چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

طعم دلچسب قهوه تلخ در کام خانواده‌های ایرانی


طعم دلچسب قهوه تلخ در کام خانواده‌های ایرانی

مهران مدیری و تیم همراهش (نام هیچ یک از هنرمندان این مجموعه را نمی برم که همه دوست داشتنی و گران قدراند) کارشان را بلدند.
اگر مدیری با هدایت داریوش کاردان از همان سال ۷۲ در مسیر …

مهران مدیری و تیم همراهش (نام هیچ یک از هنرمندان این مجموعه را نمی برم که همه دوست داشتنی و گران قدراند) کارشان را بلدند.

اگر مدیری با هدایت داریوش کاردان از همان سال ۷۲ در مسیر درستش افتاد و با طنزی دیگرگونه وارد رسانه ملی شد و به دلیل تازگی و فرم و جان مایه کار ، قابلیت شاخه شاخه شدن و تکثیر از مهران غفوریان و جواد رضویان تا سروش صحت و رضا عطاران نسبتا با همان طعم قبلی داشتند، حالا دیگر در نیمه دوم دهه هشتاد مراقب اند که معطل همان " تکرار " ها نباشند.

این بار، از پس از واقعه انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ اتفاق جالبی برای مدیری و تیم همراهش افتاد که نمی دانم می توان آن را " یک انتخاب " دانست یا " از بد حادثه " باید تعبیر کرد ؟!

مدیری این سال ها معمولا " نوروزها " پیدایش می شد و جرقه ای می زد و طراوتی و جانی به رسانه ملی می داد و می رفت.

علی اصغر پورمحمدی (مدیر شبکه سه سیما) او را و تیمش را به عنوان یک " مددرسان " و " نجات بخش " رسانه ملی از بی اعتمادی ملی نسبت به این رسانه می دید. یعنی با " آخوندی " معاون سیاسی این رسانه که حوزه اش ربطی به مقوله طنز نداشت و ندارد، هم عقیده بود. چرا که او (علی اصغر پورمحمدی) اول از هرچه، یک مدیر سیاسی از همان ۲۲ بهمن ۵۷ است بعدا بر این اساس، مدیر گروه اجتماعی رادیو و بعدتر، در دهه هفتاد، مدیر گروه اجتماعی تلویزیون و در نهایت تا اینجا به عنوان مدیر تغییرناپذیر شبکه "جوان محور" سه.

وقتی در این سال ها مدیری، روی بند طنز راه می رفت و احتمال سریدن و حذفش از این رسانه بود، " پورمحمدی " ، سفت و محکم، پشت سر او می ایستاد و حمایتش می کرد. اما انگار از پس از رخداد ۲۲ خرداد ۸۸ مدیری دیگر نتوانست با وجود کار نصفه و نیمه این قهوه خوش طعم ، به رسانه ملی پیوند بخورد.

نمی دانم "قهوه تلخ" را چه زمانی و در چه شرایطی ضبط کردند. آیا درست در وسط آشفتگی های اجتماعی- خیابانی سال ۸۸ تولید شد یا آنکه زود تر یا دیر تر؟!

فقط این را همه می دانیم که زمستان پارسال، روزنامه ها نوشته بودند " مدیری بزودی با قهوه تلخ می آید " . بعدا گفتند نه، نمی آید. صدا و سیما گفت ما این قهوه را به مردم نمی دیم. مدیری و تیم همراهش عقب ننشستند. اینها هم گفتند خب، حالا که آن طور است ما به کمک خودمان در موسسه تصویری سبز ( با این توضیح پشت جلد سی دی که تاریخ تاسیس موسسه در سال ۷۹ است نه ۸۸ ) و پخش الوند، این قهوه را از طریق شبکه خانگی و سوپرمارکت ها به تک تک خانه های مردم می رسانیم.

حالا ما نمی دانیم آیا رسانه ملی کم ظرفیت تر از همیشه شده یا آنکه جسارت مدیری و تیم همراهش بیشتر شده ؟!

مدیری، دلبرانه تر از همیشه ، از مخاطبانش خواست که " لطفا کپی نکنید.دوستدارانش این کار رانمی کنند و مشتاقانه اتفاقا قهوه تلخ را می خرند.

.... و کلام آخر اینکه، بله، مهران مدیری و تیم همراهش کارشان را بلدند.اگر وسیله رسانه ملی را " نارسا" دیدند، راه ورود به دل خانواده ها را هم بلدند .

حالا خودش و تیمش، مستقیما و بی واسطه، یک "رسانه" شده اند.

نویسنده : مهران پیوسته