چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مقدمه ای بر تصوف
«مقدمه ای بر تصوف» عنوان كتابی است از پروفسور ویلیام چیتیك ، استاد مطالعات تطبیقی ادیان در دانشگاه استیت نیویورك كه پیش از این به زبان فارسی ترجمه شده است.
این كتاب چندی پیش از سوی دكترسقراط احمتای (اهل آلبانی) به زبان آلبانیایی (شیپ) ترجمه شد. پروفسور ویلیام چیتیك برای این ترجمه ، مقدمه ای نوشت كه حاوی نكات ارزنده درباره علت استقبال ملل اسلامی از مطالعات و تحقیقات غربیان برای تصوف است. آنچه اكنون می خوانید ترجمه فارسی این مقدمه است كه از سوی سید امیرحسین اصغری - مدیر كالج ایرانی سعدی در كشور آلبانی - ترجمه شده است.
از شنیدن این كه آقای سقراط احمتای كتابم را با عنوان مقدمه ای بر تصوف به زبان آلبانیایی ترجمه كرده اند ، خرسند شدم. برای من مایه افتخار است تا به درخواست ایشان مقدمه ای برای ترجمه آلبانیایی كتاب بنویسم. این ترجمه ، در واقع ، (پس از مالزیایی ، تركی و فارسی) چهارمین ترجمه این اثر به زبان فرهنگهای اسلامی است. چرا باید كتابی چنین كه از سوی محققی امریكایی نوشته شده است و در خصوص یك پدیده ویژه اسلامی است ، توجه افراد را در كشورهایی كه میراثی غنی از اسلام دارند ، به خود جلب كند؟ درحالی كه به طور احتمالی چنین كشورهایی نباید نیازمند نوشتن یك خارجی درباره سنت دینیشان باشند.
به گمان من ، پاسخ این پرسش در این حقیقت نهفته است كه همه این زبانها ، هر چند نه به یك اندازه در فاصله عمیق با سنتشان اشتراك دارند. عوامل متعددی موجب این فاصله شده اند كه بسیاری از آنها سیاسی اند. كمتر كشور مسلمانی مانند آلبانی از عوامل سیاسی رنج برده است. با این حال دلیل عمیق تر و فراموش شده ای وجود دارد. این حقیقت آن است كه تفكر مدرن معنای انسان بودن را از یاد برده است. این تفكر در جوهره آموزش و پرورش امروزی پی ریزی شده است. ما امروز در فضایی زندگی می كنیم كه از مدارس و رسانه هایی پوشیده شده است كه حقیقت آسمانی را ، بر خلاف آن كه این واقعیت و حقیقت در جهان و روح ما حضور دارد ، از شعور و ادراك ما می زدایند.
یكی از راههای درك چگونگی پدید آمدن چنین موقعیتی ، تامل درباره تقابل میان آموزش امروزی و رهیافت آموزش در گذشته است. اجازه بدهید كه چین پیشامدرن را به عنوان شاهد بگیرم. یكی از دوستان كنفوسیوسی من - توویمینگ - از معروف ترین محققان كنفوسیوسی در جهان گفته و نوشته است كه هدف از حیات در سنت او «فراگیری چگونه انسان بودن» است. در تمدنهای پیشامدرن و مشخصا در اسلام ، فراگیری و فهم وظیفه ای برای همه عمر تلقی می شد. پیامبر اسلام ص فرموده است: «ز گهواره تا گور دانش بجوی». هدف این آموزش دكتر ، مهندس ، استاد یا وكیل شدن ، یا كسب زندگی راحت و آسوده و موفقیت نبود ؛ بلكه هدف ، فراگیری «چگونه انسان شدن» بود. در اصطلاحات كنفوسیوسی ، هدف فراگیری «انسان بزرگ» شدن در مقابل انسان خرد بود. چانگ سای ، یكی از مرشدان كنفوسیوسی ، در قرن یازدهم ، ارزش فراگیری را چنین بیان می كند: «ارزش بزرگ فراگیری آن است كه ما را قادر به تبدیل طبیعتمان می كند. در غیر این صورت آموزش اثرسوئ خواهد نهاد و ما به بصیرت معرفتی و باطن فراگیر انسان كامل نخواهیم رسید.»
انسان كامل دارای باطن فراگیر است ؛ چرا كه او قلب گمشده خویش را یافته است. قلب او در حدیث نبوی آمده است این گونه تبیین شده است: «آسمان و زمین مرا در بر نمی گیرند ؛ اما قلب بنده مومن جایگاه من است و مرا در بر می گیرد» چنان انسانی به فطرت خود بازگشته فطرتی كه در زمان خلق آدم ، به صورت خویش و تعلیم همه اسمائ به وی جامه وجود پوشید. فطرت از اسماء الهی و راز آفرینش ، آگاهی ذاتی دارد. تنها در زمان رجوع به فطرت می توانیم چنان زندگی كنیم كه قلبمان از هر هوی و آرزوی نفسی به دور باشد. آن زمان قلبمان روشن شده و در پیروی از حقیقت غایی عمل خواهد بود. چیزی است در جهان كه هرگز نباید فراموش شود. اگر همه چیز را فراموش كردید و این یكی را نه ، دیگر هراسی نخواهید داشت.
گمان كنید كه شاهی شما را برای انجام ماموریت خاصی به شهری فرستاده است. شما بدانجا رفته و ۱۰۰ كار دیگر انجام می دهید ؛ اما آن ماموریت ویژه را كه بدان خاطر به سفر رفته اید انجام نمی دهید. پس چنان می ماند كه شما هیچ كاری انجام نداده اید.آدمیان برای انجام وظیفه ای به این جهان آمده اند و این مقصد آنان است. اگر آن را انجام ندهند، چنان است كه هیچ نكرده اند. «ما امانت را به آسمان و زمین و كوهها عرضه كردیم ؛ اما آنها از قبول آن سرباز زدند و انسان آن را پذیرفت. به درستی انسان ظلوم و جهول است.» آسمان ها ، كوهها و زمین كارهای بسیاری انجام می دهند ؛ اما انجام یك وظیفه از آنها برنمی آید. این وظیفه تنها از عهده آدمی برمی آید. «ما به فرزندان آدم شرافت دادیم »
خداوند نفرمود: «ما به آسمان و زمین شرافت دادیم». بنابراین انجام وظیفه تنها از عهده آدمی برمی آید و كوهها و آسمان و زمین از انجام آن ناتوانند.
اگر بگویی گرچه من آن وظیفه را انجام نمی دهم ؛ اما كارهای بسیاری را انجام می دهم ، پاسخ آن است كه تو برای آن كارها آفریده نشده ای.این به آن می ماند كه شمشیر گرانبهای استیل هندی را چون آنها كه در خزائن سلطان یافت می شود برگیری و از آن برای خرد كردن گوشت استفاده كنی و مدعی شوی كه نگذاشته ام كه این شمشیر بیهوده بماند. بسیار كارها با آن انجام می دهم یا آن كه جام زرین را برگیری و در آن شلغم بپزی. در حالی كه با بهای گرمی از آن جام می توانی صدها ظرف سفالی بخری. یا خنجر طلایی را برای آویزان كردن كدوی شكسته به كار ببری و بگویی: «استفاده خوبی از آن می كنم. كدویی را از آن آویزان كرده ام.
اجازه نداده ام كه این تیغه بی استفاده بماند».
چه عقلی در اینجا نهفته است كه خنجر هزاران دیناری را برای آویزان كردن كدویی سزاوار می داند؟ خود را ارزان مفروش. بسیار بها داری.
● نسبت تصوف با دنیای مدرن
تصوف چه نسبتی با دوران مدرن دارد؟ یك لحظه تامل كافی است تا خود را قانع كنیم كه آموزش و رسانه ها فرمهایی از شستشوی ذهنی انسان ها با نام روشنگری ، پیشرفت و آزادی اند. در واقع غرض ، به پیروی درآوردن همه انسان ها با جریان غالب جهانی است كه فعالانه به دنبال بازداشتن ما از پرسشهای اساسی چون: من كیستم؟ چرا به دنیا آمده ام؟ است.
نگرش مدرن به ما می گوید: پرسیدن چنین سوال هایی دیوانگی است ، چرا كه این پرسشها معنا ندارند. جز توسعه اجتماعی هیچ مقصد اعلایی در حیات ما وجود ندارد.
● غفلت از فطرت انسانی در دوران مدرن
در دوران پیشامدرن ، این نكته تقریبا روشن بود كه هدف از فراگیری ، تكامل خود و نفس است ؛ هر چند این نیز روشن بود كه هدف حتی در سینه تمدن هایی كه بر اساس آن بنا نهاده شده اند ، فراموش شده است. پدر ما آدم ، فراموش كرد و نافرمانیش به سبب غفلت او بود. آدم در بهشت با خدا مباحثه كرد ، همه دلایل مهیا بود تا غفلت نكند، با این حال ، چنان شد.
حتی آن گاه كه آدم و حوا از خدا خواستند تا آنها را مورد مغفرت خویش قرار دهد ، ایشان را بخشید و آدم را به عنوان خلیفه خود روی زمین قرار داد. سنتهای انسانی همه اتفاق نظر دارند كه ما نباید دوباره به دامن غفلت خویش درافتیم.
مانند آدم ، باید در شناخت خود بكوشیم كه چنین جهادی ما را به سمت فطرت و بازیابی قلب گمشده مان هدایت می كند. آنچه در دوران مدرن رخ داد آن است كه تقریبا همه صور آموزش و پرورش جدید ، منشا فرا انسانی فطرت آدمی را تكذیب می كنند و به جای كمك به ما در شناخت كیستی مان در بطن واقعیت ، شوق ذاتیمان را به سمت خیر ، صدق و زیبایی ویران می كنند. توجه ما را به «انسان خرد» معطوف كرده و ما را تشویق می كند كه گمان كنیم «انسان بزرگ» و حكیمی وجود ندارد و هرگز هم وجود نداشته است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست