دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
بازتولید اسلام در اسپانیا
هیچ گاه انسانها به مانند انگیزاسیون (تفتیش عقاید و قلع و قمع مسلمانان اسپانیا در قرون ۱۵ تا ۱۷ توسط كلیسای كاتولیك) اسپانیا سعی نكردهاند نژادی را از روی زمین محو و نابود كنند. اكنون این پرسش پیش میآید كه چرا سكوت خفه كنندهای در مورد مردمی كه شكوه و هنر را به مدت ۹ قرن به ارمغان آوردهاند، همچنان ادامه دارد؟
وقتی دانشآموزان غربی كتابهای تاریخ خود را میگشایند و عنوان «مورها» را مطالعه میكنند، تنها تعداد بسیار كمی از آنها متوجه میشوند مطلبی را كه مربوط به اسلام است، مطالعه میكنند.
امروزه میتوان چارچوب و بدنه معماری موجود در اسپانیا را در كتیبهها و دستنوشتههای سری عربی یافت كه در طول دوران انگیزاسیون نوشته شده است: لا غالب الا الله: هیچ فاتح و غالبی جز خدا وجود ندارد.
پس از دوران انگیزاسیون، احیای جوامع اسلامی در سال ۱۹۷۶ در شهر كوردوبا (Cordoba) رخ داد. پنج مرد جوان در طول دوران فعالیتهای تبلیغی شیخ عبدالغدیر الصوفی مسلمان شدند. آنها برای تاسیس انجمن مسلمانان در شهر گرانادا تلاش كردند. با ابتكار شیخ عبدالغدیر الصوفی، این انجمن قطعه زمینی را در قلب شهر قدیمی اسلامی آلبایسن (Albaycin) با هدف بنای یك مسجد خریداری كرد كه این مسجد پس از دوران انگیزاسیون، نخستین مسجدی است كه به دست مسلمانان بنا شده است. اگرچه تلاشهای آنان برای احداث مسجد به مدت ۱۸ سال از سوی عموم و مخالفان دولتی با موانعی ایجاد شد، اما اخیرا طرحهای آنان رو به پیشرفت است. آنان در حال حاضر، به مانند انجمنی محترم، در حاشیه تاسیس یك نهاد اسلامی كامل قرار گرفتهاند. این طرح نه تنها شامل احداث مسجد، بلكه شامل مدرسه، كالج اسلامی و مركز تبلیغی و آموزشی است. صرفنظر از انگیزاسیون - كه جامعه مسلمانان را از اسپانیا زدود - احیای اسلام از این مكان به مكان دیگر - یعنی امریكا - صورت گرفته است.
در قرن پانزدهم بردگانی از شمال و غرب افریقا توسط كسانی كه پیروز شده بودند به امریكا برده شدند كه این بردگان نخستین معرفی كنندگان اسلام به شمار میآیند و میتوان آنها را در كشورهایی چون برزیل، ونزوئلا، كلمبیا و برخی جزایر كارائیب یافت. این بردگان مسلمان از ترس اعدام شدن، مجبور به ترك عقاید خود بودند و از همینرو آثار و نشانههای اسلام در امریكای لاتین محو شد. این اثر در پایان قرن شانزدهم با آزاد كردن بردهها، جان تازهای گرفت و جریانهای مهاجرت از هند و پاكستان، زمینه مساعدی را برای انجام اعمال مذهبی به وجود آورد. مستندات تاریخی نشان میدهد كه چند سال بعد، طی سالهای ۱۸۵۰ تا ۱۸۶۰ تعداد بسیار زیادی از عربهای مسلمان پا بر خاك امریكای لاتین گذاشتند. عمده این مهاجران از سوریه و لبنان بودند كه ریشهی جدیدی را در آرژانتین، برزیل، ونزوئلا و كلمبیا به وجود آمدند. در پاراگوئه، مهاجرانی از بنگلادش و پاكستان نیز بودهاند. فزونی مهاجرت مسلمانان به امریكای لاتین ۵۰ سال پس از آن، رشد یافت و به كشورهای دیگری چون شیلی، پرو و بولیوی نیز گسترش یافت.
این جوامع و انجمنهای جدید، همان شیوهای را كه مهاجران به امریكا اتخاذ كرده بودند، در پیش گرفتند. آنان در فعالیتهای ملی مشاركت كردند و در خلال كارهایشان به بخشی از جامعه تبدیل شدند و برای كشورهایی كه آنان را پذیرفته بودند، محترم و محبوب شدند.
بنابراین، جوامع مسلمانان، قدرت بیشتری پیدا كردند و در نتیجه مراكز اسلامی، مساجد و مدارسی را به وجود آوردند. اكنون همهی كشورهای امریكای لاتین از تمركز وسیعی از مسلمانان برخوردار هستند. این جوامع مسلمانان، هم شامل مهاجران و هم شامل افراد بومی این كشورها میشود.
در حال حاضر، شمار مسلمانان كشورهای امریكای لاتین، به بیش از ۶ میلیون نفر میرسد كه این رقم در آرژانتین به ۷۰۰ هزار نفر و در بزریل یك میلیون و پانصد هزار نفر است. با شروع سال ۲۰۰۰، سازمان اسلامی امریكای لاتین (IOLA) در آرژانتین فعالترین سازمان در زمینهی فعالیتهای اسلامی به شمار میرفت. صندوق گراس (Gross) عربستان سعودی به آنها اجازه احداث یك مسجد زیبا و ظریف و سنتی را با وسعتی بزرگ مشابه یك مركز اسلامی داده است.
این سازمان (سازمان اسلامی امریكای لاتین) با كارهایی از جمله تبلیغ اسلام، همهی تلاش خود را برای اتحاد و یكپارچگی مسلمانانی كه در امریكای لاتین زندگی میكنند به كار برده است. ماه مارس سال گذشته، دفتر نشر فرهنگ اسلامی این سازمان، سیزده جوان را از كشورهای آرژانتین، شیلی، بزریل، اروگوئه، بولیوی، پاراگوئه، ونزوئلا، جزایر مارگاریتا، كورازو، گواتمالا، كاستاریكا و اكوادور به حج فرستاده است. در ماه فوریه دبیركل اتحادیه جهانی مسلمانان از مدیر این سازمان برای ایراد یك سخنرانی در سمیناری با عنوان «حقوق بشر در اسلام» در شهر رم دعوت کرد.
در این سمینار كه در مركز فرهنگ اسلامی ایتالیا برگزار شد، مدیر سازمان اسلامی امریكای لاتین، محمد هالار، در مورد اصول و قوانین حقوق بشر در اسلام و تصویر غلطی كه از اسلام در غرب ارایه شده است، سخنرانی كرد.
با رشد نسل جدید مهاجران مسلمان در امریكای لاتین، وابستگی آنان به نیازهای كشورهایشان تا زمانی كه هویت اسلامی آنان تثبیت نگردد، جبران نمیشود. در پرو مسلمانان مواظب مشكلات یتیمان كشورشان هستند. براساس این اندیشه، اتحادیه مسلمانان امریكای لاتین - كه در فرنزو در كالیفرنیا قرار دارد - طرحی را برای اولین پرورشگاه اسلامی یتیمان در پرو، پیشنهاد داد تا بر بحران اخیر كه ناشی از سرپرستی هزاران كودك بیخانمان است، فایق آید. اتحادیه مسلمانان امریكای لاتین (LAMU) ، به منظور فعالیتهای تبلیغی در پرو و مكزیك، سرمایه بیشتری را اختصاص داده است.
در مكزیكویستی، مركز فرهنگی اسلامی دمكزیكو، هم مسجد است و هم یك مركز تبلیغی. این مركز در زمینه ترجمه كتابها و متون اسلامی به زبان اسپانیایی فعالیت دارد و علاوه بر سیزده نشریهای كه تاكنون منتشر كرده است، یك برنامه رادیویی هم دارد.
اگرچه مسلمانان امریكای لاتین دارای تاریخ ستبری هستند، فعالیتهای اسلامی و موجی از رجوع لاتینیها در ایالات متحده سرگردان مانده و این پدیده در سالهای اخیر در ایالات متحده امری رایج شده است. با حكمفرمایی ایالات متحده بر اقلیت لاتینیها، فعالیتهای سازنده در كل به شكل نزدیكی صورت میگیرد. خبر رجوع لاتینیها به اسلام در نشریههای معتبر امریكا چون لوس آنجلس تایمز و كریستین ساینس مونیتور و برنامههای عمومی تلویزیون پوشش داده میشود. در سال ۱۹۹۷ شمار تخمینی مسلمانان در ایالات متحده، تقریبا ۱۵ هزار نفر بود كه این برآورد از سوی شورای مسلمانان امریكا در واشنگتن انجام گرفته بود.
یكی از بزرگترین جوامع مسلمانان لاتین بنیاد (ILM) لوس آنجلس است كه كلاسهای مختلفی را به زبان اسپانیایی برگزار میكند. شروع این كلاسها توسط گروهی به نام جنبش مسلمانان لاتین بود. تمركز بسیار زیادی از مسلمانان در نیویورك، نیوجرسی، شیكاگو و میامی واقع شده است. در نیویورك گروهی از مسلمانان پورتوریكویی، یك مركز اسلامی را به نام آلیانزا اسلامیكا (Alianza Islamica) افتتاح كردهاند كه از سال ۱۹۹۲ تاكنون صدها لاتینی را مسلمان کرده است.
این مركز شامل مسجدی كوچك است كه خطبههای نماز جمعه به زبانهای عربی، انگلیسی و اسپانیایی در آن واحد، به گوش میرسد. یك انجمن زنان مسلمان لاتین به نام (Piedad) كه شامل مشاوره برای زنان و انجام كارهای تبلیغی است در واشنگتن قرار دارد. همه مسلمانان امریكای لاتین در ایالات متحده برای دعوت، و سایر فعالیتهای تبلیغیشان، از زبان اسپانیایی استفاده میكنند.
پارهای از سازمانهای اسلامی عبارتند از: انجمن مسلمانان لاتین در امریكا (واقع در نیویورك)، سازمان دعوت امریكای لاتین در نیویورك، جامعه مسلمانان امریكای لاتین در واشنگتن، بنیاد بیسم رابیك (Bism RabbiK) در فلوریدا و مركز اسلامی اطلاعات و ترجمه در نیوجرسی. با افزایش موج گرایش لاتینیها به اسلام، فعالیتسازمانهای اسلامی روز به روز رو به گسترش است و از آینده امیدوار كنندهای برخوردار است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست