جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

شکایت، نتیجه آزردگی بیمار است


شکایت، نتیجه آزردگی بیمار است

یکی از چالش‌های مهم در دنیای پزشکی، خطاهای پزشکی است که نظام سلامت را در تمام کشورها تهدید می‌کند. بر همین اساس حرکت‌ها و تلاش‌های جدی برای به حداقل رساندن آمار خطاهای پزشکی …

یکی از چالش‌های مهم در دنیای پزشکی، خطاهای پزشکی است که نظام سلامت را در تمام کشورها تهدید می‌کند. بر همین اساس حرکت‌ها و تلاش‌های جدی برای به حداقل رساندن آمار خطاهای پزشکی و مرگ‌‌‌ومیر‌ها، ناتوانی‌ها و سایر تبعات خطاهای پزشکی صورت گرفته است...

نبود یک سیستم سلامت سطح‌بندی‌شده، تعریف نشدن شرح وظایف هر یک از اعضای گروه جامعه پزشکی و در کنار آن پایین بودن سرانه درمان باعث شده که همواره شاهد بروز چنین اشتباهات و خطاهایی در گروه پزشکی باشیم.

در همه جای دنیا یک اصل وجود دارد که اگر بیمار در نتیجه اقدامات پزشکی آسیب ببیند، شکایت نمی‌کند اما وقتی بیمار آزرده و ناراحت می‌شود، شکایت می‌کند که در کشور ما هم صدق می‌کند. ممکن است یک بیمار به مجموعه درمانی مراجعه کند و آن نتیجه دلخواه را که موردنظر بیمار از درمان و اقدامات درمانی است، حاصل نشود ولی رفتار خوبی که در آن مجموعه درمانی با بیمار صورت می‌گیرد، باعث شود که عدم بهبود به حساب درمان ناموفق و قصور پزشکی گذاشته نشود.

براساس ماده ۳ آیین‌نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلان حرفه‌های پزشکی و وابسته، شاغلان حرفه‌های پزشکی باید طبق موازین علمی، شرعی و قانونی با رعایت نظامات دولتی، صنفی و حرفه‌ای انجام وظیفه کنند و از هرگونه سهل‌انگاری در انجام وظایف قانونی بپرهیزند.

یکی از سازمان‌هایی که به تخلفات پزشکی رسیدگی می‌کند، سازمان نظام پزشکی است و این کار هم‌اکنون در قالب هیات‌های بدوی،تجدیدنظر و عالی نظام پزشکی در کل کشور انجام می‌شود. سهل‌انگاری در انجام وظیفه و عدم رعایت موازین علمی، شرعی و قانونی، افشاکردن اسرار و نوع بیماری، انجام اعمال خلاف شئون پزشکی، جذب بیمار از طریق تبلیغات گمراه‌کننده و همچنین فریب بیمار از موارد تخلفات پزشکی به حساب می‌آید، حال بنا به هر دلیلی بیمار یا خانواده وی احساس کنند که در حقوقشان اجحافی صورت گرفته، می‌توانند برای دفاع از خود با پیگیری قانونی اقدام کنند.

آمار طرح شکایت مردم از پزشکان در سازمان نظام پزشکی نشان می‌دهد مردم بیشتر از دست پزشکان عمومی شاکی هستند که دلیل آن نیز جمعیت فراوان پزشکان عمومی نسبت به متخصصان رشته‌های مختلف و همچنین مراجعه بیشتر بیماران به پزشکان عمومی اعلام شده است. هنگام بروز تخلف ابتدا می‌توان از طریق دادسراهای انتظامی سازمان نظام پزشکی و در مرحله بعد در تمام استان‌ها از طریق شورای حل اختلاف ویژه امور پزشکی و سلامت اقدام به شکایت کرد.

باید به این نکته توجه داشت که در میان تمام شغل‌ها ۲ قشر پزشک و قاضی را نمی‌توان به‌طور قطعی کنترل کرد اما این ۲ قشر خود باید به سوگندی که در آغاز فعالیت خود یاد می‌کنند، پایدار بمانند، درنتیجه بهترین راهکار برای داشتن یک جامعه پزشکی سالم، اعتماد مردم به جامعه پزشکی آن کشور است.

دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان