یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
افول شوماخر در بازگشت به اتومبیلرانی
سنگاپور شاهد بدترین رانندگی مایکل شوماخر پس از شکست او در مسابقات جایزه بزرگ چین بود.
این دیگر معمول شده که او با اختلاف چند دهم ثانیه پس از نیکو رزبرگ، هم تیمی خود، مسابقه را تمام می کند. اما رقابتی نا هماهنگ، آهسته، و پر از حادثه و اشتباه بر این واقعیت تاکید کرد که رانندگی شوماخر در اولین فصل رقابت ها پس از بازنشستگی اش نه بهتر بلکه بدتر شده.
در نتیجه این سوال پیش می آید که آیا شوماخر در سال ۲۰۱۱ هم در مسابقات شرکت خواهد کرد؟ بعضی ها حتی شایستگی او را در پیروزی های گذشته اش زیر سوال می برند.
تنها نگاهی به دور نهایی مسابقات انتخابی که تیم مرسدس در آن شرکت کرده نشان می دهد که شوماخر با میانگین سه دهم ثانیه بعد از رزبرگ قرار گرفته. این راننده جوان با دوازده برد شوماخر باسابقه را که تنها سه برد دارد زیر سایه خود برده.
در این مسابقات، شوماخر فقط توانست ۳۸% امتیازات رزبرگ را به خود اختصاص دهد.
نکته ای که بیشتر در مورد شوماخر نگران کننده است این است که اختلاف سرعت او با هم تیمی اش بیشتر می شود. در اوایل فصل مسابقات این اختلاف کمتر بود.
شوماخر در هفت مسابقه اول فصل با میانگین ۰.۱۳۶ ثانیه و در هشت مسابقه بعد با میانگین ۰.۳۵۹ بعد از رزبرگ مسابقه را تمام کرد. او توانست در هفت مسابقه اول ۵۱% و در هشت مسابقه دوم ۲۱% امتیازات رزبرگ را به خود اختصاص دهد. شوماخر در گذشته خود را با اتومبیل هایی که در پیچ ها ضعیف عمل می کنند به خوبی تطبیق داده بود. او سبک خود را بسته به شرایط به هر پیچ و هر بخش از پیست مسابقه تطبیق می داد.
۱) مایکل شوماخر ۱
در سنگاپور او تقریباً ۰.۴ ثانیه کندتر از رزبرگ مسابقه را تمام کرد و میانگین سرعتش از زمان آغاز مسابقه تا توقف لاستیکش تقریباً ۰.۹ ثانیه کندتر از هم تیمی اش بود. هر دو اتومبیل با داشتن مشخصات لاستیک یکسان، در اکثر ۲۰ دور مسابقه از هم فاصله داشتند.
اتومبیل شوماخر در اوایل مسابقه، اتومبیل هشتم بود. اما در پیچ پنجم تحت فشار مارک وبر، راننده ردبول، اشتباه کرد و وبر که ماشینش سریعتر بود، از او سبقت گرفت. تاخیر در تعویض لاستیک ها هم باعث شد تا او زمان بیشتری را از دست بدهد.
مدت کوتاهی بعد از آن او ناشیانه سعی کرد از نیک هایدفلد از تیم سابر عبور کند که منجر به تصادف شد. اگر این سابقه مربوط به یک راننده تازه کار بود، جای تردید داشت که در فصل آینده هم در مسابقات حاضر شود.
۲) مایکل شوماخر ۳
البته تردیدی نیست که شوماخر کنار گذاشته نخواهد شد، اما این سوال جدی قاعدتاً مطرح است که چرا او تصمیم گرفته است که به شرکت در مسابقات ادامه دهد.
من در بیش از یک دهه گذشته کم و بیش در هر مسابقه جایزه بزرگ در کنار پیست حضور داشتم و شوماخر را در اوج دیده ام. حالا که بازگشتش را هم می بینم افت مهارت هایش آشکار است. در سالهایی که او با تیم فراری بود رانندگی اش نشان از استعداد شگفت انگیزی داشت که برای تماشاگر باور آنچه را که می دید دشوار می کرد.
او با سرعت بالا در سرازیری پیش می رفت و وقتی دور می زد اتومبیل می لغزید و نزدیک بود به کنار پیست بخورد. شوماخر که آشکارا سریعتر از همه می راند اینجا دیگر کاری نمی کرد چون کوچکترین تلاشی اتومبیل را از پیست خارج می کرد.
او در همین وضعیت حساس می ماند تا اتومبیلش ثباتش را پیدا کند و بعد با نهایت سرعت مستقیم به پیش می راند. رسیدن به این تعادل فوق العاده حساس مهارتی بود که رقبایش فاقد آن بودند و اکنون خود او هم. شوماخر سال ۲۰۱۰ اصلاً شباهتی به آن شخصیت سابق ندارد.
۳) مایکل شوماخر ۲
مطمئناً اتومبیل مرسدس در مقایسه با فراری چندان رقابتی نیست. اما فراموش نکنید که او مهارتهای زیادی را در سالهای ۱۹۹۶ و ۲۰۰۵ به نمایش گذاشت.
رانندگی او در خیابانهای سنگاپور شبیه رانندگی اش در طول امسال است. او هنوز هم مثل سابق می تواند با عزم و انرژی وارد پیچ شود، اما بین ابتدای پیچ و رأس پیچ، دیگر از نبوغ و قدرت پیش بینی همیشگی خبری نیست و او برای کنترل اتومبیل ناچار با آن کلنجار می رود.
تعداد مواردی که او ناچار می شود از استعداد طبیعی اش در کنترل اتومبیل استفاده کند بیشتر شده است؛ دلیلش هم دقیقا این است که او دیگر جلوتر از اتومبیل را در نظر نمی گیرد و مثل سابق شرایط را پیش بینی نمی کند، بلکه تنها به آنچه اتفاق می افتد واکنش نشان می دهد.
این نوع عملکرد شوماخر البته به چشم کسی که به تماشای این مسابقات عادت ندارد، ممکن است خیلی هم چشمگیر به نظر برسد، اما این نوع عملکرد در واقع نشانه ای است از نداشتن احساس درست از موقعیت. درست مانند آنچه در مورد ویتالی پتروف راننده تیم رنو در مقایسه با هم تیمی اش رابرت کوبتیزا گفته می شود. رانندگی پتروف به نظر چشمگیرتر می آید در حالی که کوبیتزا سریع تر است.
نکته ای که بیشتر در مورد شوماخر نگران کننده است این است که اختلاف سرعت او با هم تیمی اش بیشتر می شود. در اوایل فصل مسابقات این اختلاف کمتر بود.
شوماخر می گوید کنترل و چسبندگی کم لاستیک های بریجستون به او اجازه نمی دهد به روش همیشگی خود رانندگی کند؛ این حرف می تواند منطقی باشد.
با داشتن گارد محکم جلو، او قبلاً اتومبیل را زودتر به رأس جاده می رساند و وزن اتومبیل را موقع ترمز و دور زدن کنترل می کرد که در نتیجه جهت اتومبیل زودتر عوض می شد و قفل شدن فرمان به حداقل می رسید.
هر چقدر قفل شدن فرمان کمتر باشد لاستیک جلو کمتر ساییده می شود. هر چه زودتر بتوانید اتومبیل را به رأس جاده هدایت کنید زودتر می توانید گاز بدهید و سرعت بگیرید. اما با این لاستیک ها نمی توان به این روش رانندگی کرد. اما شوماخر در گذشته خود را با اتومبیل هایی که در پیچ ها ضعیف عمل می کنند به خوبی تطبیق داده بود. او سبک خود را بسته به شرایط به هر پیچ و هر بخش از پیست مسابقه تطبیق می داد.
شوماخر مشتاق است که لاستیک های پیرلی ۲۰۱۱ را امتحان کند، مخصوصاً روی اتومبیل سال آینده.
آیا این ترکیب نیاز او را برآورده خواهد کرد؟ آیا جادوی او باز می گردد؟ قطعاً رانندگی اش را بهتر خواهد کرد، اما چه دلیلی دارد که او را به سبک قبلی اش باز گرداند.
سبک او نمایش سطح بالایی از شم رانندگی و حفظ تعادل بود. مسابقات سال ۲۰۱۰ نشان داد که حساسیت شوماخر کمتر شده و بر خلاف همیشه نمی تواند خود را با شرایط مختلف وفق دهد. او اگر نتواند مانند گذشته در اوج باشد، آیا راضی خواهد بود که همچنان در مسابقات حاضر شود؟
مارک هیوز
مفسر ورزشی بی بی سی در سنگاپور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست