگار كه مصونیت پیدا كرده باشم این عمل برایم عادی میشد برخوردهای متفاوت مردم دلسوزیها، اهانتها، تمسخرها و گاهی نصیحتها تجربه جالبی بود و این یكی از بهترین نقشهایم بود.
فكر میكنم هر بازیگری خیلی دوست دارد نقشهایی از این دست بازی كند؛ نقشهایی كه خیلی از شخصیت اصلی خود بازیگر دور است، نقشهای متفاوت و سختی كه بار دراماتیك قوی دارد و من خوشحالم كه چند تجربه اینچنینی داشتم.
گفت و گو با ماهایا پطروسیان بازیگر سینما
مریم نراقی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست