شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
چرخ و فلک بدون چرخ
امروزه چرخ و فلک یک وسیله بسیار خوب تفریحی برای کودکان و حتی بزرگسالان محسوب می شود چون انسان فطرتا ً موجودی است تعالی جو و لذا از صعود لذت می برد و صعود برای هر فردی اصولا ً یک تجربه فرح بخش و نشاط انگیزی است که می تواند باعث ایجاد هیجان و تخلیه انرژی های انباشتهِ درون روحی در نوجوانان و جوانان بشود و این مسئله از نظر سلامت روانی بسیار حائز اهمیت است و نیز این گونه تفریحات می توانند زندگی ما را از حالت تکراری ، رخوت آور و کسل کننده ای که از پیامدهای نامطلوب ِ زندگی غیر طبیعی و شهر نشینی است تا حدودی خارج نماید و همچنین باعث بشود که افراد ، محیط زندگی خود را از منظر و زاویه دیگری ببینند و شناخت بهتری نسبت به محیط زندگی خود پیدا بکنند .
به تجربه ثابت شده است که استفاده مکرّر از چرخ و فلک ، می تواند احساس ترس از بلندی و ارتفاع را کاهش بدهد و در ایجاد روحیه تهوّر و بی باکی مطلوب و غیر افراطی آن ، که همان شجاعت و دلیری می باشد ، بخصوص در نوجوانان و جوانان ، نقش مهمی را ایفاء نماید .
و اما با استفاده از شیوه های موجود ، برای ساخت ِ چرخ و فلکهای بسیار مرتفع و مناسب ، با کارکردهای مورد نظر ، اصولا ً با محدودیت های جدّی مواجه هستیم که به پاره ای از آنها اشاره می کنم :
۱ هزینه ساخت چرخ و فلکهای موجود بسیار زیاد است و هر چه قدر که بخواهیم آنها را مرتغع تر بسازیم ، هزینه ساخت آنها هم به صورت تصاعدی افزایش می یابد بطوری که عملا ً در بسیاری از کشورهای جهان ، از ساخت چرخ و فلکهای بسیار مرتفع ، صرف نظر می کنند و لذا ما می بینیم که ارتفاع ِ مرتفع ترین چرخ و فلکهای موجود در دنیا ، در حدود ۲۰۰ متر باقی مانده است و آن هم فقط به چند کشور صنعتی محدود شده است چون برای افزایش ارتفاع ِ چرخ و فلکها ، مجبور به طراحی و ساخت ِ چرخهای بسیار بزرگی هستیم که نیازمند مصالحی بسیار مقاوم و منعطفی است که با اضافه شدن وضیعت زمین ساختی و شرایط اقلیمی و آب و هوایی هر منطقه ، برای طراحی ، ساخت و پیاده سازی آنها با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد به عنوان مثال اگر ما بخواهیم چرخ و فلکی بسازیم که ارتفاع آن به اندازه برج میلاد باشد آنوقت ما مجبور به طراحی و ساخت چرخی هستیم که اندازه هر یک از قطرهای نگه دارنده آن ، بیش از ۴۰۰ متر طول داشته باشد ، و مسئله مهمتر آن است که چگونه می توانیم این چرخ عظیم را سرپا نگه داریم ؟ و نیز چگونه و با چه نیرویی می توانیم آن را به حرکت در بیاوریم ؟
همه این مسائل و مشکلات باعث می شوند که عملا ً از طراحی و ساخت ِ این نوع چرخ و فلکهای بسیار بزرگ ، صرف نظر نماییم چون با محاسبات دقیق علمی متوجه می شویم که طراحی ، ساخت و راه اندازی آنها هیچ گونه توجیه علمی ، فنی و اقتصادی لازم را ندارد .
۲ برای به چرخش در آوردن چرخ و فلکهای موجود ، انرژی زیادی مصرف می شود .
۳ مسیر حرکت کابین ها در چرخ و فلکهای موجود ، تنها در یک مسیر دایره ای شکل انجام می پذیرد و این مسئله ، قدرت مانور ِ کابین ها را بسیار محدود می سازد و لذا برای راکبان ِ آنها نمی تواند زیاد هیجان انگیز باشد .
۴ چرخ و فلکهای موجود بسیار وزین ، حجیم و عریض هستند بطوری که عملا ً فضای زیادی را اشغال می کنند و همینطور مصالح زیادی برای ساخت آنها مصرف می شود .
و اما چرخ و فلک بدون چرخ که بنده آن را طراحی کرده و به عنوان اختراع به شماره ۳۴۱۳۳ در اداره مالکیت صنعتی ایران به ثبت رسانده ام ، فاقد معایب مذکور می باشد .
این چرخ و فلک از جهاتی شبیه به تله کابین است و می تواند با استفاده از سیم بوکسل و یا زنجیر صنعتی ، به چرخش در بیاید و کارکردهای چرخ و فلک را هم داشته باشد .
سیستم فنی این چرخ و فلک از اصول ساده و بدیهی برخوردار است به طوری که بسیاری از کارشناسانی که در زمینه ساخت ِ چرخ و فلکهای موجود تخصص دارند ، اجرایی بودن آن را مورد تایید قرار داده اند .
این چرخ و فلک نسبت به چرخ وفلکهای موجود ، دارای مزیت و محاسن ِ بسیاری است که به پاره ای از آنها اشاره می کنم :
۱ - هزینه ساخت آن ، نسبت به چرخ و فلکهای موجود ، بسیار پایین است مخصوصا ً اگر بخواهیم چرخ و فلک ِ بسیار مرتفعی بسازیم ، در آنصورت هزینه ساخت آن نسبت به چرخ و فلکهای موجود ، به مراتب کمتر خواهد شد .
۲ اسکلت اصلی این چرخ و فلک ثابت است و فقط کابین های آن به چرخش در می آیند یعنی مانند تله کابین عمل می کند و بنابراین انرژی کمتری مصرف می شود .
۳ با استفاده از این طرح می توانیم ، چرخ و فلکهای بسیار مرتفعی ، مثلا ً به ارتفاع برج میلاد بسازیم .
۴ - مسیر حرکت کابین ها در این طرح می تواند بسیار متنوع و متفاوت باشد و از این لحاظ هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و لذا تغییر جهت و مسیر حرکت کابین های آن ، می تواند برای کسانی که سوار بر کابین های آن هستند ، بسیار هیجان انگیز و جذاب باشند .
۵ این چرخ و فلک را می توانیم مانند سیستم تله کابین طوری طراحی بکنیم که کابین های آن بدون توقف چرخ و فلک ، به آن اضافه و یا از آن جدا بشوند .
همت کمیلی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست