چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

ایـده‌پـردازان تـبـلـیـغـاتـی


ایـده‌پـردازان تـبـلـیـغـاتـی

معمولا تبلیغات‌چی‌ها به دلیل جنس کارشان با موضوع خلق ایده بسیار درگیر هستند. به همین دلیل یافتن فرمولی که آنان را در خلق ایده یاری دهد، اهمیت زیادی دارد. اما پیش از دستیابی …

معمولا تبلیغات‌چی‌ها به دلیل جنس کارشان با موضوع خلق ایده بسیار درگیر هستند. به همین دلیل یافتن فرمولی که آنان را در خلق ایده یاری دهد، اهمیت زیادی دارد. اما پیش از دستیابی به این فرمول باید به این سوال پاسخ داد که آیا حتی اگر فرمولی برای خلق ایده وجود داشته باشد، همه توانایی آن را دارند که از آن استفاده کنند؟

یکی از پاسخ‌ها به این سوال توسط دانشمند بزرگ ایتالیایی، پاره تو (Pareto) داده شده است. پاره تو جهانیان را به دو دسته تقسم می‌کند: نخبگان و سهام داران. بر اساس این ایده تفاوت اصلی گروه نخبگان با سهام داران این است که دسته اول خود را درگیر امکان‌های ایجاد ترکیب‌ها و سرشت‌های جدید می‌کند و خوب بودن را به تنهایی کافی نمی‌دانند و می‌خواهند هر چیز را بهتر کنند.

اما به گفته پاره تو دسته دوم مردمی‌ عادی و غیررویایی هستند که می‌توانند دسته اول را به تباهی بکشند.

هرچند که ممکن است در مورد کفایت این دسته بندی تردیدهایی داشته باشیم، اما به گمانم همه ما هم عقیده‌ایم که این دو دسته از افراد وجود دارند. نخبگان گروه بسیار بزرگی هستند که قابلیت‌های زیاد در امر خلاقیت دارند. شاید همه آنها خدای استعداد نباشند، اما در هر یک از ما آن قدر استعداد وجود دارد که امیدوار باشیم ما هم در این جرگه قرار می‌گیریم.

معتقدم هر فردی در هر سطحی که وارد حرفه تبلیغات شده است، در میان بازآفرینان این جهان قرار دارد. بنابراین در او مقداری سازندگی وجود دارد. تفاوت تنها در میزان اعتقاد به تلاش هدفمند برای ارتقای این توان بازآفرینی است.