شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
تغییر اخلاق ممکن یا ممتنع
پذیرش تغییر اخلاقی و یا عدم آن، نقش بسیار مهمی را در مباحث اخلاقی و تربیتی از خود نشان میدهد. زیرا اگر کسی بر این پندار باشد که اخلاق آدمیان به هیچ وجه قابل تغییر و دگرگونی نیست و هیچ نوع اختیار در تربیت و یا تغییر اخلاقی وجود ندارد، تمام آنچه را که تاکنون درباره اخلاق از جانب دانشمندان ارائه گردید لغو و بیهوده خواهد بود و بلکه نه تنها لغویت اخلاق بلکه تمام برنامههای تربیتی انبیای و کتابهای آسمانی و قوانین مجازات و تعزیرات و قراردادهای اجتماعی برای تشویق نیکان و تنبیه بدان بیهوده و لغو خواهد بود و حال آنکه از بدیهیات روش عقلای جهان و در راس آنها انبیا الهی که از جانب خدای متعال برای هدایت بشر مبعوث شدهاند پذیرش تغییر و دگرگونی حقایق ارزشی و اخلاقی است چه اینکه در حدیث معروف از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است: "انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق؛ من تنها برای تکمیل فضایل و کرامتهای اخلاقی مبعوث شدهام"(۱). و در تعبیر دیگری فرموده است: "بعثت بمکارم الاخلاق و محاسنها"(۲)؛ و در بیانی از امیرالمؤمنین علی (ع) آمده است: "اگر ما امید و ایمانی به بهشت و ترس و وحشتی از دوزخ و انتظار ثواب و عقابی نمیداشتیم، شایسته بود به سراغ فضایل اخلاقی برویم چرا که آنها راهنمای نجات و پیروزی و موفقیت هستند"(۳). از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که فرمودهاند: "خداوند سبحان فضایل اخلاقی را وسیله ارتباط میان خودش و بندگانش قرار داده به همین سبب که هر یک از شما دست به اخلاقی بزند که او را به خدا مربوط سازد"(۴).
در زمینه تغییر اخلاق یا امتناع آن از تادیب و زوال آن، مباحث فراوان و گوناگونی مطرح شده است. برخی مانند رواقیون از حکما، انسان را به طبع نیکو میدانند و معتقدند همه مردم در فطرت بر طبیعت خیر آفریده شدهاند و غزالی نیز به این گروه پیوسته و معتقد است گوهر انسان از سنخ عالم فرشتگان است و در نتیجه پاک و خیر آفریده شده و اگر آدمی از صفت بدی برخوردار باشد در عالم ملکوت از همراهی و موافقت فرشتگان محروم میماند و لذا باید با ریاضتها و مجاهدتها خود را به توحید که مقام "لا اله الا الله" میباشد برساند و در چنین حالتی است که به غیر از طاعت پروردگار و تقاضا از او به امر دیگری نمیپردازد و خود را به حقیقت حق میرساند(۵).
گروهی در مقابل این عده معتقدند که طبیعت انسان بر شر آفریده شده و در عین حال پذیرش خیر را با تعلیم و تربیت امری ممکن میدانند و برخی مانند جالینوس بعضی از مردم را به طبع خیر و بعضی را به طبع اهل شر و بقیه مردم را قابل هر دو طرف میداند و این در واقع شبیه آن چیزی است که از رضی الدین نیشابوری نقل شده است، چنانکه اخلاق خوب را میراث حضرت آدم (ع) به صاحبان خلقهای پسندیده و اخلاق بد را میراث شیطان به انسانهای شرور دانست(۶). افرادی مانند ارسطو بر این عقیدهاند که مکارم اخلاق به تادیب و تعلیم تعلق دارد و چیزی از خلق طبیعی نیست بلکه پذیرش تعلیم عادت طبیعی اوست، مانند عادت آتش که به بالا شعله میکشد یا سنگی که به هوا انداخته شود میل به پایین دارد.
عرفا نیز باورشان این است که اخلاق امری کسبی است و مکارم اخلاق را با تعلیم و تربیت دستیافتنی میدانند و لذا این نظریه را درست نمیدانند که آدمی به طبع خوب یا بد آفریده شده باشد. مؤلف فرائد السلوک که از عرفای قرن هفتم است بر این نکته تاکید میورزد چه اینکه اکثر صوفیه نیز مانند وی به کسبی بودن خلق اعتقاد دارند و بر این باورند که با برنامه و سیر و سلوک میتوان به اکتساب مکارم دست یافت و خلقی را ملکه نفسانی خود قرار داد. از کسانی که کسبی بودن خلق را مطرح کردهاند میتوان از ابوالقاسم قشیری، غزالی، عین القضات همدانی و سهروردی نام برد.
در مجموع آنچه که درباره تغییر پذیری و عدم تغییر پذیری اخلاق آدمیان مطرح میباشد در سه نظریه خلاصه میشود.
▪ رویکرد اول:
عدهای معتقدند که اخلاق قابل تغییر نیست زیرا آنان که دارای اخلاق زشتی هستند، انسانهای بدگوهر و بدطینتاند و عوض نمیشوند و بر فرض اگر تغییر یابند سطحی و ناپایدار است و خیلی زود به حالت اول خود برمیگردند. از جمله دلایل این گروه این است که ساختمان جسم و جان رابطه نزدیکی با اخلاق دارد و در حقیقت اخلاق هر کسی تابع چگونگی آفرینش روح و جسم است و چون روح و جسم آدمی عوض نمیشود، اخلاق او نیز قابل تغییر نخواهد بود. و از دلایل دیگر اینکه بهواسطه عوامل خارجی از قبیل تادیب و نصیحت و اندرز دگرگون میشود و زمانی که این عوامل زایل شود انسان به اخلاق اصلی خود باز خواهد گشت، درست مانند سردی آب که بهوسیله عوامل حرارت از بین میرود و هنگامی که آن عوامل از بین برود، حرارت را پس داده به حال اول باز خواهد گشت.
پاسخ دلیل اول این است که روح همه انسانها در گرایشهای فضیلتخواهی امری مشترک است و هنگام تولد، همه از آن گرایشها و حتی بینشهای فطری برخوردارند و در حقیقت این سرشت ابتدایی که از آن به فطرت یاد میشود در همه بشر موجود میباشد و این گونه نیست که روح آدمیان به عنوان یک لطیفه ربانی از فضیلتخواهی به عنوان یک گرایش مقدس و منزه از امور مادی بیبهره باشد و لذا اخلاق تابع استعدادهایی است که خدای متعال در اختیار هر انسانی قرار داده و این شرایط تحول و تغییر اخلاقی به عنوان شرط عام در همه انسانها موجود میباشد فقط باید با بسترسازی و سلوک اخلاقی خود را به این جایگاه برساند و از مواهب فضیلت و کرامت های اخلاقی برخوردار شود.
پس با توجه به اینکه انسان از موجودات استکمالی است باید زمینه را برای شکوفایی ظرفیتها و استعدادها فراهم سازد و ارسال رسل و انزال کتب و نیز عقل به عنوان حجت درونی برای راهنمایی و هدایت مسیر آدمیان از طرف خدای متعال قرار داده شده تا در مسیر شناخت دچار مشکل و بحران نگردد. لذا با این توضیح مختصر، سستی دلیل اول بر عدم تغییر اخلاق کاملا روشن شده است.
و اما پاسخ دلیل دوم این است که اولاً اخلاق فقط رفتار ظاهری نیست بلکه ریشه در جان و نفس آدمیان دارد و به صورت ملکات نفسانی در او ریشه دوانده است و ثانیاً این گونه نیست که صاحب فضیلت اخلاقی در صورتی که عوامل خارجی آن صفات نفسانی زایل شود آن خلقیات را از دست بدهد، زیرا آن صفات جزء ملکات نفسانی شده و در رفتار آدمیان ظهور و بروز خواهد نمود و امکان زوال ملکات نفسانی امری دشوار خواهد بود.
مصطفی یاسینی
پینوشتها:
۱- کنزالعمال، ج۳، ص ۱۶
۲- بحارالانوار، ج۶۶، ص ۴۰۵
۳- مستدرک الوسائل، ج۲، ص ۲۳۸
۴- تنبیهالخواطر، ص ۳۶۲
۵- غزالی، محمد، کیمیای سعادت، صص ۴۳۶-۴۳۷
۶- طوسی، خواجه نصیرالدین، اخلاق ناصری، صص ۱۰۳- ۱۰۵
منبع: آرای اخلاقی علامه طباطبایی، رضا رمضانی، صص۹۲-۹۸
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست