چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
اخلاص, راز قدرت و ماندگاری امام ره
یکی از نکات مهم در معنویت حضرت امام(ره) این است که روح معنوی او به خاطر عبودیت و بندگی خدا بود. این امر تفاوت مهم آن مرد الهی با برخی اشخاص به ظاهر معنوی در دنیاست. در بیان شاخصهای معنویت در مکتب امام، یکی از مواردی که مقام معظم رهبری تبیین نمودند "اخلاص" امام است. "مظهر معنویت در امام بزرگوار، در درجه اول، اخلاص خود او بود"(۱۴/۳/۹۰). ایشان آن گاه در توضیح این مهم فرمودند: "امام کار را برای خدا انجام داد. از اول، هرچه که احساس میکرد تکلیف الهی اوست، آن را انجام میداد...از شروع مبارزات در سال ۱۳۴۱، امام اینجور عمل کرد؛ با تکلیف پیش رفت. به مردم و مسئولین هم این درس را بارها گفت و تکرار کرد که آنچه مهم است، تکلیف است. ما تکلیف را انجام میدهیم، ترتّب نتیجه بر کار ما، دست خداست. بنابراین مظهر مهم معنویت در رفتار امام، اخلاص او بود. برای خاطر تعریف و تمجید این و آن، حرفی نزد، کاری نکرد، اقدامی نکرد"(همان).
باید توجه داشت امامی که نظرات و بیانات سیاسی و اجتماعیاش را در صحیفه امام میخوانیم، همان امام سر الصلاه و چهل حدیث و تفسیر سوره حمد است. او در یک جا بیان میدارد "سالک الی اللَّه را ضرور است که به مقام ذلّ خود پیبرد و نصب العین او ذلّت عبودیّت و عزّت ربوبیّت باشد"(آداب الصلاة، ص۱۰) و در جای دیگر: "ای عزیز، با آنکه این عالم دار جزا نیست و محل بروز سلطنت حق نیست و زندان مؤمن است، اگر تو از اسارت نفس بیرون آیی و به عبودیت حق گردن نهی و دل را موحد کنی و زنگار دو بینی را از آیینه روح بزدایی و قلب را به نقطه مرکزیّه کمال مطلق متوجه کنی، در همین عالم آثار آن را بعیان مییابی، چنان وسعتی در قلبت حاصل شود که محل ظهور سلطنت تامه الهیه شود و از تمام عوالم، فسحت و سعه آن بیشتر گردد" (شرح چهل حدیث، ص۲۵۹).
این وسعت را به وضوح میتوان در زندگی امام مشاهده کرد. اخلاص و بندگی و اتصال آن عارف الهی به مبدا و قدرت لایزال الهی سبب شد ابرقدرتها نتوانند در مقابل قیام او کاری از پیش ببرند و او شجاعانه فریاد بزند آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. چنانچه مقام رهبری اشاره دارند: "امام که توانست این حرکت عظیم را در دنیا به وجود آورد، به خاطر آن بود که با خدا ارتباط داشت و در این راه ملاحظه هیچچیزی را نمیکرد. امروز که او در میان ما نیست، سیل اعترافها و تعریفها سرازیر شده است و همه دنیا به اقدام عظیم او که اقیانوس انسانها را به حرکت درآورد، معترفند. این کار بزرگ، تنها در سایه قاطعیت و اراده و هوش و شجاعت و تیزبینی و آیندهنگری به وجود نیامد؛ این خصلتها قادر نبودند این توفان عظیم را پیش آورند؛ عنصر اصلی، ارتباط با خدا و کمک خواستن از او بود که نام امام (ره) و کار او را در تاریخ جاودانه کرد"(۲۰/ ۰۳/ ۱۳۶۸).
اگر کسی برای خوشامدهای جناحی و گروهی وارد کار شود بنا بر آنچه امام به ما آموخته است، حتی اگر به ظاهر موفقیتی به دست آورد ماندگار و واقعی نیست. اگر کسی ریاکارانه دم از دین و مردم بزند اما در قلبش ذرهای اعتقاد به کارآمدی دین و یا نقش مردم نداشته باشد، چند صباحی شاید بتواند سر بلند کند اما ماندگار نخواهد بود و مردم به خوبی تفاوت ریا و کار خالصانه و برای خدا را درک میکنند. اما از سوی دگر "خدای متعال یقیناً از بندگانی که در راه او حرکت میکنند و با اخلاص گام برمیدارند، حمایت خواهد کرد"(۱۹/ ۰۳/ ۱۳۶۸) حرکت امام این گونه بود لذا "آنچه که برای خدا انجام داد، به وسیله خدای متعال به آن برکت داده شد؛ ماندگار شد"(۱۴/۳/۹۰).
"اگر اخلاصی را که امام داشت و مایه آن، در دل همه.. هست،... ما هم داشته باشیم، دستاندرکاران هم داشته باشند، امروز هم تمام توطئههای دشمن، نقش بر آب خواهد شد! آن سلاحی که هیچ دشمن مادّی، قادر به مقابله با آن نیست، سلاح ایمان مخلصانه و عمل مخلصانه است. اخلاص یعنی اینکه انسان، کار را برای خدا و به عشق انجام وظیفه، انجام دهد. انسان برای هوای نفس، برای رسیدن به مال، به ثروت، به مقام، نام نیک، قضاوت تاریخ، برای انگیزههای نفسانی، برای اشباع صفت پلید حسد، طمع، حرص، زیادهطلبی و افزونطلبی کار نکند! کار را برای خدا و محض انجام وظیفه بکند. این، معنای اخلاص است. چنین کاری پیش میرود. اینگونه کاری مثل شمشیر برنده، هر مانعی را از سر راه برمیدارد. امام با این سلاح، مجهّز بود. بارها گفت من نسبت به نزدیکترین نزدیکان خود هم، اگر قدمی برخلاف حق بردارند، اغماض نمیکنم و همینطور هم بود. در مواقع حسّاس نشان داد که آنچه برای او مطرح است، انجام وظیفه است. در آشکار، در خلوت، در کارهای بزرگ و کارهای کوچک، این را نشان داد. این درسی شد برای مریدان، فرزندان و شاگردان امام که با همین سلاح در جبهههای جنگ، آن روز آن معجزهها را آفریدند!"
(۰۵/ ۰۹/ ۱۳۷۶).
حضرت امام سر اهمیت اخلاص را این گونه بیان میدارد: "آنچه پیغمبر(ص) را از غیر ممتاز میکند، روح بزرگ ، قوی و لطیف آن سرور است، نه جسم مبارک و بدن شریفش. و در علوم عقلیه مقرر است که شیئیت شیء به صورت آن است نه ماده آن... تمام حقیقت اعمال همان صور اعمال و جنبه ملکوتیه آنها است که نیت است"(شرح چهل حدیث، ص۳۳۲). در واقع عمل بی اخلاص مانند تپهای آجر خواهد بود که کسی به آن خانه اطلاق نمیکند مگر آنکه صورت خانه به خود بگیرد!
مهدی عامری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست