یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
شبکه «شتاب» و مشکلی از جنس دیگر
شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی(شتاب) از سال ۱۳۸۱ با هدف یکپارچه کردن و بههمپیوستن سامانههای کارت تمامی بانکهای کشور و در جهت خدمت مطلوبتر بانکداری الکترونیک به مردم کشور آغاز به کار کرد.
با گذشت زمان تمام بانک های کشور در این شبکه عضو شدند و حالا این عملیات تحت پوشش شتاب دامنه وسیعی از تبادلات از قبیل برداشت وجه نقد، خرید الکترونیکی، انتقال وجه، پرداخت قبوض و مانده گیری را دربرمی گیرد و مردم به استفاده از این شبکه خو گرفته اند.
اما در هفته گذشته، این شبکه در برخی بانک ها بخصوص بانک ملی قطع شد و تمام کسانی را که با کارت های شتاب از خودپرداز بانک ها استفاده کردند، به مشکل جدیدی دچار کرد که تاکنون سابقه نداشته است.
مشکل از این قرار بود که هنگام استفاده این افراد از شبکه شتاب یا پول از حساب آنها کسر شده، اما خودپرداز به آنها پولی تحویل نداده است، یا وجهی که به شکل کارت به کارت منتقل شده، اما وجه از حساب شخص موردنظر کسر و به حساب مقصد نرسیده است.
بررسی ها در این باره نشان داد که این مشکل بیشتر در بانک ملی بوده است. با این حال اطلاع رسانی لازم در این باره صورت نگرفته و تنها این موضوع در سایت این بانک که مخاطبان کم و خاصی دارد، منتشر شده است.
نکته اینجاست که اخیرا شبکه شتاب به گونه ای تغییر یافته است که می توان با کارت هر بانکی عملیات را از هر بانک دیگری انجام داد و این امر سبب شده است که واسطه های نقل و انتقال پول افزایش یابد، اما این امر در زمان ایجاد مشکل یادشده موجب می شود تسویه حساب یا به قول بانکی ها رفع مغایرت تا ده روز طول بکشد و این موضوعی است که اخیرا مردم را بیشتر با مشکل مواجه کرده است.
به عنوان مثال، شما با کارت بانک ملی خود پولی را با استفاده از خودپرداز بانک صادرات به حسابی در بانک کشاورزی منتقل می کنید. حال زمانی که این شبکه دچار مشکل شود و این فرآیند انجام نگیرد، بانک ملی به کاربر می گوید که باید به طور کاغذی و با نامه نگاری به تمام بانک های واسطه، صحت انجام نقل و انتقالات را چک کرده و سپس پول را به کارت فرد بازگرداند.
چنین فرآیندی ۱۰ روز زمان می برد که این زمان برای بسیاری از افراد مشکل ایجاد می کند و جنس مشکل اخیر ایجاد شده در شبکه شتاب این چنین است که مدت زیادی مردم را در انتظار بازگشت پولشان نگاه می دارد.
این در حالی است که رفع مغایرت در شبکه شتاب و بازگرداندن پول به حساب ها پیش از این حداکثر ۷۲ ساعت طول می کشید. به این ترتیب همزمان با رشد خدمات مشکلات نیز افزایش یافته است.
پس با پیچیده شدن فرآینده ها در شبکه شتاب، بانک ها باید در نظر داشته باشند که وقتی یک یا چند بانک به دلایلی دچار اخلال در کار می شوند، پیش از ایجاد اخلال یا بلافاصله پس از وقوع آن بسرعت از طریق وسایل ارتباط جمعی و در سطح گسترده و اقناع کننده مردم را آگاه کنند تا جلوی ضررهای اینچنینی به مردم و معطل شدن برای پولی که گاه ممکن است بشدت و فورا موردنیاز باشد گرفته شود.
بی تردید این امر بدیهی ترین وظایف بانک ها در برابر مردم است که متاسفانه کمتر شاهد انجام آن هستیم.
کتایون مافی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست