شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

لیگ عدالت


لیگ عدالت

درباره کتاب های مصور دی سی

DCکمیک از انواع کتاب های کمیک امریکایی هستند که از سال ۱۹۶۹ زیر مجموعه کمپانی هنری برادران وارنر به حساب می آیند. دی سی یکی از بزرگ ترین ناشران انگلیسی زبان کتاب های کمیک است. دی سی کمیک برای بسیاری از فیلم ها شخصیت های محبوب و مشهوری ساخته و پرداخته است. کاراکترهایی چون بتمن، سوپرمن و زن شگفت انگیز که به همراه هم تیمی هایشان در«لیگ عدالت» محبوب ترین و تاثیرگذارترین کاراکترهای رسانه خود شدند. دی سی کمیک در سال ۱۹۳۴ با نام «انتشارات متفق ملی» به وسیله مالکوم ویلر نیکلسون تاسیس شد.دی سی مخفف کلمه « کمیک کارآگاهی» است. شرکت در ابتدا ترکیبی از چند کمپانی متفاوت بود که نیکلسون برای انتشار «سرگرمی جدید؛ مجله کمیک بزرگ»، دی سی را جداگانه به ثبت رساند. این کتاب متفاوت اولین کتاب از این سری بود که به جای اینکه کپی روزنامه های کمیک استریپ باشد، از مواد و محتوایی کاملاً ارژینال تشکیل شده بود. بعد از اولین چاپش کتاب را با نام جدید «سرگرمی جدید» در قطع کوچک منتشر کردند که این کتاب سرآغازی بود بر کار «جری سیگل» و «جو شاستر» که بعدها خالق سوپرمن شدند.

ویلر نیکلسون دست به انتشار دومین مجله هم زد؛ «کمیک جدید». این مجله در اندازه دیگر مجلات کمیک آن زمان (عصر طلایی کتاب های کمیک) منتشر می شد که بعد ها اسمش به «ماجراهای کمیک» تغییر یافت و در بین مجلات کمیک طولانی ترین دوره انتشار را داشت. سومین و آخرین نام این سری از مجله« کمیک کارآگاهی» بود که سال ۱۹۳۷ به بازار عرضه شد. این سری از مجله پایه گذار داستان های هیجان انگیز با معرفی «بتمن» بود. بعد از آن ویلر نیکلسون از شرکت رفت. بدهی ها شرکت نیکلسون را مجبور کرد «هری داننفلد» یکی از توزیع کنندگان اصلی مجلات مشهور آن زمان را به عنوان شریک خود انتخاب کند تا «کارآگاه۱» را منتشر کند. کمپانی «کمیک کارآگاهی» همان زمان به اعتبار ویلر نیکلسون و داننفلد و لیبوویتز شکل گرفت. نیکلسون تا یک سال همچنان رئیس بود اما مشکلات مالی بالاخره او را وادار به استعفا کرد. شرکت «کمیک کارآگاهی» برای چهارمین بار نام جدیدی روی خود گذاشت؛ «کمیک اکشن» که بتمن را در جهان مطرح ساخت. «کمیک اکشن» اولین کتاب کمیکی بود که در آن شخصیت هایی با ویژگی های ابرقهرمان نقش اول را برعهده داشتند و رکوردهای فروش از خود به جای گذاشتند.

کمپانی خیلی زود شخصیت هایی چون«مرد خفاشی(بتمن)» و «مرد شنی(سندمن)» را به کاراکترهای محبوب مردم تبدیل کرد. «انتشارات متفق ملی» به زودی در «کمیک ملی» ادغام شد. به رغم این نام های رسمی به خاطر لوگوی سوپرمن دی سی که در سرتاسر خطوط تولید استفاده می شد این شرکت نزد عوام همواره با همان نام دی سی شهرت داشت. همچنین شرکت با شدت و قدرت مبارزه علیه تقلیدکنندگان را در چارچوب قانون کپی رایت آغاز کرد. مانند «مرد شگفت انگیز» کمپانی فوکس که طبق رای صادرشده از دادگاه کپی از سوپرمن بود. این رویه با شکایت علیه «کاپیتان مارول» شرکت Fawcett Comicsگسترش پیدا کرد که در آن زمان تبدیل به پرفروش ترین شخصیت کتاب های کمیک شده بود.

به رغم این حقیقت که «کاپیتان مارول» و «سوپرمن» با هم ارتباط چندانی نداشتند، اما دادگاه رای به احتمال نقض کپی رایت داد. با توجه به اوضاع مالی شرکت اگر محکوم می شدند، فروپاشی آن حتمی بود اما در میانه راه Fawcett Comics کنار کشید. چند سال بعد همین شرکت Fawcett حقوق «کاپیتان مارول» را به دی سی فروخت تا در سال ۱۹۷۳ کاپیتان مارول با نام جدید «شزم» دوباره احیا شود. وقتی در دهه ۴۰ از محبوبیت ابرقهرمان ها کاسته شد، کمپانی روی ژانر های دیگری چون علمی-تخیلی، کمدی، وسترن و عاشقانه تمرکز کرد. دی سی همچنین کتاب هایی تحت عناوین «وحشت» و «جنایت» منتشر کرد، اما اکثر آنها نه هیجان انگیز بودند و نه پرفروش. اواسط دهه ۵۰ بود که شوارتز سردبیر شرکت، نویسندگان را وادار کرد به جای بازسازی و احیای کاراکترهای قدیمی، ابرقهرمان هایی کاملاً جدید و متفاوت و مدرن خلق کنند. کاراکترهای داستان«FLASH»را به این شکل تغییر دادند و موفقیت و محبوبیت آنها به حدی افزایش یافت که تصمیم گرفتند همین کار را برای شخصیت «فانوس سبز» هم انجام دهند که همه این تغییرات باعث معرفی ابرقهرمان های مدرن تیم «لیگ عدالت امریکا» و بسیاری از ابرقهرمان های دیگر شد.

کاراکترهای دنباله دار چون سوپرمن و بتمن و زن شگفت انگیز دوباره تصویرسازی نشدند، اما برای بهبود و موفقیت آنها کارها و تغییراتی رویشان صورت گرفت. خانواده سوپرمن شخصیت های دنباله داری مانند «بیزارو» و «برینیاک» و «دختر ابرقهرمان» را معرفی کرد. زیرمجموعه بتمن، «زن خفاشی» و «دختر خفاشی» و «بچه خفاشی» بودند که البته محبوبیت خود بتمن را نداشتند. همه اینها با اضافه شدن عناصر علمی- تخیلی به کار در واقع به گونه یی مدرنیزه شده بودند. دهه ۷۰ لحن کتاب های کمیک از تخیلی به سمت واقعیت رفت و داستان ها سیاه تر و واقع بینانه تر شدند. تغییراتی که در این دهه در دی سی به وجود آمد کلاً آینده رسانه را تحت تاثیر قرار داد. آنها از کاراکترهای پیشین شان فاصله گرفتند و «اسطوره های نوجوان جدید» و فروش قابل توجه این سری موفقیت جدیدی را برای شرکت رقم زد. دو شخصیت مهم و اصلی عرضه شده توسط دی سی یعنی بتمن و سوپرمن منبع اقتباس چندین فیلم سینمایی و محل درآمد میلیون ها دلار قرار گرفتند که فیلمسازان شان باید از دی سی ممنون باشند.

صوفیا نصرالهی



همچنین مشاهده کنید