جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

جاده های ایمن, راننده های مطمئن, مرگ کمتر


جاده های ایمن, راننده های مطمئن, مرگ کمتر

بنیاد خیریه ای که به ترافیک می پردازد

● زمان: ماه مارس ۲۰۰۹

مکان: راس‌الخیمه، امارات متحده عربی

ثریا شهنواز چهار ماه مانده بود که ۲۳ ساله شود. این دختر بنگلادشی در حال تحصیل در رشته «مد» در دانشگاه پرستون عجمان بود. روزی او از بزرگراه E۱ راس‌الخیمه می‌گذشت که یک تصادف مهیب رخ داد. این تصادف آنقدر شدید بود که ثریا به علت جراحاتش ساعتی بعد فوت کرد.

محمد، برادر ثریا هرگز آن زمان را فراموش نمی‌کند و می‌گوید: «وحشتناک بود». این مرد که حالا تبعه کاناداست و فعلا در امارات متحده عربی کار می‌کند، می‌گوید: اگر راننده‌ها کمی بیشتر دقت می‌کردند قابل پیشگیری بود. حالا شهنواز تصمیم گرفته کاری کند تا میزان تلفات جاده‌ای در کشوری که در آن کار می‌کند کاهش یابد:«من می‌خواهم کاری کنم که از دل این اتفاق تراژیک و تلخ اتفاقات خوشایند و مثبتی خلق شود.»

اولین کاری که او کرد این بود که همراه چند همراهش و با همراهی افرادی که مثل او فکر می‌کردند بنیاد ثریا را به نام خواهرش ثبت کردند. این بنیاد قرار است که با تعلیم دادن به رانندگان و هوشیار کردن آنها در مورد وقایع جاده‌ای از شمار تصادفات جاده‌ای و میزان مرگ و میرهای آنها بکاهد.

براساس آماری که مرکز تحقیقات امنیت جاده‌ای و حمل‌ونقل عمومی امارات متحده عربی در آغاز سال میلادی منتشر کرده آمار خسارات تصادف‌های جاده‌ای در این کشور بیش از ۲۰ میلیارد درهم در سال است. همچنین براساس آمار منتشر شده، آمار تلفات سوانح رانندگی و تصادفات جاده‌ای در این کشور ۷/۲ نفر در هر روز است. البته خبر خوب این است که این آمارها سیر نزولی پیدا کرده‌اند. براساس آمار پلیس دوبی، آمار مرگ‌ومیر ناشی از سوانح رانندگی در این شهر در سال ۲۰۰۹ نسبت به سال قبل ۳۲درصد کاهش داشته است. در کل در سال ۲۰۰۹ در این شهر امیرنشین ۲۲۵ نفر بر اثر تصادفات فوت کردند که این آمار در سال ۲۰۱۰ به ۱۵۳ نفر کاهش یافت. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی هر روز ۳۰۰۰ نفر در خیابان‌ها و جاده‌ها بر اثر تصادفات وسایل نقلیه فوت می‌کنند و هر سال میلیون‌ها نفر دچار جراحت و حتی از کارافتادگی می‌شوند. در مجموع تخمین زده می‌شود که خسارت‌ کلی تصادف‌ها در سطح جهان فراتر از ۶۰۰ میلیارد دلار است که این میزان با درآمد سرانه کلی تمام کشورهای در حال توسعه جهان برابری می‌کند.

● آموزش، بهترین شیوه

یکی از اهداف بنیاد ثریا این است که میزان هوشیاری و سطح توجه رانندگان وسایل نقلیه را بالا ببرد. اخیرا آگهی‌هایی توسط این بنیاد به زبان‌های عربی، هندی و انگلیسی در رادیوهای مختلف امارات پخش می‌شود که در آن فقط گفته می‌شود:«حواست هست؟» در واقع هدف این تبلیغات رادیویی این است که رانندگان را متوجه این موضوع کنند که آیا سالم و صحیح رانندگی می‌کنند یا نه؟ محمد شهنواز می‌گوید:«هدف ما این است که جاده‌ها را کاملا سالم و ایمن کنیم، شاید مهم‌ترین کار در این زمینه آگاهی دادن به رانندگان باشد. اگر راننده‌ها در تمام لحظات با دقت تمام رانندگی و تمام حواس خود را متوجه جاده کنند از بسیاری حوادث رانندگی جلوگیری خواهد شد.» تبلیغ‌های این گروه صرفا رادیویی نیست و شامل تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها هم است. در یکی از تبلیغ‌های این گروه شاهد مردی هستیم که در حال رانندگی با تلفن همراه با همسرش صحبت می‌کند و درست در زمانی که حال فرزندانش را می‌پرسد صدای یک تصادف سخت را می‌شنویم و تصویر سیاه می‌شود. وی در ادامه افزود:«یکی از اهداف ما این است که راننده‌های وسایل نقلیه را متوجه واقعی بودن خطر صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی کنیم.»

در بیلبوردهای این گروه علاوه بر تاکید بر عدم صحبت با تلفن همراه در زمان رانندگی، روی یادآوری برخی قوانین ساده اما کلیدی رانندگی هم تاکید شده است. از جمله بر بستن کمربند ایمنی، رعایت سرعت مطمئنه، اطمینان از سلامت اتومبیل، نشاندن کودکان روی صندلی‌های مخصوص و داشتن کلاه ایمنی‌مخصوص برای رانندگان موتورسیکلت‌ها جدا از این اطلاع‌رسانی موسسه از طریق چاپ پوسترها و کاتالوگ‌های مختلف هم صورت می‌گیرد. مدتی قبل جزوه‌هایی توسط اعضای گروه تهیه و چاپ شد که در آن کلیه آمار واقعی مربوط به تصادفات رانندگی در سطح امارات متحده عربی به تفکیک و نیز به صورت اینفوگرافیک درج شده بود. اعضای گروه با ایستادن در معابر و میادین شهرهای مختلف این جزوه‌ها را در بین رانندگان وسایل نقلیه سبک و سنگین توزیع می‌کردند و در این راه از کمک پلیس هم بهره‌مند می‌شدند.

بنیاد ثریا حالا گروهی متخصص را در کنار خود دارد که این هدف را برای خود تعیین کرده‌اند که جاده‌ها را با امکانات مختلف ایمن کنند. آنها گروهی تاسیس کرده‌اند به نام «تغییردهنده‌ها» که تلاش می‌کنند تا با همراهی افراد صاحبنام و با همراهی دولت؛ ایمنی جاده‌ها و امکانات را بالا ببرند تا از میزان وقوع سوانح رانندگی بکاهند. در این راه حتی متخصصانی در مورد امنیت جاده‌ها و کنترل ترافیک از دانشگاه استانفورد و مرکز کنترل ترافیک تورنتو هم به اعضای گروه پیوسته‌اند. حالا این گروه یک وب‌سایت دارند که در آن اطلاعات بسیار جالبی از سرتاسر جهان گردآوری شده و از تمام متخصصان این رشته‌ها دعوت شده تا به صورت رایگان و نیکوکارانه با این گروه همکاری کنند. محمد شهنواز در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید:«حالا ما تمام مسایل مرتبط با ایمنی و امنیت جاده‌ها را در نظر گرفته‌ایم و در حال بررسی این مساله هستیم که چگونه می‌توانیم ضریب ایمنی و سلامت را در آنها بالا ببریم. افرادی با تخصص‌های مختلف گرد هم آمده‌اند که هر کدام پیشنهادها و نظرات خود را ارایه می‌دهند و از طریق جمع‌بندی آنها به راهکارها و شیوه‌های بسیار جالبی می‌رسیم.»

طیف پیشنهادهای ارایه شده از رسیدگی به کیفیت آسفالت جاده‌ها و خیابان‌ها تا استفاده از دوربین‌های دیجیتالی کنترلی در هر ۱۰ کیلومتر از جاده‌ها متفاوت است. به نظر می‌رسد مسوولان شهری و دولتی هم از این پروژه‌ها استقبال می‌کنند و می‌توان امیدوار بود که با این پروژه‌ها از تلفات سوانح رانندگی در این کشور به طرز قابل توجهی کاسته شود.

منبع: گلف نیوز

ترجمه: علیرضا سردشتی